Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Jeg tenker og at det høres litt rart ut at man skal begynne på relativt tunge øvelser uten å ha noen grunnstyrke i kroppen?

Hvis du begynner på 20 kg i alle øvelser (bare stanga) utenom markløft (der du begynner på 40kg) så er ikke det særlig tungt. Hvis du er usikker på teknikken kan du godt lære den skikkelig, men det er vanskelig å ha perfekt teknikk i knebøy f.eks med bare 20 kg på ryggen..

Ta av 10-20%, løft det til du kjem opp i 15-20 og legg på litt.

Kjem litt an på kva øving det er.

Til jeg kommer opp i 15-20 reps?

Trener SL5x5, er snakk om skulderpress.

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker og at det høres litt rart ut at man skal begynne på relativt tunge øvelser uten å ha noen grunnstyrke i kroppen?

Hvis du begynner på 20 kg i alle øvelser (bare stanga) utenom markløft (der du begynner på 40kg) så er ikke det særlig tungt. Hvis du er usikker på teknikken kan du godt lære den skikkelig, men det er vanskelig å ha perfekt teknikk i knebøy f.eks med bare 20 kg på ryggen..

Takk for svar. Eksisterer det et program lik Stronglifts5X5 som flere slenger seg på når de har fått erfaring og trent styrketrening i 8-12 måneder? Blir man stående på et program som SL5x5 og øker vekten, eller trekker man ut spesifikke øvelser og kombinerer selv?

Jeg er selv ikke særlig erfart når det gjelder styrketrening. Jeg har trent på treningssenter i 2-3 måneder, 3 dager i uken, hvor øktene har fokus på rygg (økt 1), bryst, skuldre og triceps (økt2) og ben og biceps(dag3). Jeg tenker å fortsette på programmet jeg nå følger (for å bli sterkere i hele kroppen), for å så gå videre på et program for de mer erfarte. Skulle gjerne visst om det er et program som går igjen hos flere.

Lenke til kommentar

Tror det blir mer fornuftig om man bare gjør sånn: Ta av 10-20%, løft det til du kjem opp i 15-20 og legg på litt.

Gå ned i vekt, 10 - 20%, og derfra øker du jevnt til du passerer det punktet du var på.

Ta av 10-20%, løft det til du kjem opp i 15-20 og legg på litt.

Kjem litt an på kva øving det er.

Til jeg kommer opp i 15-20 reps?

Trener SL5x5, er snakk om skulderpress.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Eksisterer det et program lik Stronglifts5X5 som flere slenger seg på når de har fått erfaring og trent styrketrening i 8-12 måneder? Blir man stående på et program som SL5x5 og øker vekten, eller trekker man ut spesifikke øvelser og kombinerer selv?

Jeg er selv ikke særlig erfart når det gjelder styrketrening. Jeg har trent på treningssenter i 2-3 måneder, 3 dager i uken, hvor øktene har fokus på rygg (økt 1), bryst, skuldre og triceps (økt2) og ben og biceps(dag3). Jeg tenker å fortsette på programmet jeg nå følger (for å bli sterkere i hele kroppen), for å så gå videre på et program for de mer erfarte. Skulle gjerne visst om det er et program som går igjen hos flere.

For å si det sånn, så er det folk som har treng SL5x5 i mange år, og blitt enormt sterke. Men, dersom du ikke vil det kan du gå over på

SL3x5, SL1x5, som er sykt tunge program. 5/3/1 er også populært. Er egentlig en jungel av gode treningsprogrammer, ville heller fokusert på teknikk og å få i gang treningen en god stund før jeg hadde hoppet over på noe nytt. Trenger ikke tenke på sånt ennå, er langt fram i tid.

Ellers har du som du selv nevner RYP Grunnprogram, som også er et godt og enkelt begynnerprogram.

Det viktigste er uansett kostholdet ditt. Få i deg det du tror er nok mat, så når du tror du har fått i deg nok, spiser du like mye en gang til, kanskje to. 3000 kcal / dag er kjekt å ha om du vil opp i vekt. Få i deg nok protein og kcal, helst fra skikkelig mat. Sliter du er det selvfølgelig mulig å ta shaker (protein, gainer o.l.).

Lenke til kommentar

For å si det sånn, så er det folk som har treng SL5x5 i mange år, og blitt enormt sterke. Men, dersom du ikke vil det kan du gå over på

SL3x5, SL1x5, som er sykt tunge program. 5/3/1 er også populært. Er egentlig en jungel av gode treningsprogrammer, ville heller fokusert på teknikk og å få i gang treningen en god stund før jeg hadde hoppet over på noe nytt. Trenger ikke tenke på sånt ennå, er langt fram i tid.

Ellers har du som du selv nevner RYP Grunnprogram, som også er et godt og enkelt begynnerprogram.

Det viktigste er uansett kostholdet ditt. Få i deg det du tror er nok mat, så når du tror du har fått i deg nok, spiser du like mye en gang til, kanskje to. 3000 kcal / dag er kjekt å ha om du vil opp i vekt. Få i deg nok protein og kcal, helst fra skikkelig mat. Sliter du er det selvfølgelig mulig å ta shaker (protein, gainer o.l.).

Kostholdet er uten tvil den største utfordringen. Jeg har noe fett å ta av (180 høy og 92kg), og prøver derfor å ha et kalorioverskudd, mens jeg har et proteinoverskudd. Det skal sies at det ikke er enkelt. Å telle kalorier blir ofte glemt, og proteinene er ikke alltid å få tak i. Proteinpulver er naturligvis et alternativ, men i hjemmet er mor redd for den slags, så det får heller bli med fast føde.

Utifra tidligere kalorikalkulatorer skal jeg ha i meg 3400 om dagen når jeg er fysisk aktiv, og rundt 3000 de gangene jeg er inaktiv. Jeg stoler ikke fullt på disse netttjenestene, men det er allikevell en utfordring å nå disse målene uten shakes o.l. Slik det er nå har jeg kuttet ut et mellommåltid (grovbrød, knekkebrød eller havregrøt m. skinke,salat,leverpostei eller egg+nøtter og frukt)som skal være omtrent 500kcal. Det er bare så vanskelig å holde tellingen når helgen kommer, og det ikke lenger er de faste produktene som ligger i kjøleskapet. Spesielt vanskelig å få i seg så mye mat når man i tillegg er 16 og ikke bestemmer over alle måltidene.

Er det noe vits i å fjerne noe av fettet og minske fettprosenten (kaloriunderskudd med proteinoverskudd for å beholde muskelmassen)for å så ha et kalorioverskudd for å fjerne fettet? Eller er det like greit å holde meg på et stabilt nivå når det gjelder kcal og heller fjerne fettet gjennom treningen fremfor kostholdet? Jeg syntes det er svært vanskelig å fjerne fettet/gå ned i vekt, samtidig som jeg vil opprettholde/bygge muskler og unngå å gå fort opp igjen.

Endret av Krølle
Lenke til kommentar

Jeg skal ha rundt 3400kcal, og det er pokker meg mye mat. Godt vi har shakes!

Ja, 3400 kcal er mye mat. Men spiser du rett mat så er det ikke så mye like vel. Du blir vant med matmengden etter hvert. Å få i deg 2000 kcal fra mat, og resten fra shakes er ikke å anbefale. Dyrt blir det også. For å få i deg mange kcal er det svært god hjelp i

• Melk
  • Nøtter
  • Olivenolje (900 kcal / 100g)
  • Tunfisk
  • Åpenbart er det også god hjelp i proteinshakes, gainere o.l

Kjapt spørsmål. Begynte på fyrstikkprogrammet forrige onsdag. Har gjennomført "dag 2" og "dag 3" for ordens skyld slik at "dag 1" blir på mandag.

Problemet kommer på dag 2 hvor jeg skal gjøre både leg curl og beinpress da vi ikke har noen av disse. Hvilke øvelser kan jeg erstatte de med?

Knebøy. Men du MÅ ha skikkelig teknikk. Anbefaler deg å lære den veldig godt før du begynner med tunge tunge vekter.

How to squat - fra stronglifts.com

So you think you can squat (6 deler)

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Haha, skal faktisk se om de har det på rema nå. Selvfølgelig spiser bolere nutrilett.

edit: Det ble sushisjappa istedet. Rema er for kjerringer.

Mmmm. Sushi.

Hva folk gjør etter 5x5, om de i det hele tatt gjør noe nytt er svært forskjellig. Selv har jeg gått mer over på vektløfting. Andre går kanskje inn i styrkeløft, noen begynner med mer styrkebaserte program. Andre begynner med mer hypertrofiprogram (bygge muskler).

Det skal nevnes at SL5x5 er basert på to ting: Trene og spise. Hver av de veier ca 50% hver. I.e. SL5x5 fungerer ikke hvis du ikke spiser tilstrekkelig med mat, eller hvis du ikke trener (åpenbart). Derfor er det et program hvor det er lett å legge på seg litt ekstra ved siden av musklene. Det er kanskje ikke det du har tenkt til, så i ditt tilfelle ville jeg anbefalt deg å spise en god del protein protein, samtidig som du ligger litt i underskudd. Hvertfall i startfasen hvor du øker fra 20kg (stanga). Dette kan du også gjøre selv om du ikke trener SL5x5. Det blir vanskeligere å øke i øvelsene, men det er ikke rent umulig.

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål. Begynte på fyrstikkprogrammet forrige onsdag. Har gjennomført "dag 2" og "dag 3" for ordens skyld slik at "dag 1" blir på mandag.

Problemet kommer på dag 2 hvor jeg skal gjøre både leg curl og beinpress da vi ikke har noen av disse. Hvilke øvelser kan jeg erstatte de med?

Knebøy. Men du MÅ ha skikkelig teknikk. Anbefaler deg å lære den veldig godt før du begynner med tunge tunge vekter.

How to squat - fra stronglifts.com

So you think you can squat (6 deler)

Har kjørt stronglifts over tre måneder og RYP en god stund, så har god innføring i knebøy da det ble kjørt tre ganger i uken. Tenkte bare hvilke øvelser som ville være en god erstatter for både legcurl og beinpress, da disse skal være på samme dag. Vil det være nok å bytte begge mot knebøy, og i såfall, hvilken repitisjonsstruktur vil dere anbefale?

Eneste maskinen vi har for ben på studioet er en som tar forside lår. Noe lignende denne, bare ikke så simpel:

529l.jpg

Endret av spinkeljaevel
Lenke til kommentar

Du mener jeg burde kjøre knebøy 5x5 alle dagene? Istedenfor 3-5x1-5 som er satt opp på dag 1 og 3?

Kjørte 5x5 stronglifts tre måneder før sommerferien. Så hadde studioet stengt i sommer for de under 18.. Har kjørt RYP siden det åpnet igjen, altså 5-6 måneder, men har kjørt 5x5 hele tiden på knebøy da jeg ikke liker høyreps-knebøy.

Har ikke tatt markløft siden jeg kjørte stronglifts da det ikke var med i RYP-programmet, så kjørte veldig lett i forrige uke. Men 70-80kgx5 er vel det jeg tar i mark, mens i knebøy er det 70-75kgx5.

Endret av spinkeljaevel
Lenke til kommentar

Det blir vanskeligere å øke i øvelsene, men det er ikke rent umulig.

Til slutt er det umulig, jo. Du kan ikke øke og øke og øke og øke til du bøyer 800 kg.

A) Her var det snakk om når en ligger i underskudd. Da er det selvfølgelig vanskeligere å øke i øvelsene når en kommer til et stagneringspunkt.

B) Selvfølgelig er det til slutt umulig. Det skal mye godvilje til for å tolke kommentaren dithen. :p

Lenke til kommentar

wingeer: Finnes det program for tøying for å oppnå betre mobilitet i samband med knebøy? Alle seier "ta squat to stand osv.", men har du sett noko definert program eller framgangsmåte? Dynamisk oppvarming på trening er greit, men det må nok litt tøying til utanfor treninga skal det bli noko resultat.

Lenke til kommentar

Jeg skal ha rundt 3400kcal, og det er pokker meg mye mat. Godt vi har shakes!

Ja, 3400 kcal er mye mat. Men spiser du rett mat så er det ikke så mye like vel. Du blir vant med matmengden etter hvert. Å få i deg 2000 kcal fra mat, og resten fra shakes er ikke å anbefale. Dyrt blir det også. For å få i deg mange kcal er det svært god hjelp i

• Melk
  • Nøtter
  • Olivenolje (900 kcal / 100g)
  • Tunfisk
  • Åpenbart er det også god hjelp i proteinshakes, gainere o.l

Gode råd. Jeg bruker å gjøre som du nevner her, ca 1000-1400kcal fra shakes. Det er dog måltidsshaker, og ikke rene proteinshaker. Hvor pleier du å bruke olivenoljen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...