Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Ser det anbefales å kjøre 1 muskelgruppe pr dag eller 1 muskel en gang i uken over her. Tull for en nybegynner!

Ikke baser alt for mye av programmene deres fra amerikanske BB - trender, mange av de programmene fungerer best med litt legemidler innabords.

Helkroppsprogram med fokus på en muskelgruppe 3 ganger i uken er i mine øyne optimalt. Eller bare kjøre et fast helkroppsprogram som stokker litt om på øvelsene mellom hver gang, feks;

1. Mark + benk

2. Bøy + pullups

3. Skulderpress + roing + widowmaker bøy

Fokuser på de øvelsene, gjerne med autoreguleringsprinsippene inne - så er fremgang nærmest garantert :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driver og ser litt rundt etter proteinpulver, har funnet en det ikke er så mye "dritt" i. Så leste jeg litt om kolesterol, fant ut at det var livsviktig, men leste også at det finnes dårlig type kolesterol. Hvordan vet jeg om det er bra eller dårlig type kolesterol?

Lenke til kommentar

Jeg sliter med det samme, og det viser seg at jeg har betennelse i muskelfestet (tror jeg det var). Så nå skal jeg få trykkbølgebehandling 4-5 ganger så får vi se om det bedrer seg.

Hvem fikk du vite at du måtte ha behandling av? Lege?

Lege på Rosenborgklinikken i Trondheim. Han visste hva det var etter en sjekk på 10 min. Før det hadde jeg vært på sykehuset i Bodø og i Tromsø, de hadde lite peiling. Så anbefales å finne lege/fysio som kan med idrettsskader.

Lenke til kommentar

Driver og ser litt rundt etter proteinpulver, har funnet en det ikke er så mye "dritt" i. Så leste jeg litt om kolesterol, fant ut at det var livsviktig, men leste også at det finnes dårlig type kolesterol. Hvordan vet jeg om det er bra eller dårlig type kolesterol?

Hvilke type er det? Ser etter noe sånt selv, men her egentlig ikke peiling på de forskjellige typene.. :p

Lenke til kommentar

Hvilke type er det? Ser etter noe sånt selv, men her egentlig ikke peiling på de forskjellige typene.. :p

Leste om det her http://www.naeringsvett.no/kolesterol, og har tenkt på http://www.proteinfabrikken.no/Proteinfabrikken/Protein/Whey/Myseprotein-Isolat/Whey-Protein-Isolat-4000-g-Sjokolade-Scitec-Nutrition-12838-p0000004653.aspx Men har ikke noe peiling :p

Lenke til kommentar

Kan du sitere posten du tenker på Storken? :)

Er det en myte at man må trene musklene minst 3 dager uken for å oppleve fremgang?

Det er myte, ja.

Eller det kommer jo ann om du tenker 1 dag med styrketrening eller 1 dag for kvar muskle gruppe:)

Anyway, 1 gong for kvar muskle gruppe er nokk til å få framgong og mange BB kjører det.

Mens andre kjører 2 gonga i uka, for kvar muskel gruppe. Dei merker litt raskare framgong, men det er super viktig å få i seg nokk kcal/protein og få nokk søvn.

Så om du greier å få i deg nokk kcal og restitusjon, kan du godt kjøre 2x veke for kvar muskelgruppe. Om ikkje dietten og søvn heilt på plass, vil du oppleve bedre framgong med kun 1 pr. uke.

Lenke til kommentar

Man leser hele tiden at man skal få i seg noe mat så kjapt etter treningen som overhodet mulig.

Men her om dagen så noen bekjente av meg på TV (verden sterkeste mann eller noe slikt), og der hadde de sagt at det er ikke vits å spise no rett etter trening pga. at musklene ikke er klare for å ta opp noe som helst de første 30 minuttene.

Etter det jeg forstod var det viktigere å spise bra før trening.

Tenker mest på proteindrikken jeg drikker på tur hjem fra trening.. er det vits? Burde jeg drikke den på tur til trening?

Noen som har noe innspill/formening til dette?

Lenke til kommentar
Men spiser man ett større måltid før trening er sannsynligheten stor for at noe av denne maten fortsatt er i magen, og kan brukes enda raskere av kroppen etter treningen enn det du hiver i deg da =)

Jeg har lest noe annet; at har du mat i magesekken når du trener, bruker kroppen energi/blod på å fordøye maten og dermed får du ikke en 100% økt.

Samt, har det blitt nevnt i tråden (doof?) her at det kan gå oppimot 5-6 timer fra du avslutter treningen til den trenger mat.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig det.

Men det har så langt vært ganske stor enighet om at proteiner og raske karbs rett etter trening er optimalt. Kanskje noen kan motbevise det nå? Men da blir det hvertfall som mye annen forskning hvor vi ser veldig forskjellige resultater og meninger. Vanskelig å vite hva som stemmer da gitt :wallbash:

Endret av magb
Lenke til kommentar

Hva er rett mengde trening per økt for en nybegynner innen styrketrening? Jeg har sett en del på videoene til Hodgetwins, og der sier de at man bør holde det til maks 14 sett og godt under en time.

Jeg er med på dette, bør jeg da bytte om på isolasjonsøvelser på de forskjellige treningsdagene mine? Da tenker jeg for eksempel mark + 3-4 forskjellige øvelser per økt. Jeg prøver å fokusere en del på overkropp, i tillegg til at jeg tar beinpress.

Lenke til kommentar

Et rack koster rundt 4-5000,-. Med vektstang, benk og vektskiver blir det fort 15000,-.

I tillegg må man ikke glemme eventuelle vektstativ, matter og speil (dersom dette er noe man liker å ha når man trener).

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Er det noen av dere som trener i hjemmet? Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg en rack og en benk for å holde på i hjemmet. Hvor mye må man bruke? Hvilke sider er rimeligst og best å bestille fra?

Jeg har benk og manualer + diverse stenger hjemme, og synes det fungerer veldig bra å trene der når det er fin temperatur ute (er en kjeller, så når det er -1 grader ute, er stanga -1 grader.. Lite behagelig å benke med :p). Jeg brukte 1600 kr på min, og XXL har vel en benk nå til rundt den prisen med passelig bredde.

Edit: Hvordan i all verden kommer du fram til det regnestykket?

10 kg benkpress stang på XXL koster ca. 2-300 kr.

Så tar di 40-50kr pr kg i vektskiver. 100kg = 4000 kr + 200 kr + 1600 kr + 4000 kr = 9800 kr.

Tar da utgangspunkt i at vedkommende er nybegynner (no offence Hugol), så da kan til og med 100 kg være altfor mye.

Endret av Corey
Lenke til kommentar

Hva er rett mengde trening per økt for en nybegynner innen styrketrening? Jeg har sett en del på videoene til Hodgetwins, og der sier de at man bør holde det til maks 14 sett og godt under en time.

Jeg er med på dette, bør jeg da bytte om på isolasjonsøvelser på de forskjellige treningsdagene mine? Da tenker jeg for eksempel mark + 3-4 forskjellige øvelser per økt. Jeg prøver å fokusere en del på overkropp, i tillegg til at jeg tar beinpress.

THE FUCK OUTA MY WAY!!!

:D

Du bør ta mer en bare beinpress, ellers kommer til å se dum ut med stor overkropp og tynne ben

:p Selv har jeg 24 sett på det meste, men jeg har ikke så lange pauser. Prøv litt fram og finn ut hva du liker :) Men det er bare tullball å trene i 2 timer. synes jeg da

Endret av Wizzlee
Lenke til kommentar

Først 6-8 uker er det greit å ta det litt roligare. Etter det, kan du godt kjøre for fult.

Du blir begrenset med kor mye KG du greier å ta. Ikkje noe vits å begrense sets og tid i tillegg.

Rundt 25 sett er bra. Noen kjører 20, andre kjører 30. Sikt på litt over 1 time med trening + oppvarming.

Er det noen av dere som trener i hjemmet? Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg en rack og en benk for å holde på i hjemmet. Hvor mye må man bruke? Hvilke sider er rimeligst og best å bestille fra?

Billigare å skaffe medlemskap i gym.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...