Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
At orker og holde så langt inn på stanga :p

Jo smalare grep jo betre for så vidt, sidan ein får spent opp ryggen meir. Samtidig fører det til knekk i handleddet som me ser OlafG har. Det kan gå greit på lettare vekter, men når det blir tyngre kan du fort få vondt av det. Spørs litt på stangplassering og anna knask. No skal sjølvsagt stanga ligge på ryggen, ikkje hendene, så det kan fort gå bra og.

 

Tips til fotografen: Ta tre skritt bak så får han med alt gjennom heile løftet, i staden for å flytte kamera opp og ned.

 

God filming er faktisk eit poeng her. Det beste er om kamera står i ro, støtta opp av vekter eller noko sånt. Det blir lettare å sjå på forskjellar frå bilete til bilete når kamera ikkje flyttar seg. I tillegg har du vinkelen. Det er mykje å sjå på i knebøy, men det ein legg mest vekt på er ryggen. Film frå sida eller skrått bakifrå. Sett kamera i hoftehøgt og film rett fram heile tida. Kan gjerne filme rett bakifrå og for å sjå på balansen og vektfordelinga.

Lenke til kommentar

Etter knebøy(forbedre ROM):

"Prone glute stretch"

"Quad stretch"

"Kneeling hip flexors stretch"

"Hamstring stretch"

I tillegg kan jeg legge til at du bør begynne med

strekken (youtube). Den er GULL verdt.

Gjorde alle disse etter trening i dag (kardioøkt, but still), og det er helt klart prone glute stretch og den i youtube-videoen jeg sliter mest med. I prone glute stretch får jeg ikke det bøyde beinet i 90 grader og på den på videoen må jeg ha kneet jeg har i bakken litt ut fra veggen. Jaja, jeg får bare fortsette å gjøre dem etter hver trening så blir det vel bedre. Gjør vondt som faen, da :p

 

Forresten, er det virkelig smart å gjøre statiske strekkeøvelser etter man har "ødelagt" muskelvevet med styrketrening? Eller er det kanskje tvert imot da det er best å gjøre dem.

Lenke til kommentar

Siden det var mye video på gang her så slenger jeg like gjerne ut en video for tilbakemelding på knebøyteknikk.

 

Kan nok gå enda dypere, men har ikke blit såpass myk enda :p

 

Synes det ser ut som jeg får litt buttwink på de siste repene, men er litt usikker.

 

http://www.youtube.com/watch?v=yFW3aBs3jRs

 

Du bør nok gå litt lengre ned. Hoftebenet skal være rett under knehøyde når du stopper. Samtidig synes jeg at grepet ditt ser rart ut. Er det ikke vondt? Håndleddet ditt bør være rett. Det stemmer sikkert det Zeph sier om at ryggen blir mer spent med smalt grep, men selv må jeg ha et bredt grep når jeg løfter tungt for å holde balansen. Med et bredt grep er det også lettere å rette opp håndleddene.

Lenke til kommentar

For en forbanna IDIOT :D

Orker ikke bruke 14 minutter på å se hele, men kort oppsummert sier han at drit i å tenke på glykemisk indeks og fokuser på å få i deg rikige makroer?

Jepp, han feilinformerer og bruker vitenskap helt tatt ut av sammenheng for å forklare trening og kosthold.

Mange som lurer på om han er psykisk syk for han blir bare mindre og mindre og ser mer og mer ut som en som leser FOR mye bøker :mrgreen:

Lenke til kommentar

Etter knebøy(forbedre ROM):

"Prone glute stretch"

"Quad stretch"

"Kneeling hip flexors stretch"

"Hamstring stretch"

I tillegg kan jeg legge til at du bør begynne med

strekken (youtube). Den er GULL verdt.

Gjorde alle disse etter trening i dag (kardioøkt, but still), og det er helt klart prone glute stretch og den i youtube-videoen jeg sliter mest med. I prone glute stretch får jeg ikke det bøyde beinet i 90 grader og på den på videoen må jeg ha kneet jeg har i bakken litt ut fra veggen. Jaja, jeg får bare fortsette å gjøre dem etter hver trening så blir det vel bedre. Gjør vondt som faen, da :p

 

Forresten, er det virkelig smart å gjøre statiske strekkeøvelser etter man har "ødelagt" muskelvevet med styrketrening? Eller er det kanskje tvert imot da det er best å gjøre dem.

Gjør det etter hver økt, så skal du se at du øker bevegeligheten i hofter og ben betraktelig. Du vil også nyte godt av dette i knebøy. Den i youtube-videoen er forjævlig hard, men den funker. Samme gjør strekken for gluteus. Du gjør så godt du kan, og om du klarer å bedre det en mm fra gang til gang så er det bra det. Ettersom du blir mykere vil du kanskje føle at enkelte av øvelsene ikke tar så godt lenger heller.

Ja, det er smart. Nå spesifiserer jeg at dette er noe du skal gjøre etter knebøy, som sikrer at områdene du jobber med allerede er varme. Du kan også med fordel tøye noe før du legger deg. Tøying er ikke farlig. Ekstrem tøying på kalde muskler er ikke særlig gunstig.

 

 

Savner white-screen og litt bedre musikk.

Kommer du lenger ned med 40 kg?

Er du over 1.80 kan kanskje frontbøy være et alternativ.

Frontbøy bør alle føle seg litt frem på, rett og slett fordi det er en øvelse som er nådeløs hva teknikk angår. Den retter på deg. Dersom du sliter med at overkroppen lener seg fremover; Kjør frontbøy. Gjør du det samme mister du vekta. Dersom du sliter med å stramme magen under knebøy; Kjør frontbøy. Gjør du det ikke der, mister du vekta. Derfor anbefaler jeg egentlig ALLE som trener knebøy om å minst prøve ut frontbøy. Kjenn litt på den. Du trenger ikke nødvendigvis legge den inn i programmet, men det er fint å ha litt erfaring med den.

 

Siden det var mye video på gang her så slenger jeg like gjerne ut en video for tilbakemelding på knebøyteknikk.

Kan nok gå enda dypere, men har ikke blit såpass myk enda

Synes det ser ut som jeg får litt buttwink på de siste repene, men er litt usikker.

http://www.youtube.com/watch?v=yFW3aBs3jRs

Synes teknikken din fra den vinkelen er absolutt forsvarlig. I siste reppen din gikk du litt opp med rumpa før resten av kroppen, men de andre var bedre. Du trenger ikke stresse SÅ mye med dybden. Du kjører nesten parallell. Dersom du kommer deg til parallell, eller litt under er det flott. Spesielt med tanke på skaderisikoer, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt inspirert av tanken bak forrige innlegg velger jeg å fortsette litt:

 

UTFORDRING:

Dersom du til vanlig trener knebøy og ikke har noen særlig erfaring med frontbøy vil jeg at du istedenfor knebøy skal prøve frontbøy neste knebøyøkt. Jeg vil at du skal jobbe deg opp mot maks av hva du klarer. Du kan godt føle det slik at du er inne for 5kg til på slutten av økta. Du trenger ikke finne 1RM. Jeg vil bare at du skal få erfaring med hvordan det er å kjøre tung frontbøy, kontra knebøy. Det er også litt interessant å se hvilken prosentandel du ligger på i forhold til maksen i knebøy.

Eksempelvis kan økta se slik ut:

(på formen: (kg)/(rep))

20/5 - 30/5 - 40/5 - 50/4 - 60/3 - 65/3 - 70/2 - 75/1 - 80/1 - 85/1

Dette er i mitt tilfelle, hvor faktisk maksen min ER 85kg. Poenget er å understreke at du fint kan jobbe med 4-3-2 repper. Ta det litt på skjønn etterhvert som du merker det blir tyngre.

Er det noen som tar utfordringen?!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det pinlige øyeblikket når det viser seg at det er x'en som bruker tredemøllen ved siden av deg. :ph34r:

Berre å jogge ute! ;)

 

 

Er det noen her som prøvd/kjører good-mornings? Kva syns dokke om dei?

Good Mornings vs Hypers? :)

Good mornings fungerer bra. Kjenner det godt på baksida av lårene. Du trener nok støttemuskulatur enda mer enn ved hypers.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...