Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal prøve meg på denne metoden på noen øvelser i noen uker nå.

Det er jo trening til failure, mens jeg trener en 2-split.

Skal jeg kjøre vanlig reps og sets, de første dagene, for så å ta den metoden før helga og hvileperiode. Eller kan jeg kjøre metoden 2 ganger i uken?

Du er faen meg mere inkosekvent enn meg hva treningsmetoder angår :tease:

 

Finn noe gammelt og velkjent som funker FFS, ting skjer ikke over natta selv om du trener etter disse folkas prinsipper. Det eneste du gainer er en epost nedspamma av folk som "kjenner" Plitt eller Stompani som tilbyr "new and weird tips for free" og som senere vil ha deg til å kjøpe et program de har utvikla fra nettop dette "new and weird musclegaining2000 tip"...

 

Jeg har selv gått i den fella for noen år siden da jeg var ung og dum og endte opp med å måtte ordne ny epost samtidig som jeg ikke egt fikk noe særlig matnyttige tips fra de som solgte programmene...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter å ha unngått knebøy en stund, er det på tide å ta tak i problemet i stedet for å unngå det. Har problemer med oversvai.

 

Dette er ekstremt vanlig for oss som sitter mye på skole og jobb, med overaktive hoftebøyere og dårlig hoftekontroll.

 

post-26121-0-10257400-1324152712_thumb.jpg

Vil løfte som bildet til venstre: Jevn fordeling av vekt på mage og korsrygg. Løfter slik som til høyre: Balansen blir skjev, så korsryggen må bære nesten all vekta, mens magen ikke får blitt med på jobben.

 

Noen som har noen gode øvelser for hoftekontroll?

Lenke til kommentar

Skrå/buet er ein betre bane med tanke på skulderhelsa.

 

Med VM i ryggsvai så kan jeg forstå den skrå banen der. Den banen vil jo være loddrett om han bare ikke hadde prøvd å touche rumpa med skulderbladene.

 

Edit: mulig jeg har misforstått noe, men å skyte brystkassen sånn opp kan da ikke være spesielt bra heller. Tenker på vinkel mellom brystet og overarmen. Sikkert bra for maksløft, men ikke for treningens del. Tror jeg da.. Noen som har noen gode motarguemnter?

 

Edit2: Ser jo at det vil bli en liten naturlig skrå når albuene ikke står 90 grader på kroppen, men det er uansett langt mindre enn hva jeg ser hos de som snakker om skrå eller buet bevegelsesbane.

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar

Etter å ha unngått knebøy en stund, er det på tide å ta tak i problemet i stedet for å unngå det. Har problemer med oversvai.

 

Dette er ekstremt vanlig for oss som sitter mye på skole og jobb, med overaktive hoftebøyere og dårlig hoftekontroll.

 

post-26121-0-10257400-1324152712_thumb.jpg

Vil løfte som bildet til venstre: Jevn fordeling av vekt på mage og korsrygg. Løfter slik som til høyre: Balansen blir skjev, så korsryggen må bære nesten all vekta, mens magen ikke får blitt med på jobben.

 

Noen som har noen gode øvelser for hoftekontroll?

Du lider av anterior pelvic tilt, den meste kjente holdningsdysfunksjonen. Her er en flott tråd om hvordan du kan fikse holdningen din (update på øvelser her ). Jeg personlig følger Starting Stretching, med ekstra hardt fokus på bru-øvelsen, ettersom jeg også lider av anterior pelvic tilt.

 

Du kan også med stor fordel skifte til en stående arbeidspult. I lange økter er det best å kombinere sitting og ståing, derfor bør arbeidspulten ha regulerbare bein som enkelt kan justere høyden på pulten. Jeg har laget meg en stående pult selv med hjelp av slike grønne frukt-kasser. Det ser kanskje veldig jalla ut, men det funker! :p

 

Det er bra at du tar tak i problemet. Krevende styrketrening med anterior pelvic tilt er ikke å anbefale,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har bestemt meg for å gå mer inn for treningen, få vekk det fettet jeg ikke liker, og i tillegg stramme meg opp. Jeg er 15 år, og det var noen her på forumet som sa at hvis jeg strammer meg opp, og passer på kosten, så går fettet vekk "av seg selv." Så jeg planlegger å holde meg til en halv liter cola om lørdagen, og smoothies for å stille søtbehovet. Spise rundt 4-6 måltider hver dag, akkurat hva og når, vet jeg ikke enda. Skal også prøve meg på RYP, men alt det MealTech greiene og ProZyme, hva gjør jeg med det?

 

Har egentlig aldri vært fornøyd med kroppen min, så nå er det faen meg på tide. ikke så lenge til jeg begynner på videregående nå heller, så når jeg har begynt, regner jeg med å ta treningen rett etter skolen. Akkurat nå i det siste har jeg trent fra 19-21, og fikk beskjed av en annen på forumet at jeg hadde for mange øvelser, som også var "isolerende" øvelser. Så jeg planlegger egentlig bare å følge RYP. Blir sykling istedenfor løping da jeg har et problem med bena.. Kjøpte meg også en landeveissykkel ifjor, og brukte den helt til høsten og regnet kom, men de helgene jeg er ledig fra våren av, planlegger jeg å sykle meg en tur, med så høyt tempo jeg klarer, kanskje intervaller.

 

Og så var det dette med mat, det har jeg ikke noe særlig peiling på. Hadde vært veldig fint om dere hadde noen tips til gode og sunne middager, gjerne andre måltider også. Det var vel alt jeg hadde å si

Takker for svar :D

Lenke til kommentar

RYP er et treningsprogram, og det er ingen treningsprogrammer hvor man må kjøpe et eksakt proteinpulver eller måltidserstatter. Dette er noe bare dem prøver å få deg til å kjøpe, så de skal tjene penger.

Du vil finne mye billigere proteinpulver andre steder, vist du har behov for det.

 

Når det gjelder mat så er all slags kjøtt bra, kyllingfileet, biff, karbonadedeig osv. bra.

Lenke til kommentar

Med VM i ryggsvai så kan jeg forstå den skrå banen der. Den banen vil jo være loddrett om han bare ikke hadde prøvd å touche rumpa med skulderbladene.

 

Edit: mulig jeg har misforstått noe, men å skyte brystkassen sånn opp kan da ikke være spesielt bra heller. Tenker på vinkel mellom brystet og overarmen. Sikkert bra for maksløft, men ikke for treningens del. Tror jeg da.. Noen som har noen gode motarguemnter?

 

Edit2: Ser jo at det vil bli en liten naturlig skrå når albuene ikke står 90 grader på kroppen, men det er uansett langt mindre enn hva jeg ser hos de som snakker om skrå eller buet bevegelsesbane.

VM i ryggsvai? Det er den beste måten å ta benkpress på. Å ligge heilt flatt er det som ikkje er bra, oppspennet han har er veldig bra. Han burde kanskje hatt hælane nedi, men ellers er det fint. Oppspennet skal vere så langt opp du kjem med magen som mogleg utan at skuldre eller rumpa løftar seg frå benken.

 

Det er ikkje noko problem å løfta rett opp og ned frå den posisjonen, men det er som sagt ikkje anatomisk optimalt i forhold til skuldrene.

 

Du må gjerne kome med kjelder for motargument, men dette er den teknikken som blir anbefalt av folk som løftar tungt.

Lenke til kommentar

RYP er et treningsprogram, og det er ingen treningsprogrammer hvor man må kjøpe et eksakt proteinpulver eller måltidserstatter. Dette er noe bare dem prøver å få deg til å kjøpe, så de skal tjene penger.

Du vil finne mye billigere proteinpulver andre steder, vist du har behov for det.

 

Når det gjelder mat så er all slags kjøtt bra, kyllingfileet, biff, karbonadedeig osv. bra.

Selvfølgelig, det var litt av grunnen til at jeg tok det opp :)

Men når vet jeg at jeg trenger proteinpulver? Det er mange som sier til meg at jeg ikke burde bruke proteinpulver, men heller få inn proteinene gjennom kjøtt, fisk, kylling osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...