Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jøss, jeg fryktet det motsatte! Men da er jo saken biff! Med hantler kan jeg trene til fail mye lettere og :) Og jeg føler meg ikke like pingle kontra og ligge og benke noen par kilo :ph34r:

Vil ikke si det er pinglete at du klarer det som er max for deg :thumbup:. Er ikke noe boleole selv i benken men føler meg komfortabel med det jeg klarer å pushe selv.

Lenke til kommentar

Du kan løfte tyngre med stang. Eg trener begge delar. Normalt 6-9 reps med stang og 8-12 med manualer i decline benk.

På decline med manualer tar eg eitt sett på 6-12 reps med RPE8-9, så droppsett eller trippedroppsett der eg tar av 10% for kvart sett og 20-30 sekund pause.

Utan nokon som leverer manualene er det tungt å løfte noko særleg under 6 reps.

Prøvde forresten manualpress på ein idiotisk flatbenk. Den vart litt smalare jo lengre ut du kom der overkroppen ligg. Då eg skulle vippe bakover med 2x24kg-manualer var det rett før eg falt av benken.

Lenke til kommentar

Du skal ned i vekt, og spiser 2800 kcal hver dag? Dæven steike.

Som sagt, jeg er en stor fyr og da trenger jo kroppen mer mat, jeg har fått beskjed om at jeg fint kan komme ned til 100 kilo med en diett på rundt 2800 kcal.

Fikk dietten av pt/kostholdsekspert på sats!

Endret av The_Rp
Lenke til kommentar

Mye av det er jo fett, tok en test hos legen (en veldig fancy dyr maskin som sa at ideal vekten min er 90 kilo, så sikter jo på den vekten. Så det er veldig mye fett som må gå!

Skal jogge mer uten tvil!

Skal snakke litt med pt om dette snart. Hadde vært ekstremt deilig å gå ned til under 120 før russetiden ihvertfall :(

Hvordan er kondisjonen din nå? Hvor langt/lenge kan du jogge uten stopp?

Kan vel jogge rundt en 15 min på rimelig høy hastighet (ca 12 på tredemølle) Kondisjonen er jo elendig, det er jeg klar over.

Lenke til kommentar

Det er rimelig enkelt å gå ned i vekt. spiser man kjøtt og grønnsaker så slipper man å være sulten. som et lettregnet (ensformig) eksempel på Priim sine 1700kalorier.

kan man da spise en pose grønnsaksblanding på 800 gram(400cal) saus(100cal) 6 kyllingfilet (1200cal, da går man rundt og er god og mett hele dagen :D

Lenke til kommentar

Mye av det er jo fett, tok en test hos legen (en veldig fancy dyr maskin som sa at ideal vekten min er 90 kilo, så sikter jo på den vekten. Så det er veldig mye fett som må gå!

Skal jogge mer uten tvil!

Skal snakke litt med pt om dette snart. Hadde vært ekstremt deilig å gå ned til under 120 før russetiden ihvertfall :(

Hvordan er kondisjonen din nå? Hvor langt/lenge kan du jogge uten stopp?

Kan vel jogge rundt en 15 min på rimelig høy hastighet (ca 12 på tredemølle) Kondisjonen er jo elendig, det er jeg klar over.

Vel, det du kan gjøre for å komme i bedre form kondisjonsmessig og som også vil forbrenne fett er å ha en intervalløkt hvor du veksler mellom gåing og løping. Jogg i et normalt høyt tempo i 1-2 minutter, gå så i 1-2 minutter, jogg i 1-2 minutter etc.

Dersom du har en rute med flere bakker og stigninger kan du prøve å gå skikkelig fort opp dem, det blir en naturlig intervalløkt som passer bra dersom kondisjonen din ikke er på topp. Etter en viss tid kan du gå over til å løpe lengre turer.

Lenke til kommentar

Som sagt, jeg er en stor fyr og da trenger jo kroppen mer mat, jeg har fått beskjed om at jeg fint kan komme ned til 100 kilo med en diett på rundt 2800 kcal.

Du har vel også sagt at du har gått opp over 1 kg i uka på denne dietten, det blir jo fin tilbakemelding til han pt-duden!

Lenke til kommentar

Du har vel også sagt at du har gått opp over 1 kg i uka på denne dietten, det blir jo fin tilbakemelding til han pt-duden!

Nå er jo mye av disse kiloene sannssyneligvis muskler, jeg har jo aldri trent styrke før, og når jeg plutselig trener det 5 ganger i uken så blir det vel mye. Jeg håper det er muskler ihvertfall!

Lenke til kommentar

Jeg ligger på bare litt større inntak hver dag, og jeg vil gå opp i vekt :p

Riktignok prøver jeg å få i meg mer, men synes ikke det er så sykt enkelt.

Lenke til kommentar

184cm, 123kg, 18 år og 2800 kcal burde gått riktig veg med litt aktivitet i løpet av ein dag. Basalforbrenningen er rundt 2400 kcal.

I følgje kalkulatorar skal ha gå ned 0,5kg i veka på 3000 kcal med eit moderat aktivitetsnivå. Med eit høgt aktivitetsnivå burde du gått ned i vekt, ikkje opp. For meg høyrest det ut som om du et meir enn 2800 kcal.

Kor nøyaktig er du i forhold til kaloriane? Blir det mykje pizza, kebab, sukkerbrus og liknande? Skal ikkje mykje til før ein er opp i 3500.

Eg vil anbefale at du går for 2500 kcal på kviledag og 3200 på treningsdag. Styrketrening 5 dagar i veka går greit det så lenge du splitter opp, men det er ingenting i vegen med å gå ned i 3 i veka. Det er netto kaloriregneskap som gjeld. Med dei mengdene vil du gå ned rundt 0,8 kg i veka.

Uansett så må fokuset ditt ligge på kosthaldet og at du ikkje et meir enn du skal. Vektoppgang med den aktivitetsmengda betyr rett og slett at du et for mykje.

Ta ein periode med streng diett der du veg alt du et og lagar ein tabell på det. Ikkje et ein kalori meir enn du skal. Etter ei stund byrjar du å sjå korleis det skal fungere og kor mykje energi det er i forskjellige rettar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jo mye av disse kiloene sannssyneligvis muskler, jeg har jo aldri trent styrke før, og når jeg plutselig trener det 5 ganger i uken så blir det vel mye. Jeg håper det er muskler ihvertfall!

Ok, nå vet jeg ikke hva denne pt-en har fortalt deg, men det er ikke sånn at et kosthold som gjør at du fyker opp i vekt gjør deg slankere når du er "ferdig med å legge på deg muskler"..

Hvis du går opp såpass i vekt er det et kalorioverskudd så enkelt er det.

Lenke til kommentar

184cm, 123kg, 18 år og 2800 kcal burde gått riktig veg med litt aktivitet i løpet av ein dag. Basalforbrenningen er rundt 2400 kcal.

I følgje kalkulatorar skal ha gå ned 0,5kg i veka på 3000 kcal med eit moderat aktivitetsnivå. Med eit høgt aktivitetsnivå burde du gått ned i vekt, ikkje opp. For meg høyrest det ut som om du et meir enn 2800 kcal.

Kor nøyaktig er du i forhold til kaloriane? Blir det mykje pizza, kebab, sukkerbrus og liknande? Skal ikkje mykje til før ein er opp i 3500.

Si meg, er ikke slike kalkulatorer ment for folk med normal fettprosent?

Edit: Og altså, du har ikke gått opp 8kg muskler på kort tid, nei.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...