Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg antar det er kombinasjonen, samt noen funky kosttilskudd som dere mest sannsynlig enda ikke har hørt om :ph34r: ---> Denne klusser litt med østrogen og kortisol sekresjon. Ikke behov PCT heller...

Har ikke mistet styrke siden 1. januar, men dog heller ikke blitt sterkere.

 

Fortsetter med PF etter diett, har tro på at jeg kan bygge masse uten fettakkumulering :)

Har du snøring på feittprosenten din? Du er vel neppe langt unna sommarformen, midt på vinteren. :p

Lenke til kommentar

Skulderpress er overvurdert... Skuldra trenes under markløft og knebøy..

Kva legg du i "overvurdert"? Skuldrene blir belasta på markløft, men du har ingen bevegelsesbane. Det er snakk om å låse skuldrene bak og på plass. Ryggen og beina er dei som jobbar mest på markløft. Skuldrene er med, men dei bør absolutt trenast ut over markløft.

 

Har du kjelder som viser til aktivering av skuldre på knebøy? Du spenner opp ryggen og stanga ligg på rygg/skuldre, men her kan eg ikkje tenke meg at skuldrene får noko aktivering. Spenn er ikkje det same som aktivering.

 

Når det gjeld skulderpress og liknande pressøvingar over hovudet så er det ein del i instruksjonsmiljøer som anbefaler å kutte dei ut. Årsaka er at mange slit med skulderskader, delvis på grunn av pressøvingar over hovudet. Benkpress er og ein viktig årsak her. Dårleg oppspenning og løfteteknikk er nok i mange tilfelle den utløysande årsaken akkurat der, men i både benken og press over hovudet kan du trene på deg skader, sjølv med riktig teknikk.

 

Eg har tatt anbefalinga og trener ikkje press over hovudet. På skuldrene har eg chins, markløft, roing og sidehev. No har eg riktig nok eit større fokus på teknikk og å unngå skader enn dei fleste, men eg synest det er bra å diskutere ein sak frå forskjellige sider og med forskjellige mål.

Sidehev er den øvinga som direkte erstatta skulderpress. Den er ikkje like allsidig i forhold til aktivering av muskelgrupper, men tar godt på utside skulder.

 

Det er ikkje sagt at alle vil få problem med pressøvingar over hovudet, men det er ein bevegelsesbane som har lett for å forårsake problem. Spesielt ved tyngre løft. Kjem du opp i 15+ reps blir nødvendigvis belastningen mindre og repetisjonsmengda blir avgrensa av utholdenhet snarare enn at det blir så tungt. Men då trener du jo i praksis mest utholdenhet og poenget byrjar å forsvinne litt.

 

Eg skal ikkje svartmale pressøvingar over hovudet, kvar enkelt skal få lov til å ta den vurderinga, men eg vil gjerne dele den informasjonen eg har kome over. Mange trener press over hovudet utan problem og det er veldig gode øvingar i forhold til aktivering av fleire muskelgrupper. Både skulderpress og militærpress er fine. Skulderpress blir tyngre jo sterkare du blir sidan du må få vektene opp i riktig høgd på kvart sett. På militærpress ligg stanga klar i løftehøgd. Det er mange som byrjar med skuldrepress og gå over til militærpress når det blir tyngre.

 

Om ein trener skulderpress eller militærpress ville eg i det minste anbefale at ein jobbar med teknikken for å halde sjansen for skadar til eit minimum.

Teknikkdemonstrasjon med Rippetoe.

 

Kjelde med referanser: http://myrevolution.no/forum/f4/skulderpress-versus-arnold-press-3066/#post54601

 

Eg kan diverre ikkje krevje kjelder, referansar og velargumenterte innlegg på forumet, sjølv om eg gjerne ville, men du bidreg ikkje til stort ved å slenge ut den slags påstandar heilt ut av ingenting.

Lenke til kommentar

2 x 135kg i knebøy i dag, med drakt. Ny pers :D.

 

I helvete så bra! gz med pers. Filmet du? :)

 

Takk :D. Nei, filmet ikke. Hadde min første bøytrening med drakt i dag, så jeg hadde ikke regnet med noe great success, men det gikk bedre enn forventet :D. 135kg var papir, så jeg tror nok jeg har skjangs på 150kg til RM om 2 uker :D.

Lenke til kommentar

Jeg antar det er kombinasjonen, samt noen funky kosttilskudd som dere mest sannsynlig enda ikke har hørt om :ph34r: ---> Denne klusser litt med østrogen og kortisol sekresjon. Ikke behov PCT heller...

Har ikke mistet styrke siden 1. januar, men dog heller ikke blitt sterkere.

 

Fortsetter med PF etter diett, har tro på at jeg kan bygge masse uten fettakkumulering :)

Har du snøring på feittprosenten din? Du er vel neppe langt unna sommarformen, midt på vinteren. :p

Har ikke den ringeste anelse, men jeg er enda ikke i sommerform. Om denne trenden fortsetter med antakelse om regressiv progresjon er jeg klar i mai... :cool:

Lenke til kommentar

Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere dette innlegget, så det ble i denne tråden, da jeg ikke orket å opprette en ny tråd for dette spørsmålet.

 

Noen som har erfaringer om å ikke spise etter klokken 20.00/21.00? Jeg er altså ute etter å gå ned noen kilo. Jeg har forandret kostholdet og spiser for eksempel nå bare pizza & godteri i helgene. Gjelder brus også. Fikk høre for en stund tilbake at det å spise etter klokken 20.00 ikke var noen god idé om jeg ville ned i vekt. Synspunkter?

 

Om jeg kjører på med dette i 3-4 uker, så er jeg ikke i tvil om at det funker, men hva skjer når jeg begynner å spise kveldsmat igjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...