Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nok en artikkel full av pølsevev lagt ut på det o store internettet, stakkars jenter og deres misoppfatning av styrketrening http://m.klikk.no/pr...ticle758381.ece

 

Snakkest senest med ei veldig pen jente i går, om hvordan hun ønsket og gå ned noen kg i vekt, hun mente jogging var svaret på alle hennes problemer, og det og ikke spise mat etter kl 19, og mente at alle jenter som trente styrke ble altfor muskuløse.. Prøvde og snakke henne til vett, men uten hell. :/

 

Uffameg. Det er akkurat som den gangen jeg leste kommentarer på en artikkel der ei jente fortalte hvordan hun trente. Hun sa noe som "jeg pleier å jogge en time, og for at forbrenningen skal gå på fettet så spiser jeg ikke de siste tre timene før trening eller de første tre timene etterpå".

 

272037977.jpg

Lenke til kommentar

Nok en artikkel full av pølsevev lagt ut på det o store internettet, stakkars jenter og deres misoppfatning av styrketrening http://m.klikk.no/pr...ticle758381.ece

 

Snakkest senest med ei veldig pen jente i går, om hvordan hun ønsket og gå ned noen kg i vekt, hun mente jogging var svaret på alle hennes problemer, og det og ikke spise mat etter kl 19, og mente at alle jenter som trente styrke ble altfor muskuløse.. Prøvde og snakke henne til vett, men uten hell. :/

 

Min periodiske faste etter biorytmedietten kommer tydeligvis til å bli min undergang. Too bad.

 

Edit; skulle ikke ha med deg i quoten, Zarac ;)

Endret av Anaio
Lenke til kommentar

så, når en maskin der jeg trener sier at jeg har brent 500kcal på 30 min så er det bull?

enda jeg går så fort at den bremser meg ned fordi jeg overstiger makshastigheten på maskinen?

 

Er snakk om veldig høy intensitet over 30 min. husker ikke hvor mye watt det står at jeg genererer men.

ett fett for meg altså, da jeg har gått ned 10kg siden jul uansett. men, om splitter nye, dyre maskiner juger så blir jeg trist:-P

Ja, det er bull. Du vil ikke klare å holde en intensitet som tilsvarer 500kcal på en halvtime i ett minutt en gang, sannsynligvis ikke 10 sekunder heller om du i det hele tatt klarer å komme så høyt.

 

Er det mulig at det er kJ og ikke kcal den måler?

 

 

For å vise dere hvor hardt 500kcal pr halvtime (1,2kW) er kan vi se på André Greipels effektmåling fra Tour Down Under i 2011 (første og tredje etappe):

 

post-8544-0-86401700-1336567976_thumb.jpg

 

1,2kW klarte han ikke holde mer enn 10 sekunder. På første etappe, som varte drøyt 3 timer, var han ikke over 244W mer enn 60 minutter. 244W tilsvarer 209kcal pr time.

Står nok Kcal er jeg redd.. Mener at den sier at jeg produserer ca 1200wat også. Men, det er well også bull da. Haha :) Jaja, kapitalismens krefter rår på trenigsutstyr også ser jeg!

 

Edit: "kom i form til sommeren NÅ" artikler er så utrolig irriterende. Om man har alt for mye fett på kroppen så er man heldig om man i det heletatt kommer i form til neste år.. Da må man hvertfall jobbe mye mye hardere enn det de artiklene beskriver.

Stakkars tullinger som biter på sånt..

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

så, når en maskin der jeg trener sier at jeg har brent 500kcal på 30 min så er det bull?

enda jeg går så fort at den bremser meg ned fordi jeg overstiger makshastigheten på maskinen?

 

Er snakk om veldig høy intensitet over 30 min. husker ikke hvor mye watt det står at jeg genererer men.

ett fett for meg altså, da jeg har gått ned 10kg siden jul uansett. men, om splitter nye, dyre maskiner juger så blir jeg trist:-P

Ja, det er bull. Du vil ikke klare å holde en intensitet som tilsvarer 500kcal på en halvtime i ett minutt en gang, sannsynligvis ikke 10 sekunder heller om du i det hele tatt klarer å komme så høyt.

 

Er det mulig at det er kJ og ikke kcal den måler?

 

 

For å vise dere hvor hardt 500kcal pr halvtime (1,2kW) er kan vi se på André Greipels effektmåling fra Tour Down Under i 2011 (første og tredje etappe):

 

post-8544-0-86401700-1336567976_thumb.jpg

 

1,2kW klarte han ikke holde mer enn 10 sekunder. På første etappe, som varte drøyt 3 timer, var han ikke over 244W mer enn 60 minutter. 244W tilsvarer 209kcal pr time.

 

Mulig jeg ikke er helt med, men mener du at en toppsyklist ligger på 209kcal pr time under ett løp?

Lenke til kommentar

Jeg syns faktisk 500kcal på 30 min høres sannsynlig ut i forhold til at man skal slite ganske greit for å nå 500kcal på 30 min, var full fart hele tiden.

Pluss at om man ser i forhold til hvor lang tid det tar å konsumere 500kcal, så syns jeg det også virker sannsynlig. 500kcal kaster man jo i seg på 2-3 min om man sluker cola og potetgull..

 

Si man forbrenner 2400kcal i døgnet, da er det i snitt 100kcal i timen.

Så om man da står på og presser seg i 30 min så svetten renner osv, så syntes jeg det høres rart ut at man bare forbrenner 100kcal på den halvtimen. Når man anstrenger seg sykt mye mer enn det man gjør ved å bare sitte på ræva å forbrenne 50kcal på en halvtime.

 

Men, for all del. Er det fakta, så er det fakta :)

Endret av Kjetil_90
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dagens historie:

 

Akkurat trødd inn døra fra legekontoret. Noe som jeg trodde var en liten kvise i armhulen, viste seg å bli til noe som på legespråket heter "absess".

Pga at jeg trente (og derfor hører hjemme i denne tråden :p ) på mandag med denne kvisen, så ble den like stor som en golfball ( no shit bro! ) og jeg greide ikke bruke høyre-arm til noe som helst når jeg våkna idag pga den hadde satt seg på noe nerver å drit.

 

Sum summarum, måtte fjerne driten UTEN BEDØVELSE pga det var betent.

 

Heldigvis er jeg fit til å trene imorgen :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Overall stats for Flecha in the first 9 stages of the Tour:

 

Functional Threshold Power: 400 watts

Functional Threshold Heart rate: 168 bpm

Weight: 163lbs.

Hours Ridden: 39:02:43

Hours Spent in Active Recovery: 22:22 (55%)

Hours Spent at FTP: 3:09 (7.8%)

Max 5 second Power: 1119 watts

Peak 1 minute power: 667 watts

Peak 5 minute power: 493 watts

Peak 20 minute power: 446 watts

Average cadence: 81rpm

Average Heart Rate: 126 bpm

Average Calories burned in each stage: 3841 kCal

Total Calories burned: 34,569 kCal

 

Altså litt under 900 kcal pr time i gjennomsnitt, men nå er jo tempoet lavt i startfasen av ettappen.

 

Kilde: http://www.bicycling...-power-analysis

 

Edit: dette er en relativt liten mann på 74kg.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke er helt med, men mener du at en toppsyklist ligger på 209kcal pr time under ett løp?

Greipel lå på mer enn 209kcal per time (244W) i totalt 60 minutter av rittet (etappe 1), resten lå han under. Det er riktignok mye feltkjøring her, men man forstår iallfall fra tabellen at 1000kcal/h (1,2kW) er en absurd verdi.

 

Fritt tatt fra hukommelsen tror jeg Kurt Asle Arvesen hadde en terskelwatt på drøyt 400. 400W = 343kcal/h. Jeg sliter med å se at mosjonister skal kunne forbrenne betydelig mer enn dette uansett hva de trener.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor du får kcal tallene dine fra, men de er vertfall langt ifra reelle. Så du inlegget mitt over med tall fra Tour de France?

 

En syklist ligger på over 1000kcal i timen, den siste halvdelen av ettappen.

 

Edit: det du gjør helt feil er å direkte konvertere antall watt om til kcal. Det du da glemmer er at man på en sykkel har en effektivitet på 20-26%. Kcal tallet du får er altså bare under 1/5 av hva syklisten faktisk forbrenner. Ganger du 209 med 4-5 får du ett reelt tall på hva han forbrenner.

 

Kilde: http://large.stanfor...ph240/stetler1/

Endret av magb
Lenke til kommentar

Edit: "kom i form til sommeren NÅ" artikler er så utrolig irriterende. Om man har alt for mye fett på kroppen så er man heldig om man i det heletatt kommer i form til neste år.. Da må man hvertfall jobbe mye mye hardere enn det de artiklene beskriver.

Stakkars tullinger som biter på sånt..

 

Treningssenteret mitt reklamerer med "det er fortsatt ikke for sent å komme i form til sommeren". Jo, det er dessverre det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor du får kcal tallene dine fra, men de er vertfall langt ifra reelle. Så du inlegget mitt over med tall fra Tour de France?

 

En syklist ligger på over 1000kcal i timen, den siste halvdelen av ettappen.

Om verdien på gjennomsnittlig 900kcal/h stemmer:

 

900kcal/3600s = 0,25kcal/s

0,25kcal/s * 4,2J/cal = 1,16kW

 

En voldsom effekt om man skal benytte så mye energi. Om man tråkker i vei på 300W (et guesstimate på Flechas gjennomsnittlige effekt, selv om jeg synes dette var litt høyt over flere etapper) vil man selvsagt forbrenne mer enn dette på grunn av treningen, men 4 ganger så mye høres vel mye ut.

 

I tallene dine er det sannsynligvis snakk om totalt forbruk, altså inkludert den energien kroppen uansett bruker. Jeg har bare regnet på mekanisk energi, men forskjellen høres uansett veldig stor ut.

 

 

Om du rekner kun med mekanisk energi - ja. Men husk at det er mange ulike prosesser for å frigjøre energi og, som krever energi:) Hjertet må slå raskare, dess meir du løfter. Ein begynner å svette meir osv osv osv. Ein må jo sjå på heile bildet, ikkje kun på den mekaniske delen.

Ved å ligge i senga heile dag (altså 24timer) forbrenner ein 1500kcal?

 

Siden det har vært snakk om hva trening utgjør har iallfall jeg sett bort fra energien som kroppen uansett bruker til vanlige oppgaver.

 

 

Da jeg hev meg inn i denne diskusjonen var det egentlig bare for å vise at 1000kcal på en time badminton var langt fra realistisk. At regneeksemplene mine kan vise for lite er jeg med på da jeg bare har regnet på den mekaniske energien man får ut av kroppen (noe jeg ikke har lagt skjul på). Det er selvsagt flere faktorer som spiller inn, men jeg tviler på disse faktorene mangedobler energien man bruker.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Ferdig med dagens SL økt som gikk greit. Har noen spørmsål jeg gjerne skulle hatt svar på.

 

Ettersom jeg brakk foten i vinter og begynte å trene for noen uker tilbake er øvelsene fremdeles litt rustne. Fikk en hyggelig kar, som også er PT der, til å se på knebøyen min mtp. at jeg er litt usikker på poituren og utførelsen. Han sa at det så ut som knærne var litt for aktive i øvelsen og at jeg var litt for mye foroverbøyd. Det har han helt sikkert rett i, men noe jeg ble litt nysgjerrig på var da han påstod at man ikke trenger å gå under parallell if. ny forskning. Hva mener dere? Imo. liker jeg best dype knebøy fordi jeg føler jeg får brukt flest muskler samt jeg finner det mer utfordrende.

 

Tenkte ikke over det før i dag, men i så å si hvert eneste senter jeg har besøkt er det alltid en badstue der. Hva er egentlig greia? De blir jo sjeldent brukt, men har det en slags effekt etter trening?

 

Til slutt håpet jeg at noen kunne sett på min markløft (igjen). Merker fremdeles litt smerte i bunnen av ryggen under lette løft, men etterhvert som jeg får på litt vekt går dette over. Jeg tror fremdeles ikke at tilsier at teknikken min er bedre under tunge løft. Failer litt i starten med, men se bort i fra det!

 

 

IMG_0240.MOV

 

Takk!

Lenke til kommentar

Sakte, men sikkert, har vi kommet fram til at ein syklist på 70kg fort forbrenner 900kcal/timen.

Då kjørte han på ca 75% av HRM? Altså, ha ga ikkje alt.

 

Kan ein på 85-90kg forbrenne 1000kcal i timen ved trening med vekter? Med tung, intensiv trening?

 

Om ein tillater feilmargin på 10% (+ - 100kcal), så høres ikkje det så alt for urealistisk ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...