Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Nå er du på tynn is Diskutant :)

 

 

Neeeineineineinei.. Hvor sterk tror du du blir av å ta 18 reps hver trening i 10 år? Og hvor sterk blir du av 5 reps?

 

Det er vel heller ikke så enkelt at om man går over de "magiske 12" repitisjonene så blir det instant kodisjonstrening? :tease:

F.eks om man kjører 12 reps i benkpress, også presser man ut en siste rep på siste sett, har det da blitt til en utholdenhetsøkt? :tease:

 

Er ikke det jeg sier. Det jeg sier er at du blir ikke særlig stor av 18 reps, mot 8-10 reps. Eller sterk av 18 reps, mot 1-5 reps.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt dårlig formulert, men tenker på det som Kevlar sier. og en styrkeløfter er mindre enn en kropsbygger og løfter ofte noen hundre kilo mer :) hva skiller måten de trener på.

Ah. Skjønner. Det som skiller er øvelsene de tar og repetisjonsrekkevidden de jobber i. Et fint diagram som illustrerer dette (og som er direkte relatert til det Diskutant diskuterer om) er dette:

29e4xhe.gif

 

Tolkning:

Sarkoplasmisk hypertrofi er faktisk mest effektiv OVER 12 reps og helt opp til 20.

Maksimal styrke og myofibrilsk hypertrofi er effektivt ved lavere repetisjonsantall. Et sted rundt 4 er ganske fint. Pluss at det også har mange andre effekter ved siden av disse to.

Endret av wingeer
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er du på tynn is Diskutant :)

 

 

Neeeineineineinei.. Hvor sterk tror du du blir av å ta 18 reps hver trening i 10 år? Og hvor sterk blir du av 5 reps?

 

 

Først: det var vel 12+ reps det var snakk om.

 

Din påstand: Høyere reps enn 12 trener du forsvinnende lite styrke og volum.

 

Så hvor stort volum og hvor sterk tror jeg at du kan bli ved 12-18 reps over 10 år? Mest sannsynlig kunne du blitt like stor volummessig som ved 5 reps, 1-5rm styrken hadde kanskje vært 10-20% lavere.

 

Hva mener du da? at hvis jeg ligger på 5rm 60kg i benk ville jeg aldri klart 5rm 120kg etter 10 år hvis jeg kun trente 12-18 reps? hvor har du dette fra?

 

Edit: Antall Kg er et ca eksempel.

Endret av magb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bringer bare opp mitt spørsmål fra noen sider tilbake igjen:) Trener utelukkende kondisjon, men har tenkt å spe på med litt lett styrketrening uten vekter. Det vil si sit-ups, pullups med bordkant, forskjellige former av planken, o.l.

 

Noen som har råd til hvordan jeg kan legge det opp og eventuelt flere former for trening jeg kan gjøre? Kan legge det inn alle dager i uka.

Lenke til kommentar

Noen som har råd til hvordan jeg kan legge det opp og eventuelt flere former for trening jeg kan gjøre? Kan legge det inn alle dager i uka.

Hvis det skal være uten vekter er det jo fort litt begrensende. Du har jo nevnt noen øvelser. Armhevinger kan du jo ta. Spensthopp kanskje? Varianter av rygghev?

Lenke til kommentar

Hugol: det kommer jo an på hva du opererer. Får du narkose så er alt svart helt til du våkner i et annet rom igjen etter operasjonen, ikke sjans at du merker noenting. Lokalbedøvelse derimot, så kjenner du ingenting da heller, men du er våken og det kan jo være mentalt ubehagelig, fra person til person.

 

Kompis våknet under narkose, men man våkner ikke nok til at man klarer å si fra bestandig, og ikke alltid at legene merker noe. Er ikke et ukjent fenomen akkurat. Selv er jeg allergisk mot narkose, kaster opp og klarer ikke ta til meg næring på noen døgn, og blir immun mot intravenøst kvalmedempende.

 

Lykke til, Hugol!

Lenke til kommentar

De fleste har vel gjort opp sin mening om mr Olympias medisinskap for lenge siden.

 

Men jeg må virkelig si det er en mann som får meg til å revurdere hvor stor og sterk man kan bli uten ekstra trøkkepiller og det er Carl yngvar Carlsen. Han er vel ca 163kg for øyeblikket og hadde sikker vært i 120kg klassen deffa.

 

http://www.youtube.com/watch?v=Nx-VoNyBDpw&feature=player_embedded=1982

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er så mye jeg ikke forstår. Jeg beklager hvis det er irriterende. :p

 

La oss ta to personer. Begge er identiske i fettprosent, høyde, vekt og genanlegg for muskelmembraner. La oss si at de faktisk er identiske tvillinger.

 

Han ene har trent i 5 år, tvillingen i kun ett. De har begge så langt, i hver sin respektive og relative tidslinje, fulgt identiske kostholdsplan og treningsrutiner.

 

Slik jeg forstår det har alle sitt tak på hvor mye som fysisk er mulig å løfte, gitt av sine genutrykk. Dette taket blir progressivt vanskeligere å nå, og de største økningene kan ventes i den tidligste delen av treningsfasen, det første året slik jeg har forstått det.?

 

Spørsmålet er da at hvis den øvre tvillingen løfter 120kg 1rm max etter 3 år, hvor mye vil den nedre tvillingen løfte etter det første året?

 

Veldig rotete formulert, jeg vet det, men jeg finner ikke noen annen måte å forklare det på. :p

Lenke til kommentar

Jeg kom til å tenke på noe en kompis av meg sa på mandag: "Det er proteiner i havregryn. Selv om de ikke sitter på fremste rad er de med på toget."

 

Relatert til mange tidligere innlegg om at korn ikke inneholder "fullverdige" proteiner.

Fruen studerer biokjemi, og hun kunne i dag melde at leucein, isoleucein og valein (som alle tre er de aminosyrene som er viktigst for MUSKELVEKST og restitusjon av muskler) finnes i alt av korn, med høyest konsentrasjon i spelt og havre... Noe å tenke på??????????

 

Havre – ernæringsmessig i særklasse

 

Med et høyt innhold av proteiner og sunt fett er den mer næringsrik enn andre kornarter. Etter dyrkningsforhold innholder havre 13-15% høyverdig protein. Faktisk mangler den bare 2 av de essensielle aminosyrene mennesker trenger, og er kanskje det billigste “protein-pulveret” på markedet!

 

De slimdannende stoffene i havre, betaglukaner, har en den nyttige egenskapen at det binner seg til kolestrolet vi spiser, og hindrer dette i å tas opp i tarmen. I tillegg vil det også generelt senke den glukemiske indeksen slik at energien tas opp senere. Havre innhold ca. 4 % betaglukaner.

 

Det høyre fettinnholdet i havre (8-10%) innholder blant annet linolsyre som regnes som en livsnødvendig fettsyre. 100 gr havre vil dekke 1/3 av det daglige behovet. En annen viktig fettsyre er fytosteriner som også bidrar til å gjøre havre til “hjertevennlig” mat, da den har samme egenskaper som betaglukanene nevnt over.

 

Av vitaminer innholder havre B 1, B 2, B 6 i tillegg til E- og K-vitamin.

 

Havremel for eksempel. Kan brukes til det aller meste :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er så mye jeg ikke forstår. Jeg beklager hvis det er irriterende. :p

 

La oss ta to personer. Begge er identiske i fettprosent, høyde, vekt og genanlegg for muskelmembraner. La oss si at de faktisk er identiske tvillinger.

 

Han ene har trent i 5 år, tvillingen i kun ett. De har begge så langt, i hver sin respektive og relative tidslinje, fulgt identiske kostholdsplan og treningsrutiner.

 

Slik jeg forstår det har alle sitt tak på hvor mye som fysisk er mulig å løfte, gitt av sine genutrykk. Dette taket blir progressivt vanskeligere å nå, og de største økningene kan ventes i den tidligste delen av treningsfasen, det første året slik jeg har forstått det.?

 

Spørsmålet er da at hvis den øvre tvillingen løfter 120kg 1rm max etter 3 år, hvor mye vil den nedre tvillingen løfte etter det første året?

 

Veldig rotete formulert, jeg vet det, men jeg finner ikke noen annen måte å forklare det på. :p

 

 

Tror ikke regnestykket er mulig å gjøre, men som du sier. Det lengre man har trent, det mer må man jobbe for å kunne fortsette å øke i maks-løft og stigningen vil avta.

 

Personlig gikk jeg fra aldri å ha prøvd markløft til å løfte 90-100kg på noen mnd, teknikken var det faktisk ikke mye å si på (når jeg sjekket senere). Året etterpå kom jeg meg opp til 190kg. Så det er tydelig at økningen i løftene ikke er proporsjonale med muskelveksten min.

 

Nå er jeg en stor person som har fysisk godt utgangspunkt for markløft. Dette vil også spille inn på hvor mye man øker framover.

 

Både første og kanskje andre året vil man oppleve voldsom økning og bra resultater, det er etter de to første årene at vil møte motstand og må intensivere arbeidet for å fortsette å øke og bli sterkere. Det er derfra det er interessant å se hvordan det går.

Lenke til kommentar

 

Jeg kom til å tenke på noe en kompis av meg sa på mandag: "Det er proteiner i havregryn. Selv om de ikke sitter på fremste rad er de med på toget."

 

Relatert til mange tidligere innlegg om at korn ikke inneholder "fullverdige" proteiner.

Fruen studerer biokjemi, og hun kunne i dag melde at leucein, isoleucein og valein (som alle tre er de aminosyrene som er viktigst for MUSKELVEKST og restitusjon av muskler) finnes i alt av korn, med høyest konsentrasjon i spelt og havre... Noe å tenke på??????????

 

Havre – ernæringsmessig i særklasse

 

Med et høyt innhold av proteiner og sunt fett er den mer næringsrik enn andre kornarter. Etter dyrkningsforhold innholder havre 13-15% høyverdig protein. Faktisk mangler den bare 2 av de essensielle aminosyrene mennesker trenger, og er kanskje det billigste “protein-pulveret” på markedet!

 

De slimdannende stoffene i havre, betaglukaner, har en den nyttige egenskapen at det binner seg til kolestrolet vi spiser, og hindrer dette i å tas opp i tarmen. I tillegg vil det også generelt senke den glukemiske indeksen slik at energien tas opp senere. Havre innhold ca. 4 % betaglukaner.

 

Det høyre fettinnholdet i havre (8-10%) innholder blant annet linolsyre som regnes som en livsnødvendig fettsyre. 100 gr havre vil dekke 1/3 av det daglige behovet. En annen viktig fettsyre er fytosteriner som også bidrar til å gjøre havre til “hjertevennlig” mat, da den har samme egenskaper som betaglukanene nevnt over.

 

Av vitaminer innholder havre B 1, B 2, B 6 i tillegg til E- og K-vitamin.

 

Havremel for eksempel. Kan brukes til det aller meste :)

 

Det der var ekstra info jeg ikke hadde tenkt på. Må spise mer havre ja :)

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Hugol: det kommer jo an på hva du opererer. Får du narkose så er alt svart helt til du våkner i et annet rom igjen etter operasjonen, ikke sjans at du merker noenting. Lokalbedøvelse derimot, så kjenner du ingenting da heller, men du er våken og det kan jo være mentalt ubehagelig, fra person til person.

 

Kompis våknet under narkose, men man våkner ikke nok til at man klarer å si fra bestandig, og ikke alltid at legene merker noe. Er ikke et ukjent fenomen akkurat. Selv er jeg allergisk mot narkose, kaster opp og klarer ikke ta til meg næring på noen døgn, og blir immun mot intravenøst kvalmedempende.

 

Lykke til, Hugol!

 

Takk skal du ha Fredrik! Håper veldig på å få narkose. Det høres veldig greit ut å våkne opp i et annet rom uten å merke noe spesielt, men så uheldig jeg allerede har vært så skal jeg nok ikke bli oversaket om narkose ikke er situasjonen. Uansett får jeg ta det som en mann :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...