Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Kroppen blir vant til å gjøre det samme hele tiden, og vil etterhvert ikke reagere på lik måte.

 

Nå vet jeg ikke om det helt stemmer, men har lest det flere steder.

Det stemmer ikke fordi det er noe som heter progresjon og deload. Finnes utallige folk som har trent etter samme prinsipper/programmer i årevis som stadig har fremgang... :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg og har høyrt at ein skal endre øvingar her og der, men får det ikkje heilt til å stemme med det eg ser av program rundt omkring. SL5x5 er ganske minimalistisk der det går i dei same øvingane heile veien.

 

Kroppen vil kanskje tilpassa seg ein øving litt, men det går neppe lang tid før ein tilsvarande øving fungerer like godt. Det blir eventuelt om ein byter til ei øving som går i same bane, men tar litt forskjellig på dei forskjellige musklane. Det blir uansett meir bruk av øvingar og isolasjonsøvingar for å aktivere enkelte musklar.

Lenke til kommentar

Dvs en som trener bare markløft vil få større armer er en som trener bare bicepscurl.

Markløft er ein super øving, men den tar vel ikkje så veldig på armane? Dei heng jo berre rett ut i full extension. Med mindre du tar bicepscurl på toppen av eit markløft, då er du tøff. :D

 

Du kjem eit stykke med bicepscurl, men utan triceps blir det ikkje store armar.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Markløft er ein super øving, men den tar vel ikkje så veldig på armane?

Ikke snakk om at den tar på, den øker hormonopplegget så de blir større alikevel.

Samme som de som boler uten å trene får større armer en de som trener rent.

Siden man bare kan trene 100% og et bra baseprogram er 100% så sier resten seg selv.

Andre isolasjonsøvelser, 2-3 øvelser på en gruppe osv er noe man gjør i en periode for å styrke svake ledd eller skape symmetri og siden man ikke bare kan legge noe oppå 100% så har man vedlikehold på en av baseøvelsene , dvs ikke noen fremgang der i den prioriteringsfasen på for eks 6 uker.

 

Kan man bare ut av det blå legge inn div isolasjonsøvelser i programmet er programmet dårlig fra før av.

Det er ikke hva musklene klarer, det er nervesystemet man passer på og det er det man har hvilepauser for osv.

Endret av War
Lenke til kommentar

Selv driver jeg ikke med styrketrening i det hele tatt, men heller en god del med langdistanseløping (mest over 20km) så jeg lurer på en ting: hva var motivasjonen deres for å trene akkurat styrke? Fordi dere vil drive på med noe med målbare resultater (i form av kilo/rep.) og/eller utseendemessige grunner? :whistle:

Utsjånad og styrke i hovudsak, men bak det ligg eit utal fordelar.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Bedre selvtillitt gir det også, har en deltidsjobb på expert og det er praktisk å bare kunne ta en 80kg vaskemaskin og løfte den opp og sette den oppå en annen , mens de andre kuker rundt med trucken og brker 5 min på samme jobb.

 

Og når kundene rygger seg vill med henger kan man bare løfte opp hengeren bak og flytte den sidelengs.

Har planer om å trene til jeg dør, kult å se eldre over 80 som shotter proteinshaker og løfter litt vekter, når de ikke mister muskelmassen blir de heller ikke "skrøplige"

Endret av War
Lenke til kommentar

Store armer må være slitsomt. Vanlige t-skjorter passer jo ikke :(.

så lenge de ikke rakner, så er det vel greit :!:

 

Styrkeløftere som løfter kun mark, benk og knebøy er større en de fleste her inne vil bli.

Hormonboosten ved baseløft er større en isolasjonsøvelse på for eks biceps.

 

Dvs en som trener bare markløft vil få større armer er en som trener bare bicepscurl.

Og der var jeg begynt med markløft, knebøy og benk :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv driver jeg ikke med styrketrening i det hele tatt, men heller en god del med langdistanseløping (mest over 20km) så jeg lurer på en ting: hva var motivasjonen deres for å trene akkurat styrke? Fordi dere vil drive på med noe med målbare resultater (i form av kilo/rep.) og/eller utseendemessige grunner? :whistle:

Fordi trening er sunt og godt for kropp og sinn. Styrketrening/vektløfting er for meg det beste. Derfor.

 

Er det forskjell i måter å trene styrke på hvis man skal fokusere på eksplosive mot utholdende muskler?

Ja, selvfølgelig. Utholdenhet og eksplosivitet er to vidt forskjellige ting, og må følgelig trenes forskjellig.

Lenke til kommentar

Det heng vel saman med at ein trener tungt (2-8 reps) for styrke og lettare (8-20 reps) for volum. Du treng kortare pausar før du er klar for nytt sett med mange reps. Det kjennes kanskje meir i muskelen, det brenn meir med mange repetisjonar, ikkje at det blir så veldig tungt. Men den restituerer seg og kjappare. På tunge løft med få reps blir det tungt og vanskeleg å få opp vekta, men du får ikkje den same kjensla i muskelen.

 

Det er i alle fall sånn eg kjenner det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...