Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

 

Såklart! Det er et veldig viktig poeng. Og for hobbymosjonisten som ikke driver med vektløfting er det kanskje ikke noe vits i gå særlig dypere enn parallell uansett. En vil ha god fremgang med parallell, uten tvil.

 

@daddydoug:

Sterk bøy på han der! Ikke akkurat "picture perfect" teknikk, men hva kan man forvente på rett under 3xkroppsvekt?

 

Han er helt vill i trusa, han skal delta i konkuranse til høsten, kun 18 år nå om dagen om jeg ikke husker helt feil.

Endret av daddydoug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merk nesten, det er nøkkelordet. Tar så langt ned at jeg ikke kommer dypere. Selvfølgelig har jeg stanga langt oppe på ryggen. Dyp bøy med noe annet er å rope etter skader. Tvert i mot er low-bar mer belastende på ryggen, ettersom dreiemomentet er mye større på korsryggen.

 

Lurer på én ting; har du en link til noen som viser plassering av stang ved high-bar og evt teknikk dersom den er ulik fra low-bar?

Har alltid tatt low, men kan tenke meg å ta high, og aner ikke hvor stanga skal... :p

Lenke til kommentar

Når en profesjonell vektløfter tar et par tusen knebøy i året med svært høy vekt så må han regne med noen skader gjennom karrieren. Fortsatt vil de fleste trenere og vektløftere (ikke PT'er på SATS) være enig i at atg er det mest fornuftige om man vil beholde knæra.

 

Vil kort kommentere det der.. Et par tusen knebøy i året er da ikke alt for mye? Når man har trent SL5x5 i en måned, har man tatt 300 knebøy. (5x5 per trening = 25, tre dager bøy i uka = 75, 75x4 uker = 300). Dvs 3600 bøy på et år om man trener hver uke hele året, dvs sannsynligvis iallfall 1500-2000 bøy på et år. Et par tusen bøy i året er vel ikke så imponerende?

 

Eller misforstod jeg veldig? Det kan godt tenkes, i så fall legger jeg meg flat med en gang.

 

Kan noen linke meg til det RYP programmet jeg ble anbefalt å kjøre i 6 uker? :p

 

Alle RYP-program ligger på tn.no.

https://www.tn.no/drivkraft/artikler/splitt-program-ekstrem-muskelvekst ?

det jeg fant her var samma program hver gang https://www.tn.no/assets/content/ryp/Release-YOUR-potential.pdf

Lenke til kommentar

Merk nesten, det er nøkkelordet. Tar så langt ned at jeg ikke kommer dypere. Selvfølgelig har jeg stanga langt oppe på ryggen. Dyp bøy med noe annet er å rope etter skader. Tvert i mot er low-bar mer belastende på ryggen, ettersom dreiemomentet er mye større på korsryggen.

 

Lurer på én ting; har du en link til noen som viser plassering av stang ved high-bar og evt teknikk dersom den er ulik fra low-bar?

Har alltid tatt low, men kan tenke meg å ta high, og aner ikke hvor stanga skal... :p

 

eller tenker du på med forklaring og sånn?
Lenke til kommentar

 

https://www.tn.no/ryp/kalkulatorer

 

Der ligger 4 program, 2 er relevante. Grunnprogram (sier seg selv hva er), og RYP EM (etter grunnprogram/ etter du har trent en stund). EM er fordelt med noen uker 12reps, noen uker 8reps og noen uker 4 reps med droppsett osv osv.

 

http://www.youtube.com/bøllingwatch?v=SR6ty8Z-GiA&feature=context-chv eller tenker du på med forklaring og sånn?

 

Med forklaring, ser jo ingenting på en sånn video..

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Han er helt vill i trusa, han skal delta i konkuranse til høsten, kun 18 år nå om dagen om jeg ikke husker helt feil.

Shit. Blir alltid så overrasket over at de ikke er eldre. Vet du hva han har i rykk og støt?

 

Eller misforstod jeg veldig? Det kan godt tenkes, i så fall legger jeg meg flat med en gang.

Ikke veldig. Forskjellen ligger i at en profesjonell vektløfter (ta f.eks. en typisk en fra Bulgaria) trener opp mot maksen sin i bøy hver dag. En typisk dag for en slik vektløfter innebærer 3 treninger, hvor den ene kun er bøy/frontbøy og går opp mot maks. Det er der forskjellen ligger.

Merk nesten, det er nøkkelordet. Tar så langt ned at jeg ikke kommer dypere. Selvfølgelig har jeg stanga langt oppe på ryggen. Dyp bøy med noe annet er å rope etter skader. Tvert i mot er low-bar mer belastende på ryggen, ettersom dreiemomentet er mye større på korsryggen.

Lurer på én ting; har du en link til noen som viser plassering av stang ved high-bar og evt teknikk dersom den er ulik fra low-bar?

Har alltid tatt low, men kan tenke meg å ta high, og aner ikke hvor stanga skal...

Ligger masse på youtube. squatRX har vel et par? Men uansett, hvorfor ønsker du å kjøre høystang? Utenom at "jeg har litt lyst".

Lenke til kommentar

Ligger masse på youtube. squatRX har vel et par? Men uansett, hvorfor ønsker du å kjøre høystang? Utenom at "jeg har litt lyst".

 

Ingen grunn egentlig, jeg vil bare prøve det ut, se hvordan det føles. Vet ikke om det er noen stor forskjell en gang, har som sagt trent low så lenge jeg kan huske.

 

 

Edit: blir sikkert ikke en fast greie heller =)

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Jeg må seriøst gå til innkjøp av noen nye ørepropper.

Denne ble spilt blant anne på studioet idagt:

 

Da skal du få høre hva jeg opplevde i dag. Jeg sto i garderoben og kledde på meg etter dusjen. Så kom en skranglete 40-åring og satte seg ned på plassen ved siden av min. Han hadde ørepropper til mobilen sin, men de tok han ut og lot musikken fortsette å spille på høyttaler. Så gikk han inn i dusjen mens mobilen lå der. Så fikk jeg og et par andre høre på spanske ballader som spilte for full guffe, mens eieren av mobilen sto i dusjen og ikke hørte noen ting. Hvis ikke det er sært, så vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Jeg må seriøst gå til innkjøp av noen nye ørepropper.

Denne ble spilt blant anne på studioet idagt:

 

Da skal du få høre hva jeg opplevde i dag. Jeg sto i garderoben og kledde på meg etter dusjen. Så kom en skranglete 40-åring og satte seg ned på plassen ved siden av min. Han hadde ørepropper til mobilen sin, men de tok han ut og lot musikken fortsette å spille på høyttaler. Så gikk han inn i dusjen mens mobilen lå der. Så fikk jeg og et par andre høre på spanske ballader som spilte for full guffe, mens eieren av mobilen sto i dusjen og ikke hørte noen ting. Hvis ikke det er sært, så vet ikke jeg.

Let+me+play+you+the+song+of+my+people+.+Lol_c8e7f0_3297542.gif

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg må seriøst gå til innkjøp av noen nye ørepropper.

Denne ble spilt blant anne på studioet idagt:

 

Da skal du få høre hva jeg opplevde i dag. Jeg sto i garderoben og kledde på meg etter dusjen. Så kom en skranglete 40-åring og satte seg ned på plassen ved siden av min. Han hadde ørepropper til mobilen sin, men de tok han ut og lot musikken fortsette å spille på høyttaler. Så gikk han inn i dusjen mens mobilen lå der. Så fikk jeg og et par andre høre på spanske ballader som spilte for full guffe, mens eieren av mobilen sto i dusjen og ikke hørte noen ting. Hvis ikke det er sært, så vet ikke jeg.

Haha!

Er en som minner mye om Breivik på gymmen, han er shitte scary!

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

 

https://www.tn.no/ryp/kalkulatorer

 

Der ligger 4 program, 2 er relevante. Grunnprogram (sier seg selv hva er), og RYP EM (etter grunnprogram/ etter du har trent en stund). EM er fordelt med noen uker 12reps, noen uker 8reps og noen uker 4 reps med droppsett osv osv.

Hvorfor er det ikke med markløft? edit; så ikke at man kunne legg til før nå.

Hva er mage og Skråbenk Manualer(er det vanlig benkpress med skråbenk + manualer)?

Endret av Wizzlee
Lenke til kommentar

Du velger en valgfri øvelse for magen, for eksempel mageapparat med stropper. Det gjelder triceps og biceps også. Du kan for eksempel ta tricepspress med skrå benk og bicepscurl med stang. Skråbenk manualer er vanlig skråbenk med 30 graders vinkel og manualer istedenfor stang, ja. Noen øvelser kan byttes ut ved behov. Sist gang jeg brukte programmet, tok jeg skråbenk med stang istedenfor manualer, for det var lettere med tanke på progresjonen.

 

Vi har en yogahelt på gymmen. En 60 (ish) år gammel kis som bruker å stå på hodet kliss naken i garderoben.. :green:

 

Jeg skulle akkurat til å legge meg, men nå må jeg sovne med det bildet i hodet.

 

Takk, dette blir en lang natt.

 

Fordi du blir opptatt med å kose med deg selv til det bildet? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du velger en valgfri øvelse for magen, for eksempel mageapparat med stropper. Det gjelder triceps og biceps også. Du kan for eksempel ta tricepspress med skrå benk og bicepscurl med stang. Skråbenk manualer er vanlig skråbenk med 30 graders vinkel og manualer istedenfor stang, ja. Noen øvelser kan byttes ut ved behov. Sist gang jeg brukte programmet, tok jeg skråbenk med stang istedenfor manualer, for det var lettere med tanke på progresjonen.

 

Tenker du på muskelvekst progresjon eller eller styrke med skråbenk og stang?

Lenke til kommentar

Off da... alle veit jo at vann er det verste ein kan ha i seg, når ein prøver å slanke seg:(

 

Nå skal ikke du være for breial her, cefey. Skal ikke så mange poster opp før vi kan lese om hvordan en times styrketrening kan forbrenne 1000 kcalorier..

Apropos breial, eg går ut i frå det Polar og Suunto har "kommet frem til". Eg trur dei 2 største selskap innen pulsmåling/kcal forbruk o.l. har "litt" meir peiling enn meg og du?

Lenke til kommentar

Apropos breial, eg går ut i frå det Polar og Suunto har "kommet frem til". Eg trur dei 2 største selskap innen pulsmåling/kcal forbruk o.l. har "litt" meir peiling enn meg og du?

Så du mener fortsatt en times styrketrening er 1000kcal?

 

Polar og Suunto selv har aldri påstått at pulsmålingene deres er 100% nøyaktige, men jeg vil ikke bli overrasket om at det er et tilfelle av PEBCAK og sondringer mellom lbs/kg el.l. som kan være årsaken til at tallet ditt varierer så veldig fra det alle normale mennesker ville fått med riktige innstillinger..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...