Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Turbolax du må se til helvete og lære deg helt grunnleggende ernæring før du propper i deg tilskudd. Det er helt skremmende at du faktisk vurderer å ta 3 gainere om dagen uten å ane hva dette innebærer.

Synes at 2-3 shaker om dagen hørtes mye ut, det var derfor jeg kom hit å spurte. Sto på proteinfabrikken's nettside at man skulle ta 2-3 shaker om dagen med 125g pulver og 4-5dl melk/vann. Plages virkelig med å nå behovet for protein og kcal hver dag så det var derfor jeg tenkte å begynne med en gainer. Om noen har andre eller bedre forslag, eventuelt noe jeg burde lese så hadde det vært fint om dere kunne si ifra :).

FUCK redigering av fargerikt språk... HEIL MODERATOREN!!!!!!!!!!!!!!

Protein:4kcal pr gram

Karbohydrater:4kcal pr gram

Fett:9kcal pr gram

Du trenger et gram protein pr kg kroppsvekt når du skal BYGGE muskelmasse, du må også således ha KALORIOVERSKUDD som er en blanding av fett og karbs. Du må ha vitaminer og mineraler, og thats it...

NYBEGYNNERTRÅDEN!!!!!!!!!

Endret av Doofenschmitz
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger et gram protein pr kg kroppsvekt når du skal BYGGE muskelmasse, du må også således ha KALORIOVERSKUDD som er en blanding av fett og karbs. Du må ha vitaminer og mineraler, og thats it...

Såå sååå.... Ikke alle som kan alt om trening og kosthold. Dette er en plass man kan/skal spør spørsmål... :cool:

Holder tråden i live!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker gainer kun for å få i det jeg ikke klarer på maten. Kvalmende som faen ..

Ness.. Bruker det knapt da.. Her om dagen hadde jeg stappfull timeplan hele dagen uten å vite det helt dagen før. Da brukte jeg gainer. Ellers bruker jeg stort sett olivenolje om jeg ikke har SJANS om å trykke i meg mer mat - uavhengig om det er på grunn av at klokka er 11 om kvelden eller det er fordi jeg er helt proppa med mat.

Gainer smaker dritt, og brukes i ytterste nødtilfeller.

Var tenkt å kjøpe ny, men smakte en kamerat sin, og den var helt grusom. Har vel et par-tre hundre gram igjen av den gamle.

Lenke til kommentar

Tips til kalori og proteinrik mat da som ikke blir så mye dyrere enn gainer i forhold til nærings innhold da? :)

Havregryn og helmelk.

En venn av meg sier at man ikke skal tøye etter trening fordi det bare fucker allerede slitte muskler, og garderer seg med "olympiatoppen sier det". Jeg er blitt anbefalt tøyeøvelser både før og etter trening (for bevegelighet) her. Motargumenter?

Rent fysiologisk har jeg ingen motargumenter. Derimot har jeg empirisk grunnlag som sier helt motsatt. Trener på Trondheim Atletklubb hvor det tøyes greit etter hver økt, og der finner du snittet av myk og sterk, for å si det slik.

Når vi først er inne på tøye øvelser, har dere noen å anbefale? Vet ikke om noen øvelser for å tøye skuldre, øvre del av ryggen og nedre del av ryggen.

Shoulder dislocations (slapp av, det er ikke så skummelt som det høres ut). Hvorfor vil du tøye øvre/nedre rygg? Er ikke såå lett å tøye, men du kan skyte rygg, eller bare sitte i en stol med armene mellom bena og strekke deg fremover.

Lenke til kommentar

D er helten min Doof :lol:

Jeg bruker gainer kun for å få i det jeg ikke klarer på maten. Kvalmende som faen ..

Ness.. Bruker det knapt da.. Her om dagen hadde jeg stappfull timeplan hele dagen uten å vite det helt dagen før. Da brukte jeg gainer. Ellers bruker jeg stort sett olivenolje om jeg ikke har SJANS om å trykke i meg mer mat - uavhengig om det er på grunn av at klokka er 11 om kvelden eller det er fordi jeg er helt proppa med mat.

Gainer smaker dritt, og brukes i ytterste nødtilfeller.

Var tenkt å kjøpe ny, men smakte en kamerat sin, og den var helt grusom. Har vel et par-tre hundre gram igjen av den gamle.

Ja nei ... Kun nå på bulk i pf st jeg kommer til å bruke gainer

Lenke til kommentar

Såå sååå.... Ikke alle som kan alt om trening og kosthold. Dette er en plass man kan/skal spør spørsmål... :cool:

Holder tråden i live!

Nei, vet du, jeg er helt enig med Doofen. Det går fint an å spørre spørsmål, men så grunnleggende og skremmende som Turbo spør, det blir for dumt. I tillegg sier vi det samme om og om igjen, uten at det går inn. Da har han lite her å gjøre, da kan han like godt spørre i nybegynnertråden.

Lær det grunnleggende først, og spør om litt mer avanserte ting her. Det er helt fair.

Hva skal ellers nybegynnertråden gjøre på, om den ikke får alle "hvordan får jeg sixpack på to uker"-spørsmålene? De får nemlig vi. Hele tiden. Er en grunn til at vi begynner å svare litt surt, han er ikke førstemann.

Lenke til kommentar

Men direkte utskjelling og personangrep er vell ikke det rette heller. :)

Spør en "hvem som helst" på gata, og spør hvor mye proteiner han skal ha løpet av en dag. Tror ikke det er så utrolig mange som klarer å svare på det. Det er gjerne grunnleggende for de som trener og bruker mye av sin tid på det, men ikke for alle andre.

Hvis du fortsatt tørr å besøke forumet TurboLax, så anbefaler jeg deg å lese forskjellige artikler, og søke litt rundt på forumet før du kommer med et spørsmål, hvis du vil ha konstruktive svar selvfølgelig.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Shoulder dislocations (slapp av, det er ikke så skummelt som det høres ut). Hvorfor vil du tøye øvre/nedre rygg? Er ikke såå lett å tøye, men du kan skyte rygg, eller bare sitte i en stol med armene mellom bena og strekke deg fremover.

Jeg har noe muskelproblemer mellom skulderbladene i dag, derfor ville jeg tøyd litt hvis det gikk an :ermm:

Kunne solvgt en nyre for en heftig massasje akkurat nå.

Lenke til kommentar

Turbolax du må se til helvete og lære deg helt grunnleggende ernæring før du propper i deg tilskudd. Det er helt skremmende at du faktisk vurderer å ta 3 gainere om dagen uten å ane hva dette innebærer.

Synes at 2-3 shaker om dagen hørtes mye ut, det var derfor jeg kom hit å spurte. Sto på proteinfabrikken's nettside at man skulle ta 2-3 shaker om dagen med 125g pulver og 4-5dl melk/vann. Plages virkelig med å nå behovet for protein og kcal hver dag så det var derfor jeg tenkte å begynne med en gainer. Om noen har andre eller bedre forslag, eventuelt noe jeg burde lese så hadde det vært fint om dere kunne si ifra :).

Har hørt at det er 2g per kg kroppsvekt, men om det bare er 1g så er det jo null problem. Men da gjenstår enda kalorioverskuddet. Har faktisk ikke fått med meg at det er en nybegynnertråd så jeg må bare beklage. Er det ikke lov å spørre her da om man lurer på noe? Er faktisk for opptatt akkurat nå til å finne ut av det selv da jeg har en prøve å øve på.

Edit: Om det var et problem at jeg spurte her kunne dere like greit henvist meg til nybegynnertråden i stede for å komme med slik tilbakemelding. Men jeg tar meg aldeles ikke nær av det da jeg er vant til at man stort sett får krasse svar her på forumet om man spør om noe som noen mener er så grunnleggende at alle burde vite det.

Endret av TurboLax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hørt at det er 2g per kg kroppsvekt, men om det bare er 1g så er det jo null problem. Men da gjenstår enda kalorioverskuddet. Har faktisk ikke fått med meg at det er en nybegynnertråd så jeg må bare beklage. Er det ikke lov å spørre her da om man lurer på noe? Er faktisk for opptatt akkurat nå til å finne ut av det selv da jeg har en prøve å øve på.

Doofen må bli betre til korrekturlesing, men det gjekk vel litt fort her i stad.

Gå for 2-2,5g protein per kilo feittfri kroppsvekt.

Det er sjølvsagt lov å spørje, men du byrjar i feil ende. Du kjøper ikkje tilskot som gainer og tar utgangspunkt i det som står på boksen. Du finn ut kor mange kaloriar du bør få i deg om dagen, reknar ut kor mange du får i deg gjennom normalt kosthald og kva du eventuelt kan auke der. Om du ser at du framleis manglar litt så kan du vurdere gainer. I så fall tar du så mykje som du har bruk for.

Om du skal ha 3000 kcal ein dag og får i deg 2500 gjennom mat så tar du 3000 minus 2500 og ser at du kan ta ein gainer på 500 kcal. Om det er kun gainer eller litt mindre gainer og mjølk betyr ingenting. Poenget er at du når den kalorimengda du skal. Om du klarar dei 3000 kcal ein dag så treng du ikkje gainer, så enkelt er det.

Det finnes mykje lesestoff der ute rundt dette her. Det blir lettare å forstå om du set deg inn i teorien først.

Lenke til kommentar

Doofen må bli betre til korrekturlesing, men det gjekk vel litt fort her i stad.

Gå for 2-2,5g protein per kilo feittfri kroppsvekt.

Det er sjølvsagt lov å spørje, men du byrjar i feil ende. Du kjøper ikkje tilskot som gainer og tar utgangspunkt i det som står på boksen. Du finn ut kor mange kaloriar du bør få i deg om dagen, reknar ut kor mange du får i deg gjennom normalt kosthald og kva du eventuelt kan auke der. Om du ser at du framleis manglar litt så kan du vurdere gainer. I så fall tar du så mykje som du har bruk for.

Om du skal ha 3000 kcal ein dag og får i deg 2500 gjennom mat så tar du 3000 minus 2500 og ser at du kan ta ein gainer på 500 kcal. Om det er kun gainer eller litt mindre gainer og mjølk betyr ingenting. Poenget er at du når den kalorimengda du skal. Om du klarar dei 3000 kcal ein dag så treng du ikkje gainer, så enkelt er det.

Det finnes mykje lesestoff der ute rundt dette her. Det blir lettare å forstå om du set deg inn i teorien først.

Takker for et flott og fyldig svar. Merket nå hvor mye det har å si hvordan et svar blir presentert på. Mye lettere å ta til seg et svar som er lagt fram på en hyggelig måte. Jeg må bare beklage det med at jeg begynte i feil ende. Ser det nå.

Kostholdet er litt vanskelig å styre da jeg er 16år og enda bor hjemme. Har dere forslag til hva jeg kan ha som skolemat? Nå spiser jeg det samme som jeg har gjort i 3år, 3 grove brødskiver med ost. Om jeg får en god lunsj i boks så har tror jeg at kostholdet begynner å nærme seg.

Lenke til kommentar

Angående gainer snakken.

Som jeg sa før her så stemmer det faktisk at min gainer pluss 0,5dl H-melk havner opp i ca 1500kcal. Jeg bruker typen ON serious mass , har ikke funnet den til salgs i norge, men koster ca 400 for 4kg i sverige. Og den har jeg null problem med og drikke, smaker iaf bedre en havregryn og melk.

( to scoops er litt over 300gram pulver i følge pakningsvedlegget )

Lenke til kommentar

Kostholdet er litt vanskelig å styre da jeg er 16år og enda bor hjemme. Har dere forslag til hva jeg kan ha som skolemat? Nå spiser jeg det samme som jeg har gjort i 3år, 3 grove brødskiver med ost. Om jeg får en god lunsj i boks så har tror jeg at kostholdet begynner å nærme seg.

Frukt, nøtter og proteinshake. Helt perfekt om du ikke vil lage mat på forhånd.

Endret av Coa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frukt, nøtter og proteinshake. Helt perfekt om du ikke vil lage mat på forhånd.

Hørtes faktisk helt konge ut! Hvor er det billigst for nøtter? Om du vet da :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...