Patrick123 Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Syns det er greit med et avbrekk fra "Den store Jack3d- og RYP-tråden", jeg 4 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Syns det er greit med et avbrekk fra "Den store Jack3d- og RYP-tråden", jeg Jada, går helt fint, men jeg har ingenting å ta del i nå Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Syns det er greit med et avbrekk fra "Den store Jack3d- og RYP-tråden", jeg Veldig enig. 1 Lenke til kommentar
Anaio Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Noen som har peiling på om jeg trenger å ta tran når jeg spiser fisk hver dag? Spiser etter PF, så blir gjerne 300g fisk til lunsj og 300g kjøtt til middag i tillegg til en god del valnøtter/nøtter som også inneholder omega 3. I følge min logikk skal det ikke være nødvendig, men det er jo et helvetes sprik av meninger når jeg tar det opp med diverse fagfolk. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) 1000kcal per time er i teorien en effekt på nesten 1,2kW og siden kroppen ikke er mer effektiv enn at du får 25% av brukt energi som mekanisk energi blir det da 300W. 300W er sannsynligvis umulig for de aller fleste her inne å holde i en time, men mulig å holde over en kortere periode som et kvarter. Ja, men med 120kg i kroppsvekt burde det jo gå ganske greit. Syns det er greit med et avbrekk fra "Den store Jack3d- og RYP-tråden", jeg Veldig enig. Mee three. Endret 10. mai 2012 av Ciryaher Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Jeg tar sel-olje på morgenen, spiser fisk 1-2 ganger hver eneste dag, også tar jeg en slurk Udo`s choice til kvelds. Tror det holder for meg hvertfall Tviler på at du trenger å ta så mye tilskudd egentlig. Men, er vel ikke farlig å helgardere heller! Endret 10. mai 2012 av Kjetil_90 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Spørs på typen fisk. Et du feit fisk har du ikkje behov for meir omega. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Når vi er innpå Omega-3. Tar nå til vanlig tran fra Möllers, men er det verdt å betale det lille ekstra for selolje? Ser X-life selger det. Spiser svært lite fisk, kanskje en gang i uka. Lenke til kommentar
Anaio Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Spørs på typen fisk. Et du feit fisk har du ikkje behov for meir omega. Laks på mandager, torsk på tirsdager, makrell på onsdager, ørret på torsdag, og sånn går nu dagan for vanemennesker som meg. I ulik form, that is. Er vel bare torsk som er såkalt mager fisk? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Med så mykje fisk på menyen meiner eg det ikkje er behov for omegatilskot. Edit: http://myrevolution.no/forum/f3/omega-3-tillskudd-859/ Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) 1000kcal per time er i teorien en effekt på nesten 1,2kW og siden kroppen ikke er mer effektiv enn at du får 25% av brukt energi som mekanisk energi blir det da 300W. 300W er sannsynligvis umulig for de aller fleste her inne å holde i en time, men mulig å holde over en kortere periode som et kvarter. Ja, men med 120kg i kroppsvekt burde det jo gå ganske greit. Syns det er greit med et avbrekk fra "Den store Jack3d- og RYP-tråden", jeg Veldig enig. Mee three. http://www.youtube.com/watch?v=YY6kElOYcd8&feature=related "Victor Borge does the Inflationary language. He swiches every number in various words, for one number higher and then reads a text in this manner. anyone - anytwo etc." Ikke relevant til tråden, men det er da lov av og til.. Endret 10. mai 2012 av Diskutant 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Ett par sider tilbake postet jeg kilder og forklaring på at en syklist har en effektivitet på ca 20-25%. Så jo, fakta sier at man mangedobler energien. A-jay: de har da ikke høyere forbrenning enn hos andre, de er bare i fysisk form til å utføre mye mye hardere fysisk arbeid enn de vi er. De "har" ikke høy forbrenning, men de forbrenner fort over 4000-5000 kalorier på en etappe. Jeg skal gå med på at en effektivitet på 20-25% er riktig. Men energiforbruket er fortsatt langt fra realistisk. 1000kcal er omtrent 4186800J ifølge Wikipedia. For enkelhetens skyld, bruker jeg igjen eksempelet med en person som løfter 100 kg 1 meter i benkpress. For å finne det reelle energiforbruket, mulitpliserer vi den mekaniske energien med 5. E = 5mgh = 5 * 100kg * 9,81m/s2 * 1m = 4905J for ett løft. Det betyr at denne personen må løfte 4186800J / 4905J = 853,58 ganger for å forbrenne 1000kcal. Jeg skal innrømme at jeg trodde at nytteeffekten til menneskekroppen er mer enn 25%, men "mangedoble" er tydeligvis ikke et tilstrekkelig ord for at regnestykket skal gå opp. Her trenger man potenser. En øvelse som knebøy eller markløft vil så klart forbrenne mer enn benkpress, men det krever fortsatt voldsomt mange løft å forbrenne 1000kcal. Oook. Noe som er "feil" her? Då må ein løfte 450 gonger for å forbrenne 500kcal?! Dei fleste tar 20 set, 5 løft pr set i løpet av 1 time med trening. Som utgjer 100løft. Dvs ein person forbrenner ca 100kcal i timen då? Endret 10. mai 2012 av cefey Lenke til kommentar
War Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Styrketrening er 4XX kcal pr time. Da er det medregnet de kcal du bruker på å leve den timen også. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Jasså? For alle? Edit: Hvor kjøper dere ZMA? Endret 10. mai 2012 av Ciryaher Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) A-jay: de har da ikke høyere forbrenning enn hos andre, de er bare i fysisk form til å utføre mye mye hardere fysisk arbeid enn de vi er. De "har" ikke høy forbrenning, men de forbrenner fort over 4000-5000 kalorier på en etappe. Det var kanskje litt klønete formulert fra min side, men poenget mitt var altså at en TdF-rytter er i stand til å forbrenne mye mer kcal mens de ligger på feks 70% av makspuls, enn det vi andre dødelige klarer på samme pulsnivå. Pulsmålere tar utgangspunkt i puls når de regner ut kcal, så det er relevant å diskutere hvor mye kcal man klarer å brenne per puls. Fordi om en TdF-rytter klarer å forbrenne feks 1000 kcal i timen mens han ligger på feks 70% av makspulsen betyr ikke at jeg klarer det samme på samme pulsnivå. Om jeg går opp i feks 90% puls klarer jeg kanskje å brenne 1000 kcal i timen, men da klarer jeg ikke å holde på en time i strekk. Endret 10. mai 2012 av A-Jay Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Hvor kjøper dere ZMA? HER! 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Når vi er innpå Omega-3. Tar nå til vanlig tran fra Möllers, men er det verdt å betale det lille ekstra for selolje? Ser X-life selger det. Spiser svært lite fisk, kanskje en gang i uka. Tran skal du bare la vær å ta i det hele tatt. ELENDIG biotilgjengelighet og produsert fra levra på fisken. Der hvor alle avfallsstoffer skal innom.Lakseoljen som Norkost selger er presset av kjøttet på laksen og under mange gange bedre forhold enn tranen man får kjøpt på Rema... Jeg har forøvrig spist laks tidligere i dag, og nå nettopp var jeg på havet og trakk sei som nettopp er fortært med poteter og flatbrød til!!! Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Et "tror du virkelig"-argument gjør ikke produsentene mer troverdige. Jeg tror ikke produsentene med vilje villeder kundene sine, men jeg tror ei heller at de alltid vil ha rett. Nå var det ment som et spørsmål - ikke som et fryktelig dårlig forsøk på hersketeknikk. Beklager. Spørsmålet står enda. Når man har så mange produsenter som konkurrerer om å levere det beste produktet, kan man ikke overestimere slike tall. Jeg ser i alle fall ikke en eneste grunn til at man ikke skal gi et så korrekt estimat som mulig. Gjør du? Selvfølgelig vil produsentene være så nøyaktige som mulige, men metodene som finnes er ikke nødvendigvis tilstrekkelige. I hver fall ikke hvis pulsklokka baserer estimatet på feil data eller dette dreier seg om en avlesningsfeil. 1000 kan være riktig for en times styrketrening, men da tror jeg at energien er målt i kJ. Tallene er basert på utregninger og artikler som er postet i tidligere innlegg i tråden. Du har helt rett i at kroppen bruker mer energi enn den mekaniske energien selve løftet krever, men selv om vi tar forbehold for dette, er det ikke nok til å mangedoble den utregnede energien. Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener her. Det er vist et eksempel på at en syklist har en effektivitet på rundt 20-25%. Det ser for meg ut som 4 gangen, eller tenker jeg helt feil? Det er riktig at man kan gange den mekaniske energien med 4-5. I utgangspunktet trodde jeg at nytteverdien var større, og det er min feil, men jeg baserte ikke antakelsen om at 1000kcal er feil på den feilen alene. Som du ser, er energiforbruket målt i kJ, ikke i kcal. Det er i tråd med det jeg har sagt hele tiden. E = 1000kJ * 0,2388cal/J = 238,8kcal Nå husker ikke jeg utregningene som ble gjort noen sider tilbake, men hvis det skulle vise seg at alle de (tusen? hundretusen?) personene som kjenner til slike utregninger (leger, spesialister, pulsklokke-produsenter, treningsentusiaster, osv.) har tatt feil mellom kcal og kJ, så tror jeg ikke likheten du viser over kan forklare dette. Forholdet mellom kJ og kcal er jo lineært. Jeg tror heller ikke at så mange personer tar feil, men resultatet går ikke opp med matematikken, og da må noe være feil. Det kan skyldes feil data eller at pulsklokkene måler energien i kJ mens alle tror at det er kcal. Lenkene dine forklarte bare hva de baserer estimatene på, ikke hvor mye energi det er realistisk å forbrenne på en viss tid. E = 5mgh = 5 * 100kg * 9,81m/s2 * 1m = 4905J for ett løft. Det betyr at denne personen må løfte 4186800J / 4905J = 853,58 ganger for å forbrenne 1000kcal. Jeg skal innrømme at jeg trodde at nytteeffekten til menneskekroppen er mer enn 25%, men "mangedoble" er tydeligvis ikke et tilstrekkelig ord for at regnestykket skal gå opp. Her trenger man potenser. En øvelse som knebøy eller markløft vil så klart forbrenne mer enn benkpress, men det krever fortsatt voldsomt mange løft å forbrenne 1000kcal. Husk at slike utregninger kommer av pulsen da. Man får ikke høy puls av å løfte en rep i benken. Et fullkroppsprogram der man går fra øvelse til øvelse kan få opp pulsen et godt stykke. Snittet for mine styrkeøkter er på ca 600 kcal per time i år, men da har jeg med tøying, prating og annet piss. Litt mer effektivitet og 25 kg mer i kroppsvek, så ville jeg vært på rundt 1000 kcal jeg også.. tror jeg . Pulsen er så klart viktig, men i motsetning til utholdende trening som løping og sykling inneholder styrketrening mye pausetid. Pulsen er høyt oppe under de siste repene i settene, så tar man en pause på 1-3 min der pulsen synker nesten til start igjen før man tar et nytt sett. Hvis man sykler eller løper, må man jobbe veldig hardt for å ha en effekt som tilsvarer 1000kcal i timen. Styrketrening er betydelig mindre intenst, og man kan dermed ikke regne med å forbrenne like mye energi. Nå vet ikke jeg hvor tung eller sterk du er, men 600kcal på en time med tøying, prating og piss høres usannsynlig ut. Med 25 kg mer på kroppen tror jeg tvert om at du ville blitt mindre effektiv, ved mindre styrken og utholdenheten din økte tilsvarende. Men det er et annet spørsmål. Jada, går helt fint, men jeg har ingenting å ta del i nå Værsågod, her får du gratis kunnskap av meg. Lenke til kommentar
Anaio Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Jeg har forøvrig spist laks tidligere i dag, og nå nettopp var jeg på havet og trakk sei som nettopp er fortært med poteter og flatbrød til!!! Invite me over, bro. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Eller enda billigere ZMA her Endret 10. mai 2012 av KjellV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå