Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Jeg har ett spørsmål.

Jeg går veldig hurtig å jogger resten av ruta mi som er på 25 min gjort det i to uker nå. Når jeg nå går på vekta har jeg da gått opp to kilo,er det noe som er blitt gjort om til muskler? Det jeg har lært er at muskler veier mest. Vil nødig gå opp igjen vil holde meg der jeg er på vekta. Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alderen står på profilen min.

Eg har trent i 8 år no, retter fokus mot teknikk, isolasjon og effektivitet.

Pga at utdannelse (og av å til latskap), så har eg vart veldig av og på med trening. Eg har ikkje mål å bli veldig stor. Dei siste 5 år hadde eg mål om å holde vekta på 85-90kg med 12-14% BF. Pr idag er eg 91kg med ca 19% BF og skal ned mot 82-85kg (reduserer BF, bygge litt muskler) fram mot sommer.

Som sagt, når eg trener, så går det veldig fort unna. Med "mass gain" så tar eg det vanlegvis 4-5 månader om gongen, då begynner huda (rundt brøst/skuldra og biceps, rygg/skuldra) å sprekke, då tar eg noen månaders pause.

Det meste eg har lært var å lese gjennom xxxx-antall artikler og ulike studier, prøve ut ting selv og se kva som virkeleg fungerer. Gjennom mine 8 år med trening, fekk eg prøve ut mye forskjellig. Også snakker eg med folk som har god erfaring innen BB. Ein bekjent av meg eiger gym på SoBe i Miami, der hang eg veldig mye og fekk snakke med mange flinke folk (BB som konkurerer på nasjonalt nivå). Eg har lært ein del av dei.

Eg har jobbet som "hobby" personleg trener. Dvs eg hjelper folk, når eg hadde tid til det, utan å ta så mye betalt. Dei fleste eg har hjulpet var enten folk som kjenner meg eller folk som henvendte seg til meg i gymmen. Då er hjelpen alt frå å vise øvelser og teknikk og gi tilbakemeldinger, til å sette opp program, diet og følge progresjon og gjere modifikasjoner til alt dette. Samt så var det veldig variert, frå ein "veldig godt trent 22-åring, som greide ikkje komme frå 15%BF til under 10%" til "utrent dame på 60 år", "skinny 19-åring" "overvektig 30 åring" +++.

Fekk teste ut litt forskjellig ting på folk eg har trent. Då sei eg selvfølgelig i frå, at eg selv har ikkje prøvd det, men det kunne vere effektivt. Om noe ikkje fungerte så bra som forventet, forandra vi selvfølgelig på ting.

Har ikkje trent på 1.5 år, no skal eg komme i bra form mot sommer. Målet er 9min på 3k, 50 push-ups, 15 pull-ups, 60 sit-ups.

Har begynt å trene frå 1 februar, satte opp program frå 10 feb. Då (etter 1.5 år utan trening), log eg på ca 17 push-ups, 3 pull-ups og 20min på 3k.

Idag, 1 månad etter (då var eg skadet også i 1 uke), tar eg 40 push-ups, 7 pull-ups og ca 13min på 3k. Med andre ord, eg har doblet alt på 1 månad. No skal eg forandre treningen litt, ta ut 1 dag styrke og rette den mot kondis, samt forandre litt på rygg/biceps for å øke meir der.

Så langt går alt etter planen, bortsett eg var litt slapp med diet og shaker og har ikkje fått til jogging om morgenen pga vær. Men no skal eg begynne å stikke til gym om morganen for å jogge der.

I mai-juni skal eg legge ut heile programmet, "frå under 2r kravet til 6r kravet på 3 månad".

Einaste eg er skeptisk til, om eg greier 3k på 9m. Men, heldegvis eg har tid fram mot slutten av juni, så eg greier det, kanskje det kravet kommer til å ta litt lenger enn 3 månad, men eg når målet mitt;)

No trener eg med 85kg i benk. Det meste eg har trent med, var like før eg slutta for 1.5 år siden, 97.5kg. Med så mye isolasjon som mulig seff. Har aldri maksa, ser ikkje poeng i det:) Eg måler 35/40cm rundt overarmen og 112cm rundt brøst.

Så no veit du det meste om meg, som er relatert til trening. Om du har noe spm, spør i vei, eg har ikkje noe å skjule;)

Eg hører gjerne kva du (alle andre her også) har oppnådd. Kor lenge dei har trent, kor effektivt det går, kor dei har fått tak i info, osv osv.

Det forandrer enda ikke det faktum at det meste du kommer med er kjent som brosciience, til og med av slankedamer i 40 årene...

Lenke til kommentar

Her er noen linker :

Ein artikkel skrevet av Nicol Nichoels

http://www.sparkpeople.com/resource/nutrition_articles.asp?id=1144

Broscience

Health departmen av Columbia Univ. (bro science?)

http://goaskalice.columbia.edu/one-big-meal-versus-many-small-meals-day

Kilde uten bruk av vitenskapelig metode, broscience

Frå siden mollasund linka

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22218154

CONCLUSIONS:

A lower eating frequency predicts a greater gain in adiposity in adolescent females. Intervention trials are needed to test if changing the frequency of eating can affect obesity risk.

Konklusjonen ble bare at det er en potensiell fare for fettlagring. Hos kvinner i overgangsalderen... :!:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16376851

Ikke en full undersøkelse, konkluderer ikke med noe som helst

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8960647

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6693294

Og noen til:

http://www.win.niddk.nih.gov/publications/PDFs/Myths.pdf

Opplysningshefte, ingen vitenskapelig verdi

http://www.tbfinc.com/metabolism.htm

Igjen, "opplysninger" fra en salgspart, ingen verdi

http://www.weightlossresources.co.uk/calories/burning_calories/burn_more_calories.htm

Dette er jo patetisk, inneholder de sykeste anbefalinger for å brenne mer kcal.

Og te slutt, liten utdrag frå "Muscle and body, Jan. 2012"

Spreading the same total number of calories that you consume each day over more meals well help increase calorie burning. Your body burns calories each time you eat a meal because digestion is a metabolically dynamic process. More meals with fewer calories per meal means your metabolic reate will increase, which results in less stored body fat.

Numerous studies also show that eating smaller meals freaquently throughout the day helps to increase the amount of fat your body burns each day and leads to lower insulin levels.Broscience de luxe...

Du er faen meg Jimmy Struthers...

Endret av Doofenschmitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det forandrer enda ikke det faktum at det meste du kommer med er kjent som brosciience, til og med av slankedamer i 40 årene...

Eg hører veldig gjerne heile historien din. Kor lenge du har trent, kva du har oppnådd, kor du har lært "alt du veit".

Artikler, snakke med proff. BB, blader... tja, kanskje det er "bro-science" det. Men så vil eg tippe, 90% av det du kan er bro-science det også. Samt kunnskap til alle andre her på forumet.

Som sagt, eg tviler veldig sterkt at noen her har bach eller mester innen noe veldig relevant. Eller konkurerer på proff nivå (eller amatør nivå?) og då er det "bro-science". Men fortell oss om deg. Alt:) Og ver ærlig:))

Jeg har ett spørsmål.

Jeg går veldig hurtig å jogger resten av ruta mi som er på 25 min gjort det i to uker nå. Når jeg nå går på vekta har jeg da gått opp to kilo,er det noe som er blitt gjort om til muskler? Det jeg har lært er at muskler veier mest. Vil nødig gå opp igjen vil holde meg der jeg er på vekta. Noen som vet noe om dette?

Du får veldig lite muskler av å jogge. Det meste du har fått er fett eller evt. meir vann i kroppen/muskler, alt etter kas tilskudd du har brukt.

Om du vil gå opp eller ned i vekt, er nøkkelord "god diett"

Lenke til kommentar

Mål heller fettprosenten :)

Takk for svar :) Åssen måler jeg den? :)

https://www.tn.no/butikk/produkt/fettkaliper Gir ett grovt overblikk over hvor mye den ca er på med en feilmargin på en til to prosent. Ellers så er det vel maskin. Vi har maskin på senteret her som måler fettprosent i alle fall.

Tusen takk :) Jeg går å jogger mest pga kiropraktoren min sa det er fint for låsen jeg har i ryggen. Derfor jeg gjør det,når han gir klar signal skal jeg over på andre ting. :)

Lenke til kommentar

Som sagt, når eg trener, så går det veldig fort unna. Med "mass gain" så tar eg det vanlegvis 4-5 månader om gongen, då begynner huda (rundt brøst/skuldra og biceps, rygg/skuldra) å sprekke, då tar eg noen månaders pause.

Pics or gtfo...

• Liker 7
Lenke til kommentar

Pics or gtfo...

Haha, ja, signerer på den, jeg vil se strekkmerkene og struttende muskler på deg som har trent i 8 år. Hvis du har trent med riktig teknikk effektivt i 8 år, så er vel du relativt stor nå, tenker jeg?

Lenke til kommentar

Hallo, folkens. Don't feed the troll/ignorer den ignorante?

Svar meg heller på hvorfor jeg ikke kjenner det i brystet når jeg gjør benkpress med manualer (i RYP)! :) Jeg presser skuldre ned i benken og har bøy i ryggen. Både under og etter øvelsen kjennes det ut som det er armene som gjør jobben.

Lenke til kommentar

Kjenner du det i brystet noen dager etter trening da? Har du benken skrå eller flat? Så lenge du gjør en hantelpress på rett måte, med rett teknikk, bruker du brystet uansett om du bare kjenner det i armene under øvelsen.

Endret av gautegr
Lenke til kommentar

Svar meg heller på hvorfor jeg ikke kjenner det i brystet når jeg gjør benkpress med manualer (i RYP)! :) Jeg presser skuldre ned i benken og har bøy i ryggen. Både under og etter øvelsen kjennes det ut som det er armene som gjør jobben.

Senker du manualene slikk at de er ved brystet da?

Lenke til kommentar

Kjenner du det i brystet noen dager etter trening da? Har du benken skrå eller flat? Så lenge du gjør en hantelpress på rett måte, med rett teknikk, bruker du brystet uansett om du bare kjenner det i armene under øvelsen.

Senker du manualene slikk at de er ved brystet da?

Jeg har benken skrå, men nesten flat. Ett hakk fra flat. Jeg senker manualene slik at de er ved brystet, ja..

Lenke til kommentar

Enkel måte å fine ut om du kjenner det på "rett sted": Kjør et sett med lett vekt og gå til failure ved 15-20 reps. Kjører du 5-6 reps hvert sett er det ikke rart du ikke "kjenner det".

Husk at gangsperre ikke er et symptom på treningseffekt :)

Lenke til kommentar

Hjelper det noe om du fokuserer på å ha loddrette underarmer når du tar øvelsen? Siden bryst er sterkere enn tricaps, så kan det kjennes ut som om triceps gjør veldig mye av jobben hvis underarmene dine feks heller litt innover mot kroppen.

Lenke til kommentar

Broseph, jeg tror det rett og slett kommer av at du er svakere i triceps enn i bryst. Jeg hadde iaf samme "symptomer" i begynnelsen.. (skyt meg gjerne hvis jeg bare snakker svada)

Ellers tror jeg du kan få bra med utbytte på bryst hvis du adder dumbell pullover.

Endret av Ght0 Ret4rd
Lenke til kommentar

Det er ikkje nødvendigvis noko mål å kjenne det under trening. Om du tar rundt 15 repetisjonar over fleire sett og ikkje kjenner noko så gjer du feil. Med 5 reps vil det bli for tungt før du får kjørt muskelen nok til å kjenne stort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...