Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg går ned i vekt og gir meg tidlig. Noen ganger er man bare sliten, da er det bedre å gå hjem og få noe skikkelig mat, en god natts søvn og hvile, for så å komme tilbake dagen etter eller ved neste trening og få en skikkelig økt. Riktignok bedre å få gjort noe enn ingenting.

Lenke til kommentar

Når dere har en SKIKKELIG drittøkt, der du bare er kjempetrøtt og ikke orker noe som helst, og det som skulle være lette sett er tung som bare, hva gjør dere da? Dropper resten av treningen og går hjem, går langt ned på vekt og fullfører treningen, eller presser dere gjennom tunge tunge tunge sett med litt dårlig teknikk?

Følgjer autoreguleringsprinsippene, løftar det eg kan og går heim.

Lenke til kommentar

Når dere har en SKIKKELIG drittøkt, der du bare er kjempetrøtt og ikke orker noe som helst, og det som skulle være lette sett er tung som bare, hva gjør dere da? Dropper resten av treningen og går hjem, går langt ned på vekt og fullfører treningen, eller presser dere gjennom tunge tunge tunge sett med litt dårlig teknikk?

Jeg går ned i vekt og gir meg tidlig. Noen ganger er man bare sliten, da er det bedre å gå hjem og få noe skikkelig mat, en god natts søvn og hvile, for så å komme tilbake dagen etter eller ved neste trening og få en skikkelig økt. Riktignok bedre å få gjort noe enn ingenting.

Ja.. Sant det. Hva med neste økt? Trener SL5x5, så jeg vil anta jeg skal ta samme økt en gang til med samme vektene, istedenfor å gå på A-trening neste trening. (Hadde B i dag)

Endte opp med 5 grufulle sett knebøy, og nesten ett sett skulderpress, droppa mark og chins og gikk hjem.

 

 

Følgjer autoreguleringsprinsippene, løftar det eg kan og går heim.

 

Løfter det du kan av vekt eller sett?

Dvs, er typisk 100kg 3 sett bedre enn 80 kg 5 sett?

Lenke til kommentar

Løfter det du kan av vekt eller sett?

Dvs, er typisk 100kg 3 sett bedre enn 80 kg 5 sett?

Løftar det eg har tenkt å løfte. Om planen er 5x5 så tar eg så mykje eg kan. Får eg mobilisert kreftene kan eg ta alle fem, eller det blir kanskje stopp etter 3 eller 4 sett.

 

Om det blir veldig dårlege løft kan eg kanskje ta av litt vekt for å få inn ein del repetisjonar.

Lenke til kommentar

175kg @ 4 reps

 

Teknikken er ikke 100%, fire away!

Løftene starter ca midt i :)

Imponerende løft! Nå er jeg på langt nær noen ekspert, men tror likevel det kan være fordelsmessig og løfte dødt og så spenne seg opp på nytt, fremfor å la skivene såvidt touche bakken og sprette opp igjen. Ville også forsøkt og holde nakken i lik vinkel som resten av ryggen, jeg har erfart at jeg får vondt i nakken om jeg løfter hodet og ser oppover.

Lenke til kommentar

hmm, allright..

 

 

Men i vertfall, har en litt morsom tanke med benkpress modulen.

 

Testet ut en litt egen form for "negativ" benk i dag.

 

Det innebærer at en legger på litt mer en sitt eget maksløft, alså sånn at en akkurat ikkje klarer å få opp stangen, en legger den ned som ved en vanlig negativ og ligger og pusher til en enkelt og greit ikkje orker meir, så løfter spotteren den opp.

 

Fekk ganske allright pump i musklene, men meir skadeligt en givande?

 

175kg @ 4 reps

 

Teknikken er ikke 100%, fire away!

Løftene starter ca midt i :)

 

 

ai ai ai for en svei

Lenke til kommentar

Andre en meg som pisser ut ræva når dem bruker kreatin? :<

 

Jeg gjorde det i begynnelsen hvis jeg ikke spiste fast føde samtidig. Men det går fint nå.

 

Dere som bruker belte, hvor mye mer løfter dere med det?

En bruker vel ikke belte for å løfte mer, men for å sikre at ryggen ikke svikter deg under tung last. Jeg bruker bare belte på maksløft, eller løft på >85% av 1RM i knebøy/frontbøy. Bruker det også hvis jeg løfter tunge overstøt, ettersom det er en veldig grei "guard" for svai i ryggen.

 

Slal det ikke være skyte fram hofta, trekke skuldrene bak når du er på topp?

Tja. Det er ganske umulig å gjøre markløft uten å skyte frem hofta (rette ut), men dersom du tenker mot slutten av løftet, så er det kun der det hjelper.

Skuldrene bør være trukket bak under hele løftet, for å sikre at en ikke krummer brystvirvelen (thoracic vertebrae). Dersom en ikke gjør det vil en få et enormt dreiemoment på hofte/nedre rygg, og det er bare direkte farlig.

Lenke til kommentar

Dagbladet med gode tips! Thumbs up :) Litt minus fordi det er mange øvelser som jeg tror vil forvirre folk, istedet for "følg disse seks øvelsene" (altså, i bunn og grunn ikke negativt, men jeg tror den gjengse mosjonist vil dette av lasset):

http://www.dagbladet.no/2012/02/17/tema/trening/helse/styrketrening/god_torsdag/20275863/

Nuvel. Greit at det er mye bra øvelser, men noe annet bra var det jo ikke. Tipset er jo å trene bare en del av kroppen om du er misfornøyd med den delen, og det er jo fullstendig skivebom.

Lenke til kommentar

175kg @ 4 reps

 

Teknikken er ikke 100%, fire away!

Løftene starter ca midt i :)

 

Du Spretter vektene, som gir ubalanse i løfet, En feil sprett gjør at den ene ryggstrekkeren din jobber myyyye mer enn den andre - dette kan føre til strekk og andre problemer. Og bruk hoftene og beina mer, du løfter nesten strak-mark. Når stanga kommer forbi knærne tenk på og skyt fram hofta og stram ræva og få skuldrene tilbake. Dette gjør også løftet mye lettere, og mye mindre kjangs for skader.

 

TIPS: - gå ned i vekt - ikke sprett (spenn deg opp igjen etter hvert løft) - og skyt hoftene fram. Gjør du dette så har du nok fikset alle problemene, og teknikken vil være mye bedre - som fører til bedre trening og mindre kjangs for skader. :)

Endret av joakimz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...