Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Er det en myte at man må trene musklene minst 3 dager uken for å oppleve fremgang?

Edit: Har hørt at musklene er tilbake til sitt normale 48 timer etter trening, og at man da faller tilbake til utgangspunktet om man da ikke belaster lusklene igjen. Dette høres i grunn ulogisk ut for meg..

Man kan oppleve fremgang selv om man bare trener EN gang i uka. Noe tregt, men allikevel...

Det stemmer at man faller tilbake til utgangspunktet. Om man ikke spiser rett.

Spiser du nok proteinrik mat og tilfører kroppen nok energi vil man bevare den muskelmassen man har bygget opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en myte at man må trene musklene minst 3 dager uken for å oppleve fremgang?

Det er myte, ja.

Eller det kommer jo ann om du tenker 1 dag med styrketrening eller 1 dag for kvar muskle gruppe:)

Anyway, 1 gong for kvar muskle gruppe er nokk til å få framgong og mange BB kjører det.

Mens andre kjører 2 gonga i uka, for kvar muskel gruppe. Dei merker litt raskare framgong, men det er super viktig å få i seg nokk kcal/protein og få nokk søvn.

Så om du greier å få i deg nokk kcal og restitusjon, kan du godt kjøre 2x veke for kvar muskelgruppe. Om ikkje dietten og søvn heilt på plass, vil du oppleve bedre framgong med kun 1 pr. uke.

Om noen har noen tips til treningsoppgaver en kan gjøre hjemme uten å måtte kjøpe noe hjelpemidler,vær så snill ta kontakt på pm ville blitt veldig glad :)

Søk etter militær opplegg på nett, der går det på push-ups, hangups o.l.

Lenke til kommentar

Edit: Har hørt at musklene er tilbake til sitt normale 48 timer etter trening, og at man da faller tilbake til utgangspunktet om man da ikke belaster lusklene igjen. Dette høres i grunn ulogisk ut for meg..

Det er så mye som spiller inn, men det kommer jo selvsagt an på hva målet er. Man kan trene f.eks knebøy opp til 6dager i uken uten problemer, alt kommer an på frekvens, % av 1rm...

Lenke til kommentar

Det er myte, ja.

Eller det kommer jo ann om du tenker 1 dag med styrketrening eller 1 dag for kvar muskle gruppe:)

Anyway, 1 gong for kvar muskle gruppe er nokk til å få framgong og mange BB kjører det.

Mens andre kjører 2 gonga i uka, for kvar muskel gruppe. Dei merker litt raskare framgong, men det er super viktig å få i seg nokk kcal/protein og få nokk søvn.

Så om du greier å få i deg nokk kcal og restitusjon, kan du godt kjøre 2x veke for kvar muskelgruppe. Om ikkje dietten og søvn heilt på plass, vil du oppleve bedre framgong med kun 1 pr. uke.

Om noen har noen tips til treningsoppgaver en kan gjøre hjemme uten å måtte kjøpe noe hjelpemidler,vær så snill ta kontakt på pm ville blitt veldig glad :)

Søk etter militær opplegg på nett, der går det på push-ups, hangups o.l.

Skal jeg bare skrive det i en søkemotor da? eller har du link? :)

Lenke til kommentar

Skal jeg bare skrive det i en søkemotor da? eller har du link? :)

Sorry, eg har ikkje link, så du må nokk søke litt selv.

"Marine work-out" "army physical training" o.l. vil nokk gi deg mange alternativer. Prøv litt forskjellig og se kva som fungere best for deg;)

Lenke til kommentar

Hva trener folket etter å ha trent 5x5 en god periode? Gå over på noe annet?

Jeg har byttet mellom mange forskjellige opplegg for å se hva som funker best for meg, du kan jo prøve german volume training som er 10x10 http://www.bodybuild.../fun/luis13.htm

Eller det jeg kjører nå f.eks som er autoregulering, er vel det jeg har hatt mest fremgang med og har kjørt lengst. Da kjører jeg en vekt jeg klarer ca 7 reps på i 3 sett, så etterhvert klarer jeg flere reps, og når jeg når 9-10 reps på de tre settene så øker jeg vektene. Regulerer vektene om jeg har en dårlig dag og ikke tar like mye som vanlig, men det er stort sett en relativt lineær progresjon.

http://myrevolution....og-muskelmasse/

Lenke til kommentar

Det er interessant at folk kjører så mye som 10 sett når andre mener ett sett er bedre enn tre. (bygget på en norsk rapport :))

Virka som der det er "lite muskler" er det nokk med 1 sett, der det er "mye" muskler, må ein slite dei ut litt meir:)

Hva trener folket etter å ha trent 5x5 en god periode? Gå over på noe annet?

Det kommer jo ann på kva som er målet ditt. Eg variera treninga mi kvar 6månad/kvart år, alt etter kva eg skal oppnå.

Lenke til kommentar

Klart det phax. Det var mer et poeng å illustrere hvor lite faste facts vi faktisk har, og hvor mange forskjellige teorier som surrer rundt :)

Undersøkelsen er jo i utgangspunktet bare et studie av hvordan overkropp og underkropp reagerer forskjellig på forskjellige treningsmengder (hos utrente), . Hvordan ville en veltrent testgruppe reagert på samme stimuli? Ville reaksjonen forandret seg vesentlig etter en tilvenningsfase? Etc etc.

Syns det er synd at undersøkelsen ikke ble gjort mer omfattende, eventuelt at andre tok opp tråden og gikk grundigere inn i dette. For jeg syns hvertfall det er veldig interessant! Studiet "beviser" at utrente reagerer slik som nevnt, men det er jo ikke da automatisk gitt at trente IKKE reagerer på samme måte.

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Merk at det er mest for nervesystemet man venter og ikke muskelen. Kjører man 1RM eller tar den helt ut med 60 sett så venter man kanskje 3-4 dager så nervesystemet kan hente seg inn igjen.

Så da kommer det an på hvordan og hva du trener.

Må trene 3x uke blir relativt, men trener du 5x5 eller ryp-ish da så vil du fortsatt få fremgang, men du hadde vært klar for en ny runde litt før du trente så du taper da tid.

Lenke til kommentar

Jeg får smerter her når jeg trener knebøy. Eller, egentlig alltid når beina er i den posisjonen, som i nederste posisjon på knebøy. Hva kan dette komme av, hva kan jeg gjøre for å forhindre, og hva skjer?

Jeg sliter med det samme, og det viser seg at jeg har betennelse i muskelfestet (tror jeg det var). Så nå skal jeg få trykkbølgebehandling 4-5 ganger så får vi se om det bedrer seg.

Endret av jdmik
Lenke til kommentar

Takk for gode svar folkens! Jeg trener helkropp 3 dager uken, med økter på rundt en time, men som dere sikkert skjønte er det ikke alltid jeg får til alle dagene.

Over til noe helt annet, og et i grunn ganske idiotisk, spørsmål:

Jeg drar vanligvis ut på lørdager. I dag hadde jeg bestemt meg for å droppe det, til fordel for jogging. Nå har det seg slik at jeg er ganske lett å overtale, og jeg drar derfor muligens ut likevel.

Om jeg da drar ut, kan jeg like gjerne fra ut og jogge? Det er snakk om en 50-minutters joggetur som jeg drar ut på en snau time. Jeg regner med, om jeg drar ut, å starte å drikke i 9-10-tiden. Mellom joggingen og den eventuelle drikkinga vil jeg få på plass et større måltid bestående av kylling og ris.

Går dette greit, eller kommer den eventuelle drikkinga så tett på at jeg da like gjerne kan droppe joggeturen?

:)

Lenke til kommentar

Jeg sliter med det samme, og det viser seg at jeg har betennelse i muskelfestet (tror jeg det var). Så nå skal jeg få trykkbølgebehandling 4-5 ganger så får vi se om det bedrer seg.

Trykkbølgebehandling, ja.. Heh, kos deg :thumbup:

Lykke til med betennelsen i alle fall. Tror heller ikke det er dumt å ta trykkbølgefaenskapet flere ganger, jeg tok det kun en gang, og det var bedre i 1-2 måneder før jeg fikk betennelsen tilbake :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem fikk du vite at du måtte ha behandling av? Lege?

Trykkbølgebehandling, ja.. Heh, kos deg :thumbup:

Lykke til med betennelsen i alle fall. Tror heller ikke det er dumt å ta trykkbølgefaenskapet flere ganger, jeg tok det kun en gang, og det var bedre i 1-2 måneder før jeg fikk betennelsen tilbake :)

Er ikke trykkbølgebehandling så kos? Hva går det ut på?

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...