Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Olav Tufte og litt romaskin :)

http://www.dn.no/dnaktiv/article2312793.ece

 

Tror kanskje at jeg skal begynne å varme opp i romaskinen i stedet for på sykkelen, da jeg får aktivert hele kroppen i stedet for bare ben.

 

Jeg har aldri prøvd romaskin før, så jeg lurer på om det legger noe press på ryggen? Jeg ser at Tufte drar med ganske krommet rygg. Vil ikke dette være ugunstig, på samme måte som det er ugunstig med krommet rygg under markløft?

Lenke til kommentar

Takk, Coa. Hadde glemt den. Nå skal jeg gi meg for denne gang på den diskusjonen, jeg går inn og ignorerer.

 

Håper og tror andre gjør som meg.

 

Olav Tufte og litt romaskin :)

http://www.dn.no/dnaktiv/article2312793.ece

 

Tror kanskje at jeg skal begynne å varme opp i romaskinen i stedet for på sykkelen, da jeg får aktivert hele kroppen i stedet for bare ben.

 

Jeg har aldri prøvd romaskin før, så jeg lurer på om det legger noe press på ryggen? Jeg ser at Tufte drar med ganske krommet rygg. Vil ikke dette være ugunstig, på samme måte som det er ugunstig med krommet rygg under markløft?

 

Jeg reagerte også på dette, men når han er ute i "konkurranse" og ror, så ror han vel ca på samme måte? Når han er ute på de sju hav og ror, that is..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Krum rygg er visstnok ikkje nødvendigvis eit teikn på dårleg teknikk som kan lede til skader. Eg har ikkje meir kompetanse på området enn at nokon av dei sterkaste i verda løftar med forholdsvis krum rygg. Eg vil sjølvsagt anbefale alle å jobbe med perfekt teknikk heile tida, men når det blir veldig tungt er kanskje krumming uunngåeleg.

 

Desse to har løfta ein god del og sikkert betre toleranse enn dei fleste og kan kanskje kome unna litt krum rygg enn ein mindre trent person kan.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Krum rygg er visstnok ikkje nødvendigvis eit teikn på dårleg teknikk som kan lede til skader. Eg har ikkje meir kompetanse på området enn at nokon av dei sterkaste i verda løftar med forholdsvis krum rygg. Eg vil sjølvsagt anbefale alle å jobbe med perfekt teknikk heile tida, men når det blir veldig tungt er kanskje krumming uunngåeleg.

 

Desse to har løfta ein god del og sikkert betre toleranse enn dei fleste og kan kanskje kome unna litt krum rygg enn ein mindre trent person kan.

 

 

 

Ja, det er noe i det du sier der. Har hørt noen snakke om at så lenge nedre delen er rett, så kan øvre delen vere krum, men siden veldig få klarer den kombinasjonen riktig, så "heter det seg" at ryggen skal være strak..? Eller?

 

http://stronglifts.com/deadlift-hips-low-high-position-technique/

Look at the picture of Bolton & Konstantinov again and you'll notice that the barbell is directly under their shoulder-blades in the starting position of the Deadlift. The bar is against their shins, their shoulders are in front of the bar, and their head is down. Konstantinov's upper-back is very round (allows for a bigger pull, but I advise against this because most guys will not be able to keep their lower back straight) yet his lower back is flat so it's perfectly safe. I've pulled 500lb raw at 165lb body-weight and my form is exactly like Andy Bolton's.
Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Du er nok inne på noko der ja. Det er nedre del av ryggen som er mest kritisk under markløft. Mister du spenn i øvre del kan det nok lettare føre til at nedre del og sviktar. Eg vil som sagt ikkje anbefale å ta til takke med krum rygg, men at det ikkje nødvendigvis er eit problem for ein person du ser løfte på internett. For dei fleste her inne bør ein nok halde øvre rygg så rett som ein kan.

 

Øvre del gjer for så vidt ikkje så mykje arbeid, anna enn at den stabiliserer vekta. Det er beina, magen og nedre rygg som drar vekta opp. Øvre rygg er og sterkare enn nedre.

Lenke til kommentar

Hvis man ser på bodybuilding motivasjons filmene som ligger på youtube, så er det mye dårlige teknikker ute og går. Stort sett alt de gjør er jo "feil" i forhold til boka. Men de blir fremdeles store og sterke... rart det der..

 

Når det gjelder maksløft, så ser jeg på det som nesten umulig å ha perfekt teknikk. Det er under trening at dette er viktig å fokusere på, når kroppen er sterk nok til å løfte x-antall kilo en gang, så tåler den også litt dårlig teknikk mener jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man ser på bodybuilding motivasjons filmene som ligger på youtube, så er det mye dårlige teknikker ute og går. Stort sett alt de gjør er jo "feil" i forhold til boka. Men de blir fremdeles store og sterke... rart det der..

 

Når det gjelder maksløft, så ser jeg på det som nesten umulig å ha perfekt teknikk. Det er under trening at dette er viktig å fokusere på, når kroppen er sterk nok til å løfte x-antall kilo en gang, så tåler den også litt dårlig teknikk mener jeg.

 

Altså, så lenge man løfter tungt vil jo muskler belastes og brytes ned. Teknikk går etter min tankegang på hvor stor belastning det blir på rygg og hvilke muskler som trenes mest.

 

Jeg prøver alltid å ha strak rygg, men jeg merker det blir vanskeligere jo tyngre jeg løfter.

Lenke til kommentar

Hvis man ser på bodybuilding motivasjons filmene som ligger på youtube, så er det mye dårlige teknikker ute og går. Stort sett alt de gjør er jo "feil" i forhold til boka. Men de blir fremdeles store og sterke... rart det der..

 

Når det gjelder maksløft, så ser jeg på det som nesten umulig å ha perfekt teknikk. Det er under trening at dette er viktig å fokusere på, når kroppen er sterk nok til å løfte x-antall kilo en gang, så tåler den også litt dårlig teknikk mener jeg.

De har også vært skadet så mange ganger at de har mistet tellingen :p

Lenke til kommentar

Kroppsbyggere du sikter til? Har du kilder? :p

Vel, alle kilder som sier "bodybuildere blir skadet hele tiden" er vel fra haters som ikke syns hele opplegget er noe tull :p Men stort sett alle byggere jeg kjenner til har skadehistorier her og der. Ronnie Coleman for eksempel har hatt skiveutglidning, rotator cuff-problemer, nerveskader/avrivning i den venstre latsen, og sikkert tusen andre småting.

 

Er få som blir invalide av det, men litt småvondter her og der virker det som alle har.. Og det er som sagt før dårlig business å fortelle hvor vondt du har i korsryggen når du prøver å selge "Tren med Arnold!"-videoen din.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...