Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere dette innlegget, så det ble i denne tråden, da jeg ikke orket å opprette en ny tråd for dette spørsmålet.

Noen som har erfaringer om å ikke spise etter klokken 20.00/21.00? Jeg er altså ute etter å gå ned noen kilo. Jeg har forandret kostholdet og spiser for eksempel nå bare pizza & godteri i helgene. Gjelder brus også. Fikk høre for en stund tilbake at det å spise etter klokken 20.00 ikke var noen god idé om jeg ville ned i vekt. Synspunkter?

Om jeg kjører på med dette i 3-4 uker, så er jeg ikke i tvil om at det funker, men hva skjer når jeg begynner å spise kveldsmat igjen?

Det trenger ikke bety så mye, men det kan bli vanskeligere å sovne hvis man spiser rett før man skal sove. Med tanke på vektkontroll og forbrenning har det liten betydning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere dette innlegget, så det ble i denne tråden, da jeg ikke orket å opprette en ny tråd for dette spørsmålet.

Noen som har erfaringer om å ikke spise etter klokken 20.00/21.00? Jeg er altså ute etter å gå ned noen kilo. Jeg har forandret kostholdet og spiser for eksempel nå bare pizza & godteri i helgene. Gjelder brus også. Fikk høre for en stund tilbake at det å spise etter klokken 20.00 ikke var noen god idé om jeg ville ned i vekt. Synspunkter?

Om jeg kjører på med dette i 3-4 uker, så er jeg ikke i tvil om at det funker, men hva skjer når jeg begynner å spise kveldsmat igjen?

Ikke ta imot råd fra Zlatan92; Det meste han sier er bare tull uansett.

Det har ikke noe spesielt for seg NÅR du velger å spise. Det som er avgjørende er mengden. Det å ikke spise etter et tidspunkt kan fungere for noen. Men det er nesten forutsatt at de faktisk spiser snacks o.l. etter nevnte tidspunkt. Da det de i effekt gjør er å droppe et måltid.

Hva som vil skje etter er opp til deg og hvor mye du da spiser. Dersom du spiser mer energi enn du forbruker når du går tilbake igjen vil du gå opp i vekt igjen.

Men så er det raw som teller da..

Tja. Mange mener at det er kvart-bøy som gjelder...

Nei, de VET ikke bedre.

Uansett, hva er egentlig poenget med slike drakter? Er det skadeforebyggende, eller er det kun for å løfte mer kg?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg starter trening klokka sju, så å ikke spise etter det er uaktuelt.

Jeg har trening senere enn deg og denne uka har middag vært det seneste måltidet mitt om dagene. Jeg hørte på en fyr som tidligere har blitt kåret til NM-mester i sin idrett og han fortalte at dette var måten han gikk ned i kilo på før en konkurranse.

Å spise seg stappmett etter en tung treningsøkt klokken 23.00 om kvelden er selvfølgelig ingen god idé, men et par brødskiver med ost&skinke og et glass saft? Eller ta kveld uten å spise noe som helst?

Lenke til kommentar

Angående drakter, skjorter og annet styrkeløftutstyr:

(Jeg har sikkert nevnt dette før, men kan skrive det en gang til.)

Styrkeløft er en sport hvor man ønsker å løfte MEST MULIG KG. Dette gjøres ved å benytte utstyr slik som f.eks knebøydrakt. Dette er drakter som er EKSTREMT stramme, spesielt rundt lårene. Denne stramheten gjør at når musklene i lårene spennes maksimalt på vei ned i en bøy, vil drakten "absorbere" og lagre kinetisk energi; energi som ellers ville gått tapt. Når man så begynner løftet, fungerer drakten som en spent fjær og man får "hjelp" fra drakten i nederste del av løftet, der det som regel er tyngst. Kvart-bøyere vet selvsagt ikke hva jeg snakker om her.

Dette, kombinert med ekstremt stive og stramme knebind rundt knærne (som har samme effekt som drakten), gjør at man løfter mye mer. På en måte kan man si at man "eliminerer" den fasen av løftet hvor man går under halv-bøy, og løfter dermed det man klarer å løfte med halv-bøy, bare at man tar en full bøy (krokete forklart, jeg vet).

Mange (inkludert flere styrkeløftere) mener at utsyr har ingenting å gjøre i styrkeløft sporten og at det kun er ødeleggende for sporten. Man kan argumentere med at når en drakt + bind kan gi 100kg ekstra på et løft, er det da mannen eller utstyret som løfter? Hvorfor ikke bare få en gaffeltruck til å være med å løfte og bli ferdig med det?

Andre vil si at utstyret er en ekstra faktor i en ellers nokså ensidig og forutsigbar sport. Å løfte med utstyr er helt annerledes enn å løfte uten og krever andre teknikker. Det er ikke alle som mestrer dette like godt, noe som gjør mestringen av utstyret til et mål i seg selv.

Utstyr er selvsagt bare for å løfte mer; det gir ingen ekstra treningseffekt. Det er derfor meningsløst for andre enn styrkeløftere å drive og løfte med utstyr.

Er ikke meningen å være krass, men jeg forstår jo at dette med utstyr kan være et mysterium for de fleste, så jeg tenkte bare jeg skulle prøve å belyse dette temaet litt :).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg starter trening klokka sju, så å ikke spise etter det er uaktuelt.

Jeg har trening senere enn deg og denne uka har middag vært det seneste måltidet mitt om dagene. Jeg hørte på en fyr som tidligere har blitt kåret til NM-mester i sin idrett og han fortalte at dette var måten han gikk ned i kilo på før en konkurranse.

Å spise seg stappmett etter en tung treningsøkt klokken 23.00 om kvelden er selvfølgelig ingen god idé, men et par brødskiver med ost&skinke og et glass saft? Eller ta kveld uten å spise noe som helst?

"NM-mester i sin idrett" er et utrolig intetsigende uttrykk. Bordtennis? Golf? Svømming? Hvem vet?

Hvorfor er det ingen god idé? Det har jo ikke noe å si. Å si noe annet vil være å sterkt undervurdere kroppens tilpasningsevne.

Eirik:

Det var da ikke krast! :)

Da er spørsmålet mitt som så: Hvorfor kan ikke bare alle løfte uten utstyr? Hvis det kun er for å løfte mer. Blir jo bare kluss. Spesielt når noen klubber tillater utstyr og andre ikke. Har hørt om enkelte som driver med trippeldrakter(!) også. Det ville jo vært hensiktsmessig for idrettens skyld å ha en fast standard. Mine fem kroner om saken, hvertfall.

Lenke til kommentar

Siden utstyr først ble introdusert har det vært snakk om å fjerne utstyret helt :p. Benkskjorte ble faktisk ikke godkjent av det norske styrkeløftforbundet før i 2003. Har også hørt rykter om at Sverige har/skal arrangere utstyrsfritt svensk mesterskap.

Jeg har ikke hørt om at noen styrkeløftklubber ikke tillater utstyr. Hva mener du med trippeldrakter; jeg har aldri hørt om det :S.

Lenke til kommentar

Så du mener at jeg skal drite i proteiner etter trening?

En ting jeg også lurer på er: Hvis jeg har et protein inntak på 160gr protein eller mer hver dag, må jeg fortsatt ha i meg proteiner rett etter trening?

Eg ville ikkje gått rett til sengs utan mat etter ei treningsøkt. Det er heilt uproblematisk å ete seint på kveld, men prøv å halde det til protein og karbohydrat.

Det er totalen som betyr noko, samt kva som fungerer for kvar enkelt.

Lenke til kommentar

Nå må vi være litt positive her: Jeg har gått fra 93cm rundt magen ved navlen til 84cm siden 1. januar.

Mål rundt om ellers på kroppen? Mista 1cm rundt armene, 1cm rundt bena og 3cm rundt brystet. Vekta har gått fra 74kg til 67,5kg

:new_woot:

Sm følge av PF eller berserkergang? Har det påvirket styrken i noen særlig grad?

Jeg antar det er kombinasjonen, samt noen funky kosttilskudd som dere mest sannsynlig enda ikke har hørt om :ph34r: ---> Denne klusser litt med østrogen og kortisol sekresjon. Ikke behov PCT heller...

Har ikke mistet styrke siden 1. januar, men dog heller ikke blitt sterkere.

Fortsetter med PF etter diett, har tro på at jeg kan bygge masse uten fettakkumulering :)

Min første uke på Erase nå, merker igrunn ingen forskjell. Kjører 2 kapsler dagen, mulig jeg må uppe til 3.

Lenke til kommentar

Nå må vi være litt positive her: Jeg har gått fra 93cm rundt magen ved navlen til 84cm siden 1. januar.

Mål rundt om ellers på kroppen? Mista 1cm rundt armene, 1cm rundt bena og 3cm rundt brystet. Vekta har gått fra 74kg til 67,5kg

:new_woot:

Sm følge av PF eller berserkergang? Har det påvirket styrken i noen særlig grad?

Jeg antar det er kombinasjonen, samt noen funky kosttilskudd som dere mest sannsynlig enda ikke har hørt om :ph34r: ---> Denne klusser litt med østrogen og kortisol sekresjon. Ikke behov PCT heller...

Har ikke mistet styrke siden 1. januar, men dog heller ikke blitt sterkere.

Fortsetter med PF etter diett, har tro på at jeg kan bygge masse uten fettakkumulering :)

Min første uke på Erase nå, merker igrunn ingen forskjell. Kjører 2 kapsler dagen, mulig jeg må uppe til 3.

Kun Erase? Ikke A T-2 sammens med den?

Bare Erase skal du ikke merke noe til, siden den kun manipulerer østrogen og kortisolsekresjon.

A T-2 blir man bare varm av (termogene effekter ja), heldigvis ikke rusa som av alle andre fatburners.

Bruker selv 2stk erase og 2stk AT-2 om morgenen, og 1stk av hver 12 timer etterpå.

Det blir vanskelig å si noe konkret om effekten siden det ikke er gjort studier på disse, man må rett og slett gjøre et individuelt forsøk pådet... :hmm:

Lenke til kommentar

Da var operasjonen overstått. Deilig!

Dere er sikkert dritt lei pisspreiket mitt, og det skjønner jeg, men det er en ting jeg lurer på. Legger merke til at jeg har lagt på meg ganske mye i det siste, altså i fett, og dette er ganske deprimerende når tiden for rehabilitering har blitt flyttet enda lengre mot sommeren. Nå har jeg også blitt dritt lei av å gå på krykkersom trening. Jeg får sår i håndflaten og det gjør bare vondt. Har dere noen forslag til cardio-trening som kan gjenomføres uten ben? Har sett noen slike "padle" maskiner på senteret. Hvordan er denne typen trening?

Setter virkelig pris på svar, det hjelper veldig :)

Lenke til kommentar

Da var operasjonen overstått. Deilig!

Dere er sikkert dritt lei pisspreiket mitt, og det skjønner jeg, men det er en ting jeg lurer på. Legger merke til at jeg har lagt på meg ganske mye i det siste, altså i fett, og dette er ganske deprimerende når tiden for rehabilitering har blitt flyttet enda lengre mot sommeren. Nå har jeg også blitt dritt lei av å gå på krykkersom trening. Jeg får sår i håndflaten og det gjør bare vondt. Har dere noen forslag til cardio-trening som kan gjenomføres uten ben? Har sett noen slike "padle" maskiner på senteret. Hvordan er denne typen trening?

Setter virkelig pris på svar, det hjelper veldig :)

Hva med litt boksing? En padlemaskin kan jo være et alternativ så lenge du ikke må bruke bena for balanse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...