Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Looking into Creatine, et par spørsmål:

 

Jeg ser at anbefalt dosering varierer litt. Samme artikkel på fitnessbloggen sier bl.a.

2 uker, 5×5 g pr dag med kreatin, så 5 g vedlikeholdsdose pr dag

3-5 g hver dag. Jevn økning av nivåene, og opprettholdelse av ditt personlige maksnivå når det er nådd

En teskje om dagen i væske. Ferdig arbeid.

Det står også at man skal dele porsjonen i to på treningsdager, én før og én etter trening. Virker kanskje opplagt for noen, men dette er noe som er helt nytt for meg. Hva er deres erfaringer?

 

En annen ting jeg lurer på, vil allerede "oppnådd effekt" forsvinne hvis man slutter å ta kreatin? Altså, funker det bare mens man "går" på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forresten, hvordan måler man fettprosent?

Tanita sine kroppsscannere måler fettprosenten nøyaktig.

Har du noko studie å vise til som bekreftar dette? At du får oppgitt ein verdi er ein sak, om den er riktig er ein heilt anna.

Folk har opplevd ein forskjell på fleire prosent frå dag til dag med liknande type apparat.

Lenke til kommentar

Forresten, hvordan måler man fettprosent?

Tanita sine kroppsscannere måler fettprosenten nøyaktig.

Har du noko studie å vise til som bekreftar dette? At du får oppgitt ein verdi er ein sak, om den er riktig er ein heilt anna.

Folk har opplevd ein forskjell på fleire prosent frå dag til dag med liknande type apparat.

Om man måler med samme forutsetninger (tid på dagen, ikke spist først etc...) gir de den mest nøyaktige målingen. Ikke HELT nøyaktig, men nøyaktig nok.

Lenke til kommentar

Forresten, hvordan måler man fettprosent?

Tanita sine kroppsscannere måler fettprosenten nøyaktig.

Har du noko studie å vise til som bekreftar dette? At du får oppgitt ein verdi er ein sak, om den er riktig er ein heilt anna.

Folk har opplevd ein forskjell på fleire prosent frå dag til dag med liknande type apparat.

 

Akkurat det samme kan sies om baderomsvekter, meterstokker og for den saksskyld speedometeret i bilen din.

 

En nøyaktig måling er relativt, for å få en "nøyaktig" måling bruker du det samme utstyret hver gang og du vil ha det tilnerma samme utgangspunktet.

 

Om du kan måle en meter med slingringsmoment på 20 cm er det en unøyaktig måling, om du kan måle avstanden fra jorden til månen med 20cm er det en fantastisk nøyaktig måling. Slutt og kverluer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forresten, hvordan måler man fettprosent?

Tanita sine kroppsscannere måler fettprosenten nøyaktig.

Har du noko studie å vise til som bekreftar dette? At du får oppgitt ein verdi er ein sak, om den er riktig er ein heilt anna.

Folk har opplevd ein forskjell på fleire prosent frå dag til dag med liknande type apparat.

 

Akkurat det samme kan sies om baderomsvekter, meterstokker og for den saksskyld speedometeret i bilen din.

 

En nøyaktig måling er relativt, for å få en "nøyaktig" måling bruker du det samme utstyret hver gang og du vil ha det tilnerma samme utgangspunktet.

 

Om du kan måle en meter med slingringsmoment på 20 cm er det en unøyaktig måling, om du kan måle avstanden fra jorden til månen med 20cm er det en fantastisk nøyaktig måling. Slutt og kverluer.

 

Jeg kan nok kun vise til personlige erfaringer. Du kan sikkert lese deg til noe her.

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Forresten, hvordan måler man fettprosent?

Tanita sine kroppsscannere måler fettprosenten nøyaktig.

Har du noko studie å vise til som bekreftar dette? At du får oppgitt ein verdi er ein sak, om den er riktig er ein heilt anna.

Folk har opplevd ein forskjell på fleire prosent frå dag til dag med liknande type apparat.

 

Akkurat det samme kan sies om baderomsvekter, meterstokker og for den saksskyld speedometeret i bilen din.

 

En nøyaktig måling er relativt, for å få en "nøyaktig" måling bruker du det samme utstyret hver gang og du vil ha det tilnerma samme utgangspunktet.

 

Om du kan måle en meter med slingringsmoment på 20 cm er det en unøyaktig måling, om du kan måle avstanden fra jorden til månen med 20cm er det en fantastisk nøyaktig måling. Slutt og kverluer.

 

Jeg kan nok kun vise til personlige erfaringer. Du kan nok lese deg til noe her.

 

Har aldri verken hørt om eller erfart produktet, så har ikkje tenkt å utale meg om det :p

 

Men om det funker er jo det ganske utrolig, siden det er en vekt?

En må jo skrive inn noken personlia, en vekt er jo basert på Newtons lover, som omhandler legemer i bevegelse og gravitasjon.

 

Edit; Av erfaring så søker eg ofte etter informasjon på andre steder en utsalgsstedet og skaper av produktet, siden det ofte er propaganda.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Forresten, hvordan måler man fettprosent?

Tanita sine kroppsscannere måler fettprosenten nøyaktig.

Har du noko studie å vise til som bekreftar dette? At du får oppgitt ein verdi er ein sak, om den er riktig er ein heilt anna.

Folk har opplevd ein forskjell på fleire prosent frå dag til dag med liknande type apparat.

 

Akkurat det samme kan sies om baderomsvekter, meterstokker og for den saksskyld speedometeret i bilen din.

 

En nøyaktig måling er relativt, for å få en "nøyaktig" måling bruker du det samme utstyret hver gang og du vil ha det tilnerma samme utgangspunktet.

 

Om du kan måle en meter med slingringsmoment på 20 cm er det en unøyaktig måling, om du kan måle avstanden fra jorden til månen med 20cm er det en fantastisk nøyaktig måling. Slutt og kverluer.

 

Jeg kan nok kun vise til personlige erfaringer. Du kan nok lese deg til noe her.

 

Har aldri verken hørt om eller erfart produktet, så har ikkje tenkt å utale meg om det :p

 

Men om det funker er jo det ganske utrolig, siden det er en vekt?

En må jo skrive inn noken personlia, en vekt er jo basert på Newtons lover, som omhandler legemer i bevegelse og gravitasjon.

 

Det er en vekt hvor man holder i to håndtak mens man står på den. Den sender likestrømssignaler gjennom kroppen og måler kroppsfett, muskelmasse, beinmasse og vannprosent ut i fra massens forskjellige resistans i kroppen.

Lenke til kommentar

Forresten, hvordan måler man fettprosent?

Tanita sine kroppsscannere måler fettprosenten nøyaktig.

Har du noko studie å vise til som bekreftar dette? At du får oppgitt ein verdi er ein sak, om den er riktig er ein heilt anna.

Folk har opplevd ein forskjell på fleire prosent frå dag til dag med liknande type apparat.

 

Akkurat det samme kan sies om baderomsvekter, meterstokker og for den saksskyld speedometeret i bilen din.

 

En nøyaktig måling er relativt, for å få en "nøyaktig" måling bruker du det samme utstyret hver gang og du vil ha det tilnerma samme utgangspunktet.

 

Om du kan måle en meter med slingringsmoment på 20 cm er det en unøyaktig måling, om du kan måle avstanden fra jorden til månen med 20cm er det en fantastisk nøyaktig måling. Slutt og kverluer.

 

Jeg kan nok kun vise til personlige erfaringer. Du kan nok lese deg til noe her.

 

Har aldri verken hørt om eller erfart produktet, så har ikkje tenkt å utale meg om det :p

 

Men om det funker er jo det ganske utrolig, siden det er en vekt?

En må jo skrive inn noken personlia, en vekt er jo basert på Newtons lover, som omhandler legemer i bevegelse og gravitasjon.

 

Det er en vekt hvor man holder i to håndtak mens man står på den. Den sender likestrømssignaler gjennom kroppen og måler kroppsfett, muskelmasse, beinmasse og vannprosent ut i fra massens forskjellige resistans i kroppen.

 

Det vil jo på ingen måte bli en veldig "nøyaktig" måling, men at den blir relativt nøyaktig går jo and og sei.

 

Alså resistansen vil vell bli bestemt alt etter mengde, om du har mye fett så vil vell det gi høy motstand, i'm right?

 

Men viss du har mye muskler så vil vell dette også gi høy motstand?

vannprosent er jo høy hos mange som bruker anabole steroider og dem som bruker kreatin feil, derfor kan dette umulig være en nøyaktig måling innefor dinna gruppa.

 

Massens resistanse er vell genrelatert også, hørtes ut som dyrt humbugg i mine ører, men fungerer vell på samme prinsipp som fettklype, men det fungerer vell ut i fra forholdene greit, så rekner med at det er et ok produkt :)

Lenke til kommentar

Gikk på trening med en litt tvil i dag, etter helgas uendelige timer med bilkjøring i forbindelse med jobb, sleit jeg noe veldig på ene siden av korsryggen med smerter. Men tok deg ganske rolig med markløft i dag, og det ser ut til at det gikk greit. Får håpe det bare ikke horer seg til når ryggen blir kald igjen.

Lenke til kommentar

Akkurat det samme kan sies om baderomsvekter, meterstokker og for den saksskyld speedometeret i bilen din.

 

En nøyaktig måling er relativt, for å få en "nøyaktig" måling bruker du det samme utstyret hver gang og du vil ha det tilnerma samme utgangspunktet.

 

Om du kan måle en meter med slingringsmoment på 20 cm er det en unøyaktig måling, om du kan måle avstanden fra jorden til månen med 20cm er det en fantastisk nøyaktig måling. Slutt og kverluer.

Kveruler? Er det kverulering å stille seg skeptisk til eit vidunderapparat som måler heile kroppen med litt straum?

Kva relevans meterstokken har ser eg ikkje. Den er like lang kvar einaste dag. Det finnes riktignok forskjell på meterstokkane og. Eg har opplevd opp til ein heil tomme forskjell mellom to produsentar, men så lenge du måler med den same stokken frå dag til dag så betyr det jo ingenting.

 

Problemet med ei badevekt er at den kan gje forskjellig måling frå dag på feittprosenten. Det er lite sannsynleg av feittprosenten til ein person går opp og ned på den måten. Dagsformen, kva ein har konsumert osv. er derimot faktorar som vil kunne påvirke resultatet. Du kan sjølvsagt sjå ein trend over lengre tid, men med så store feilmarginar så vil eg påstå det er ein lite effektiv måling.

 

Det er forskjell på måling av vekt og heile kroppssamansetningen. Vekta vil med rett gå opp og ned i løpet av ein dag, men om du måler på same tidspunkt kvar dag og har eit forholdsvis stabilt matprogram og toalettprogram så vil det vere ganske nøyaktig.

 

Du kan få større forskjell på måling av kroppssamansetningen avhengig av saltinntak, væskenivå i kroppen osv.

 

Studien her viser at BIA over- eller underestimerte fettmasse med opptil 5-6%!

 

Jeg kan ikke anbefale noen å bruke elektroniske badevekter eller målere for å evaluere hvor effektiv dietten er

http://myrevolution.no/forum/f16/elektroniske-badevekter-er-upalitelige-for-maling-av-fettprosent-4802/

 

Men for all del, berre bruk badevekt for min del. Eg er berre interessert i å få alle sider av ein sak på bordet, så får folk bestemme sjølv kva dei vil tru på. Det er sikkert forskjell i kvalitet på apparata der ute og.

 

Liknande observasjonar med tanke på feilmåling er gjort på større apparat der du held det i hendene samtidig som du står på ei plate. Ved målingar over fleire dagar gjekk verdiane opp og ned på det meste.

 

Eg brukar badevekta til å måle vekt og eventuelt feittklype av og til for å sjå om det er noko endring der. Den målinga eg uansett er mest interessert i er den mest pålitelege av alle, spegelen på badet. Så lenge eg er nøgd med det eg ser så bryr eg meg lite om kva prosenten er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ferdig med badevekt nå? Hjelp en stakkar med spørsmål om kreatin! :p

Jeg ser at anbefalt dosering varierer litt. Samme artikkel på fitnessbloggen sier bl.a.

2 uker, 5×5 g pr dag med kreatin, så 5 g vedlikeholdsdose pr dag

3-5 g hver dag. Jevn økning av nivåene, og opprettholdelse av ditt personlige maksnivå når det er nådd

En teskje om dagen i væske. Ferdig arbeid.

Det står også at man skal dele porsjonen i to på treningsdager, én før og én etter trening. Virker kanskje opplagt for noen, men dette er noe som er helt nytt for meg. Hva er deres erfaringer?

 

En annen ting jeg lurer på, vil allerede "oppnådd effekt" forsvinne hvis man slutter å ta kreatin? Altså, funker det bare mens man "går" på det?

Lenke til kommentar

Er det noen fordeler med å bygge muskler når man spiser etter PF, eller er det bare for fat loss?

 

Skal du bygge muskler må du få i deg nok proteiner, samt ikke ligge i et for stort kaloriunderskudd. Dette gjelder uansett om du spiser 1,2,5,10 måltider per dag..

 

 

Hva betyr PF?

 

 

Periodisk faste.

Lenke til kommentar

Om eg kjem igjennom fyrste seleksjon, så er det fysiske opptaket i slutten av Mai. Så har ca 3mnd igjen.

 

Eg ønsker å trene mest mulig effektivt og skadeforebyggande. Er det nokon vise menn/kvinner her inne som kan lede meg i rett rettning? :)

Tren på øvelsene du skal testes i. Det er disse du trenger å bli god i. I.e. treng chins/hang-ups hver dag. Push-ups og sit-ups ofte. I tillegg må du løpe en del. Minst 4-5 ganger i uka vil jeg tro. Hvor du blander intervalltrening med "langkjøring" (i.e. 3000m ettersom det er her du blir testet). Slik får du bedre kondisjon og blir vant med avstanden du skal løpe. Ellers er det bare å lytte til kroppen hva skader angår. Ikke løp på asfalt.

 

Yo! Spørsmål om pyramide sett. Når man er på toppen av det man klarer. F. eks 7 repetisjoner i 7. settet, skal man da gå 7,6,5... eller går man ned med en gang? Altså 6,5,4...

Aldri kjørt pyramide, men siden det kalles for nettopp pyramide antar jeg at det er fordi det er spist på toppen. Altså 4-5-6-7-6-5-4.

 

Er det noen fordeler med å bygge muskler når man spiser etter PF, eller er det bare for fat loss?

Du har jo leangains. Som utifra navnet er ganske selvforklarende. Legg på deg masse uten å legge på deg særlig med fett. Ja, det tar lenger tid. Men hvor lang tid tar en bulk-deff syklus?

Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med å droppe ned til 3x3 de siste ukene av 5x5 program når vektene begynner å bli tunge? Siterer fra 5x5 programmet til MyRevolution:

 

I følge Dual Factor teorien kan man oppnå større økninger ved å bevisst trene kroppen nær overtreningspunktet, og så dra tilbake på treningsmengden mens man fortsetter å øke vektene.[...] Den første uka eller to av 3 x 3 programmet vil ofte være veldig tunge, men plutselig får man et skikkelig “boost” i styrken, og de to siste ukene løfter du nye personlige rekorder på de fleste av løftene.

Har aldri vært nede på et så lavt repsantall før, så kan bli spennende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...