Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Hei forumfolk! Har lest en del i denne tråden, dog uten å registrere meg, men tenkte det var på tide nå!

 

Har et par spørsmål, som jeg lurer litt på

1. Hva steker dere maten deres i? Steker alltid maten min i smør/margarin. Leste litt på fitnessguiden, og der var de jo helt "krakylske". Enkelte tørket av fettet/oljen på kjøttet etter å ha stekt det osv.

 

2. Hva er deres mening om fullkroppsprogram? Fullkropp vs splitt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trener fullkroppsprogram, det er veldig bra for nybegynnere til å bygge kjernemusklatur og generell styrke. Program som Starting Strength av Mark Rippetoe, RYP og Stronglifts 5x5 er til å anbefale.

 

Jeg steker alltid maten min i tyflon-panne slik jeg slipper å bruke noe fett, men hvis jeg må bruke olje bruker jeg oliven olje eller noe.

Lenke til kommentar

Hei forumfolk! Har lest en del i denne tråden, dog uten å registrere meg, men tenkte det var på tide nå!

Velkomen skal du vere!

 

1. Hva steker dere maten deres i? Steker alltid maten min i smør/margarin. Leste litt på fitnessguiden, og der var de jo helt "krakylske". Enkelte tørket av fettet/oljen på kjøttet etter å ha stekt det osv.

Fekk meg ein god latter då eg såg tråden om tørking av kjøttdeig. Enkelte ser ut til å ha feittallergi.

 

Du kan jo prøve å vege ei teskje smør og sjå om du får noko utslag på vekta. Ei teskje smør er rundt 50 kcal, kanskje noko mindre. Om du legg det til ein total på 2500 kaloriar i løpet av ein dag seier det seg sjølv at den smørklatten ikkje betyr stort. Klart, steiker du 5-6 måltid til dagen kan det jo bli heile 250 kcal, men det gjer vel dei færraste.

 

Eg steiker alltid i smør eller olje, avhengig av kva som ligg i panna. Skal ikkje store klatten til før det er nok i panna til å steike i. Dessutan blir sikkert ein god del av det liggande igjen i panna til slutt.

 

2. Hva er deres mening om fullkroppsprogram? Fullkropp vs splitt?

Begge delar fungerer.

Lenke til kommentar

Jeg har også teflonpanne og foretrekker å steke uten smør eller olje, syns ting smaker bra uansett og jeg ønsker ikke de ekstra kaloriene i maten (spesielt olivenolje). Vet det er sunt fett.

Steker jeg kjøttdeig og det er ekstremt mye vann og fett i panna så pleier jeg å bare ta panna over vasken og kaste noe av det ut, sånn at kjøttet faktisk blir stekt og ikke kokt. Men driver ikke med sånt tull hvor man tar kjøttdeigen ut, legger på papir osv.

 

Du kan komme veldig langt med et fullkroppsprogram :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Har en venn som søker råd hos meg. Han vil få større muskler og bli sterkere, det vanlige. Har sagt han bare må spise som en gris og trene styrke osv. Jeg har dog ikke klart å finne noe program til han. Han vil trene 4 ganger uken.

 

Noen som vil hjelpe med program?

 

Jeg ville ikke sporadisk bedt noen å spise som en gris uten å gi dem råd om hvilke matvarer de skal spise. Det kan godt hende han har kunnskapen inne, men man vil jo ikke legge på seg for mye fett selv om man skal opp i vekt.

Som kevlar skrev var dette et sammendrag av hva jeg fortalte han. Poenget var at han skulle spise mye.

 

Uansett: Takk for svar fra han som kom med forslag til hva jeg kunne kjøre han opp med av program. Jeg lurte egentlig på om noen som hadde noen "ferdig-program" (eks: RYP, Stronglifts) til fire ganger i uken med mål i programmet å bli sterkere og få større muskler :)

Lenke til kommentar

Hei forumfolk! Har lest en del i denne tråden, dog uten å registrere meg, men tenkte det var på tide nå!

 

Har et par spørsmål, som jeg lurer litt på

1. Hva steker dere maten deres i? Steker alltid maten min i smør/margarin. Leste litt på fitnessguiden, og der var de jo helt "krakylske". Enkelte tørket av fettet/oljen på kjøttet etter å ha stekt det osv.

 

2. Hva er deres mening om fullkroppsprogram? Fullkropp vs splitt?

1. Svært avhengig av hva jeg steker. Til kjøtt o.l. bruker jeg olivenolje. Til f.eks. egg bruker jeg smør (olivenolje pluss egg er ikke noe særlig, syntes jeg).

 

2. Fullkropp er flott det. Splitt kan også være fint. Jeg gjør en blanding. Trener øvelser som tar godt på ca hele kroppen, men trener ikke nødvendigvis HELE kroppen hver økt.

Lenke til kommentar

(...)

 

Tren på øvelsene du skal testes i. Det er disse du trenger å bli god i. I.e. treng chins/hang-ups hver dag. Push-ups og sit-ups ofte. I tillegg må du løpe en del. Minst 4-5 ganger i uka vil jeg tro. Hvor du blander intervalltrening med "langkjøring" (i.e. 3000m ettersom det er her du blir testet). Slik får du bedre kondisjon og blir vant med avstanden du skal løpe. Ellers er det bare å lytte til kroppen hva skader angår. Ikke løp på asfalt.

Takk, såg ikkje det svaret. Problemet er at det kun er asfalt å løpe på her...er det bedre å springe på tredemølle?

 

One hundred pushups

Slik blir du råsterk i chins

Vet at disse har gitt positive resultater. Mulig det hjelper deg om du bare skal fokusere på øvelsene du får på opptaket.

Takk.

 

pr0tip på militæropptak, hvis du kommer videre fra det enkle, noe du ant gjør.. Gå tunge turer med tung sekk. Dvs sekk uten god støtte, magebelte osv.

Takker, om eg kjem igjennom opptaket så blir det absolutt mykje turgåing med tung sekk.

Lenke til kommentar

Jeg skrev kanskje litt knotete. Kan prøve og utdype litt. Jeg har kun vært innom optakk til befal, og da klarte jeg meg rimelig greit på desse lette testene, som løpinga armhevningene osv. Det som var mye tyngre var 3 og siste seleksjonsuke, som rett og slett gikk ut på og bryte oss ned fysisk og psykisk, dvs vi gikk på minimalt med mat, veldig tunge pakninger ( dvs de var fylt med alt av klær og vi skulle bære med vann vi ikke fikk drikke bare pga vekt ) og masse påkjenninger både via hinderløyper og lange marsjer. Denne uka teller nok mye mer enn hva egenstyrke er, ettersom det går veldig mye på psyke. Jeg begynte og slite noe jævelig med ryggen (ettersom jeg var så svak) og dette gikk veldig utover det meste vi drev med. Rett og slett pga jeg ikke var vandt til og gå lange turer med sekk. Så få på deg noen marsjstøvler en sekk fylt med dritt og ta deg noen turer i skogen, gjerne på 1 time . Vi gikk etter 60/10 prinsippet, 60 min gåing 10 min av med utstyr og pause og 60 min gåing. De som allerede var vandt og gå lengre fjellturer så var jo ikke dette så stress for. Men for meg, så ja, sleit voldsomt. Ellers gled deg til mye frysing, lite mat, enda mindre søvn, og masse befal-kjefting. :D

Lenke til kommentar

Hehe, skal nok takle det på ein eller anna måte. Det som er hat er våpenet og gruen som sjøforsvaret i Stavanger har. Er vandt til dette, så overgangen til HK416 som er lettare i tillegg til ein GRU som visstnok er himmelen i forhold til den me har hatt, blir good.

 

Å sprenge grenser er mykje av grunne til at eg vil i TMBN. Kjem til å søke befal også, i tilfelle eg ikkje kjem inn.

Lenke til kommentar

Tren på øvelsene du skal testes i. Det er disse du trenger å bli god i. I.e. treng chins/hang-ups hver dag. Push-ups og sit-ups ofte. I tillegg må du løpe en del. Minst 4-5 ganger i uka vil jeg tro. Hvor du blander intervalltrening med "langkjøring" (i.e. 3000m ettersom det er her du blir testet). Slik får du bedre kondisjon og blir vant med avstanden du skal løpe. Ellers er det bare å lytte til kroppen hva skader angår. Ikke løp på asfalt.

 

Takk, såg ikkje det svaret. Problemet er at det kun er asfalt å løpe på her...er det bedre å springe på tredemølle?

De fleste moderne tredemøller har demping, så underlaget er bedre enn asfalt. Skaff deg uansett gode løpesko om du har planer om å labbe langt :)

Lenke til kommentar

Men hvorfor i all verden vil du gjøre dette, da ... Det finnes bedre måter å få i seg kalorier på, vel.

Jeg tror umulig at 1dl olivenolje på en gang er spesielt sunt, uansett hvor sunt olivenolje er. Blir det samme som vin. Et glass vin i ny og ne, ikke 3l.

 

Heh, var det jeg frykta.. men når klokken er halv 11 om kvelden, jeg har akkurat kommet hjem frå en tretimers bandøving, så er ikke hovudfokuset min å lage en gedigen middag. Då jukser jeg heller litt. Men ja, enig i at rundt en dl er litt masse..

Lenke til kommentar

Føkk den vanlige versjonen av planken :new_woot:

Haha! Boss.

 

Heh, var det jeg frykta.. men når klokken er halv 11 om kvelden, jeg har akkurat kommet hjem frå en tretimers bandøving, så er ikke hovudfokuset min å lage en gedigen middag. Då jukser jeg heller litt. Men ja, enig i at rundt en dl er litt masse..

Havregryn/grøt. Kan da lett få i seg 1000kcal slik. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...