Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Gymmet mitt har bare manualer med intervaller på 2 kg, noe som betyr at i øvelser der jeg bruker to manualer må øke med 4 kg totalt. Dette fungerer dårlig med for eksempel RYP der man i perioder skal øke med så lite som under 1 kg. Hvordan kan jeg best mulig utnytte dette?

Denne lurer jeg også på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra 10 og opp har vi 10, 12, 14, 16, 17,5, 20, 22,5, 25, 27,5, 32,5, 38. Er jævlig dumt i øvelser du bruker 27,5 kg'ene (øke med 10 kg til neste manualer for faen). Men får nye nå, snakker vel hvertfall 24, 26, 28 og videre opp til 40 elns. Da går det bra for meg foreløpig :D

Endret av jigaplow
Lenke til kommentar

Hva heter den siden der man kunne regne ut metabolic rate og noe anen bolic rate ved hjelp av å dra på sånne hjul på den aktiviteten som står listet?

Blir også å prøve meg på PF fremover nå. Virker som det kan være midt i blinken. Slippe og tenke på frokost, og gå rundt å tenke på at nå må jeg fylle på med næring, hele tiden.

Høres 2500kcal greit ut for meg på 180cm høy, 84kg og 18 år. Målet er og beholde muskelmassen og muligens gå litt opp, men minske fettprosenten noe.

Her.

Ja, det høres greit ut det. Har nesten samme mål som deg, og lå på det samme da jeg prøvde å øke samt kutte på en gang.

Takktakk, står jeg at min total energy expennditure er 3400kcal. Er dette det jeg forbrenner i løpet av en dag? Så vist jeg legger meg på 2500 kcal så ligger jeg ca. 900 kcal i underskudd? Er ikke det litt mye?

Hvordan har det gått med deg? Har du klart å gå opp, samtidig som du senket fettprosenten noe?

Lenke til kommentar

Takktakk, står jeg at min total energy expennditure er 3400kcal. Er dette det jeg forbrenner i løpet av en dag? Så vist jeg legger meg på 2500 kcal så ligger jeg ca. 900 kcal i underskudd? Er ikke det litt mye?

Hvordan har det gått med deg? Har du klart å gå opp, samtidig som du senket fettprosenten noe?

Eg har gått på PF nokre veker no og synest det fungerer supert. Trur ikkje eg har mista muskelmasse, har økt i enkelte øvingar og har definitivt gått ned i feittprosent. Magerutene blir stadig meir tydelege.

Total energy expenditure er den totale mengde energi du forbruker den dagen. Det er viktig å få i seg mat på treningsdagar, så eg ville nok anbefalt at du la deg på 2-400 under totalforbruket. Mindre enn det vil i større grad kunne gå ut over muskelmasse og styrke. Med 84 kg har du uansett ikkje spesielt høg feittprosent.

Hugs å ta med timar med søvn på kalkulatoren. Det blir 2-300 kcal forskjell på 0 og 8-10 timar søvn. Du ser på "Sitting"-rundingen kor mange timar som går med til sitting i ro etter kvart som du fyller på med aktivitetar.

Bruk kalkulatoren til å rekne ut forbruket ditt på kviledagar og basert på aktivitetsnivå dei dagane. Då finn du til slutt totalforbruket ditt på ein treningsfri dag. Trekk frå 2-400 der og så har du eit underskot kvar dag.

Som det står i teksten blir all tid du ikkje drar rundt på dei knottane rekna som tid du sit heilt i ro. Jo meir nøyaktig du kan berekne tidsbruk på forskjellig, jo meir nøyaktig blir resultatet.

Lenke til kommentar

Gymmet mitt har bare manualer med intervaller på 2 kg, noe som betyr at i øvelser der jeg bruker to manualer må øke med 4 kg totalt. Dette fungerer dårlig med for eksempel RYP der man i perioder skal øke med så lite som under 1 kg. Hvordan kan jeg best mulig utnytte dette?

I tilfelle der eg har store overgangar så løfter eg den minste opp til 12-15 reps før eg går over til neste, som eg då kanskje kan ta 6-8 med.

For øvrig ein metode eg vil anbefale på alt. Eg er ikkje noko fan av linjer progresjon.

Eit alternativ er å kjøpe handleddvekter på 1-3 kilo og bruke dei som mellomledd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke kan justere på vekt, så må du justere på reps eller utførelse.

Legg altså på eller ta av en rep på den vekten du tar.

Hvis du feks skal øke fra 9 til 10 kg (begge er 8-rep), så ta 9 reps på 9kg på en økt før du bytter til 10kg og 7 eller 8 reps (alt hva du tror passer best). Det blir ikke helt rett å øke med reps, men bedre enn å stagnere.

Lenke til kommentar

Det blir vel litt feil å si at man øker med 4kg om man går fra f. eks 8kg manual og til 10kg når det ikke er stang? Manualer løftes jo med forskjellige hender, ergo jeg løfter kun 2kg mer pr. hånd, men totalt 4kg mer er jeg enig i.

Om noen kommer og sier til meg de har økt med 4kg i skråbenk manualer så tenker hvertfall jeg at de har økt med 4kg i hver hånd :) Kanskje det bare er meg som er vrang! Hvis jeg logger manualer så logger jeg vekta for en manual, ikke for begge.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har alltid syntes at den kalkulatoren viser noe høyt. Kanskje det bare er jeg som gjør noe feil. Uansett gir den godt estimat på BMR. Jeg bruker Harris-Benedicts formel for å regne ut totalen. Tenker du havner på noe i underkant av 3000 med den. Hvis du trener 3 ganger i uka har du 20% overskudd på dagene du trener og 20% underskudd dagene du ikke trener.

Jeg har hvertfall fått mer markerte muskler. Har nok også senket fettprosenten noe, men det ødela jeg fint nå i jul. :p

Lenke til kommentar

Det står vel noko om dette i beskrivelsen av programmet. Dersom du ikkje kan øke med akkurat det du skal, så kan du f.eks ta ein dag ekstra med same vekt og deretter prøve å øke med to kg neste trening igjen. Var i det minste slik eg gjorde det når eg heldt på med RYP og det fungerte etter mitt syn temmelig bra.

Lenke til kommentar

Det blir vel litt feil å si at man øker med 4kg om man går fra f. eks 8kg manual og til 10kg når det ikke er stang? Manualer løftes jo med forskjellige hender, ergo jeg løfter kun 2kg mer pr. hånd, men totalt 4kg mer er jeg enig i.

Om noen kommer og sier til meg de har økt med 4kg i skråbenk manualer så tenker hvertfall jeg at de har økt med 4kg i hver hånd :) Kanskje det bare er meg som er vrang! Hvis jeg logger manualer så logger jeg vekta for en manual, ikke for begge.

F.eks. på mitt treningssenter da. Skråbenk 27,5 hver side. Så 32,5 hver side, det blir riktig at det er økning med 5 kg på hver side, men det hadde jo blitt som å øke med 10 kg på ei stang? Eller?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...