Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann gutta.

 

Har ett lite spørsmål. Ligger på noen kilo i overvekt. Fettprosent på rundt 20%. Vil ned i vekt og få litt mer muskler og har lest og div om at å gå ned i vekt ved hjelp av kardio samtidig som en skal trene litt styrke ødelegger litt for hverandre.

 

Stemmer dette? Må eg ned til den vekta eg ønsker først og SÅ begynne å bygge muskler? Noen som har noen råd der?

Lenke til kommentar

Etter det jeg har lest og erfart er dette feil. Mange mener at kardio kombinert med styrketrening er det beste du kan gjøre om du vil ned i vekt.

 

Du kan gå ned i vekt og bygge muskler samtidig, det er det jeg har gjort ihvertfall.

 

Vil anbefale deg å f. eks gjøre dette:

 

Helkroppsprogram med fokus på både optimal vektnedgang og hypertrofi (muskelmasse). Styrke før kardio fordi du vil bruke glykogen-lageret ditt på styrken.

 

Kjør en to-splitt hvor du tar:

 

Bryst, skuldre, triceps, trapezius og kardio (10-30 min tredemølle, sykling eller roing) på slutten på dag 1. Helst i denne rekkefølgen pga du vil trene de største muskelgruppene først.

 

og

 

Rygg, biceps, kardio og bein på dag 2. Kjør samme kardio-trening som på dag 1. Når jeg kjørte dette (kjører SS nå) så likte jeg best å ta bein etter kardio pga. jeg ble sliten i beina før kardio når jeg gjorde bein først og dette ødela litt for kardio treninga.

 

Kjør dette 4 ganger i uka hvor du repeterer dag 1 og dag 2, f.eks tirsdag, onsdag, torsdag og søndag. Dette gjorde jeg og det har gitt veldig gode resultater.

 

Bare å spørre om du ønsker at jeg skal gi deg spesifikke øvelser for hver muskelgruppe som jeg selv fikk gode resultater av.

 

Lykke til!

Endret av SanderPander
Lenke til kommentar
Etter det jeg har lest og erfart er dette feil. Mange mener at kardio kombinert med styrketrening er det beste du kan gjøre om du vil ned i vekt.

Skjønner ikke den der, at man trener vekter på en deff sier seg jo selv, for å ikke miste muskelmasse om ikke annet.

Lenke til kommentar
Etter det jeg har lest og erfart er dette feil. Mange mener at kardio kombinert med styrketrening er det beste du kan gjøre om du vil ned i vekt.

Skjønner ikke den der, at man trener vekter på en deff sier seg jo selv, for å ikke miste muskelmasse om ikke annet.

Personlig gjorde jeg dette for å beholde muskelmassen mens jeg gikk ned i vekt, men jeg oppdaget raskt at jeg faktisk økte i muskelmasse - den beholdte seg ikke på samme nivå. Rimelig awesome med andre ord!

 

Er ikke en ekspert på trening peeps - rimelig noob, men snakker om de resultatene jeg personlig fikk. :)

Endret av SanderPander
Lenke til kommentar

Er ikke det et ganske logisk prinsipp?

Hvis du mener at jo mer, jo bedre, så.. nei.

 

Ikke nødvendigvis. Nå vet jeg ikke om du har lest noe som helst om SL, men det kjøres også i pyramide form. Uansett, at de to siste settene er bortkastet tid er noe av det dummeste jeg har hørt. Jeg høres kanskje hjernevasket ut når jeg sier det, men som nevnt i programet er 5x5 brukt av flere titalls trenere som har vært med på å utvikle det nærmeste vi kommer dyr i vårt tidsperspektiv.

Endret av Hugol
Lenke til kommentar

Akkurat hva gjør de to siste settene nødvendige da? SS er et veldig veldokumentert program og de fleste forum og nettsider jeg har lest på nettet støtter tanken om at 3x5 er nok.

 

"If 3X5 is enough stress to cause an adaptation while novice, then why add more volume when your goal is strength? Why do 5 sets? Do you think you could make larger jumps or something? Just seems to me that if it ain't broke, don't fix it. It obviously works great for novices."

 

"5x5 for sets across doesn't work as long. It's very hard to work up to 315x5x5 on linear progression, but quite common to get to 315x3x5 on squats."

 

http://startingstren...?t=14314&page=2

 

 

*******************************************************************

 

"Starting Strength will give you faster strength gains, because you make bigger jumps. 3x5 is also easier to keep up when the weight gets heavy."

 

http://www.askscooby.com/bulking-up-and-gaining-muscle/will-5x5-provide-better-gains-than-3x5/

Endret av SanderPander
Lenke til kommentar

Heisann gutta.

 

Har ett lite spørsmål. Ligger på noen kilo i overvekt. Fettprosent på rundt 20%. Vil ned i vekt og få litt mer muskler og har lest og div om at å gå ned i vekt ved hjelp av kardio samtidig som en skal trene litt styrke ødelegger litt for hverandre.

 

Stemmer dette? Må eg ned til den vekta eg ønsker først og SÅ begynne å bygge muskler? Noen som har noen råd der?

 

Jeg lurer litt på det samme selv. Mange folk som mener at cardio bare er tulball hvis du inkluderer det med styrketrening. Personlig driter jeg i det. Løper når jeg føler for det, og til og fra studioet. Hvis du løfter veldig tunge vekter burde du være litt mer oppmerksom på det, ettersom resultatet kan være en alt for stor belastning på deg og formen.

Lenke til kommentar

Akkurat hva gjør de to siste settene nødvendige da? SS er et veldig veldokumentert program og de fleste forum og nettsider jeg har lest på nettet støtter tanken om at 3x5 er nok.

 

http://startingstren...?t=14314&page=2

 

"If 3X5 is enough stress to cause an adaptation while novice, then why add more volume when your goal is strength? Why do 5 sets? Do you think you could make larger jumps or something? Just seems to me that if it ain't broke, don't fix it. It obviously works great for novices."

 

Akkurat hvorfor kan jeg ikke svare på, men du er klar over at om vekten blir for tung under SL og man sliter med progresjonen går man videre til 3x5 og så til 1x5 ?

Lenke til kommentar

Det er ikke det de mener, skal man ned i vekt så kardio så mye du vil.

Skal du opp i vekt derimot så vil kardioen påvirke resultatene.

 

På en PSMF kjører man ikke kardio

 

Det er ikke mer magisk en å lage 7000kcal i underskudd i uka.

500 fra kosten og trene for 500 , er ikke mer magisk en det.

 

Har gått fra 100,8 til 92 nå på 6 uker.

Lenke til kommentar

Det spørs også om LunaticFanatic virkelig vil NED i vekt eller om han/hun vil ned i fettprosent og heller ligge på den samme vekten, sånn som undertegnede har gjort.

 

Hvis personen vil førstnevnte, tenker jeg at det er å bare kjøre på med masse kardio og ingen styrketrening, og hvis man vil det andre så vil jeg si at det er lurt på kombinere kardio og styrke.

Endret av SanderPander
Lenke til kommentar

..

 

Har selv fulgt SL.

Men når doofen kom med et så kort og informasjonsfattig svar, så kan jeg jo ikke bare godta det. Jeg var bare interessert i å høre hvorfor. Alltid morsomt å få informasjon fra ulike synsvinkler sålenge det er basert på fakta og studier. Mark Rippetoe er jo trossalt ganske kunnskapsrik når det kommer til styrketrening, så det må jo være en grunn til at han skriver det han skriver med tanke på antall sett :)

 

Enig med deg der. Med tanke på hva folk har oppnådd av 5x5 og deres resultater, er jeg overbevist. Om 3x5 er mer effektivt er jo et viktig spørsmål, men for meg spiller det ikke så stor rolle når jeg koser meg med å løfte vekter :)

Lenke til kommentar

..

 

Har selv fulgt SL.

Men når doofen kom med et så kort og informasjonsfattig svar, så kan jeg jo ikke bare godta det. Jeg var bare interessert i å høre hvorfor. Alltid morsomt å få informasjon fra ulike synsvinkler sålenge det er basert på fakta og studier. Mark Rippetoe er jo trossalt ganske kunnskapsrik når det kommer til styrketrening, så det må jo være en grunn til at han skriver det han skriver med tanke på antall sett :)

 

OT: Hvem er det du kaller "doof"? Meg eller han andre duden?

Endret av SanderPander
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...