magb Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Ett par sider tilbake postet jeg kilder og forklaring på at en syklist har en effektivitet på ca 20-25%. Så jo, fakta sier at man mangedobler energien. A-jay: de har da ikke høyere forbrenning enn hos andre, de er bare i fysisk form til å utføre mye mye hardere fysisk arbeid enn de vi er. De "har" ikke høy forbrenning, men de forbrenner fort over 4000-5000 kalorier på en etappe. Endret 10. mai 2012 av magb Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Har du noen kilder på dette? Jeg har ikke fulgt diskusjonen slavisk, men jeg har lagt merke til at "din side" ikke har komt med kilder på påstanden "det er nok ikke den mangedoble energien". Hvordan kan dere vite det? Man kan tydeligvis firedoble den mekaniske effekten for å få en god pekepinne: One study reasons that for an average man to produce 75 Watts of power, he will need to breathe about one liter of oxygen per minute. That liter of O2 is combusted in body cells to form carbon dioxide (CO2). It has also been determined that one liter of oxygen generates in this way about 300 Watts of power. Thus, we can conclude that the efficiency of the human “engine” is 75/300 = 25%.- Kilde Om man da skal forbrenne 1000kcal på én time må man holde en effekt på nesten 300W. Jeg tror ingen her inne (iallfall ytterst få) klarer å ligge på et slikt nivå. Endret 10. mai 2012 av KjellV Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 I morgen er det "bip-test" i gymmen. Løper alltid til jeg risikerer å kaste opp og ikke har mer å gi for å få best mulig score. Det funker vel fortsatt å ta ei så hard som mulig styrkeøkt like etterpå? Varierer på hva hard er for deg, men at du vil prestere dårligere etter en løpetest er en selvfølge. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Bare ikke press deg til du faktisk spyr. Var en i klassen som gjorde dette på ungdomsskolen. Var ikke noe særlig for hverken han eller oss andre Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Bare ikke press deg til du faktisk spyr. Var en i klassen som gjorde dette på ungdomsskolen. Var ikke noe særlig for hverken han eller oss andre Skal selvfølgelig prøve å unngå å faktisk gjøre det. Har gått hårfint tidligere I morgen er det "bip-test" i gymmen. Løper alltid til jeg risikerer å kaste opp og ikke har mer å gi for å få best mulig score. Det funker vel fortsatt å ta ei så hard som mulig styrkeøkt like etterpå? Varierer på hva hard er for deg, men at du vil prestere dårligere etter en løpetest er en selvfølge. Så hard som mulig, at jeg ikke får gitt 110 var liksom noe som lå inne blant ordene, hehe Men det er en viss vits i å gjennomføre ei styrkeøkt selv etter et slik løpemareritt? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Spørs. Er vel bare å prøve. Vil anta du er passe mørbanka i lår og legger, så øvelser som knebøy, beinpress, og markløft kan bli vanskelig, men øvelser for overkroppen vil nok gå greit. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Ett par sider tilbake postet jeg kilder og forklaring på at en syklist har en effektivitet på ca 20-25%. Så jo, fakta sier at man mangedobler energien. A-jay: de har da ikke høyere forbrenning enn hos andre, de er bare i fysisk form til å utføre mye mye hardere fysisk arbeid enn de vi er. De "har" ikke høy forbrenning, men de forbrenner fort over 4000-5000 kalorier på en etappe. Jeg skal gå med på at en effektivitet på 20-25% er riktig. Men energiforbruket er fortsatt langt fra realistisk. 1000kcal er omtrent 4186800J ifølge Wikipedia. For enkelhetens skyld, bruker jeg igjen eksempelet med en person som løfter 100 kg 1 meter i benkpress. For å finne det reelle energiforbruket, mulitpliserer vi den mekaniske energien med 5. E = 5mgh = 5 * 100kg * 9,81m/s2 * 1m = 4905J for ett løft. Det betyr at denne personen må løfte 4186800J / 4905J = 853,58 ganger for å forbrenne 1000kcal. Jeg skal innrømme at jeg trodde at nytteeffekten til menneskekroppen er mer enn 25%, men "mangedoble" er tydeligvis ikke et tilstrekkelig ord for at regnestykket skal gå opp. Her trenger man potenser. En øvelse som knebøy eller markløft vil så klart forbrenne mer enn benkpress, men det krever fortsatt voldsomt mange løft å forbrenne 1000kcal. Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Spørs. Er vel bare å prøve. Vil anta du er passe mørbanka i lår og legger, så øvelser som knebøy, beinpress, og markløft kan bli vanskelig, men øvelser for overkroppen vil nok gå greit. Aight, da blir det upper body blodpump Lenke til kommentar
magb Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Er helt enig i at 1000kcal er for høyt når vi snakker om styrketrening ja, har ikke påstått noe annet heller Hopper vi over på tredemølla er det sikkert mulig for en person i normalt god form å holde over 1000 kcal i timen, i feks 12 minutter (cooper test). Ganske sikker på at jeg selv klarer det. Hvis Hushovd klarer 1300kcal/timen i en time, skal jeg selv klare 1000kcal i 12 min, ikke på en sykkel kanskje, men. Edit: Testet ut flere "running calculators" på nett og de fleste var enige om at jeg på 85kg brukte mellom 225-230 kcal på 3km distanse. Gjør jeg dette på 12 min (rekorden er 11:50), så blir det altså 225*5 = 1125 kcal/time. Endret 10. mai 2012 av magb Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Da har vi nok snakket forbi hverandre, selv om vi har vært enige nok hele tida. Lenke til kommentar
magb Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Er andre her som mener 1000kcal på en styrkeøkt stemmer da, men det er flere diskusjoner om hverandre her. Ett par har diskutert hva som er mulig i feks Tour de France, andre diskuterer en styrkeøkt. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Mitt standpunkt er at 1000kcal i timen er mulig for en sykkelrytter som er blant de beste (da mener jeg en hel time, og ikke bare effekten i noen minutter). Det jeg derimot er rivende uenig i, er påstanden om at enkelte forumbrukere forbrenner nesten 1000kcal i timen i en styrkeøkt. Spesielt med tanke på at løping og sykling, for eksempel, er utholdende sporter med høy og jevn puls, mens styrketrening består av sitting, ligging, og mange og lange pauser. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Virker kanskje som om jeg mente at jeg var enig med at styrkeløft 1 time = 1000kcal, mente så klart cardio. Bare så det er sagt! Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Ikke si at de siste 500 sidene har vært på bakgrunn av en misforståelse? 1 Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Et "tror du virkelig"-argument gjør ikke produsentene mer troverdige. Jeg tror ikke produsentene med vilje villeder kundene sine, men jeg tror ei heller at de alltid vil ha rett. Nå var det ment som et spørsmål - ikke som et fryktelig dårlig forsøk på hersketeknikk. Beklager. Spørsmålet står enda. Når man har så mange produsenter som konkurrerer om å levere det beste produktet, kan man ikke overestimere slike tall. Jeg ser i alle fall ikke en eneste grunn til at man ikke skal gi et så korrekt estimat som mulig. Gjør du? Tallene er basert på utregninger og artikler som er postet i tidligere innlegg i tråden. Du har helt rett i at kroppen bruker mer energi enn den mekaniske energien selve løftet krever, men selv om vi tar forbehold for dette, er det ikke nok til å mangedoble den utregnede energien. Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener her. Det er vist et eksempel på at en syklist har en effektivitet på rundt 20-25%. Det ser for meg ut som 4 gangen, eller tenker jeg helt feil? Som du ser, er energiforbruket målt i kJ, ikke i kcal. Det er i tråd med det jeg har sagt hele tiden. E = 1000kJ * 0,2388cal/J = 238,8kcal Nå husker ikke jeg utregningene som ble gjort noen sider tilbake, men hvis det skulle vise seg at alle de (tusen? hundretusen?) personene som kjenner til slike utregninger (leger, spesialister, pulsklokke-produsenter, treningsentusiaster, osv.) har tatt feil mellom kcal og kJ, så tror jeg ikke likheten du viser over kan forklare dette. Forholdet mellom kJ og kcal er jo lineært. Jeg tror ikke på at jeg brukte nesten 1000 kcal i løpet av treningsøkten, fordi dersom 1000 kcal/time er cirka det en Tour de France-syklist ligger på i løpet av et ritt tviler jeg sterkt på at utrente meg forbruker så mye i løpet av en rolig, avslappet treningsøkt. Det er rett og slett ikke meningsfylt at jeg skal ha brukt nesten like mye energi som det er i en hel Gradiosa, i løpet av en såpass avslappet og enkel treningsøkt. Det står spesifikt "kcal", ikke kJ på målingene jeg får fra pulsklokken. Veier du like mye som TdF-rytteren som var i eksemplet? Prøv å sammenlign med en treningskompis som har pulsklokke neste gang du har muligheten. Hvis dere utfører samme økt og du feks veier 15kg mer, så vil antallet kcal for deg være veldig mye høyere etter en times arbeid. Du kan ikke sammenligne antall kcal en topptrent person forbrenner med en som er utrent (og sikkert tyngre). Greit nok at de ligger på 70-75%, men jeg hadde ligget på 120% hvis jeg skulle holdt det tempoet de holder selv i kortere perioder Testa hva som kreves for å få en sykkel opp i 50+ km/t på flata? Du kan ikke sammenligne tempo på sykkelen med forbruk i kcal slik. Hvis du er like høy, like gammel, samme kjønn, samme vekt, osv., DA kan du nærme deg å se på en slik sammenligning. Den vil likevel mest sannsynlig bli ganske forskjellig. Edit: ..men det er kanskje ikke en slik sammenlining du gjør likevel. Tror jeg tolket innlegget ditt på en annen måte første gang jeg leste det. Man kan tydeligvis firedoble den mekaniske effekten for å få en god pekepinne: One study reasons that for an average man to produce 75 Watts of power, he will need to breathe about one liter of oxygen per minute. That liter of O2 is combusted in body cells to form carbon dioxide (CO2). It has also been determined that one liter of oxygen generates in this way about 300 Watts of power. Thus, we can conclude that the efficiency of the human “engine” is 75/300 = 25%.- Kilde Om man da skal forbrenne 1000kcal på én time må man holde en effekt på nesten 300W. Jeg tror ingen her inne (iallfall ytterst få) klarer å ligge på et slikt nivå. Hva mener du med "holde en effekt på nesten 300W"? Er det den energien kroppen forbrenner, eller den energien kroppen utfører på hva det nå enn er som måles? E = 5mgh = 5 * 100kg * 9,81m/s2 * 1m = 4905J for ett løft. Det betyr at denne personen må løfte 4186800J / 4905J = 853,58 ganger for å forbrenne 1000kcal. Jeg skal innrømme at jeg trodde at nytteeffekten til menneskekroppen er mer enn 25%, men "mangedoble" er tydeligvis ikke et tilstrekkelig ord for at regnestykket skal gå opp. Her trenger man potenser. En øvelse som knebøy eller markløft vil så klart forbrenne mer enn benkpress, men det krever fortsatt voldsomt mange løft å forbrenne 1000kcal. Husk at slike utregninger kommer av pulsen da. Man får ikke høy puls av å løfte en rep i benken. Et fullkroppsprogram der man går fra øvelse til øvelse kan få opp pulsen et godt stykke. Snittet for mine styrkeøkter er på ca 600 kcal per time i år, men da har jeg med tøying, prating og annet piss. Litt mer effektivitet og 25 kg mer i kroppsvek, så ville jeg vært på rundt 1000 kcal jeg også.. tror jeg . Endret 10. mai 2012 av Ciryaher Lenke til kommentar
daddydoug Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Ikke si at de siste 500 sidene har vært på bakgrunn av en misforståelse? Nei, var Cefey som sa det i utgangspunktet, men tror han har skjønt det nå. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Hva mener du med "holde en effekt på nesten 300W"? Er det den energien kroppen forbrenner, eller den energien kroppen utfører på hva det nå enn er som måles? Den mekaniske effekten, f.eks. målt med wattmåler på sykkel. 1000kcal per time er i teorien en effekt på nesten 1,2kW og siden kroppen ikke er mer effektiv enn at du får 25% av brukt energi som mekanisk energi blir det da 300W. 300W er sannsynligvis umulig for de aller fleste her inne å holde i en time, men mulig å holde over en kortere periode som et kvarter. Endret 10. mai 2012 av KjellV Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 (...) Det betyr at denne personen må løfte 4186800J / 4905J = 853,58 ganger for å forbrenne 1000kcal. Jeg skal innrømme at jeg trodde at nytteeffekten til menneskekroppen er mer enn 25%, men "mangedoble" er tydeligvis ikke et tilstrekkelig ord for at regnestykket skal gå opp. Her trenger man potenser. En øvelse som knebøy eller markløft vil så klart forbrenne mer enn benkpress, men det krever fortsatt voldsomt mange løft å forbrenne 1000kcal. Eller som jeg skrev tidligere: Evt kjører 67 repetisjoner med 100kg i støt, dersom mine beregninger stemmer. Hvor det er tatt hensyn til nytteeffekt. Det er jo ikke helt umulig. Men på en time? Blir nok tungt. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Så kjekt det er hver gang treningstråden blir en kondistreningtråd. Jeg har ingen kunnskap på disse områdene, jeg kan ikke ta del i diskusjonen. Det er kjipt. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 10. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2012 Den store Kcal tråden! 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå