Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

men man ser jo hele tiden toppidrettsutøvere som dør av hjertestans.

Folk som faller om kan ha anlegg for hjertesykdom fra før av , hadde blitt utløst en annen gang om det ikke var pga idretten.

Man kan ikke teste alle , ikke alt som er testbart og man kan ikke stoppe med idrett pga det.

 

This.

 

Idag er det veldig lite fokus på hjertelidelser generelt, utifra mitt synspunkt.

Personlig har jeg mistet et par nære familiemedlemmer pga en ukjent hjertesykdom (kan utdype om noen er interessert i å høre).

Har også selv vært til overvåking på Haukeland pga dette, da moren min har samme sykdommen. Jeg har heldigvis ikke denne sykdommen som er nærmest umulig og oppdage, med mindre et familiemedlem dør.

Og du tør å bruke Jack3d da? :confused:
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trent seriøst i ca. et halv år. Persene mine har jeg ikke skrevet ned pga. uruterinert logging fra fortiden, men jeg mener å huske at jeg har klart ca. 77,5 i knebøy, persa nylig 80 kg benkpress og har aldri vært over 50 kg i mark.

 

Noe jeg virkelig ønsker er å øke mine chins betydelig. Klarer for øyeblikket ca. 3 stykk.

Endret av Hugol
Lenke til kommentar

Men er det særlig vits å ta 30, da? Uansett, for å bli god i chins, må du gjøre chins. Jeg har hørt av flere at en måte å bli god på er å bare ta flere sett gjennom hele dagen (lønner seg å ha en stang hjemme). Så, hver gang du går forbi kan du ta så mange du klarer (ikke til utmattelse, riktignok).

Alternativ b er å kippe ...

Lenke til kommentar
for å bli god i chins, må du gjøre chins

Og helst ikke veie noen ting. Tepper verdensmesteren veier 40 kg og er kineser.

Hadde stang hjemme da jeg veide 75 kg og kunne ta 100 rep og kanskje 40 med en arm.

Så trente jeg vekter og veier 90-100kg og da klarer jeg bare et par.

 

En kg opp er ca 2 rep ned, latsen vil sjelden ta igjen all vekten av all massen på resten av kroppen.

Lenke til kommentar

yupp. 1 uke uten trening -2kg, +2 pull-ups :D

 

Noen som har forslag, korleis øke grepstyrke mest mulig i løpet av 4-5 uker?

 

Markløft! eller er du still en hater av det? Eller andre øvelser av ro-øvelser og chins/pull ups evt bare henge der xantall sek, evt + vekt.

Lenke til kommentar

Min første chins dag i januar (når jeg begynte og trene) klarte jeg 8-6-4 med horedårlig teknikk, nå tar jeg 10-10-10 med sakte nedslipp og raskt optrekk. Har holdt meg til programmet mitt, hvor jeg har tre sett mes chins 2 dager i uka.

 

Så det er vel bare og trene den øvelsen? Samt de andre viktige.

 

Hvis du sliter med altfor få er det jo masse hjelpemidler i starten, både bånd, kabler, en anna person og sånn benk-dings, gjør det enklere for se som ikker er like tynne som meg ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

På treningsstudioet vårt har vi en maskin for chins og pull-ups som man kan justere vanskelighetsgrad på ved hjelp av vekt.

Ser ut som denne:

 

fb37a0f02815fd5b_assistedpullup.jpg

 

Er nok en grei plass å starte for de som har mulighet.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

yupp. 1 uke uten trening -2kg, +2 pull-ups :D

 

Noen som har forslag, korleis øke grepstyrke mest mulig i løpet av 4-5 uker?

 

Testet for første gang en øvelse i går for å trene grepsstyrke, jeg lot stanga stå i stativet i sånn høyde at jeg kan akkurat får løftet den opp så jeg står oppreist som i markløft, så slang jeg på så mange kilo at jeg bare akkurat klarer å løfte den, så bare holder jeg til grepet slipper opp og gjorde det 3-4 ganger. Burde holde overhåndsgrep og bruke evt kritt hvis stanga sklir ut av fingrene

Følte at det fungerte ganske bra! Kjører også vanlig markløft selvfølgelig, det trener masse grep i seg selv, jeg la til det i tillegg da det var beindag

Lenke til kommentar

Hvilken sykdom er det snakk om? Har selv hjertesykdom. Veldig invalidiserende til tider kan du si :hm:

 

Litt vanskelig å forklare but here goes:

 

Alle hjerter har en egen "hjertestarter" innebygget, i tilfelle hjertet blir urytmisk eller for rolig etc.

I dag blir flere og flere oppdaget uten denne delen på hjertet. Resultatet kan bli et anfall som har likheter med epilepsi-anfall og/eller besviming. Verste resultat er da døden. Mine familiemedlemmer som døde av denne sykdommen var (ifølge legen) tredje tilfellet i Norge kjent for å dø av dette. Da jeg leste om Dale Oen tenkte jeg med engang på denne sykdommen, pga den har flest utbrudd i alderen 24-28.

 

Edit: Unnskyld min ignoranse!!!

Hvilken hjertesykdom har du Double?

 

@Doof: Selv om jeg har vært til overvåking osv. så har jeg fått påvist at jeg ikke har denne sykdommen ;)

Endret av Corey
Lenke til kommentar

yupp. 1 uke uten trening -2kg, +2 pull-ups :D

 

Noen som har forslag, korleis øke grepstyrke mest mulig i løpet av 4-5 uker?

 

Markløft! eller er du still en hater av det? Eller andre øvelser av ro-øvelser og chins/pull ups evt bare henge der xantall sek, evt + vekt.

Eg hater ikkje mark, eg berre har ikkje plass til den på programmet mitt :D

Eg har 2 gonger i uka intensive intervala + 1 langkjøring.

Det er så vidt eg greier å gå dagen etter. Eg tør ikkje å prøve å få mark inn i det der :)

 

Har begynt å "henge" sånn ca mellom kvar øvelse eg tar. Fann ut at svak grep hindrer meg i å ta fleire pull-ups.

 

yupp. 1 uke uten trening -2kg, +2 pull-ups :D

 

Noen som har forslag, korleis øke grepstyrke mest mulig i løpet av 4-5 uker?

 

Testet for første gang en øvelse i går for å trene grepsstyrke, jeg lot stanga stå i stativet i sånn høyde at jeg kan akkurat får løftet den opp så jeg står oppreist som i markløft, så slang jeg på så mange kilo at jeg bare akkurat klarer å løfte den, så bare holder jeg til grepet slipper opp og gjorde det 3-4 ganger. Burde holde overhåndsgrep og bruke evt kritt hvis stanga sklir ut av fingrene

Følte at det fungerte ganske bra! Kjører også vanlig markløft selvfølgelig, det trener masse grep i seg selv, jeg la til det i tillegg da det var beindag

Det var fantastisk ide! Akkuratt det eg ville, men greide ikkje komme på det!

 

Takk til dokke begge!

Lenke til kommentar

Takk for det wingeer! Vet ikke om du vet hva fitocracy er, men har bestemt meg for å oppnå alle achievmentene.

 

Ikke en dum målsetning det.

 

Benkpress 1,9*kroppsvekt

Knebøy 2,3*kroppsvekt

Markløft 2,8*kroppsvekt

Militærpress 1,15*kroppsvekt

Endret av phax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...