Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Noen som kan kommentere mitt treningsprogram? 20 år, trent i ca. 10 mnd. og veier 85 kg. Mål: Øke i muskelmasse.

Hva med antall reps og sett da? Og hvordan setter du opp progresjonen?

"Bære stanga fra hofte opp til skuldrene" er hovedsakelig en øvelse for traps, ikke skuldre (og ikke en spesiellt bra øvelse heller). Ville byttet den ut mot noe som tok bakside av skuldre, f.eks face pulls.

På bein-dagen din har du mye fokus på fremside av lår og lite på bakside. Du burde bytte ut noen øvelser med noe som tar på hamstringen. F.eks bytte ut "beinspark" med leg curl eller nordic hamstrings.

Øvelsesutvalget ellers er vel ok nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg er "slow" idag , men jeg skjønner ikke helt hva du mener...

Mener du at i begynnelsen av HVER trening så varmer du opp med dette?

Får kvar trening kjører eg altid:

12 reps med 50%

8 med 70

5-6 med 80%

2-3 med 90-95% av det eg skal trene med.

Du skjønte det ganske rett. Først så jogger eg i 15-20min, så tar eg oppvarmingrunde, som tar meg ca 5min, så går eg over til selve treningen, som varer i ca 1 time.

Om eg føler bra, så jogger eg rolig i 15min etter treningen også.

Hehe, jeg trodde du varma opp med 90-95% av 1rm hver gang du trener... :p

Men da så... Ok oppvarming vil jeg tro :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kan kommentere mitt treningsprogram? 20 år, trent i ca. 10 mnd. og veier 85 kg. Mål: Øke i muskelmasse.

Hva med antall reps og sett da? Og hvordan setter du opp progresjonen?

"Bære stanga fra hofte opp til skuldrene" er hovedsakelig en øvelse for traps, ikke skuldre (og ikke en spesiellt bra øvelse heller). Ville byttet den ut mot noe som tok bakside av skuldre, f.eks face pulls.

På bein-dagen din har du mye fokus på fremside av lår og lite på bakside. Du burde bytte ut noen øvelser med noe som tar på hamstringen. F.eks bytte ut "beinspark" med leg curl eller nordic hamstrings.

Øvelsesutvalget ellers er vel ok nok.

Takk for svar.

Jeg tar hovedsaklig 6-12 rep med 3-5 serier.

Hvorfor er ikke den en bra øvelse? Under kategorien skuldre mener jeg også traps og har egentlig ikke andre øvelser for traps da? Skal prøve face pulls og bytte på bein-øvelsene som du sa ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Hvorfor er ikke den en bra øvelse? Under kategorien skuldre mener jeg også traps og har egentlig ikke andre øvelser for traps da? Skal prøve face pulls og bytte på bein-øvelsene som du sa ;)

Det er en øvelse med høy skaderisiko som ikke er spesiellt bra for verken skuldre eller nakke, mange som sliter med smerter pga denne øvelsen.

Du har allerede flere øvelser med i programmet ditt som aktiverer traps:

Markløft

Foroverbøyd roing

Hantelroing

Sittende kabelroing

Militærpress

Ser ikke poenget med å legge til enda en, men hvis du absolutt vil kjøre mer på øvre traps kan du legge til shrugs f.eks...

Lenke til kommentar

Hvordan er det med svai i ryggen under knebøy? Har selv prøvd å unngå en overdreven svai i ryggen, men en på treningssenteret mente at en overdreven svai var bra.

Etter litt googling, har jeg lest så mye forskjellig at jeg ble veldig usikker. Bla fant jeg en artikkel av Eirik Sandvik, som skal være veldig dreven på dette området(?) skrev at en overdreven svai, var bra for å opprettholde trykket i buken(eller noe i den duren).

Noen som har noe litt mer konkret?

Lenke til kommentar

Hvordan er det med svai i ryggen under knebøy? Har selv prøvd å unngå en overdreven svai i ryggen, men en på treningssenteret mente at en overdreven svai var bra.

Etter litt googling, har jeg lest så mye forskjellig at jeg ble veldig usikker. Bla fant jeg en artikkel av Eirik Sandvik, som skal være veldig dreven på dette området(?) skrev at en overdreven svai, var bra for å opprettholde trykket i buken(eller noe i den duren).

Har du lenke til Sandvik som oppfordrer til overdreven svai?

Lenke til kommentar

Har du lenke til Sandvik som oppfordrer til overdreven svai?

http://www.eiriksandvik.com/har-du-kontroll-pa-teknikk-i-kneb%C3%B8y/

Punkt 4 under "Tekniske punkter i knebøy"

Lenke til kommentar

Takk! Nå hevet øyenbrynene mine seg flere centimeter. Hadde Sandvik lite peiling for 3 år siden? :mellow:

"4. Overdriv ekstensjonen (svaien) i ryggen og føl at hele ryggen stekker seg HARDT. Dette vil sørge for at du ikke mister spennet i bunn og du slipper dermed å krumme ryggen i en posisjon som enten akutt eller på sikt vil fucke opp ryggen din."

Rippetoe og Mehdi snakker om hyperlordose som det er en ren selvfølge at det skal unngås, Mehdi har til og med skrevet egne artikler om hvordan du skal fikse det.. All respekt til Sandvik, men her er han tydeligvis uenig med større treningspersonligheter enn han selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne at noen andre sier seg enige med meg før jeg bombastisk sier at Sandvik er tard, for han pleier å ha peiling, og det blir litt feil om du skal gå rundt og si at Kevlar på diskusjon.no har rett og Sandvik tar feil, uten at jeg gidder å gi kilder på det

Men du unngår overdreven svai ja.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Overdreven svai skal selvfølgelig unngås. Dersom du ser hvordan ryggraden din ser ut uten hyperlordose sier det seg selv at du skal legge 100kg på ryggen i en slik posisjon!

Takk for svar.

Hvorfor er ikke den en bra øvelse? Under kategorien skuldre mener jeg også traps og har egentlig ikke andre øvelser for traps da? Skal prøve face pulls og bytte på bein-øvelsene som du sa

Det er en øvelse med høy skaderisiko som ikke er spesiellt bra for verken skuldre eller nakke, mange som sliter med smerter pga denne øvelsen.

Nøyaktig hvilken øvelse er dette? "High pulls", eller vendinger?

Lenke til kommentar

Eg òg har lært å ha overdreven svai nederst i ryggen. Hadde mykje vondt i ryggen tidligare under knebøy, men dette har gjedd seg etter eg begynna med svai..

Korleis meiner du knebøy skal utførast Kevlar, har du nokon videoar eller illustrasjonar å vise?

Jeg har vært på jobb, så dette blir litt forsinket. Jeg anbefaler alle å se hele serien av So you think you can squat:

http://www.youtube.com/watch?v=EkF9QD7oCIA

I tillegg til det som er av Rippetoe-guider på youtube (og gjerne lese Starting Strength :p)

6a00e551f88ac088330120a53949eb970c-800wi(2).jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...