Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er det med svai i ryggen under knebøy? Har selv prøvd å unngå en overdreven svai i ryggen, men en på treningssenteret mente at en overdreven svai var bra.

Etter litt googling, har jeg lest så mye forskjellig at jeg ble veldig usikker. Bla fant jeg en artikkel av Eirik Sandvik, som skal være veldig dreven på dette området(?) skrev at en overdreven svai, var bra for å opprettholde trykket i buken(eller noe i den duren).

 

Noen som har noe litt mer konkret?

Har du lenke til Sandvik som oppfordrer til overdreven svai?

http://www.eiriksand...-i-kneb%C3%B8y/

Punkt 4 under "Tekniske punkter i knebøy"

 

"4. Om du får vondt. Om knebøy fremprovoserer smerte, uavhengig av hvor bra teknikken er. Slutt med øvelsen. På sikt vil du takke deg selv."

 

Da hører jeg på det å gir meg med knebøy på en stund.. Har kjørt det 1 gang annenhver uke i det siste. Får vondt i knærne ett par dager etterpå, uavhengig av teknikk/vekt/dybde.

Gidder ikke ødelegge meg helt når jeg heller kan trene bein på en annen måte :)

Lenke til kommentar

Eg òg har lært å ha overdreven svai nederst i ryggen. Hadde mykje vondt i ryggen tidligare under knebøy, men dette har gjedd seg etter eg begynna med svai..

Korleis meiner du knebøy skal utførast Kevlar, har du nokon videoar eller illustrasjonar å vise?

Jeg har vært på jobb, så dette blir litt forsinket. Jeg anbefaler alle å se hele serien av So you think you can squat:

 

http://www.youtube.com/watch?v=EkF9QD7oCIA

 

I tillegg til det som er av Rippetoe-guider på youtube (og gjerne lese Starting Strength :p)

 

 

Mnjaa.. I en av SYTYCS-videoene påstår de bastant at du SKAL se opp, for å få presset fram brystkassen, mens Rippetoe m.fl. mener motsatt...?

Lenke til kommentar

Mnjaa.. I en av SYTYCS-videoene påstår de bastant at du SKAL se opp, for å få presset fram brystkassen, mens Rippetoe m.fl. mener motsatt...?

Stemmer det, har lagt merke til det selv, og jeg tolker det som at begge deler funker. Jeg kommer ikke til å påstå at tidligere verdensrekordholder i knebøy eller han som har skrevet mest leste og godkjente boka om knebøy tar feil :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg funnet ut at det er markløft som dreper kors-ryggen min. Virker som hele greia bare låser seg i noen dager etter treninga. Jeg trente sist, etter pause på 2 uker med kun 50(!) kg og fikk denne smerten jeg har snakket om før. Jeg må ho enten gjøre noe jævelig feil(men jeg føler ikke jeg gjør det, har fokusert mye på og få inn teknikk), eller ha en latterlig svak korsrygg.

 

Er det ok og bare kutte ut mark en periode framover og satse på at de andre øvelsene hjelper meg opp i styrke, eller må jeg og tante olga på 80 kjøre 30 kg sammen :p ?

Lenke til kommentar

Syntes dere å ligge på 180gram protein og 2200 kalorier høres greit ut på en liten deff?

 

Er 180 cm høy og veier 83kg. Er ikke mye aktiv untatt timen jeg bruker på treningene. Som er Mandag, Tirsdag, Torsdag og Fredag.

Hørtes litt høyt ut, vedlikeholdsbehovet ditt ligger på noe sånn som 2300-2400 så jeg ville hvertfall lagt meg lavere på de dagene du ikke trener. 1800 på hviledager og 2000 på treningsdager f.eks.

Lenke til kommentar

Den bloggerberta er par sider tilbake ser godt trent ut, men det er etter min mening lite pent med ei dame uten fett på kroppen.

Lite pent på samme måte som Mr Universe-gutta ikke akkurat er veldig pene de heller. Ekstremt = ikke pent. Men det er sabla imponerende!

Synes hun så bedre ut før ekstremdeffen hennes, for et par måneder siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Knebøy-people: vært borti dette før?

 

http://www.diskusjon...owtopic=1429270

 

Sliter noe så jævlig..

 

 

Kan godt være du har samme problem som meg, som vi snakket om her for et sikkert 50 sider siden. I så fall er det kanskje en betennelse i muskelfestet. Gå til lege og spør, og gi tilbakemelding her om hva han sier.

Hva måtte du gjøre for å bli kvitt betennelsen?

 

Knebøy-people: vært borti dette før?

 

http://www.diskusjon...owtopic=1429270

 

Sliter noe så jævlig..

Kjennes det ut som det "stikker"? Som om du har en metallende på en tråd i buksa som stikker deg?

 

Ja, det er noe sånt. har du det samma sjøl?

 

Knebøy-people: vært borti dette før?

 

http://www.diskusjon...owtopic=1429270

 

Sliter noe så jævlig..

Som nevnt i tråden din, ta en tur til en som har peiling.

Det sagt, hvordan er smerten? Er det bare under knebøy? Det KAN være at du har litt stramme muskler rundt det området (tensor fasciae latae).

 

En stikkende følelse helt øverst i ledd/muskelfestet som "holder" låret oppe.. det er der det strammer seg om du prøver å stramme lårmusklene foran

Lenke til kommentar

Da har jeg funnet ut at det er markløft som dreper kors-ryggen min. Virker som hele greia bare låser seg i noen dager etter treninga. Jeg trente sist, etter pause på 2 uker med kun 50(!) kg og fikk denne smerten jeg har snakket om før. Jeg må ho enten gjøre noe jævelig feil(men jeg føler ikke jeg gjør det, har fokusert mye på og få inn teknikk), eller ha en latterlig svak korsrygg.

 

Er det ok og bare kutte ut mark en periode framover og satse på at de andre øvelsene hjelper meg opp i styrke, eller må jeg og tante olga på 80 kjøre 30 kg sammen :p ?

 

90% sannsynelig feil teknikk.

 

Sjekke marketråden jeg oppretta for ei stund tilbake, gir deg sikkert noen ting å tenke på :)

Lenke til kommentar

Da har jeg funnet ut at det er markløft som dreper kors-ryggen min. Virker som hele greia bare låser seg i noen dager etter treninga. Jeg trente sist, etter pause på 2 uker med kun 50(!) kg og fikk denne smerten jeg har snakket om før. Jeg må ho enten gjøre noe jævelig feil(men jeg føler ikke jeg gjør det, har fokusert mye på og få inn teknikk), eller ha en latterlig svak korsrygg.

 

Er det ok og bare kutte ut mark en periode framover og satse på at de andre øvelsene hjelper meg opp i styrke, eller må jeg og tante olga på 80 kjøre 30 kg sammen :p ?

 

Bremser du stanga på vei ned, eller lar den sprette før du tar et nytt løft? Dette er vel en typisk killer for korsryggen og jeg ser maaaange som gjør det.

Endret av OlafG
Lenke til kommentar

Flere som har opplevd sterk hodepine i forbindelse med trening når pusteteknikken er dårlig? Usikker på om det er anstrengelseshodepine eller bare et resultat av slett pusteteknikk. Jeg opplevde det først i forbindelse med beinpress, men etter den episoden opplevde jeg det plutselig når jeg trente benkpress, da også med relativt dårlig pusteteknikk. Det har ikke vært et problem tidligere. Etter hva jeg har lest på nettet virker det som det er flere som har opplevd det i forbindelse med beinpress. Det er greit ubehagelig, det kjennes bokstavelig talt ut som noen gir meg et slag i bakhodet med en hammer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...