Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har tenkt å spe på kondisjonstreningen med armhevinger og planken for det aller meste. Hvordan bør jeg legge opp dette? Si at jeg klarer 30-35 armhevinger, bør jeg da ta f. eks. 15x3?

Det samme gjelder forsåvidt planken; jeg baserer meg litt på disse forskjellige formene Iform.no - Planken. Bør jeg da ta det klarer på en variant, vente et par minutter så gå over på neste, osv. eller først finne ut hva min maks-grense er og posisjonere hele greia utfra det?

Lenke til kommentar

Planken er god stabiliserende trening. En kan jo selvsagt gjøre den tyngre ved å øke vinkelen mellom under- og overarm slik at en øker dreiemomentet på magen. Så svaret vil jo egentlig være at den er så god som du gjør den, forutsatt at du gjør det rett.

Patrick:

15x3 er helt sikkert greit det. Jeg vet ikke hva formålet ditt med styrketreningen er, så det blir jo vanskelig å gi deg noe konkret og godt svar.

Ta det du klarer, du. Så prøver du å gjøre det bedre neste gang. Rinse. Repeat.

Lenke til kommentar

Vel, formålet mitt er bare rett og slett å øke muskelmassen min littegranne samt fordi "det kan jo ikke skade". Jeg driver kun på med kondisjonstrening og har gjort det i flere år. Jeg har rimelig lav vekt, 168cm og ca. 52kg, men kommer fra en "lett" familie.

Så hva anbefaler du, 15x3 eller bare ta de 30 jeg klarer?

Lenke til kommentar

Da jeg melte meg inn på treningssenteret veide jeg 66kg, hehe! Nå ca 4 mnd etter, med VELDIG sporadisk trening har jeg gått opp til 70, ant pga veldig forbedret kosthold, med stor vekt på og få i seg nokk Kcal om dagen! Nå er målet 4 treninger i uka. Går vel bare en vei fra nå av :D

Lenke til kommentar

Herremin. Drittdag. Vondt i albuen (ligget forkjært i natt), dødssliten og vondt i hodet. Ble fire arbeidssett med knebøy, så ga jeg rett og slett opp og dro hjem. Aldri opplevd det før, men i dag var det helt håpløst. Pleier å bli bra så fort jeg faktisk begynner å løfte, men ikke i dag.

Lenke til kommentar

Har fått betennelse i venstre albue. Noen som har erfaring med dette og vet hvor lang tid det pleier å ta før det forsvinner?

Det første du burde gjøre er og kutte ut all iso-øvelser for biceps og triceps + skulderpress og smalbenk + kloss trening, altså hold deg unna alle øvelser som gjør vondt for albuen inntil det blir bedre. Smør på med ibux gel 2-3 ganger daglig da du kjenner smerter (morgen, dagen, kveld). Tror vanlig benkpress og markløft skal gå fint. Eller så høres det ut som du trenger en uke deload fra trening Eirik, verdt et forsøk, viktig at du blir bedre. Evt ha en uke uten press og ro øvelser eller en uke med bare knebøy og markløft, men helst en uke uten belastning. Akkurat hat betennelse selv i albuen, og det begynner og bli bra igjen nå.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips Joakim :).

Jeg kjente smertene som verst under knebøyen i dag, så jeg droppet resten av treningen. Kommer til å ha fri fra trening fram til torsdag, når jeg kun skal ha knebøy. Smørte på noe voltarol gel og tok noe greier som skal hjelpe mot betennelser i muskler og ledd.

Smertene kommer kun når jeg bruker armen og da i form av ekstrem verking i albueleddet. Håper det går bort til torsdag. Hvis det fremdeles gjør like vondt får jeg vurdere en lengre pause på en eller to uker.

Lenke til kommentar

Okei, tenkte noe sånt ja. Hvordan ville du gjort det mht. planken? Sett at jeg klarer x minutter, burde jeg da ta så lenge jeg klarer eller dele opp i for eksempel 3 sett som med armhevingene?

Kjør 3x[så mange minutter du klarer], f.eks.

Herremin. Drittdag. Vondt i albuen (ligget forkjært i natt), dødssliten og vondt i hodet. Ble fire arbeidssett med knebøy, så ga jeg rett og slett opp og dro hjem. Aldri opplevd det før, men i dag var det helt håpløst. Pleier å bli bra så fort jeg faktisk begynner å løfte, men ikke i dag.

Shit happens. Ta det igjen neste gang du trener!

Lenke til kommentar

Okei, tenkte noe sånt ja. Hvordan ville du gjort det mht. planken? Sett at jeg klarer x minutter, burde jeg da ta så lenge jeg klarer eller dele opp i for eksempel 3 sett som med armhevingene?

Prøv og ha progresjon. F.eks 15sek neste gang 20sek neste gang 30sek.. eller legge til sideplanke, eller gjøre øvelsen mer utfordrende..

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Jeg tenkte å legge til noen av de variasjonene som sto i linken jeg tok med litt ovenfor her. Og når du sier 15 sek, så 20 sek, osv. mener du da 15 sek den ene dagen, 20 sek neste... eller å ta det som repetisjoner?

Ja. F.eks dag1 15sek dag2 20sek eller. eller (planken x2 ganger i uken økt1 15sek økt2 15sek med mer utfordring). Eller legge på flere sett, viktigste er at du har progresjon, og prøver og ha en økning pr økt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...