Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, kan også finne flere, denne har også referanser fra folk som ikke er selgere for kreatin: http://anabolicminds...e-caffeine.html

 

Her er utdraget fra den første studien.

This study aimed to compare the effects of oral creatine (Cr) supplementation with creatine supplementation in combination with caffeine (Cr+C) on muscle phosphocreatine (PCr) level and performance in healthy male volunteers (n = 9). Before and after 6 days of placebo, Cr (0.5 g x kg-1 x day-1), or Cr (0.5 g x kg-1 x day-1) + C (5 mg x kg-1 x day-1) supplementation, 31P-nuclear magnetic resonance spectroscopy of the gastrocnemius muscle and a maximal intermittent exercise fatigue test of the knee extensors on an isokinetic dynamometer were performed. The exercise consisted of three consecutive maximal isometric contractions and three interval series of 90, 80, and 50 maximal voluntary contractions performed with a rest interval of 2 min between the series. Muscle ATP concentration remained constant over the three experimental conditions. Cr and Cr+C increased (P < 0.05) muscle PCr concentration by 4-6%. Dynamic torque production, however, was increased by 10-23% (P < 0.05) by Cr but was not changed by Cr+C. Torque improvement during Cr was most prominent immediately after the 2-min rest between the exercise bouts. The data show that Cr supplementation elevates muscle PCr concentration and markedly improves performance during intense intermittent exercise. This ergogenic effect, however, is completely eliminated by caffeine intake.

 

Det i rødt sier oss at like mye kreatin ble lastet inn i musklene i gruppen som inntok koffein i tillegg. Så fosfatnivåene var like. ATP var uendret i denne uken. Når en muskel brukes forbrenner den ATP (alle celler forbrenner ATP). ATP kan etterfylles av tre forskjellige mekanismer:

 

1. "kreatinlagrene". ATP omgjøres til ADP og 'fosfatlagrene' omgjør dette umiddelbart tilbake til ATP. Vi lagrer omtrentlig nok til tre sekunders omgjøring. Så dette er virkelig ikke en stor buffer.

 

2. Glykogen-melkesyre. ATP gjenfylles etter glykogen har vært igjennom 10-12 andre kjemiske reaksjoner. Melkesyre er avfallstoffet og etter rundt 90 sekunder er muskelen så full at prosessen stopper opp.

 

3. Puste, aerobisk påfyll. Denne metoden bruker veldig mange kjemiske reaksjoner før resultatet er ATP i muskelen, men den varer 'uendelig'.

 

Se på det i grønt. Hva gjør koffein med en person som ikke er vant til kaffe? Nedsatt appetitt, økt fettforbrenning, skjerpet nervesystem. MERK! ATP er lik i uka, men forskerne har ikke sjekket glykogenlagerstatus hos utøvergruppene - hadde de gjort dette er jeg sikker på at de hadde funnet en forskjell. Det vil virke inn på punkt 2 i ATP påfyllmetode.

 

Nevnte jeg forresten den store feilen i studiedesign? Kreatin påviker hovedsakelig tung styrketrening, ikke utholdenhet. Likevel tester de med 90 reps! Forskjellen i trykktesten finner du siden koffeingruppen har inntatt mindre glykogen i løpet av uka.

 

Åpne ei medisinbok istedenfor å lurke rundt på bodybuilderforum, få inn grunnkunnskapen sånn at du kan stille deg kritisk til ting. Koffein + kreatin går helt greit.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Åpne ei medisinbok istedenfor å lurke rundt på bodybuilderforum, få inn grunnkunnskapen sånn at du kan stille deg kritisk til ting. Koffein + kreatin går helt greit.

Ingen grunn til å være så jævlig bråkjekk, attåpåtil flere ganger også.

 

Har du noe innsigelser på å ta pause fra kreatin etter 2-3 måneder i 1 måned?

Lenke til kommentar

Åpne ei medisinbok istedenfor å lurke rundt på bodybuilderforum, få inn grunnkunnskapen sånn at du kan stille deg kritisk til ting. Koffein + kreatin går helt greit.

Ingen grunn til å være så jævlig bråkjekk, attåpåtil flere ganger også.

 

Har du noe innsigelser på å ta pause fra kreatin etter 2-3 måneder i 1 måned?

 

"et er en vanlig, men misforstått anbefaling å ta kreatin i perioder på 6-8 uker, med opphold på 3-4 uker, og så gjenta. Forklaringen på denne anbefalingen er at vi tidligere ikke kjente til langtidseffektene kreatin har på kroppen, men de siste årene har vi fått en rekke langtidsstudier som konkluderer med at kreatin er fullstendig trygt. En annen årsak er studier som viste en nedgang i opptaket av kreatin etter 6 uker, ble feiltolket til at kreatinet sluttet å fungere. Sannheten er kun at det er kroppens måte å si fra om at lagrene er fulle, og da er det rett og slett ikke nødvendig med et maksimalt opptak lenger."

 

Fra Børge Fagerli, en mann du kan stole på.

 

http://myrevolution.no/s/kreatin-naturens-egen-muskelbygger/

Lenke til kommentar

Kanskje den fineste/beste ryggen jeg har sett!

Du får begynne med rykk/støt, støt/rykkdrag, kickstøt/pushpress/press fra nakken, så skal du se det blir rygg ut av det.

Samme mannen har også en ganske drøy frontbøy:

http://www.youtube.com/watch?v=FLVxmMQLAg0

 

Og en video hvor han "casually" slår verdensrekorden i rykk med 3kg:

http://www.youtube.com/watch?v=VHZjrwmEyCI&feature=relmfu

Endret av wingeer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ettersom jeg er nødt til å få vekk litt flesk på magan har jeg begynt å løpe til og fra trening. Er det noe problem mtp. prestasjoner under treningen? Det er snakk om totalt 4 km ca. i normalt tempo.

Det skal vel gå bra. Du bruker vel rundt 15-20min på det. Er sånn ca som normal oppvarming det.

 

Men om du vil få vekk flesk - spis mindre :)

Endret av cefey
Lenke til kommentar

Prøv og sjå om resultata blir påverka. 4km jogging hadde nok påverka mine prestasjonar i markløft og knebøy. Vil du ned i vekt er det lettare å få kontroll på inntaket og gå i energiunderskot, som cefey nemner.

 

 

cefey: Det skrives "spis". Veit ein ikkje skal kommentere, men eg har sett den feilen så mange gonger at eg måtte. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...