Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Akkurat det samme kan sies om baderomsvekter, meterstokker og for den saksskyld speedometeret i bilen din.

 

En nøyaktig måling er relativt, for å få en "nøyaktig" måling bruker du det samme utstyret hver gang og du vil ha det tilnerma samme utgangspunktet.

 

Om du kan måle en meter med slingringsmoment på 20 cm er det en unøyaktig måling, om du kan måle avstanden fra jorden til månen med 20cm er det en fantastisk nøyaktig måling. Slutt og kverluer.

Kveruler? Er det kverulering å stille seg skeptisk til eit vidunderapparat som måler heile kroppen med litt straum?

Kva relevans meterstokken har ser eg ikkje. Den er like lang kvar einaste dag. Det finnes riktignok forskjell på meterstokkane og. Eg har opplevd opp til ein heil tomme forskjell mellom to produsentar, men så lenge du måler med den same stokken frå dag til dag så betyr det jo ingenting.

 

Problemet med ei badevekt er at den kan gje forskjellig måling frå dag på feittprosenten. Det er lite sannsynleg av feittprosenten til ein person går opp og ned på den måten. Dagsformen, kva ein har konsumert osv. er derimot faktorar som vil kunne påvirke resultatet. Du kan sjølvsagt sjå ein trend over lengre tid, men med så store feilmarginar så vil eg påstå det er ein lite effektiv måling.

 

Det er forskjell på måling av vekt og heile kroppssamansetningen. Vekta vil med rett gå opp og ned i løpet av ein dag, men om du måler på same tidspunkt kvar dag og har eit forholdsvis stabilt matprogram og toalettprogram så vil det vere ganske nøyaktig.

 

Du kan få større forskjell på måling av kroppssamansetningen avhengig av saltinntak, væskenivå i kroppen osv.

 

Studien her viser at BIA over- eller underestimerte fettmasse med opptil 5-6%!

 

Jeg kan ikke anbefale noen å bruke elektroniske badevekter eller målere for å evaluere hvor effektiv dietten er

http://myrevolution.no/forum/f16/elektroniske-badevekter-er-upalitelige-for-maling-av-fettprosent-4802/

 

Men for all del, berre bruk badevekt for min del. Eg er berre interessert i å få alle sider av ein sak på bordet, så får folk bestemme sjølv kva dei vil tru på. Det er sikkert forskjell i kvalitet på apparata der ute og.

 

Liknande observasjonar med tanke på feilmåling er gjort på større apparat der du held det i hendene samtidig som du står på ei plate. Ved målingar over fleire dagar gjekk verdiane opp og ned på det meste.

 

Eg brukar badevekta til å måle vekt og eventuelt feittklype av og til for å sjå om det er noko endring der. Den målinga eg uansett er mest interessert i er den mest pålitelege av alle, spegelen på badet. Så lenge eg er nøgd med det eg ser så bryr eg meg lite om kva prosenten er.

 

Meterstokken kommer inn i bildet på faktumet at det er en gitt avstand som blir kartlagt via en gitt gjenstand, alså det skal være indentisk avstand i mellom 2 punkter i forhold til kvarandre, noke det aldrig er, alså ei unøyaktig måling, men en meterstokk er som regel ganske nøyaktig, så nevner u poenget selv, sålenge du bruker det samme hele tia vil du oppnå det samme utgangspunktet, alså selvfølgelig om du måler under samme forutsetninger.

 

At du har funnet meterstokker med 2.5cm usikkerhet er eg heller skeptisk på, aldri sett det selv i vertfall.

 

Problemet med ei badevekt er ganske kompleks, siden den er bygd opp på newtons lover, siden ei vanlig baderomsvekt er ei fjærvekt, så er det differanser.

 

Selvsagt er en skeptisk, eg syns personlig at den vekta er vekkasta penger og kjøper heller meg selv klype og måleband for å måle og se progresjon med øynene, i staden for å henge meg opp i detaljene.

 

Men det er ganske komplekst det du legger deg ut og generaliserer når det kommer til SI-enheter og måleegninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal måle eit hårstrå med ein tommestokk blir det nødvendigvis vanskeleg og unøyaktig, men om du skal måle ein 40cm lang pinne så er det din nøyaktighet som avgjer kor nøyaktig det blir. Du kan måle den kvar einaste dag og vil sannsynlegvis få det same resultatet kvar dag, med ei ganske liten usikkerheit.

 

Badevekta har du ikkje kontroll på sidan du ikkje har kontroll på kroppen din i like stor grad som du har kontroll på at den pinnen du målte til 40cm ein dag er like lang dagen etterpå.

 

Eg veit nok om SI-einingar, feilmarginar, usikkerhet og Newtons lover til at eg føler meg trygg på å diskutere emnet.

 

Ei badevekt er ganske nøyaktig og vil vere det kvar dag. Om du legg ei 30kg vekt på ei badevekt kvar dag i eit år vil den sannsynlegvis vise det same kvar dag, innanfor feilmarginane til vekta. Om du går oppå vekta sjølv vil du kunne få litt forskjellige resultat sidan du ikkje veg nøyaktig det same kvar dag. Vekta kan sjølvsagt over tid få ein større feilmargin, men det går ikkje opp og ned frå dag til dag.

 

Om du derimot er nøye med tidspunktet for målinga vil du få ein ganske liten feilmargin.

 

Problemet med feittprosentmålingar er at du måler med eit apparat som gjev ganske store feilutslag ved måling av ein verdi du aldri kan ha heilt kontroll på. Det seier seg sjølv at ein feilmargin på 5-6 prosentpoeng er ganske vesentleg ved måling av feittprosent. Feilmarginen til badevekta er ikkje i nærleiken av å vere like stor, sjølv med ein faktor du ikkje har kontroll på.

 

Når det gjeld meterstokken så konkluderte eg med at det må ha vore feilproduksjon, men det var tilfelle ja. Begge stokkane var 1 meter, men i enden var det ein tomme forskjell. Oppdaga det sidan eg målte opp og kappa eit eller anna med tommar, brukte to forskjellige stokkar og fekk eit resultat som ikkje stemde.

Lenke til kommentar

ååååååw. Tok feil bane på vei til trening. Glemte at jeg skulle begynne en time tidligere på jobb, så rett etter trening ble jeg ringt opp av sjefen som lurte på om jeg var i nærheten. Måtte løpe hjemom og hente jobbtøyet. Så nå sitter jeg her som en potetsekk, uten å ha fått dusja. Middagen min glemte jeg og, indisk :(

 

Edit: Lyst til å komme innom med litt suppe?

Endret av Broseph
Lenke til kommentar

Jeg leter etter et nytt treningsprogram for styrke. Har trent 5x5 basisøvelser en god stund nå, og vil prøve noe annet. Litt inspirert av disse

 

 

 

Merk, jeg har ikke tenkt til å løpe rundt i ghettoen, eller på lekeplassen i bar overkropp.

Men prøve et program som tar for seg lignende øvelser. Pullups, dips, planken osv.

Kommer til å trene markløft/benpress også.

 

Noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Har en venn som søker råd hos meg. Han vil få større muskler og bli sterkere, det vanlige. Har sagt han bare må spise som en gris og trene styrke osv. Jeg har dog ikke klart å finne noe program til han. Han vil trene 4 ganger uken.

 

Noen som vil hjelpe med program?

Lenke til kommentar

Har en venn som søker råd hos meg. Han vil få større muskler og bli sterkere, det vanlige. Har sagt han bare må spise som en gris og trene styrke osv. Jeg har dog ikke klart å finne noe program til han. Han vil trene 4 ganger uken.

 

Noen som vil hjelpe med program?

 

Jeg ville ikke sporadisk bedt noen å spise som en gris uten å gi dem råd om hvilke matvarer de skal spise. Det kan godt hende han har kunnskapen inne, men man vil jo ikke legge på seg for mye fett selv om man skal opp i vekt.

Lenke til kommentar

Jeg ville bedt ham spise som en gris. Det som hemmer 99,99% av nybegynnere er at de ikke SPISER NOK. Fett kan han ta av igjen seinere. Regner uansett med at ditro har forklart kostholdsdelen med flere setninger, og at det han sier her er et sammendrag.

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Hei. Har søkt meg til TMBN (Telemarks Bataljonen), og i den sammenheng er det nokon krav fysisk, som eg sjølvsagt vil prestere best mulig på.

 

Karakter 2 krav:

Pushups: 15

Hangsups: 2

Situps max 2min: 18

3000m: 15min

7km pakkningsløp med 22kg: 49min

 

Det er dette eg klarar per dags dato:

Pushups: 30

Hangups: 3

Situps, ukjent tid: 37

3000m: 14,29

 

-----------------------------------------------------------------

 

Om eg kjem igjennom fyrste seleksjon, så er det fysiske opptaket i slutten av Mai. Så har ca 3mnd igjen.

 

Eg ønsker å trene mest mulig effektivt og skadeforebyggande. Er det nokon vise menn/kvinner her inne som kan lede meg i rett rettning? :)

Lenke til kommentar

Har ikke du hengt her en god stund? Såvidt jeg har forstått har du en endel overflødig fett, om du allerede klarer de fleste kravene ville jeg fokusert på å fjerne så mye fett som mulig fordi det hemmer deg trolig i alle øvelsene. Fokuser på cardio, særlig intervaller og styrketrening. Kan anbefale 4x4 intervaller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har ikke du hengt her en god stund? Såvidt jeg har forstått har du en endel overflødig fett, om du allerede klarer de fleste kravene ville jeg fokusert på å fjerne så mye fett som mulig fordi det hemmer deg trolig i alle øvelsene. Fokuser på cardio, særlig intervaller og styrketrening. Kan anbefale 4x4 intervaller.

Det er korrekt. Fokuset kjem til å ligge på HIIT og fjerning av overflødig fett. Men siden konkurransen er så stor, så er det ønskeleg å prestere opp mot karakter 6 kravet.

 

Derfor vil eg ha noko liknande program for Situps, Pushups og Hangups. Evt gode alternative øvelsar som er skadeforebyggande.

Lenke til kommentar

(...)

 

Tren på øvelsene du skal testes i. Det er disse du trenger å bli god i. I.e. treng chins/hang-ups hver dag. Push-ups og sit-ups ofte. I tillegg må du løpe en del. Minst 4-5 ganger i uka vil jeg tro. Hvor du blander intervalltrening med "langkjøring" (i.e. 3000m ettersom det er her du blir testet). Slik får du bedre kondisjon og blir vant med avstanden du skal løpe. Ellers er det bare å lytte til kroppen hva skader angår. Ikke løp på asfalt.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...