Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg slenger meg på den nylege trenden med å få teknikkhjelp av totalt framande. Kom ein kar bort i dag mens eg var i benken (ein av våre nye landsmenn her og faktisk) og spurte om eg trente bryst. Måtte bekrefte at dette stemte bra ja. Då kunne han informere om at eg hadde feil teknikk og ville vise.

1: Eg måtte ligge flatt med ryggen for å unngå skader.

2: Då han demonstrerte hadde han av ein eller anna grunn beina oppå benken i enden.

3: Det var viktig at eg let stanga gå heilt ned til brystet før eg går opp igjen.

4: Stanga skal rett opp og ned over brystvortene, ikkje ned mot magen.

Eg var ferdig med mine sett, så eg jatta med og prøvde det han forklarte. Kjente ikkje ein dritt i brystet, i sterk kontrast til min teknikk, der eg kjente deg veldig godt i dag.

Skulle gjerne tatt diskusjonen, men eg er ikkje på treningssenter for å undervise, eg er der for å trene og koma meg heim igjen.

Han hadde kanskje rett på eitt punkt, når det gjeld kor langt ned mot magen eg går. Har ikkje filma så mykje av benken, så det er nok ein fare for at eg går litt for langt ned der. Uansett prøver eg ikkje å løfta rett over brystet.

Lenke til kommentar

Jeg pleier å si fra de gangene jeg ser at folk trener på en måte som kan gi skade. Har sagt fra når folk har krum rygg i markløft, men gidder ikke si noe til 16-åringene som trener biceps med bedriten teknikk. Å ikke si fra når man ser at folk trener på en måte som kan skade dem er bare dårlig gjort. Har ingenting imot at folk kommenterer hvordan jeg trener, men det er bare unntaksvis jeg tar meg bryet å høre på hva de har å si. Mye tull ute å går, men har lært mye av erfarne folk.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke at medier skal gjøre vekttap så jævlig komplisert. At feite folk nekter å trene får være deres eget problem. Jeg ser det når jeg er på kjøpesenteret. De sitter og trør i seg big macs og klager over hvor vanskelig det er å gå ned i vekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger ikke ta opp noen krangel. Total ignoranse fungerer like godt.

Noen som har innspill på dette her?

Hva er mest optimalt dersom jeg har stått fast på en vekt lenge?

1. Gå ned i antall sett, beholde vekta, beholde reps

2. Gå ned i antall reps, beholde sett, beholde vekta

3. Gå ned i vekt, beholde antall sett, beholde vekt

En kombinasjon, kanskje? Det jeg tenker er at jeg burde gå litt ned i vekt, men da tenker jeg at jeg burde holde meg på samme reps/ sett, og øke når jeg har sjans om det. Enige eller uenige?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder tips fra andre på treningssentrene stiller jeg meg normalt veldig positivt til dette. Nå er jeg en av 16 åringene som vandrer rundt på senteret, men i motsetning til de fleste vennene mine prøver jeg å lære teknikk før jeg legger på vekter. Det har hendt enkelte ganger at det har kommet andre bort og forklart på en fornuftig måte hva de anbefaler at jeg gjør. Naturligvis gjør de etter at jeg er ferdig med et sett, og de bruker ordet "anbefaler" fremfor "du gjør feil". Jeg har ingen ting imot veiledning såfremt jeg ikke er midt i en øvelse når noen slantrer bort.

Jeg har et spørsmål vedrørende programmene som RYP og 5X5 som iblant blir anbefalt for nybegynnere innenfor styrketrening. La meg ta Stronglifts 5x5 som et eksempel. Er det ikke feil å starte med såpass få repitisjoner på øvelser man ikke kjenner? Vil ikke det være svært stor sjanse for feil ved så få repitisjoner, mtye vekst og en teknikk som ikke er helt innarbeidet? Jeg tenker og at det høres litt rart ut at man skal begynne på relativt tunge øvelser uten å ha noen grunnstyrke i kroppen? Jeg spør fordi jeg ønsker forklaring, ikke fordi jeg mener noe er feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...