Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker hvordan cefey kategorisk avviker fra å svare når stilt ovenfor en for ham for intellektuelt vanskelig problemstilling...

Liker korleis Doofenschmitz kommer med berre BS og ikkje noe saklig eller intellektuelt.

Ingen bevis, ingen linker... berre BS:)

Foreldra dine må vere stolte over å ha ein så smart sønn?

LarsP har et godt poeng...

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Kan ikke dere to ta resten av diskusjonen over PM?

Så langt har jeg så og si kun sett broscience, stråmenn, ubegrunnede utsagn og generelle hersketeknikker fra dere begge. Oppførselen deres er skadelige for diskusjonsklimaet og senker kvaliteten på tråden betraktelig.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Hva synes dere om kunnskapsnivået her inne i denne tråden, egentlig?

Personlig vet jeg det er flere som sitter inne med mye kunnskap. Det kommer kanskje ikke så godt frem, i at det er en del "nybegynnerspørsmål" her. Har vært og sett litt på fitnessguiden også, og til nå synes jeg ikke nivået er så veldig forskjellig.

Lenke til kommentar

Jeg kunne jo forstått deg om du var nede på 4-reps-delen av programmet. Der blir man ikke sliten, selv om det er tungt. Jeg vil forøvrig anbefale deg å kjøre en runde i RYP slik den er tiltenkt (men med fokus på loddrette underarmer i denne øvelsen). Har du kjørt igjennom noen like runder tidligere av RYP?

Jeg har ikke kjørt gjennom en runde RYP før, men jeg har holdt meg på 3x12 en stund p.g.a. et opphold rundt jul og fordi jeg er litt lat. Jeg tror jeg har ganske loddrette underarmer assa, tror jeg har grei teknikk. Jeg lurer på om det er svak triceps som er greia, men det skader jo ikke å fokusere enda mer på riktig gjennomførelse! :)

Trekk albuene litt ned.

Altså, om du STÅR og har armane 90* ut (slikk som du kanskje tar benk?), senk dei litt "ned-mot kroppen". Det er riktig posisjon for arma, slik at du presser meir med brøst, istedenfor skuldra og triceps.

Når du ligge på benken, ikkje kons. deg så mye på selv bøyen. La ded komme naturlig. Press skuldra ned mot benken (dra skulderblad litt saman) og "senk dei ned", altså dra dei litt ned "mot bein" på ein måte. Det igjen tar vekk litt frå skuldra og gir det over til brøst.

Prøv med lettare vekter, så du ikkje skader deg. Og øk vekter, slik til du greier rett antall reps/set, utan at det går utover teknikken.

Takk for tips, men jeg gjør alt det, har armene litt mot kroppen osv. Ikke har jeg problemer med å fullføre settene med teknikken i behold heller, så jeg tror ikke jeg løfter for mye. :)

Lenke til kommentar

Fitnessguiden? Du mener fitnessbloggen.no? Eller fitnessprat.no? Sistnevnte har ikke rom for diskusjoner om måltidsfrekvens o.l. på den måten som det er på diskusjon.no :thumbup:

Jeg mente såklart fitnessbloggen. :)

Det blir jo møtt med god motstand her også, da. Det skal sies. Et annet passende spørsmål: Hvilket forum besøker du når det er noe du lurer på?

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal utvikle eksplosiv styrke, hva vil jeg ha best utbytte av:

3 set på 4-6 reps med knebøy, lite vekt med med eksplosive hopp.

3 set på 4-6 reps med knebøy. mye vekt.

Eller er det noe andre måter jeg kan trene på for å bli mer eksplosiv?

Lenke til kommentar

Hva synes dere om kunnskapsnivået her inne i denne tråden, egentlig?

Personlig vet jeg det er flere som sitter inne med mye kunnskap. Det kommer kanskje ikke så godt frem, i at det er en del "nybegynnerspørsmål" her. Har vært og sett litt på fitnessguiden også, og til nå synes jeg ikke nivået er så veldig forskjellig.

Jeg syns det skjuler seg et jevnt over godt kompetansenivå, og enkeltpersoner som sitter med mye bra spisskompetanse, som blir kastet bort på 90% helt uinteressante diskusjoner og spørsmål i denne tråden :p

fitnessprat har absolutt nok av nybegynnere og idiotspørsmål, men de har kanskje fler "autoritetspersoner" som sier "dette er tull" og folk holder kjeft etterpå..

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal utvikle eksplosiv styrke, hva vil jeg ha best utbytte av:

3 set på 4-6 reps med knebøy, lite vekt med med eksplosive hopp.

3 set på 4-6 reps med knebøy. mye vekt.

Eller er det noe andre måter jeg kan trene på for å bli mer eksplosiv?

Kjør gjerne enda flere sett og færre repetisjoner. Typisk 7 set á 3 repetisjoner hvor du progressivt øker vekten. Det utvikler kraft og eksplosiv styrke. Øk aldri så mye at du ikke klarer alle settene. Aldri senk vekta heller. I tillegg har jeg lest en undersøkelse som konkluderte med at det å utføre spensthopp mellom settene i frontbøy økte kraften med en prosentandel.

Styrketreneren. Dere husker ham? Han hadde en KORT karriere på fitnessprat :mrgreen:

Uff. Styrketreneren, ja ...

Lenke til kommentar

Jeg liker hvordan cefey kategorisk avviker fra å svare når stilt ovenfor en for ham for intellektuelt vanskelig problemstilling...

Jeg sliter litt med å akseptere holdningen din. Greit nok at cafey kanskje ikke har full oversikt over den nyeste forskningen, og kanskje sier han mye feil også - jeg har ikke lest alle innleggene. Men måten du svarer på, i alle fall de siste dagene hvor jeg har fulgt noen lunde med, er tidvis latterlig. Det virker nesten som om du har komplekser for noe, og må kompensere for det med å være vulgær/frekk/nedlatende/storkar på nett?

For all del, du hjelper nok mange i denne tråden, og hadde det fantes en -1 knapp hadde jeg sikkert fått mange av den nå. Men jeg håper du kan videreformidle kunnskapene dine på en bedre måte fremover, og gjerne lagre noen linker til sentrale kilder du ofte refererer fra i en notisblokk så du kan henvise til litt kilder du også når diskusjonen først er i gang. Vel, det var ikke meningen at det skulle bli så personlig, men jeg vet ikke hvem du er - bare hvordan du fremstår.

Edit: ser forøvrig at LarsP har oppsummert på en god måte.

Endret av 2bb1
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Disclaimer: Jeg hjelper ingen. Til det er min kompetanse langt fra tilstrekkelig...

Min deltagelse i denne tråden er kun ment for å underholde meg selv og samtidig diskutere trening og kosthold på løst vis.

Uttalelser som "høy måltidsfrekvens er det som holder forbrenningen oppe" er dog så dumt at jeg sliter virkelig med å holde meg seriøs. Når det meste fra en person blir i samme gata har jeg vansker med å la være å plage vedkommende når han ikke ser hvor dumme uttalelser han kommer med.

Jeg har ingen problemer med at du mener jeg kan være frekk, nedlatende eller vulgær. Om en person absolutt skal stå på en løgn ser jeg ingen problemer med at den personen oppfatter meg slik. Det er dog noe som går utover andre brukere, jeg ser den...

Og en -knapp haddde ikke vært nødvendig, jeg syns du skrev et helt legitimt og bra skrevet innlegg 2bb1.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uttalelser som "høy måltidsfrekvens er det som holder forbrenningen oppe" er dog så dumt at jeg sliter virkelig med å holde meg seriøs. Når det meste fra en person blir i samme gata har jeg vansker med å la være å plage vedkommende når han ikke ser hvor dumme uttalelser han kommer med.

Dette er det nok mange som tror. En link til relevante undersøkelser burde gjøre susen slik at de det gjelder får et mer nyansert syn på måltider, og hva som faktisk har vist seg å være mest effektivt.

Det er dog noe som går utover andre brukere, jeg ser den...

Ja, det er akkurat det. Flott at du ikke oppfattet innlegget mitt som et personangrep, for det var det på ingen måte. Og joda, jeg har sett din hjelpende side også. :)

Lenke til kommentar

Dette er det nok mange som tror. En link til relevante undersøkelser burde gjøre susen slik at de det gjelder får et mer nyansert syn på måltider, og hva som faktisk har vist seg å være mest effektivt.

Men det er jo ikke slik at en/et metode/protokoll/spisemønster er overlegen en annen hva forbrenning angår.

Man kan putte ting i kroppen som øker forbrenningen, men det er ikke akkurat MAT vi snakker om da lengre...

Lenke til kommentar

Sånne "greier" å ha rundt knærne, er slike for å beskytte mot slitasje og lignende? Kunne trengt er par slike, men vet ikke hva det heter eller hvor jeg får tak i det.

Spørs kva greier du er ute etter. Det finnes knevarmarar som hjelper deg å halde varmen, samt støttar litt. Og så har du knestøtte i form av band som du strammar hardt rundt kneet for å støtte det opp under eit løft.

Lenke til kommentar

Spørs kva greier du er ute etter. Det finnes knevarmarar som hjelper deg å halde varmen, samt støttar litt. Og så har du knestøtte i form av band som du strammar hardt rundt kneet for å støtte det opp under eit løft.

Tja, jeg er vel ute etter skadeforebyggende knestøtte. Er dette ikke å anbefale fordi det fjerner stress fra kneet og dermed gjør det svakere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...