Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Allyse, sitter du faktisk med kjøkkenvekt og veier opp maten din?

Og, er det et fast kosthold? Blir du ikke dritt lei kylling og ris?

5645878[/snapback]

 

Ja jeg måler opp alt, men siden jeg er på bulk (bevisst vektøkning) så er jeg ikke sååå nøye som når jeg er på deff (for å bli markert ol). Jeg blir drittlei maten etter hvert, men det har blitt en rutine, og da har jeg lært meg å spise selv om jeg ikke er sulten :).

 

Til de over som sier det ikke er bra å ta proteiner på kveldstid. Greit nok ok du er på deff (da tar heller ikke jeg proteiner), men på bulk er det helt greit å spise så lenge du er våken. Hadde jeg ikke sovet så godt burde jeg stått opp om natta og tatt meg en shake da også. Det er når du sover restutisjonen skjer :).

 

Til deg med kreatinen. Kreatin er et produkt som for noen vil føles behjelperlig til å løfte den aller siste reps i et veldig tungt eller strict sett. For en nybegynner hvor teknikk og grunnlag er fraværende så vil du uansett aldri komme på det nivået du skal presse ut det siste muskelen din klarer. De fleste proffe sier rundt to år så kan du starte på kreatin (og få reelle virkninger), men jeg sier rundt 12 mnd så kan du i hvert fall prøve deg. Kreatin er oppskrytt, men fungerer om du trener korrekt, og ellers har et bra kosthold.

 

Carbofuel kan tas utover dagen for å fylle opp karbohydratkravet, men etter trening er det meget viktig å ta karbyhydrater for å utsette restutisjonen. Bør tas med en eneste gang etter trening :)

Lenke til kommentar
Melkeprotein er vel av ganske lav "kvalitet" og tas opp dårlig? Og med lite variasjon av syrer?

5644305[/snapback]

 

Neida... dette er et protein som har 80% kasein og 20% myse (proteinforhold) og er faktisk av bedre kvalitet enn vanlig myse. Det er 90% proteiner...

 

 

Myse blir tatt opp fort, men det finnes ingen lagringsmulighet for protein i kroppen... Kasein klumper seg i kontakt med magesyre og tar lenger å fordøye, og dette er POSITIVT!. Kasein vil gi jevn strøm av proteiner i opptil 6 timer etter siste shake. Selv om kasein har lavere glykemisk indeks enn myse vil den få en bonus av å benyttes sammen med for eksempel kjøtt osv på grunn av at det da blir bedre balanse av aminosyrer... (ut fra det jeg har lest)

 

Kort sagt:

Det mest effektive er nok myse, men da bør man ta mindre proteinpulver og oftere... noe som ikke er et alternativ for meg.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
Allyse, sitter du faktisk med kjøkkenvekt og veier opp maten din?

Og, er det et fast kosthold? Blir du ikke dritt lei kylling og ris?

5645878[/snapback]

 

Ja jeg måler opp alt, men siden jeg er på bulk (bevisst vektøkning) så er jeg ikke sååå nøye som når jeg er på deff (for å bli markert ol). Jeg blir drittlei maten etter hvert, men det har blitt en rutine, og da har jeg lært meg å spise selv om jeg ikke er sulten :).

5645995[/snapback]

 

Må vel nesten berømme selvdisiplinen din. Du føler selv at alt "styret" er verdt det? Jeg personlig hadde aldri klart/ha lyst til å ikke kunne spise det jeg vil av mat. Men, det er vel derfor jeg aldri vil bli særlig stor heller..

Lenke til kommentar
Må vel nesten berømme selvdisiplinen din. Du føler selv at alt "styret" er verdt det? Jeg personlig hadde aldri klart/ha lyst til å ikke kunne spise det jeg vil av mat. Men, det er vel derfor jeg aldri vil bli særlig stor heller..

5647154[/snapback]

 

La meg si det slik. Jeg veide 50 kilo i slutten av 2003, og nå veier jeg rundt 80kg og har en minimal fettprosent ;) Er de tnoe jeg kan så er det kosthold og trening ;)

Endret av allyse
Lenke til kommentar

Hvor høy er du?

Jeg er 184, veier 81-84 kg, men har vel en viss fettprosent. Er temmelig glad i godsaker. Det skal sies at jeg har gått ned en viss fettprosent det siste halvåret, etter at jeg slutta å jobbe på mcdonalds ved siden av videregående, samt dro i militæret.

Lenke til kommentar
Hvor høy er du?

Jeg er 184, veier 81-84 kg, men har vel en viss fettprosent. Er temmelig glad i godsaker. Det skal sies at jeg har gått ned en viss fettprosent det siste halvåret, etter at jeg slutta å jobbe på mcdonalds ved siden av videregående, samt dro i militæret.

5647244[/snapback]

 

er 178 høy

Lenke til kommentar

Endelig skal jeg få begynt å trene igjen. Jeg startet å trene i slutten av 9-klasse (går GK nå). Får jeg begynte var jeg en lat slask som ikke var i så mye aktivitet. Lå også ganske langt bak på diverse kondistester osv...

Vel, begynte så å trene. Ble en blanding av kondisjon og styrketrening... På den kondistesten på vårparten (hadde ikke trent så veldig lenge da!) kom jeg blandt de fem beste. Fant da ut at jeg hadde ganske bra annlegg for kondisjon. Den sommeren ble det utrolig mye trening. I starten var det styrke og på slutten kondisjon... Og på maten sto tunfisk på menyen, hver dag! Spiste opptil en/en og en halv tunfiskboks hver dag! Når høsten kom var det en ny kondistest, og denne gangen kom jeg først, med en annen skiskyter som kom 2 sekunder (eller noe sånt) etter meg. De andre som var ganske spreke, hadde vi dratt fra, og de kom 30 sekunder etterpå (eller noe sånt!).

 

Trente ganske hardt opp gjennom høsten, helt frem til treningskammeraten min enten tok kreatinoverdose eller fikk kyssesyke (usikkert!). Isåfall kunne ikke han trene, noe som gjorde at jeg ikke hadde noen å trene med. Dermed gadd ikke jeg heller å trene.

 

For ca. ett år siden fikk jeg med meg to venner til å være med på styrketrening. Vil ikke si at det gikk så bra, for vi trente i nesten bare en mnd, så ble det slutt! Det ble liksom ikke så god trening.

 

Når sommeren kom så begynte jeg igjen, og denne gang bare på kondisjon, siden jeg har funnet ut at det er det jeg har best annlegg for. Denne gangen trente jeg i kanskje 3-4 mnd (ute å jogger 5 ganger i uka, 4-5 km hver dag!).. Kjente jeg kom i ganske bra form da, men selvfølgelig fikk jeg en 3'grands forbrenning på beinet som gjorde at treningen tok brått slutt. Dermed ble jeg ganske fort i dårlig form igjen! Nå er det rundt 5 mnd siden jeg fikk den forbrenningen, og har endelig kastet bandasjen. Og i dag har jeg også fått meg pulsklokke, så nå skal jeg endelig ut igjen :w00t:

Nå gjenstår bare problemet å få orden på kostholdet igjen :hmm: Noen som har et tips til å gjøre det mest effektivt?

Lenke til kommentar
SIP

Hmm ok.

 

Har som sagt ikke for mye peiling på protein. Iallefall ikke så mye som jeg "burde" iogmed at jeg har brukt dette lenge nok. Gjorde litt research i begynnelsen + info fra kjente og satset på soya.

 

-

 

Allyse: Kjørt kostholdsopplegget lenge?

 

(Må innrømme at jeg spiser en del og ofte, men det der kostholdet høres litt vel strikt ut for meg ;) Respekt )

Lenke til kommentar
SIP

Hmm ok.

 

Har som sagt ikke for mye peiling på protein. Iallefall ikke så mye som jeg "burde" iogmed at jeg har brukt dette lenge nok. Gjorde litt research i begynnelsen + info fra kjente og satset på soya.

 

-

 

Allyse: Kjørt kostholdsopplegget lenge?

 

(Må innrømme at jeg spiser en del og ofte, men det der kostholdet høres litt vel strikt ut for meg ;) Respekt )

5648387[/snapback]

 

Bare for å konkludere litt. Tror det dumt å bli for teknisk på proteinsortene. Dere kan godt spise eggprotein for den saks skyld. Ikke se på dere som eliteutøvere som må justere kostholdet pr kcal, men heller som vanlige, "utrente" folk. Det vil gi uhyre lite for dere å gå på f.eks 90+ slik dere trener og et ellers kosthold. Klarer dere ikke kjøre et kosthold slik som jeg har er det ikke vits å tenke på hvilke type protein du tar, bare du får i deg ca. 2,5g protein pr kg kroppsvekt så er det nok. Ikke heng dere opp i å ta masser proteinblanding. Først vanlig mat, så tilskudd.

 

Proteintilskudd er ingen vidunderkur, det er trening, hvile og kosthold som er det :). Hør nå på meg, og ikke kast bort pengene deres på noe dere ikke helt veit hva er :)

 

Jeg trener seriøst, og ja - da har jeg kjørt dette kostholdet en stund. 2,5 år nå kanskje. Øker mengden i perioder. Kommer helt ann på hva eller hvordan jeg trener (max eller sub-max), er på bulk eller deff.

 

Og til han over som snakker om kreatinoverdose: Det er ikke mulig. For mye kreatin vil skilles i urinen :)

Lenke til kommentar

Hmm, tror pulsklokken gikk ganske feil (var billig drit som mamma hadde fått i et blad!). Til å starte med hadde jeg vist en hvilepuls på 90-100.. Når jeg jogga, så hadde jeg vist en puls på 200 og mer, og da hadde jeg en helt vanlig samtale med treningskameraten min hele veien. Så i følge klokken, skal jeg ha hatt sterkt anerob trening, og ikke kunne vist ikke snakke..

Så jada, en puls på 200 i 4-5 km :hmm: Bislet games, here I come :w00t:

Tror vel jeg mer holdt en puls på 120-140 :hmm:

Lenke til kommentar
Hmm, tror pulsklokken gikk ganske feil (var billig drit som mamma hadde fått i et blad!). Til å starte med hadde jeg vist en hvilepuls på 90-100.. Når jeg jogga, så hadde jeg vist en puls på 200 og mer, og da hadde jeg en helt vanlig samtale med treningskameraten min hele veien. Så i følge klokken, skal jeg ha hatt sterkt anerob trening, og ikke kunne vist ikke snakke..

Så jada, en puls på 200 i 4-5 km :hmm: Bislet games, here I come :w00t:

Tror vel jeg mer holdt en puls på 120-140 :hmm:

5648912[/snapback]

Siden du liker å trene kondis så kan du jo lese denne utholdenhet :) Har forøvrig å pulsklokke, en slik S625X polar, bra klokke. Min andre polar klokke, koster litt men er veldig grei vist du vil analysere treninga på data eller bare for å logge timene enkelt. For øvrig så er vel den klokka du har sikkert ikke kodet så den blir sikkert forstyrret av andre signaler som høyspent ledninger, radio og lignende. Eller en annen klokke.

Endret av curtiis
Lenke til kommentar

Allyse: Grunnen til at jeg spurte er fordi jeg har lyst å få litt diskusjon ang. proteintilskudd ;) Er fullt klar over at det ikke er snakk om store forskjeller, men med tanke på hvor mye av den smørja jeg stapper i meg så...

 

Btw. Kreatin er det tydligvis mange som setter sin lit til, da er det litt latterlig å vite at mange ikke er klar over at dette egentlig ikke bare kommer som et middel på boks (oftest som creatine monohydrate) med er å finne i kjøtt, fisk og div. andre ting som fks. tyttebær.

mao er det ikke noe særlig hokus pokus ;P

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...