Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Jepp, det er energibalansen som har noe å si på det, man kan løpe til man blir blå i trynet, men det er allikevel et mattestykke på hva man har forbrent av kalorier med løpingen kontra hvor mye kalorier man har fått i seg i løpet av dagen som bestemmer om man går opp eller ned i vekt/fett

 

Det at man løper vekk 300 kalorier i stedet for å droppe og spise 3 brødskiver (~300 kalorier) om kvelden gjør at du får bedre kardio, men du mister ikke mer fett av den grunn, det blir det samme om kaloriunderskuddet er det samme.

 

Angående trening på kaloriunderskudd skal jeg ikke si noe 100% men jeg kjører veldig tung lavrep styrkettrening for å beholde muskelmasse da jeg tenker at det hjelper ikke noe med høyrep hypertrofitrening da jeg ligger i underskudd og dermed ikke vil bygge noe særlig uansett. Det har hvertfall fungert veldig bra for meg.

 

Gleder meg som en unge til formen er der jeg skal ha den, så jeg kan begynne å leangaine igjen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei folkens! Har nettopp begynt med Stronglifts 5x5 og ser at det ikke er noen direkte øvelser for biceps og triceps, men at foroverbøyd roing også trener litt armer.

Hva synes dere om å legge til EZ-curl for biceps og smal grep benkpress for triceps for å få litt skikkelig armtrening også. Tenker da å kjøre 5x5 på begge for å få skikkelig sterke armer.

 

Høres dette bra ut, peeps? :)

Lenke til kommentar

Nei, det høres ikke bra ut. Hold deg til programmet, inkludert progresjonsplanen. Skal du trene iso-øvelser så velg et program hvor det passer inn.

 

Det er jo naturlig å komplementere med øvelser når noe viser seg å være manglende. 5x5 er ikke be all end all av treningsprogrammet. F.eks så kan man legge til tåhev i 5x5 for å trene en isolert del som ikke tar noen belastning fra de øvrige øvelsene, uten at det har noe å si for programmet i sin helhet.

Lenke til kommentar

Programmet skal liksom være så tungt om man la inn 5RM at det ikke er muligheter for mer pga nervesystemet må hente seg inn igjen.

 

Skal man fokusere på armer i en periode så er det vanlig å for eks kjøre vedlikehold på ben i den samme perioden.

 

Kan man bare slenge på andre øvelser, er programmet dårlig i utgangspunktet.

 

Fagerli :

Har ikke tall på hvor mange spørsmål jeg har fått siden artikkelen ble publisert første gang om alle mulige endringer folk ønsker å gjøre, og ofte før de i det hele tatt har prøvd det. Hvis det hadde vært en bedre måte å sette opp programmet på, så ville vi hørt om det i løpet av de 30 årene det har vært i bruk over hele verden. Tenk over det.

 

Og til slutt i 5x5

 

Og for deg som savner mer trening for bicepsene: Ok greit, du kan legge til 2 sett på 1-2 av ukas treningsøkter, tren dem gjerne i et litt høyere repsområde på 8-12 reps. Vær imidlertid oppmerksom på at biceps for rikelig trening av roing og nedtrekk/chins, så det skal svært lite direkte trening til. Den største feilen mange gjør er å legge til alt for mye bicepscurl i programmene sine, typ 10-20 sett, og så lurer de på hvorfor armene ikke vokser… Jeg har utallige eksempler på folk jeg har overbevist om å droppe absolutt all direkte bicepstrening – og etter 2-3 uker hadde armene økt med 2cm i omkrets!

 

--------------------

Husk at man får større biceps av å trene bare knebøy , enn å trene bare bicepscurl.

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei folkens! Har nettopp begynt med Stronglifts 5x5 og ser at det ikke er noen direkte øvelser for biceps og triceps, men at foroverbøyd roing også trener litt armer.

Hva synes dere om å legge til EZ-curl for biceps og smal grep benkpress for triceps for å få litt skikkelig armtrening også. Tenker da å kjøre 5x5 på begge for å få skikkelig sterke armer.

 

Høres dette bra ut, peeps? :)

 

Jeg trener også SL 5x5 og har lagt til dips og chins for å få mer trening av armene i tillegg til øvre dell av ryggen i tillegg.

 

Edit: Det er vel kanskje i programmet fra før av når jeg tenker meg om, i såfall; never mind..

Endret av ChristianL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Husk at man får større biceps av å trene bare knebøy , enn å trene bare bicepscurl.

Tull.

 

Ellers er eg einig i at det ikkje er det heilt store behovet for isoøvingar i tillegg. Eg har kjørt biceps og triceps ein periode, men vurderer å kutta dei ut.

Tullball...

 

Baseøvelser med dertil bra kosthold er en større katalysator for muskelvekst i biceps enn isolasjonsøvelser med dertil bra kosthold...

Lenke til kommentar

Nei, det høres ikke bra ut. Hold deg til programmet, inkludert progresjonsplanen. Skal du trene iso-øvelser så velg et program hvor det passer inn.

 

Det er jo naturlig å komplementere med øvelser når noe viser seg å være manglende. 5x5 er ikke be all end all av treningsprogrammet. F.eks så kan man legge til tåhev i 5x5 for å trene en isolert del som ikke tar noen belastning fra de øvrige øvelsene, uten at det har noe å si for programmet i sin helhet.

Nei, det er ikke naturlig. SL 5*5 mangler ikke bicepsøvelser. Det er bevisst utelatt fordi det ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar

Har de ikke her, men har sett flere rapporter som viser til større biceps med baseøvelser som bøy og mark en med isolasjonsøvelser på biceps.

I min rene 5x5-periode gikk min biceps fra 38 til 42.

Da har jeg ikke løftet en manual for biceps en eneste gang.

 

I min rene RYP- biceps hver trening og med mer overskudd i kaloriene i en dobbelt så lang periode gikk biceps fra 36-38

 

Baseøvelser / hormoner / masse

 

Isolasjonsøvelser på 10 kg VS for eks nedtrekk eller roing på 100kg ? Med tanke på hva biceps må gjøre.

Lenke til kommentar

RYP har fleire øvingar som tar på biceps. Du aktiverer biceps bortimot ikkje ved å trene knebøy, markløft og benkpress.

 

Biceps blir større av å bli aktivert og du kan få raskare framgang ved å trene resten av kroppen i tillegg. Når ein trener rygg blir biceps ofte aktivert samtidig.

At ein person trener kun knebøy, markløft og benkpress i 15 år trur eg ikkje på.

 

Tullball... Baseøvelser med dertil bra kosthold er en større katalysator for muskelvekst i biceps enn isolasjonsøvelser med dertil bra kosthold...

Baseøvingar ja, men du aktiverer ikkje biceps med å ta knebøy...

 

"Alle" trener rygg og ryggøvingar involverer ofte biceps. Difor trener alle biceps gjennom andre øvingar.

Meiner eg las noko om at hormongreiene av å trene beina ikkje hadde så stor påverknad på resten av kroppen som enkelte hevdar, men hugsar ikkje kvar.

Lenke til kommentar
Baseøvingar ja, men du aktiverer ikkje biceps med å ta knebøy...

Men man tukler med hormonene gjennom baseøvelser så biceps vokser mer av seg selv.

Jeg har aldri fått raskere bicepsvekst en den tiden jeg kuttet ut bicepsøvelser.

 

Samme måte som de som boler på et kcaloverskudd , men sitter i sofaen bygger mer masse en de som trener rent på kcaloverskudd.

 

Å legge på bicepscurl og tricepspress i tillegg til baseøvelser gav ikke større muskeløkninger enn man fikk ved kun å kjøre baseøvelser. Har man gode baseøvelser som trener alle musklene i flerleddsøvelser så trenger man ikke isolasjonsøvelser for å øke i muskelvolum.

 

Er for eks fra her

1) McLester et al., "Comparison of 1 day and 3 days per week of equal-volume resistance training in experienced subjects." Journal of Strength and Conditioning Research 2000; 14(3): 273 — 281.

2) Wernbom et al., "The influence of frequency, intensity, volume and mode of strength training on whole muscle cross-sectional area in humans." Sports Medicine 2007; 37(3): 225-64. Review.

3) Rhea et al., "A comparison of linear and daily undulating periodized programs with equated volume and intensity for local muscular endurance." Journal of Strength and Conditioning Research 2002; 16(2): 250-5.

4) Rogers et al., "The effect of supplemental isolated weight-training exercises on upper-arm size and upper-body strength." Presented at the 2000 NSCA conference

 

Det stemmer ganske bra med deg jeg har erfart, mine trenignsvenner har erfart same fagerli har erfart.

Man kan justere litt på den, fokusere på biceps, skape symmetri for konkurranse , men da kjører man for eks vedlikehold på ben samtidig.

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Ærlig talt. Det har rabla totalt for folka i denne tråden!

 

Vis meg èn vitenskapelig kilde som sier at en hvilken som helst baseøvelse overgår en direkte iso øvelse for biceps. Èn kilde!

 

*Ekskludert Fagerli.

Jeg skal gi deg en uvitenskapelig IN YOUR FACE øvelse for satan...

 

Se for deg dette...

 

 

Biceps curl... 3 sett, 12 strikt reps med 15 kg på hver arm...

Chinups... 3 sett, 12 reps med kroppsvekt (65kg i mitt tilfelle)

 

Du ser hvor jeg vil hen? Ved Chinups laster du biceps 4-5 ganger hardere enn ved en fuckings isoøvelse... Man har ryggen også involvert, men uansett gir den ikke så mye at du ikke blaster biceps mer enn ved isoøvelser...

 

FUCK OUT THE WHEY!!!!!!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri fått raskere bicepsvekst en den tiden jeg kuttet ut bicepsøvelser.

Heilt greit det, men då har du øvingar der biceps blir aktivert. Biceps blir ikkje større heilt av seg sjølv, den må trenast. Det blir den nesten ikkje med benkpress, knebøy og markløft.

 

Eg er heilt einig i at baseøvingar som tar på biceps er betre enn isolasjonsøvingar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...