Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, men da får du komme med ett mer sakelig svar, hvor du forklarer hva som var galt med det han sa. Det kreves 6 år for og få den utdannelsen, så din opfattning av det yrket er vel ganske irrelevant.

Kiropraktikk er som sakt en gren av alternativ medisin- treet.

Alternativ medisin ble intill 2004 styrt av Kvakksalverloven. Desverre ble loven erstattet.

Selv om den pr. def ikke er kvakksalveri lengre; kaller jeg en sten for en sten, og kvakksalveri for kvakksalveri.

Lenke til kommentar

WTF, dobbelpost over andre innlegg... o.O

Igjen, eg har til gode høre noe som helst om deg:)

Gå til forrige side? Kan du vise til noe slikt? Eller er du som alle andre internet heroes som bare avviser det med: "nei, bildene mine kan bli misbrukt etterpå..." ?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lulz. Ingen tvil om at ca alle har noe å tjene på både knebøy og markløft, da. Uansett om det er styrke eller masse som er målet.

Tja... kommer veldig mye ann på, korleis du trener, kas opplegg du har. Eg trener med mest mulig isolasjon, kvar muskelgruppe 2 gonger i uka. Markløft vil berre føkke heile programmet mitt.

Når halve forumet her sliter med skader i ryggen, er det kanskje på tide å ta hintet? Er det kanskje noe ein bør forandre på? Teknikk eller droppe øvelser, som forårsaker skader?

Er knebøy effektivt? Ja. Markløft effektivt? Ja. Er det noe av dei "farligste" øvelser å gjere, der det er mest skader? JA!

Det er veldig, veldig krevende øvelse, som skriker "skader" om ein gjer det feil. Imo, det er øvelse IKKJE for nybegynnere, om ein vil vare safe.

Og berre for å stresse mitt poeng, les siste 4-5 sider her og tell antall poster der folk klager på smerter i ryggen.

Selvfølgelig, men dersom du legger programmet ditt rundt knebøy og markløft, eller andre basisøvelser, har du mye å tjene, uansett om styrke eller masse er målet ditt. Skaderisikoen kan lett minimeres, null stress. At det er en skaderisiko har du helt rett i. Generelt er den større for knebøy enn for mark, gitt god teknikk i begge øvelser. Gitt et godt program, god restitusjon og god teknikk er den svært lite sannsynlig at en går på en smell. Så kan du sikkert si at "de fleste har ikke det". Vel, da går de på en smell uansett hvilke øvelser de tar. Er derfor konklusjonen at de burde slutte å trene styrke?

Ang. ryggskader og forum. Er det kanskje på tide å lære seg forskjellen mellom kausalitet og korrelasjon?

At dei "faktisk KAN" - ja. Men generelt sett, ein 20 åring veit langt, langt, langt mindre enn ein 30åring (40-50 åring?) som har begynt å trene på same alder.

Spesielt for deg, så skreiv eg ERFARING med store bokstaver.

Kvifor ein "fresh-out-of-school" har mye hardare tid med å få seg jobb (selv om han er utdanna og har alt info osv osv), enn ein 40-åring, som har jobbet i bransjen? Jo, ERFARING

(...)

Men blir feil å sei at ein blir ikkje stor, vis ein ikkje gjer squats og deads. Gode øvelser? Ja. Faktisk, supre øvelser, OM ein gjer alt rikitg. Er det eit MUST om ein skal bli stor - nei.

Fullstendig avhengig av kunnskapsnivået til begge, og er derfor på generell basis umulig å si. Min observasjon er faktisk det motsatte, eller til nøds at en har tilnærmet likt nivå.

Ang. jobb, så tror jeg de færreste bedrifter er særlig interessert i å ansette noen i 40-årene forann noen som kan jobbe der i 10-15 år lenger. Igjen, umulig å si noe om.

Professor-student eksempelet ditt er så dumt at jeg ikke engang gidder å ta det for meg. Det er heller ikke overførbart.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Utan å vere alt for presis med tall, så er arbeidsledigheit i spania på 15%, men den er opp i 35% blant yngre (20-25 eller noe sånt). Grunnet er at bedrifter vil ha dei med erfaring:)

Med mindre bedriften er i sterk nød av å ansette folk, vil dei alltid foretrekker dei som har mest erfaring.

Selvfølgelig er alt med "feil teknikk" er skadelig. Men dei fleste øvelser er meir tilgivelig enn deads.

For a dra eksempele ut i livet (for 10 år siden i alle fall var det slik).

Ein kunne kjøre scooter/moped etter ein liten kurs (50ccm)

Ein kunne kjøre lett mc etter å ha fått lappen som 16 åring (125ccm)

Ein kunne kjøre mellomklasse frå 18 til 21 (250ccm)

SÅ har ein lov å kjøre det ein vil.

Vis ein er idiot - alt er skadelig. Men der pull-ups eller benkpress tilltater noen feil, utan å straffe så alt for hardt, så gjør ikkje deads det. Til å med små feil, over kortare tid, kan gi store skader for ryggen.

Eg vil stresse igjen, deads er fantastisk øvelse, forutsatt alt gjøres riktig. Men ein kan fint trene og gå opp i vekt, utan å gjøre deads. Om ein føler smerter i ryggen, er det ikkje noe galt i å droppe deads.

Doof, eg har fortsatt ikkje funnet kabel te kamera. Eg har mistanke at den ligger igjen i USA (med ein del andre av mine ting, siden eg skal tilbake). Eg skal leita litt meir ikveld og evt. ta noen bilder med mobil (bruker gamal mobil med ekstremt dårleg kamera, så prøve å ungå det).

Du har vel ikkje trent sååå alt for lenge, virka det ut i frå bilder? Rekna med derfor du vil ikkje fortelle om deg? Når det er sagt, bra gjort med å slanke deg og komme i form!

PS: ikkje dårleg ment fro all del! virkeleg, good job med å komme i bra form!

Endret av cefey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@cefey

Av alle mulige land velger du Spania?! Trenger jeg i det hele tatt å minne deg på hvordan det står til med økonomien i det landet? Du har jo aldeles INGEN peiling på hva du snakker om. Latterlig. For å friske litt opp: Grunnen til at så mange står uten jobb er fordi Spania under 60-tallet startet enorme bygningsprosjekter over hele landet. Dette skapte selvfølgelig mange håndverkjobber, og derfor lærte de unge at det lønte seg å slutte på skolen så tidlig som mulig. Dette holdt på til ca 1996. Spanias byggeprosjekter stoppet brått da midlene ikke lenger holdt til => arbeidsledigheten selvfølgelig går opp. Over 30% av de unge som du refererer til har ikke engang kvalifikasjoner. Da er det ikke rart at de ikke får jobb. Dette i tillegg til mye mer er grunnen til at tallene er som de er. Det har altså aldeles ingenting med hva du sier å gjøre.

Egentlig uenig. Knebøy + markløft med dårlig (eller god, i enkelte tilfeller!) teknikk er mye belastning for ryggen. Jeg vil faktisk si at knebøy er verre enn markløft. I tillegg er det lettere å lære seg god teknikk i markløft. Så lenge en holder ryggen rett går det stort sett greit. I knebøy er det ikke like lett. Det sagt, benkpress med dårlig teknikk kan også gi deg mange skader.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Over til andre irritasjoner:

Det kom en fyr over til meg mens jeg trente knebøy i dag og lurte på om jeg hadde trent lenge. Bakgrunnen var at han så at jeg trente dype (les: ordentlige) knebøy, noe han hadde blitt fortalt av tre treningsveiledere at var "feil". Halv- og kvartbøy er faktisk det som blir forkynnet ved treningssentere her til lands.

Noen andre som har blitt fortalt dette av såkalte treningsveiledere?

Enden på visa var uansett at jeg ba han finne seg noen andre trenere da de han hadde hatt tidligere åpenbart ikke hadde peiling på hva de snakket om

• Liker 2
Lenke til kommentar

Spania var mye i aviser den siste tiden, derfor tokk eg den. Men det er same for alle andre landt. Hellas, USA og til å med Norge. Yngre - vanskeligere å få seg jobb (mangel på erfaring).

Er du ferdig utdanna? For eg lov til å spørre evt. kva du utdanner deg til?

Se på jobber til og med på nav.no ang din bransje. Du vil nokk finne ut, at dei fleste spør etter erfaring.

Ein av få unntak (som bekrefter regelen), er IT-jobber, der dei ser etter talent, men kommer også litt ann på kva er det du gjer.

Anyhow, det er veldig off-topic. Poenget var, at det går ikkje ann å sei "om du ikkje trener squats eller deads, så vil du aldri bli stor og sterk". Det er så BS som det går ann å få.

Selv om det er fantastiske øvelser, utan tvil, så går det veldig fint å ta dei ut, spesielt om dei plager ein og erstatte dei med andre øvelser, som kan gjere jobben like bra, om ikkje bedre (kommer ann på målet).

PS: med alt den snakk om deads, gjorde at eg savna den litt faktisk, så no skal ta den tilbake te programmet:)

Endret av cefey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...