Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skrå/buet er ein betre bane med tanke på skulderhelsa.

 

Med VM i ryggsvai så kan jeg forstå den skrå banen der. Den banen vil jo være loddrett om han bare ikke hadde prøvd å touche rumpa med skulderbladene.

 

Edit: mulig jeg har misforstått noe, men å skyte brystkassen sånn opp kan da ikke være spesielt bra heller. Tenker på vinkel mellom brystet og overarmen. Sikkert bra for maksløft, men ikke for treningens del. Tror jeg da.. Noen som har noen gode motarguemnter?

 

Edit2: Ser jo at det vil bli en liten naturlig skrå når albuene ikke står 90 grader på kroppen, men det er uansett langt mindre enn hva jeg ser hos de som snakker om skrå eller buet bevegelsesbane.

 

 

Hvorfor ligge i svai? Jo ryggen er på sitt sterkeste når man ligger i svai, og man ligger stødig. Man belaster mindre på skuldrene da man har skuldrene ned og bak i benken, og får brystet opp, og løftebanen blir mindre som igjen fører til at man kan løfte tyngre. Og brystet blir bedre aktivert, og når man skyver stanga skrått bakover kan man ha litt større kraft som gjør at løftet blir noe lettere.

 

Så det og ligge som et flatbrød på benken vil bare føre til dårligere aktivering av bryst, og man får lenger løftebane og rotatorcuffen får unødvendig stor belastning, løftet blir tyngre og man ligger ikke stødig. Så jeg vet ikke med deg, men jeg er ute etter og løfte mest mulig, uten og dra på meg unødvendige skader.

Endret av joakimz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

RYP er et treningsprogram, og det er ingen treningsprogrammer hvor man må kjøpe et eksakt proteinpulver eller måltidserstatter. Dette er noe bare dem prøver å få deg til å kjøpe, så de skal tjene penger.

Du vil finne mye billigere proteinpulver andre steder, vist du har behov for det.

 

Når det gjelder mat så er all slags kjøtt bra, kyllingfileet, biff, karbonadedeig osv. bra.

Selvfølgelig, det var litt av grunnen til at jeg tok det opp :)

Men når vet jeg at jeg trenger proteinpulver? Det er mange som sier til meg at jeg ikke burde bruke proteinpulver, men heller få inn proteinene gjennom kjøtt, fisk, kylling osv..

De har rett i at du heller kan få inn proteinene gjennom kjøtt og ordentlig mat. Men da må du no spise veldig mye mat for å fylle proteinbehovet ditt.

 

Jeg ville anbefalt et Whey proteinpulver, som du tar rett etter en økt. Er vell de første 30 minuttene etter du har trent kroppen er mest mottakelig for næring, og da er en shake både veldig bra og lettvint. Blir litt stress å dra hjem og begynne å kokke og få i stand alt på så kort tid.

Lenke til kommentar

Hva mener folket om å trene 6 dager i uka, blir det for mye?

Kjører en 2-split.

 

Mandag - Bryst/Skuldre og Triceps

Tirsdag - Bein/Rygg og Biceps

 

Onsdag - Bryst/Skuldre og Triceps

Torsdag - Bein/Rygg og Biceps

Fredag - Bryst/Skuldre Triceps

 

Lørdag eller Søndag - Bein/Rygg og Biceps

 

 

Går det greit, eller blir det for mye på hver muskelgruppe? Har jo en ventedag mellom hver, og jeg kjører ikke til failure.

Lenke til kommentar

VM i ryggsvai? Det er den beste måten å ta benkpress på. Å ligge heilt flatt er det som ikkje er bra, oppspennet han har er veldig bra. Han burde kanskje hatt hælane nedi, men ellers er det fint. Oppspennet skal vere så langt opp du kjem med magen som mogleg utan at skuldre eller rumpa løftar seg frå benken.

 

Det er ikkje noko problem å løfta rett opp og ned frå den posisjonen, men det er som sagt ikkje anatomisk optimalt i forhold til skuldrene.

 

Du må gjerne kome med kjelder for motargument, men dette er den teknikken som blir anbefalt av folk som løftar tungt.

Hvorfor er ikke bra å ligge flatt? Hvis han (i videoen du linket til) hadde hatt en liten eller ingen svai så hadde han jo løftet nesten loddrett. Arbeidet som brystkassen og armene da utfører ville jo vært akkurat den samme om han ikke går helt opp i bro. Den skrå banen kommer av at overarmene hans ikke står 90 grader rett på overkroppen, men det er kanskje det du sikter til når du sier at det ikke er anatomisk optimalt?

 

At en teknikk blir anbefalt av "de som løfter tungt" er for meg ikke et godt nok argument til å gjøre det samme når jeg ikke ser logikken bak det. At flere av dere her inne følger det og mener det er en bra måte, er derimot et godt argument da jeg anser dere som oppegående treningsnarkomane :)

 

 

Hvorfor ligge i svai? Jo ryggen er på sitt sterkeste når man ligger i svai, og man ligger stødig. Man belaster mindre på skuldrene da man har skuldrene ned og bak i benken, og får brystet opp, og løftebanen blir mindre som igjen fører til at man kan løfte tyngre. Og brystet blir bedre aktivert, og når man skyver stanga skrått bakover kan man ha litt større kraft som gjør at løftet blir noe lettere.

 

Så det og ligge som et flatbrød på benken vil bare føre til dårligere aktivering av bryst, og man får lenger løftebane og rotatorcuffen får unødvendig stor belastning, løftet blir tyngre og man ligger ikke stødig. Så jeg vet ikke med deg, men jeg er ute etter og løfte mest mulig, uten og dra på meg unødvendige skader.

Jeg kan forstå at det å stramme ryggen fører til økt muskelaktivering som igjen fører til økt styrke og kontroll i et løft, men å fokusere såå mye på ryggen i en øvelse som primært tar på bryst, skuldre og triceps finner jeg merkelig. Spesielt når jeg ser så mange prøve på dette, men ende opp med en teknikk som er helt på jordet.

 

Hvordan vil en større vinkel mellom bryst og overarm føre til dårligere aktivering av brystet? All logikk tilsier jo motsatt. I alle øvelser (som ikke går på rygg-mage) bør man jo etterstrebe å få trent hele muskelens bevegelsesbane og med økt fokus på der muskelen er utstrekt. At man får en lengre bevegelsesbane kan jeg se negative sider med, men bare når man skal løfte maksløft. Ved trening så finner jeg det merkelig å korte ned på denne. Blir som for ekempsl å ta knebøy ned til 90 grader i kneet for å skal klare litt mer vekt.

 

Kan du beskrive, hvis du kjenner godt nok til rotatorcuffen, hvorfor den får unødvendig stor belastning ved å løfte tilnærmet loddrett? Så lenge vinkelen mellom overarm og overkropp (sett ovenifra) er den samme, så klarer ikke jeg å se hvorfor dette skal påvirke rotatorcuffen negativt.

 

Grunnen til at mange har en veldig skrå bevegelsesbane kommer jo av at de krummer ryggen så mye de bare klarer. Derfor må også vinkelen til bevegelsesbanen forandres i forhold til benken. Kan det være på grunn av dette at mange ender opp med å ligge flatt og likevel løfte med overdrevent skrå bevegelsesbane?

 

At noen velger å ha en buet bevegelsesbane klarer jeg i alle fall ikke å se poenget med, men nå hadde heller ikke videoen din det. Hvis noen vet hvorfor, så gjerne opplys meg.

Lenke til kommentar

Takk for flott innlegg :) Skal lese meg opp skikkelig i morgen. Er stående arbeidspult "terapi", eller varig løsning?

Det blir nok en varig løsning, men det er opp til deg. Om du velger å sitte, er det viktig å reise seg opp hvert 20. minutt og gå litt rundt. Anterior pelvic tilt er vanskelig å fikse helt ordentlig, om en uansett sitter halvparten av dagen. Det er jo der hovedproblemet ligger. Men med gode strekke/styrkerutiner, kan den rettes ganske godt opp, og holdes der.

 

Med stående pult slipper du å tenke på dette, men til gjengjeld er det både tungt og uvant i starten. Første fokus er uansett å gradvis rette opp APT-en din. :)

 

Du kan selvfølgelig trene styrke om du vil, bare pass på at den oversvaien holdes tilbake om det blir for tungt.

Lenke til kommentar

RYP er et treningsprogram, og det er ingen treningsprogrammer hvor man må kjøpe et eksakt proteinpulver eller måltidserstatter. Dette er noe bare dem prøver å få deg til å kjøpe, så de skal tjene penger.

Du vil finne mye billigere proteinpulver andre steder, vist du har behov for det.

 

Når det gjelder mat så er all slags kjøtt bra, kyllingfileet, biff, karbonadedeig osv. bra.

Selvfølgelig, det var litt av grunnen til at jeg tok det opp :)

Men når vet jeg at jeg trenger proteinpulver? Det er mange som sier til meg at jeg ikke burde bruke proteinpulver, men heller få inn proteinene gjennom kjøtt, fisk, kylling osv..

De har rett i at du heller kan få inn proteinene gjennom kjøtt og ordentlig mat. Men da må du no spise veldig mye mat for å fylle proteinbehovet ditt.

 

Jeg ville anbefalt et Whey proteinpulver, som du tar rett etter en økt. Er vell de første 30 minuttene etter du har trent kroppen er mest mottakelig for næring, og da er en shake både veldig bra og lettvint. Blir litt stress å dra hjem og begynne å kokke og få i stand alt på så kort tid.

Ja det er det jeg også har tenkt :thumbup:

Lenke til kommentar

 

VM i ryggsvai? Det er den beste måten å ta benkpress på. Å ligge heilt flatt er det som ikkje er bra, oppspennet han har er veldig bra. Han burde kanskje hatt hælane nedi, men ellers er det fint. Oppspennet skal vere så langt opp du kjem med magen som mogleg utan at skuldre eller rumpa løftar seg frå benken.

 

Det er ikkje noko problem å løfta rett opp og ned frå den posisjonen, men det er som sagt ikkje anatomisk optimalt i forhold til skuldrene.

 

Du må gjerne kome med kjelder for motargument, men dette er den teknikken som blir anbefalt av folk som løftar tungt.

Hvorfor er ikke bra å ligge flatt? Hvis han (i videoen du linket til) hadde hatt en liten eller ingen svai så hadde han jo løftet nesten loddrett. Arbeidet som brystkassen og armene da utfører ville jo vært akkurat den samme om han ikke går helt opp i bro. Den skrå banen kommer av at overarmene hans ikke står 90 grader rett på overkroppen, men det er kanskje det du sikter til når du sier at det ikke er anatomisk optimalt?

 

At en teknikk blir anbefalt av "de som løfter tungt" er for meg ikke et godt nok argument til å gjøre det samme når jeg ikke ser logikken bak det. At flere av dere her inne følger det og mener det er en bra måte, er derimot et godt argument da jeg anser dere som oppegående treningsnarkomane :)

 

 

Hvorfor ligge i svai? Jo ryggen er på sitt sterkeste når man ligger i svai, og man ligger stødig. Man belaster mindre på skuldrene da man har skuldrene ned og bak i benken, og får brystet opp, og løftebanen blir mindre som igjen fører til at man kan løfte tyngre. Og brystet blir bedre aktivert, og når man skyver stanga skrått bakover kan man ha litt større kraft som gjør at løftet blir noe lettere.

 

Så det og ligge som et flatbrød på benken vil bare føre til dårligere aktivering av bryst, og man får lenger løftebane og rotatorcuffen får unødvendig stor belastning, løftet blir tyngre og man ligger ikke stødig. Så jeg vet ikke med deg, men jeg er ute etter og løfte mest mulig, uten og dra på meg unødvendige skader.

Jeg kan forstå at det å stramme ryggen fører til økt muskelaktivering som igjen fører til økt styrke og kontroll i et løft, men å fokusere såå mye på ryggen i en øvelse som primært tar på bryst, skuldre og triceps finner jeg merkelig. Spesielt når jeg ser så mange prøve på dette, men ende opp med en teknikk som er helt på jordet.

 

Hvordan vil en større vinkel mellom bryst og overarm føre til dårligere aktivering av brystet? All logikk tilsier jo motsatt. I alle øvelser (som ikke går på rygg-mage) bør man jo etterstrebe å få trent hele muskelens bevegelsesbane og med økt fokus på der muskelen er utstrekt. At man får en lengre bevegelsesbane kan jeg se negative sider med, men bare når man skal løfte maksløft. Ved trening så finner jeg det merkelig å korte ned på denne. Blir som for ekempsl å ta knebøy ned til 90 grader i kneet for å skal klare litt mer vekt.

 

Kan du beskrive, hvis du kjenner godt nok til rotatorcuffen, hvorfor den får unødvendig stor belastning ved å løfte tilnærmet loddrett? Så lenge vinkelen mellom overarm og overkropp (sett ovenifra) er den samme, så klarer ikke jeg å se hvorfor dette skal påvirke rotatorcuffen negativt.

 

Grunnen til at mange har en veldig skrå bevegelsesbane kommer jo av at de krummer ryggen så mye de bare klarer. Derfor må også vinkelen til bevegelsesbanen forandres i forhold til benken. Kan det være på grunn av dette at mange ender opp med å ligge flatt og likevel løfte med overdrevent skrå bevegelsesbane?

 

At noen velger å ha en buet bevegelsesbane klarer jeg i alle fall ikke å se poenget med, men nå hadde heller ikke videoen din det. Hvis noen vet hvorfor, så gjerne opplys meg.

 

Arching is the best way to ensure that your upper body is tight, and can help protect your shoulders by keeping the muscles around the joint in place and, more importantly, by limiting humeral abduction. Someone who benches with a flat back most likely is a “shoulder bencher,” which means that their elbows are flared almost to their ears and the bar is way to close to their face. Add in the fact that they have their mid-trap area driven into the bench with their lats hanging off the bench, and it’s pretty easy to understand that these benchers have no upper body stability and in a more dangerous position from both an acute and chronic sense. In the process of writing this article, I went to the gym and benched like I have in the past - almost exactly as I just described as “the wrong way.” I worked to 225 and shut it down after that. My raw bench with the proper technique is approximately 400 pounds, yet when I took out 225 without arching; it felt like a ton - like it was going to fall right through me. I had no control over where it was going to touch my chest. Look at a flat-back bencher and notice how far his elbows dip below the bench; now look at someone who is arching. The difference is night and day, unless the flat-back bencher has a huge gut and T-rex arms.

http://www.elitefts.com/documents/step_up.htm

 

Det er ganske så stor enighet blant de beste benkpresserne at løftebanen skal være skrå, eller J-formet ved å treffe på det høyeste punktet av brystet med god oppspenning (det blir et sted mellom brystvortene og øvre del av mage) og ende opp rett over skuldrene i topposisjon.

 

Du skal ikke ha rumpa i været, men grunnen til at du "mister" spennet i skulderbladene er nok at du ligger flatt på benken. Korrekt oppspenning gjør at hoved-kontaktpunktene skal være nakken/øvre rygg og bein, du skal nesten stå i en spent bue (men rumpa skal berøre benken). Det hjelper å få beina bredere og lenger opp mot hodet/under kroppen.

 

Poenget med buet rygg er for å få mest mogleg oppspenn og bli tight i ryggen. Benkpress er ein øvelse for bryst og armer, difor skal ein spenne opp ryggen for at den ikkje blir belasta.

Lenke til kommentar

Allerede gitt opp GVT? ;)

Ja, gidder ikke starte på noe nytt program nå. Trener bare ut jula, så starter jeg på noe i Januar igjen.

 

Hvorfor bytter du hele tiden egentlig?

Er ikke ofte jeg bytter. Nå har jeg kjørt HST i 8 uker, og nå trener jeg som jeg vil frem til Januar.

 

Er heller ikke lurt å trene etter samme opplegg i lang tid.

Lenke til kommentar

Kroppen blir vant til å gjøre det samme hele tiden, og vil etterhvert ikke reagere på lik måte.

 

Nå vet jeg ikke om det helt stemmer, men har lest det flere steder.

 

Handler mer om periodisering det. Etterhvert kan det ha noe for seg å øke volumet for å få respons, men ikke nødvendig å bytte ut ting som fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...