Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Ok. For saken er sånn at jeg av og til må ha hele 5 minutter pause mellom 4. og 5. settet (SL5x5), og føler det blir litt i overkant. Men tydeligvis ikke..? Godt.

 

Hva synes folk om denne planen? :

SL5x5 til 12 uker er ferdig, for så å gå over til RYP EM?

Eg har av og til 3-5 minutt pause på sistesettet i knebøy eller markløft. Det var meir behov for den type pausar når eg løfta etter trappemodellen med eit toppsett. Når eg no tar 70x5x5 så treng eg mindre restitusjon før det siste settet. Det er ikkje noko intervalltrening, ta den tida kroppen treng for å bli klar igjen, men ikkje overdriv.

 

RYP har meir fokus på muskelvekst i tillegg til styrke, men begge programma fungerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag var det ei skikkelig snål type på treningssenteret. Han var sikkert noen og tjue år. Her er hva som skjedde, fra jeg oppdaget ham, til jeg faktisk ble litt oppgitt.

 

Jeg ser at han kjører knebøy, av noe slag... Tror det var et prakteksempel på kvartbøy, for å si det slik. Så har det seg slik at jeg kjører smalbenk, og han lurer da på hvorfor jeg kjører smalbenk i steden for armhevinger. Vel, jeg ble litt forundret over hva han spurte om, og hadde ikke noe godt svar, annet enn at jeg ønsket å presse triceps litt mer med den øvelsen. Njoda, greit det, men jeg måtte kjøre armhevinger med vekter på ryggen. Det var win. (Jeg vet ikke, men smalbenk er nå en god øvelse synes jeg). Så sa han at han kjente seg igjen i oss, fra da han var yngre. Han hadde pumpet biceps og benka. Vel, det er ikke akkurat noe som blir prioritert over noe annet for min del, sa jeg. Åjoda, han visste hvordan vi var, og vi måtte rly kjøre hele kroppen, og ikke kun bryst og biceps. Så da sa jeg til ham at jeg kjører stronglifts 5x5, inkl. enkelte isolasjonsøvelser, og at noen måtte treffe på når jeg lå på benken, og at denne gangen var det ham. Så sa jeg thx for at du ser at jeg har pumpa litt pynt (biceps), selv om jeg ikke har kjørt det i dag. Det var første omgang.

 

Jeg pirket borti ham når han gikk forbi etterpå, og lurte hva han egentlig hadde slags teorier rundt trening. Åjo, det var da crossfit. Dette måtte jeg google når jeg kom hjem, sa'n. Det gikk i bøy, noe slags markløft-slengkast opplegg og benk. Og han hadde trossalt trent lenge, og kunne dette. Han trente også målrettet for å komme i form i forbindelse med militæret. Og var det noe jeg måtte gjøre, så var det å kjøre knebøy. Viktig!!! Ja, jeg kjører knebøy to ganger i uka, sa jeg (to-splitt, fire treninger). Og i motsetning til deg, kan det jo hende jeg faktisk får noe ut av det. Den knebøyen din vet jeg egentlig ikke hva vi skal kalle. Ånjo, nja... Han hadde øvd lenge, og selv om han kanskje ikke var perfekt, var det ganske så bra. Jaja, det får være greit det, tenkte jeg. Så fortsatte jeg med mitt.

 

Virker kanskje bare snålt for dere å lese, men jeg skjønte ærlig talt ikke helt hva han typa hadde i tankene. Men en ting er sikkert, og det er at han har lest mer enn han har trent opp gjennom disse årene sine, og det sier litt om tykkelsen på treningsloggen :w00t: (Uten at jeg skal skryte på meg å være noen ekspert, altså). Synes bare at han var en jævla teit dust av en bedreviter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Et lite stort spørsmål:

 

Etter 3 ukers fravær pga. sykdom/tannverk/nakkesleng så mangler jeg noe trykk i enkelte øvelser. Jeg har mista bittelitt volum på kassen, men mer på øvre rygg (føler jeg ihvertfall). Men, jeg har mista mye styrke på triceps/bryst men nesten ingenting på rygg :hmm:

 

Så jeg spør menigheden: Skal jeg ta en deload-periode (isåfall hvor lenge), eller skal jeg kjøre slik jeg gjør nå (max) ?

 

Til eksempel, dagens økt:

 

 

 

 

Bryst/triceps

 

Benk

 

15 x 40kg

10 x 50kg

10 x 65kg

10 x 70kg

4 x 70kg

9 x 65kg

5 x 65kg wtf...

 

Smal Benk

 

10 x 40kg

10 x 45kg

10 x 50kg

5 x 50kg

8 x 45kg

 

Dips

 

10 x 8 x 8

 

Skullcrusher

 

10 x 17kg

10 x 27kg

6 x 27kg

 

Omvent Pushup

 

10 x 15 x 15

 

Pushup

 

20 stk

 

 

 

 

17.November, siste skikkelige økt:

 

 

 

 

Bryst/Triceps

 

Benk

 

15 x 40kg

5 x 40kg

10 x 50kg

5 x 60kg x 2

5 x 70kg

5 x 80kg

5 x 82,5kg

7 x 82,5kg

4 x 85kg

4 x 82,5kg x 2

5 x 80kg x 2

4 x 80kg

3 x 82,5kg (med 8 suicide)

3 x 80kg (med 8 suicide)

 

 

Skråbenk med hantler

 

8 x 34kg x 2

7 x 34kg

 

Dips

 

10 x 10 x 8

 

Omvendt Pushup

 

10 x 10

 

Decline Pushup

 

18 x 17 x 14

 

 

 

 

Det skal også nevnes at jeg hoster som et jævla uvær om dagen, pga den nylige sykdommen. Antar at dette påvirker lungekapasiteten på en negativ måte, men dog :)

Lenke til kommentar

Fytti grisen så mange sett du kjører! :ohmy: Jeg hadde hvertfall stangert rimelig fort hadde jeg kjørt så mye! :)

 

 

Eh tja, jeg tar jo med oppvarmingen også :)

Samt, jeg skippa oppvarmingen en gang (begynte rett på 60 kg, for en som sa han hadde peiling mente det), og da klikka skulderen noe inni granskauen slik at den var hoven og smertefull.

Så etter det har jeg vært litt overtroisk.

Lenke til kommentar

I see :)

 

Kjører somregel sånn her jeg:

 

Si jeg skal kjøre 4x3 på 100kg i benk,

 

40kg - 6-8 reps

60kg - 4-6 reps

70-80kg - 4-5 reps

 

Pleier å holde for min del hvertfall. :)

Skal egentlig ikke kjøre noe særlig med flere reps enn du skal kjøre på. (ikke at jeg har noe kilder på det, men jeg har lest det ett sted)

F.eks om du skal kjøre 5x5 så skal man visst ikke kjøre 10-12 reps på oppvarming, men 5-8 reps.

Endret av Kjetil_90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

F.eks om du skal kjøre 5x5 så skal man visst ikke kjøre 10-12 reps på oppvarming, men 5-8 reps.

 

Ja, mitt faste opplegg pleier være slik du ser 17. november. Idag var målet å ta 3 x 10 x max så derfor ble det liiiitt jallah.

Dog, kjører jeg 5 kjappe og 5 langsomme på 40, 50 og 60kg.

Så jeg er enig i den.

Lenke til kommentar

Et lite stort spørsmål:

 

Etter 3 ukers fravær pga. sykdom/tannverk/nakkesleng så mangler jeg noe trykk i enkelte øvelser. Jeg har mista bittelitt volum på kassen, men mer på øvre rygg (føler jeg ihvertfall). Men, jeg har mista mye styrke på triceps/bryst men nesten ingenting på rygg :hmm:

 

Så jeg spør menigheden: Skal jeg ta en deload-periode (isåfall hvor lenge), eller skal jeg kjøre slik jeg gjør nå (max) ?

 

Til eksempel, dagens økt:

 

 

 

 

Bryst/triceps

 

Benk

 

15 x 40kg

10 x 50kg

10 x 65kg

10 x 70kg

4 x 70kg

9 x 65kg

5 x 65kg wtf...

 

Smal Benk

 

10 x 40kg

10 x 45kg

10 x 50kg

5 x 50kg

8 x 45kg

 

Dips

 

10 x 8 x 8

 

Skullcrusher

 

10 x 17kg

10 x 27kg

6 x 27kg

 

Omvent Pushup

 

10 x 15 x 15

 

Pushup

 

20 stk

 

 

 

 

17.November, siste skikkelige økt:

 

 

 

 

Bryst/Triceps

 

Benk

 

15 x 40kg

5 x 40kg

10 x 50kg

5 x 60kg x 2

5 x 70kg

5 x 80kg

5 x 82,5kg

7 x 82,5kg

4 x 85kg

4 x 82,5kg x 2

5 x 80kg x 2

4 x 80kg

3 x 82,5kg (med 8 suicide)

3 x 80kg (med 8 suicide)

 

 

Skråbenk med hantler

 

8 x 34kg x 2

7 x 34kg

 

Dips

 

10 x 10 x 8

 

Omvendt Pushup

 

10 x 10

 

Decline Pushup

 

18 x 17 x 14

 

 

 

 

Det skal også nevnes at jeg hoster som et jævla uvær om dagen, pga den nylige sykdommen. Antar at dette påvirker lungekapasiteten på en negativ måte, men dog :)

 

Du har vært borte fra trening i 3 uker og må regne litt med at de første ukene er harde.

Men start lett den første uken, du kommer deg fort opp igjen, tipper du ikke har fått spist så mye siden du har vært syk. Men det er godt kroppen har så god hukommelse at du er på plass igjen ganske så snart skal du se, og volum og styrke kommer tilbake ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser slike tullinger som du beskriver, stadig vekk. Det som alltid forbauser meg er at de fleste, på tross av at de har helt grusom teknikk i alle øvelser, er relativt muskuløse. Hvordan??? :ermm:

 

Han her ville jeg trodd aldri hadde reist seg fra sofaen... Relativt mye å gå på, dog ikke feit. Styrke? Nope, ikke det jeg fikk med meg, og han svetta så det kjentes av de fleste...

 

Og forresten, etter at jeg fikk beskjed om å kjøre mye bøy, og svarte med at jeg kjørte det, sa han at han håpet knærne mine holdt. Wait, what...? Bestem deg :D

Lenke til kommentar

Her skal vi da fortsette diskusjonen for alt rundt trening, kost(tilskudd), etc.[/url]

 

Tricky spørsmål: Skadet skulderen og kan ikke bruke den på noen måneder.

Noen som vet hvordan trene brystet uten å belaste skulderen?

Det trenger ikke være så enormt hard trening, bare sånn at jeg ikke "mister" alt jeg har trent for å oppnå.

(Det begynner å bli synlig at jeg ikke trener bryst og skulder.)

Lenke til kommentar

De blir vel testet for doping når det er skikkelige konkurranser? Eller?

Har lest litt nå, og kom over en artikkel fra 2008 om at dem ikke sjekket på konkuransene her i landet, men at i utlandet og i større konkuranser vart det sjekket.

 

http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=529772

 

De testene er kun for amfetamin etc. Det kan på ingen måte sammenlignes med testene WADA/ADN benytter seg av.

 

 

Edit: Legg merke til hvor mye rart som ofte skjer med utøverne rett før NSM. "Kyssesyken", betennelse i spiserøret så blodårer sprekker osv.

Endret av Bulava
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...