Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Det kommer jo egenleg veldig ann på formen din og vektene du tar.

Med 4-6 reps og 2-3min mellom rep, så forbrenner eg ca 1000kcal i timen.

 

Hvordan har du regnet deg frem til det? Hørtes veldig høyt ut. Jeg tipper du forbrenner ca en tredjedel av det i realiteten.

Bruker Polar RS800cx, ein av dei mest avanserte pulsklokker på markedet. Så eg satser på at den har rett:)

Er 190 høy og driver med grei intensistet på treningen:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde vært kjekt om lav fettprosent lot seg kombinere med å beholde et snev av pupper :hrm:

Pupper er ikke alt, du kan jo ta silikon da. :p

Du betaler da, eller? :)

Jaja, har konf penger fra ifjord jeg. Så lenge jeg kan se før og etter.

 

Så lenge du kan bruke dem, skulle du sagt.

 

Det kommer jo egenleg veldig ann på formen din og vektene du tar.

Med 4-6 reps og 2-3min mellom rep, så forbrenner eg ca 1000kcal i timen.

 

Hvordan har du regnet deg frem til det? Hørtes veldig høyt ut. Jeg tipper du forbrenner ca en tredjedel av det i realiteten.

Bruker Polar RS800cx, ein av dei mest avanserte pulsklokker på markedet. Så eg satser på at den har rett:)

Er 190 høy og driver med grei intensistet på treningen:)

 

Hvis pulsklokka sier 1000 kcal, tviler jeg sterkt på at den har rett. Pulsklokker kan sikkert gi et greit estimat med noe feilmargin, men av grunnene jeg nevnte i forrige innlegg har jeg ingen tro på det estimatet. Det beste er å måle det med vitenskapelige metoder, men man kan også regne enkelt på det uten å ta hensyn til luftmotstand og friksjon under treningen. Da vil nok Newtons mekanikk vise noe ganske annet enn 1000 kcal tenker jeg.

Endret av Zarac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bruker Polar RS800cx, ein av dei mest avanserte pulsklokker på markedet. Så eg satser på at den har rett:)

Er 190 høy og driver med grei intensistet på treningen:)

Pulsklokke kan ikke beregne den faktiske energimengden du har forbrent, den kan bare gi deg et estimat basert på puls, høyde, vekt og alder. Og det er et velkjent fenomen at de overestimerer. 1000kcal i timen på styrketrening er veldig mye. Jeg tviler sterkt på at det er reelt. Det er faktisk så høyt at jeg kunne nesten mistenke at pulsklokka di oppgir tallene i kJ istedet for kcal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg driver og kjører motocross å trener deretter. Men jeg sliter veldig med at jeg får armpump.

Altså jeg blir ikke sliten i resten av kroppen, men underarmen blir så pumpa at jeg ikke får følelse eller har kontroll på den. Noe som selvsakt gjør at jeg ikke kan kjøre videre pga logiske grunner.

 

Så er det noen her inne som vet om øvelser man kan bruke for og virkelig trene underarmene hardt?

Da med hovedfokus på kondisjon vil jeg vel tro?

Lenke til kommentar

Har noen av dere erfaring med (eller kunnskap om) kortisonsprøytene mot allergi kombinert med trening? Vet at kortisonbehandling generelt er negativt med tanke på muskelnedbrytning, men vet ikke om dette gjelder kortisonsprøyta da den er lavdosert. Alternativet er liksom halvveis-trening, så ingen av delene er særlig ideelt... Hater sommeren. Inb4 zyrtec-comments, jeg tar maksdose av to ulike antihistaminer, den sterkeste nesesprayen og øyedråper så ofte som er forsvarlig. Doesn't help much, jeg er seriøst plaget med driten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hei!

 

Jeg driver og kjører motocross å trener deretter. Men jeg sliter veldig med at jeg får armpump.

Altså jeg blir ikke sliten i resten av kroppen, men underarmen blir så pumpa at jeg ikke får følelse eller har kontroll på den. Noe som selvsakt gjør at jeg ikke kan kjøre videre pga logiske grunner.

 

Så er det noen her inne som vet om øvelser man kan bruke for og virkelig trene underarmene hardt?

Da med hovedfokus på kondisjon vil jeg vel tro?

Begynn med markløft, eller så kan du gjøre som denne karen:

 

Foretrekker dog å bruke en frittstående benk i stedet for kneet.

Lenke til kommentar

Det hadde vært noe å ha på samvittigheten, konfpenger rett i puppen :D

Nei, vil heller prøve å være komfortabel med hva jeg har enn å bruke så mye på pupper :)

Enig, mann/gutter bryr seg ikke så mye om pupper egentlig så lenge du har en fin rumpe :D

 

Hun er 8 år eldre enn deg, din lille player.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det hadde vært noe å ha på samvittigheten, konfpenger rett i puppen :D

Nei, vil heller prøve å være komfortabel med hva jeg har enn å bruke så mye på pupper :)

Enig, mann/gutter bryr seg ikke så mye om pupper egentlig så lenge du har en fin rumpe :D

 

Hun er 8 år eldre enn deg, din lille player.

no playah ovah here yo, Er ikke ryp for styrke ikke størrelse? :p

Lenke til kommentar

Bruker Polar RS800cx, ein av dei mest avanserte pulsklokker på markedet. Så eg satser på at den har rett:)

Er 190 høy og driver med grei intensistet på treningen:)

Pulsklokke kan ikke beregne den faktiske energimengden du har forbrent, den kan bare gi deg et estimat basert på puls, høyde, vekt og alder. Og det er et velkjent fenomen at de overestimerer. 1000kcal i timen på styrketrening er veldig mye. Jeg tviler sterkt på at det er reelt. Det er faktisk så høyt at jeg kunne nesten mistenke at pulsklokka di oppgir tallene i kJ istedet for kcal.

Har sett litt ulike tabeler. Men det kommer veldig mye på kas øvelser ein tar. Om ein er mye på beina, så forbrenner ein mye.

Est. for "lett trening" er på rundt 200-250kkcal/t. Det er det same som å spille biljard :D

Badmington er på over 400kcal, grunnen er at ein er mye på beina (HR er høyre).

 

Har selv lest før at ein bruker ca 500kcal under treningen. Men då gjelder det sikkert for ein avg. person (mann/kvinne, ung/gammal, stor/liten, trener hardt/trener lett osv osv).

Lenke til kommentar

Har noen av dere erfaring med (eller kunnskap om) kortisonsprøytene mot allergi kombinert med trening? Vet at kortisonbehandling generelt er negativt med tanke på muskelnedbrytning, men vet ikke om dette gjelder kortisonsprøyta da den er lavdosert. Alternativet er liksom halvveis-trening, så ingen av delene er særlig ideelt... Hater sommeren. Inb4 zyrtec-comments, jeg tar maksdose av to ulike antihistaminer, den sterkeste nesesprayen og øyedråper så ofte som er forsvarlig. Doesn't help much, jeg er seriøst plaget med driten.

Jeg er også allergiker, dog mest mot ulike matvarer, og jeg tenker at du kanskje er mer plaget av allergiene dine enn at du vil se bedre ut/løfte mer/løpe lengre? Med så seriøse pollenallergier tror jeg at jeg ville tatt behandlingen. Har ingen erfaring med slik behandling, men som du sier selv er den jo lavdosert. Jeg ville spurt fastlegen min :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Angående kortison:

"I motsetning til såkalte anabole steroider virker kortison katabolt, dvs at muskelbygging nedprioriteres, kroppens lagre tømmes for næringsstoffer og kortsiktige energibehov prioriteres høyt."

 

Så tren med moderasjon og lavere intensitet, samt øk kcal og protein inntaket.

Lenke til kommentar

Er ikke ryp for styrke ikke størrelse? :p

 

RYP består vav ett grunnprogram som går over 6 uker. Deretter et styrke-, muskelvekst- eller forbrenningsprogram over nye 6 uker. Så fortsetter man i perioder på 6 uker så lenge man vil, eller går over til en ny del av programmet. Basert på målene dine er det vel styrke du vil trene?

 

Du kan lese mer om RYP på tn.no.

 

Har sett litt ulike tabeler. Men det kommer veldig mye på kas øvelser ein tar. Om ein er mye på beina, så forbrenner ein mye. Est. for "lett trening" er på rundt 200-250kkcal/t. Det er det same som å spille biljard :D Badmington er på over 400kcal, grunnen er at ein er mye på beina (HR er høyre). Har selv lest før at ein bruker ca 500kcal under treningen. Men då gjelder det sikkert for ein avg. person (mann/kvinne, ung/gammal, stor/liten, trener hardt/trener lett osv osv).

 

Det stemmer at man forbrenner mer av å stå på bena, men jeg tviler på at folk flest forbrenner 500 kcal på en time. Som jeg sa, ble dette undersøkt av NRK.

 

Jeg kan foreta noen enkle beregninger av energibruk. For enkelhetsskyld kan vi si at en person trener med 100 kg i benkpress og at løftebanen er 1 meter.

 

E=mgh=100 kg * 9,81 m/s2 * 1 m=981 J=0,981 kJ

 

I følge Wikipedia er 1 joule det samme som 0,2388 kalorier.

 

kcal=0,981 J * 0,2388=0,234 kcal

 

Man vil bruke litt mer energi på grunn av friksjon på benken når man presser muskene sammen og at man holder igjen stanga på vei ned, men man må fortsatt løfte 100 kg veldig mange ganger for å forbrenne 1000 kcal. Derimot, hvis pulsklokka og tabellene dine har målt energien i kJ, kan jeg tro at det er ganske riktig.

Lenke til kommentar

Nå er det noe som skurrer her. Regner jeg rett vil 500 kcal pr time være veldig imponerende.

 

500 kcal til kJ. 500/0,2388 = ~2100 kJ. Skal du brenne av det på en time, må du ha en konstant intensitet på 2100 watt! Å løfte 100 kg til knehøyde krever: E=mgh. 100kg*9,81m/s^2*1m = 1000J. Altså må du løfte vekta ~2100 ganger for å brenne 2100 kJ - ut ifra energiberegninger. Dette i markløft. For å få dette til å gå opp innenfor en time må du løfte vekta hvert 1,7sekund.

 

Ellers er det jo kjent at folk overdriver det de selv brenner på trening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ellers er det jo kjent at folk overdriver det de selv brenner på trening.

De fleste baserer seg vel på hva tredemøllene o.l. sier.

Av erfaring så ser jeg at de ofte er litt vel optimistiske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...