Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Krumme ryggen når? I bunnposisjon? I så fall, se på samme videoen jeg linket til Zeph. Sikkert for stramme hofteleddsbøyere.

KEVLAR:

Var det du som snakket noe om hyperlordose? Tror jeg har noe av det samme selv. Noen gode løsninger på å fikse opp i dette? Blir for dumt å få vondt i ryggen av å kjøre knebøy ...

Ja, det var meg! I mitt tilfelle spesielt grunnet svake magemuskler i forhold til erectors, og korte og stramme hoftebøyere. Man får også veldig fort en veldig quad-dominant knebøy, hvis det er noe du kjenner deg igjen i? :) Du merker ikke hvor svak du er i magen før du ser hvor sterke andre er.

Kan fortelle en hel del men det kan vi kanskje ta på PM.

Kort sagt hjelper det med sterkere mage og rumpe/hamstrings, og mer fleksible hoftebøyere og ryggstrekkere.

Selv kjører jeg kabelcrunches, kneeling hip flexor stretch for hoftebøyerne, og beincurls. Skal lære meg en bevegelighetsøvelse for nedre rygg også, så er jeg set.

Lenke til kommentar

I dag under knebøy kjente jeg noe rart. Føltes som om noen sener i skulderen bevegde seg svært unaturlig, og det var ganske vondt. Stikkende smerte/ klemming på sene-smerte.

Kjører lowbar.

Hva skjer?

Eg hadde noko liknande for nokre veker sidan. Det føltes som om ei sene eller noko sånt låg i klem i området utside skulder og triceps. Smerta kom med ein gong eg løfta av stanga og gjorde at eg ikkje kunne fullføre. Gav opp knebøy den dagen og sidan har eg ikkje merka noko til det. Har ikkje prøvd å finne noko meir ut av det heller.

Hmmm.. Jeg fullførte alle settene, jeg, dreit litt i det.. Kanskje dumt.. Hva gjør jeg hvis det fortsetter? Kutter ikke ut knebøy, for å si det sånn... :p

Nå kan jeg kanskje forklare bedre hva som skjer, kjente mer etter i dag. Det føltes som en sene ble presset ned av vekten av stangen, selv om vekten hvilte på ryggen. Fortsatt føles det som om en sene flytter seg.

Smerten er rett under skulderbeinet. Vises hvor på bildet i spoiler under.

I dag var smerten med meg som med deg. Det kom med ein gong jeg løftet av stangen. Fullførte 2 sett, men det ble for vondt. Skulle ta benk og roing i dag også, men det gikk rett vest, det, også. Var rett og slett for vondt.

Hvem snakker jeg med om sånt?

post-209260-0-60626900-1327507620_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dagens merkeligste observasjon.

Kom et par kiser, ikledt disse lekre spandexene med diverse sykkelsponsorer på bort til knebøy-racket idag.

Og nå skal jeg ikke overdrive: di hadde begge overarmer TYNNERE enn håndleddet mitt.

Overraskelsen var da VELDIG stor da di begynte å lempe på vekter helt til 125kg på knebøyen.

"Meget interessant" tenkte jeg. "Dette må jeg observere!"

Og, jeg vet ikke hvordan jeg skal beskrive det, men di løftet av stanga, senket rumpa ca. 5-10 cm, og løftet opp igjen. Kan det kalles 1/20 dels kvartbøy? Jeg hørte den ene si "Bra knebøy på deg idag!" så jeg antar det er det di TROR di trente. Di holdt på med denne tørr-jukkingen helt opp til 155kg.

Sykkelkiser.. Hold dere til sykkel! :!:

• Liker 5
Lenke til kommentar

...

Du snakker med en fysioterapaut. Jeg anbefaler å avtale en time med en så fort som mulig, slik at du i hvert fall får funnet ut hva det er snakk om.

Jeg kan i hvert fall si at jeg opplever mye av det samme som deg, og jeg fikk i går konstatert en betennelse i supraspinatus, en liten muskel i skulderen.

EDIT:

http://nhi.no/muskel-skjelett/skulder-og-overarm/skade-i-supraspinatussenen-31682.html

Jeg følger det programmet for rehabilitering av muskelen.

Endret av EirikYeah
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagens merkeligste observasjon.

Kom et par kiser, ikledt disse lekre spandexene med diverse sykkelsponsorer på bort til knebøy-racket idag.

Og nå skal jeg ikke overdrive: di hadde begge overarmer TYNNERE enn håndleddet mitt.

Overraskelsen var da VELDIG stor da di begynte å lempe på vekter helt til 125kg på knebøyen.

"Meget interessant" tenkte jeg. "Dette må jeg observere!"

Og, jeg vet ikke hvordan jeg skal beskrive det, men di løftet av stanga, senket rumpa ca. 5-10 cm, og løftet opp igjen. Kan det kalles 1/20 dels kvartbøy? Jeg hørte den ene si "Bra knebøy på deg idag!" så jeg antar det er det di TROR di trente. Di holdt på med denne tørr-jukkingen helt opp til 155kg.

Sykkelkiser.. Hold dere til sykkel! :!:

Er ikke meningen å forsvare kvartbøyere, men siden du nevnte at de er syklister, har jeg muligens en forklaring.

En syklist forklarte meg en gang at de (syklister) ofte trener øvelser som isolerer de ytre lårmusklene. Det gjør de som regel i et benpress apparat, men også av og til med knebøy. Da bøyer de seg bestemt ikke så langt ned, da de ikke er interessert i å trene musklene på innsiden av låret (som aktiveres når man kommer under et visst punkt i løftebanen), for å kunne belaste de ytre lårmusklene så mye som mulig.

Trenger ikke være sant og trenger ikke å gjelde for de du så i dag, men det er mulig ;).

For øvrig er jeg sterk motstander av kvartbøy, eller fotballbøy som jeg kaller det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

...

Du snakker med en fysioterapaut. Jeg anbefaler å avtale en time med en så fort som mulig, slik at du i hvert fall får funnet ut hva det er snakk om.

Jeg kan i hvert fall si at jeg opplever mye av det samme som deg, og jeg fikk i går konstatert en betennelse i supraspinatus, en liten muskel i skulderen.

EDIT:

http://nhi.no/muskel-skjelett/skulder-og-overarm/skade-i-supraspinatussenen-31682.html

Måtte du ta en periode uten knebøy?

Lenke til kommentar

@EirikYeah:

Jeg vurderte at det kanskje kunne være noe slikt når jeg observerte dem :hmm:

Still, det så usannsynlig dumt ut, da di attpåtil kalte det "knebøy".

Funderer også på denne sinnsyke fetisjen di har for å gå i åletrange klær. Går di opp 1 kg må di jo bytte ut hele treningsgarderoben ;)

@Herr Brun: På hvilken måte er pussypad farlig?

Endret av Corey
Lenke til kommentar

Funderer også på denne sinnsyke fetisjen di har for å gå i åletrange klær. Går di opp 1 kg må di jo bytte ut hele treningsgarderoben ;)

Ja, håper bare de finner opp klær som har en eller annen egenskap til å strekke seg, en gang i fremtiden... kanskje de kunne kalt det for strekke klær eller stretch eller noe slikt. DET hadde vært sykt. *Drømme* :dontgetit:

Endret av LunaticFanatic
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, håper bare de finner opp klær som har en eller annen egenskap til å strekke seg, en gang i fremtiden... kanskje de kunne kalt det for strekke klær eller stretch eller noe slikt. DET hadde vært sykt. *Drømme* :dontgetit:

Har du lite å gjøre eller liker du bare å forpeste tråden? :)

Zeph: NRK har en ganske grei sak om det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har du lite å gjøre eller liker du bare å forpeste tråden? :)

Oh, slettet svaret mitt da det ikke lønner seg å "diskutere" her. Heldigvis så tar ikke du en spøk akuratt som det innlegget eg kommenterte var såpass bak mål at det bare kunne tolkes som en spøk det også.

Hvorfor så hissig?

Endret av LunaticFanatic
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

EDIT:

Måtte du ta en periode uten knebøy?

Fysioterapeuten min sa at jeg ikke nødvendigvis behøvde det. Den betennelsen jeg har forverres bare dersom jeg løfter armene høyere enn 90 grader (skulderpress o.l er derfor forbudt), men han sa jeg kunne nok kjenne noe til smertene under knebøyen, men at det ikke var farlig - bare vondt. Jeg skal trene knebøy på fredag, så jeg får se hvor vondt det gjør da.

Den betennelsen jeg har er forsåvidt en veldig vanlig lidelse blant ungdom som trener styrke, så det er godt mulig du også har pådratt deg en liten betennelse :). Som jeg nevnte tidligere; sjekk med fysio!

Endret av EirikYeah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...