Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal bli godt å komme seg ut litt når snøen forsvinner av bakken. Er nok for mye is ennå til at jeg kan løpe ute så det blir nok en måned til med tredemølla ;) Holder jeg meg skadefri blir det nok garantert en kraftig forbedret pers på halvmaraton.

Kommer muligens til å punge ut for noen lettere konkurransesko senere.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Noen anbefalte øvelser til å trene rompa uten knebøy/rygg belastning.

-Vanlig utfall med manualer

-Pistolknebøy på et ben

-Bulgarske utfall

-Benhev liggende på magen

Lenke til kommentar

Eg synest det er positivt, men vil samtidig påpeike at senteret tar på seg eit ansvar for folk dei slepp inn. Ein 11-åring har ikkje perspektivet til ein 16-åring eller eldre. Det må haldast eit høgt fokus på teknikk og sikkerheit.

Lenke til kommentar

Hvor bredt er det noen vits i å holde på pull-ups? Finnes det ei viss grense der det begynner å bli idioti? Tar det forskjellige steder på latsen ettersom hvor bredt jeg holder, og i så fall, hvor skal man holde for å få hvilket resultat?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Hvor bredt er det noen vits i å holde på pull-ups? Finnes det ei viss grense der det begynner å bli idioti? Tar det forskjellige steder på latsen ettersom hvor bredt jeg holder, og i så fall, hvor skal man holde for å få hvilket resultat?

Ingen vits å holde noe særlig bredere enn skulderbredde. Belastningen på skuldrene øker når grepsvidden blir større, så sjansen for å skade seg øker. Varier heller håndposisjonen for å forandre hvor du treffer muskelene. Hvor man treffer av hva slags grep osv. veit jeg ikke.

Lenke til kommentar

Ingen vits å holde noe særlig bredere enn skulderbredde. Belastningen på skuldrene øker når grepsvidden blir større, så sjansen for å skade seg øker. Varier heller håndposisjonen for å forandre hvor du treffer muskelene. Hvor man treffer av hva slags grep osv. veit jeg ikke.

Okei, holder en del bredere enn skulderbredde nå. Har merket bittelitt ubehag i skuldrene ved de første repetisjonene, så har i det siste forsøkt å varme opp skuldrene før pull-ups, uten at det har fungert godt nok. Prøver meg på ren skulderbredde neste gang, da. Da kan jeg sikkert henge enda mer rundt livet også, det er jo gøy :wee:

Lenke til kommentar

Fotball og andre "stuerene" lagidretter har en langt høyere skadefrekvens enn vektløfting.

Hvor har du dette fra?

Selv om det skulle være tull så vil jeg stille meg bak den uttalelsen. Fotball er en dustesport for frisører :mrgreen:

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor har du dette fra?

Broscience.

Dersom man gjør øvelsene riktig, så skal det veldig mye til for at man skader seg. Jeg har derimot vanskelig for å huske en sesong i f.eks Tippeligaen hvor det har vært mindre enn 100 skader.

Lenke til kommentar

Helt seriøst, med tanke på hvor stor de representive gruppene er for fotball i forhold til vektløfting (eller styrkeløfting) skal man virkelig ikke ta for gitt at skadefrekvensen er høyere prosentmessig. Og det skal også sies at tippeligaspillere er "ute med skade" om de tråkker over, mens styrkeløftere ikke sykmelder seg selv om det blir litt betennelser, brokk og prolapser her og der.

Endret av Kevlar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt seriøst, med tanke på hvor stor de representive gruppene er for fotball i forhold til vektløfting (eller styrkeløfting) skal man virkelig ikke ta for gitt at skadefrekvensen er høyere prosentmessig. Og det skal også sies at tippeligaspillere er "ute med skade" om de tråkker over, mens styrkeløftere ikke sykmelder seg selv om det blir litt betennelser, brokk og prolapser her og der.

For vi er: HARDCORE...

fuck-yeah_2.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor har du dette fra?

Broscience.

Dersom man gjør øvelsene riktig, så skal det veldig mye til for at man skader seg. Jeg har derimot vanskelig for å huske en sesong i f.eks Tippeligaen hvor det har vært mindre enn 100 skader.

Skal jeg ta deg med strak vrist i knehøyde neste gang du tar knebøy? Det er dessuten mange flere som spiller fotball enn det er som løfter vekter.

Endret av Patrick123
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor har du dette fra?

Broscience.

Tilogmed Carl Yngvar, som er Norges nasjonalskatt innen styrkeløft og får absolutt ALL mulig oppfølging, teknikkontroll og alt tilrettelagt for seg så mye som overhodet mulig, sliter med skader så han må ta det rolig i bøyen. Innen styrkeløft som sport opplever så å si ALLE småskader, og veldig mange må gi seg med sporten fordi kroppen ikke er med på leken lenger.

Jeg syns det høres veldig naivt ut å tro at styrkeløft som sport er et sted der det skal mye til for å skade seg, det er tross alt en sport der man slenger rundt så tunge vekter etterhvert at det før eller senere nesten er nødt til å være en del av kjeden som går på en smell. Kan jo bare se på de som driver med det "profesjonelt", altså trener i klubber, på forumet her: EirikYeah har hatt mye vondt, og wingeer har overbelastet låret, begge to på under et år siden de begynte.

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Mjaaa. Liten rettelse:

Overbelastning i festet til patellar ligament i tibia (senen som går fra kneskålen til leggen) som har fått seg noen rupturer. Nå er jeg jo egentlig skyldig i det selv, ettersom jeg hadde relativt høy treningsfrekvens + høy intensitet på treningene. :) Er på helingens vei, heldigvis!

Endring: En kan på en måte si at det mest sannsynlig ikke hadde skjedd dersom jeg hadde hatt et program å følge. Ettersom det hadde tvunget meg til å begrense treningen. Men program blir det nå etter påske.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...