Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje både feil sted og tid for å ta denne diskusjonen, men kan det tenkes at det medisinske rundt toppidrettsutøvere burde skjerpes? Jeg vet ikke hvordan det medisinske rundt disse er, men man ser jo hele tiden toppidrettsutøvere som dør av hjertestans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ufattelig trist.

 

Det har vært endel hjertestans innen fotballen i det siste, Piermario Morosini, Fabrice Muamba og Carl-Erik Torp på bare under et halvt år. Er dette noe som skjer oftere med idrettsutøvere enn befolkningen flest i samme aldersgruppe?

Lenke til kommentar

På TV2 snakket de om 1000 timer svømming og 500 timer alternativ trening. Det blir ca. 4 timer per dag dersom han hadde trent hver bidige dag året rundt, noe han ikke gjør. Hard trening også. Tydeligvis var han også i en periode hvor han trente ekstra hardt fordi han ville ta igjen det tapte.

 

Som sagt, det er ikke noe poeng i å spekulere før obduksjonsrapporten er klar, men det er vel mest sannsynlig kroppen som har sagt at "nok er nok":

 

En 26-åring skal ikke dø, i allefall ikke slik. Det høres forferdelig ut på måten de beskrev at de fant han.

Lenke til kommentar

Læreren min snakket om Dale Oen og hvordan han trente husker jeg:

 

Ca 1,5 time svømming til frokost. Hvile frem til lunsj. Løping og sykling i 2-3 timer. Hvile frem til 17-18 tiden før han igjen stakk i bassenget og var der til leggetid.

 

Klart det blir for mye når man presser seg til grensen nesten hver dag. Han har sikkert ikke hatt en hviledag siden han sluttet på VGS.

Lenke til kommentar
men man ser jo hele tiden toppidrettsutøvere som dør av hjertestans.

Folk som faller om kan ha anlegg for hjertesykdom fra før av , hadde blitt utløst en annen gang om det ikke var pga idretten.

Man kan ikke teste alle , ikke alt som er testbart og man kan ikke stoppe med idrett pga det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
men man ser jo hele tiden toppidrettsutøvere som dør av hjertestans.

Folk som faller om kan ha anlegg for hjertesykdom fra før av , hadde blitt utløst en annen gang om det ikke var pga idretten.

Man kan ikke teste alle , ikke alt som er testbart og man kan ikke stoppe med idrett pga det.

 

This.

 

Idag er det veldig lite fokus på hjertelidelser generelt, utifra mitt synspunkt.

Personlig har jeg mistet et par nære familiemedlemmer pga en ukjent hjertesykdom (kan utdype om noen er interessert i å høre).

Har også selv vært til overvåking på Haukeland pga dette, da moren min har samme sykdommen. Jeg har heldigvis ikke denne sykdommen som er nærmest umulig og oppdage, med mindre et familiemedlem dør.

Lenke til kommentar

Driver og ser på et chins program: http://fitnessblogge...erkere-i-chins/

 

Men jeg skjønte ikke helt. Er det ment og kjøre hver dag eller hver treningsdag? med settene sprett utover dagen/treningsøkten.. Målet er egentlig bare og få økt reps og deretter gå over til færre reps + vekt.

 

Er det forresten noen som har kjørt det, og synes det funker bra? eller hvordan fungerer det dersom du har et vanlig program fra før, vil de andre øvelsene bli påvirket? eller så det jo snakk om bare 50-70% på 6-8uker så tviler på det.

 

Slikk jeg har tenkt og legge det opp Min max: 8reps. Blir nok Ihvertfall prøve det, så får jeg kommer med en tilbakemelding :)

 

 

Uke 1

Søndag: 6 sett med 4 repetisjoner (50%) (spre utover økten)

Mandag: 6 sett med 4 repetisjoner (50%) (spre utover økten)

Onsdag: 6 sett med 4 repetisjoner (50%) (spre utover økten)

Torsdag:6 sett med 4 repetisjoner (50%) (spre utover økten)

 

Uke 2

Søndag: 6 sett med 4 repetisjoner (50%) (spre utover økten)

Mandag: 6 sett med 4 repetisjoner (50%) (spre utover økten)

Onsdag: 6 sett med 4 repetisjoner (50%) (spre utover økten)

Torsdag:1 sett med 6 repetisjoner (75%)

 

Uke 3

Søndag: 7 sett med 5 repetisjoner (60%) (spre utover økten)

Mandag: 7 sett med 5 repetisjoner (60%) (spre utover økten)

Onsdag: 7 sett med 5 repetisjoner (60%) (spre utover økten)

Torsdag:1 sett med 7 repetisjoner (90%)

 

Så fri noen dagen fra chins for og ta en maks, evt ta den på mandag. Og deretter ta 3uker på nytt. ( evt starte igjen på søndag) og så håpe på og økt bra etter 3 uker til.

 

Endret av joakimz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...