Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er alternativet da, Mikkel? Jeg tror det er lettere for en PT med utdanning og treningserfaring å analysere det, enn en utrent amatør som "analyserer" seg selv, og tar 20 sett med adductor/abductor...

 

Når man ser hvor mye dumt "mannen i gata" gjør på gymmen, skal det ikke mye til for at en PT kan gjøre stoore forbedringer for treningen til de som ikke er engasjerte nok til å lese seg opp selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er alternativet da, Mikkel? Jeg tror det er lettere for en PT med utdanning og treningserfaring å analysere det, enn en utrent amatør som "analyserer" seg selv, og tar 20 sett med adductor/abductor...

 

Når man ser hvor mye dumt "mannen i gata" gjør på gymmen, skal det ikke mye til for at en PT kan gjøre stoore forbedringer for treningen til de som ikke er engasjerte nok til å lese seg opp selv.

 

Men på samme måte, når man ser hvor mye dumt en "utdannet PT" kan finne på å si og gjøre, så skal det ikke mye til at det er mange her inne som kan en del mer, bare fordi vi har lest noe annet enn deres pensum (som tidligere i tråden ble nevnt er skrevet av bøkene fra 1970).

Lenke til kommentar

Hva er alternativet da, Mikkel? Jeg tror det er lettere for en PT med utdanning og treningserfaring å analysere det, enn en utrent amatør som "analyserer" seg selv, og tar 20 sett med adductor/abductor...

 

Når man ser hvor mye dumt "mannen i gata" gjør på gymmen, skal det ikke mye til for at en PT kan gjøre stoore forbedringer for treningen til de som ikke er engasjerte nok til å lese seg opp selv.

Hvis du ikke gidder å lese, så er ikke det å se bra ut/bli trent/hva ditt formål med trening er, verdt nok for deg. Du klarer sikkert å finne bedre stoff en det PTene får matet inn i sitt pensum, men du må jo selvfølgelig tenke litt kritisk til det du ser og, jævlig mye dritt på internett..

Lenke til kommentar

Jeg tror det som i bunn og grunn er vanskelig for en PT er å kunne analysere alle i såpass detalj at han/hun kan gi deg den treningsformen som du har behov for. Vi er alle forskjellige og det å kunne kategorisere alle er ikke en lett jobb ...

Spørsmålet då er kor stor individuell tilpassing som faktisk er nødvendig. Når det gjeld skader og fysiske begrensinger, har nok ein PT større innsikt i kva som er riktig framgangsmåte, sjølv om det ikkje betyr at vedkomande får gode øvingar. Eit eksempel er at folk som slit med krum rygg på knebøy blir satt til å ta det i eit Smith-apparat.

 

Dei fleste som spør om program her inne får det same svaret; bruk eksisterande program som ein veit fungerer. MyRevolution har fleire oppsett, Strong Lifts 5x5, RYP etc. Kor stort behov har den enkelte for eit program med ørten øvingar med biceps og triceps, spesielt nybyrjarar?

Ja, mange sett og repetisjonar er bra for muskelbygging, men då helst om du har trent tyngre eitt eller fleire år for å bygga opp styrke og støttemusklatur.

 

Eg meiner ein PT burde haldt seg til mindre program basert på baseløft og heller hatt større fokus på teknikk. Ein PT går typisk gjennom programmet, der personen får prøvd alt som står på lista, og deretter spør om det er noko han eller ho lurer på. Gje dei heller eit program med 3-5 øvingar og jobb med teknikk. Lag plansjar som listar opp kva som er viktig og jobb med det.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir det samme som å si at jeg skal kunne passordet til alle de 700 brukerne vi har her

Hæ?

Om en PT skal kunne kropsform, idealvekt og treningsform basert på ALLE brukere som kommer inn på senteret. Er det samme som å si at jeg skal huske på passordet til alle brukerne her for å kunne hjelpe de med problemer når de ikke er tilstede.

 

Etter at en PT brukte meg som eksempel på hvordan man skulle trene knebøy overfor for kunden sin har jeg fått tilbake troen på at de er utrolig dyktige og vet hva de driver med! :new_woot:

Det er jo forskjeller. Noen bryr seg faktisk om å kunne yte service mens andre gjør kun det som står i boka og nekter å føye seg til noe nytt. Kryr av de siste her på Steinkjer ...

Lenke til kommentar

Da skal jeg prøve meg på German Volume Training.

 

Ligger som regel på 180gram protein - 3000 kalorier og 200-300 gram karbs daglig.

 

Men jeg trenger vell litt mere kalorier nå som jeg skal kjøre et beinhardt program.

Tror dere det vil holde med 4000 kalorier og 200 gram proteiner daglig?

Lenke til kommentar

Blir det samme som å si at jeg skal kunne passordet til alle de 700 brukerne vi har her

Hæ?

Om en PT skal kunne kropsform, idealvekt og treningsform basert på ALLE brukere som kommer inn på senteret. Er det samme som å si at jeg skal huske på passordet til alle brukerne her for å kunne hjelpe de med problemer når de ikke er tilstede.

Det ligger jo i "personlig trener" at jo, selvfølgelig skal han vite dette om kundene sine. Da snakker jeg ikke om "veilederne" som tasser rundt og gir dårlige råd på SATS, men folk som får betalt for å gi personlig veiledning. Det er jo det som er "personlig trening", og å forvente at fyren jeg betaler mange hundre kroner i timen skal ha kontroll på hva mine mål er og hvordan jeg burde trene er ikke akkurat mye å be om.

 

Ellers er jeg enig med Zeph (som vanlig), å få en PT til å sette opp individuelt program er nesten aldri nødvendig, men å få hjelp av kvalifiserte folk til utførelsen av krevende øvelser er lurt. Det er kun en forsvinnende liten minoritet som trenger individuell oppfølging og tilpasning av treningen sin, og det er stort sett de som sliter med skader og lignende. De godt utprøvde og kjente programmene en finner på nettet er stort sett det beste valget for de aller, aller fleste på treningssenteret, og den eneste måten å finne ut hva som fungerer bedre for DEG, er ved å prøve det ut. En PT kan ikke fortelle deg på forhånd hva slags program du vil respondere best på.

Lenke til kommentar

Da skal jeg prøve meg på German Volume Training.

 

Ligger som regel på 180gram protein - 3000 kalorier og 200-300 gram karbs daglig.

 

Men jeg trenger vell litt mere kalorier nå som jeg skal kjøre et beinhardt program.

Tror dere det vil holde med 4000 kalorier og 200 gram proteiner daglig?

Kva går det ut på? 1000 kaloriar meir betyr du kjem til å forbrenne 1000 kaloriar meir i løpet av dagen. Det høyrest veldig mykje ut. Om det er snakk om 10 sett knebøy så vil du forbrenne ein del, men styrketrening i seg sjølv forbrenn ikkje så veldig store mengder kaloriar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

youtube-klipp

 

Dette må prøves neste gang.

Ikke fryktelig hygenisk(Dog greit vist du skal ha egget til deg selv).

 

Hadde ikke satt pris på om det var sånn kantinedama skrellet eggene i kantine iallefall! :ph34r:

Lenke til kommentar

Da skal jeg prøve meg på German Volume Training.

 

Ligger som regel på 180gram protein - 3000 kalorier og 200-300 gram karbs daglig.

 

Men jeg trenger vell litt mere kalorier nå som jeg skal kjøre et beinhardt program.

Tror dere det vil holde med 4000 kalorier og 200 gram proteiner daglig?

 

4000 kalorier er fantastisk mye, så tror heller du skal tenke om det er FOR mye. Ekstremt aktiv, 20 år gammel mann på 75kg og 175cm trenger 3450kcal. Nå er dette veiledende, men likevel.

Lenke til kommentar

Jeg tror det som i bunn og grunn er vanskelig for en PT er å kunne analysere alle i såpass detalj at han/hun kan gi deg den treningsformen som du har behov for. Vi er alle forskjellige og det å kunne kategorisere alle er ikke en lett jobb ...

 

Jeg brukte de bare som en hjelpende hånd etter at jeg selv hadde lest meg opp på nett og funnet et program jeg mente ville være ok. Fikk da time med PT, hvor jeg ba om at han så igjennom programmet mitt med meg, fremfor den vanlige prosedyren med newbies (går igjennom et program med tusen øvelser på maskiner).

 

Syntes jeg var veldig greit, i hvert fall. Vi gikk igjennom programmet øvelse for øvelse, hvor jeg viste han hvordan jeg utførte dem. Han så på teknikken min, og pekte på tingene jeg gjorde feil og sa hva jeg gjorde riktig. På slutten gav han meg noen tips om øvelser han mente jeg burde legge til programmet for å dekke alt det nødvendige. Markløft, blandt annet.

Lenke til kommentar

Heisann! Håper dere kan svare meg på spørsmålet mitt:

 

Lurer litt på dette med korrekt benkpressteknikk. Når jeg tar stanga ned til brystet mitt så er overarmene mine mindre enn 90 grader i forhold til underarmene, de er med andre ord på skrått nedover. Jeg mener å ha hørt at du skal stoppe når de er 90 grader. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Heisann! Håper dere kan svare meg på spørsmålet mitt:

 

Lurer litt på dette med korrekt benkpressteknikk. Når jeg tar stanga ned til brystet mitt så er overarmene mine mindre enn 90 grader i forhold til underarmene, de er med andre ord på skrått nedover. Jeg mener å ha hørt at du skal stoppe når de er 90 grader. Stemmer dette?

 

 

Press skulderbladene sammen, og trekk de ned mot rompen. Press rompen så langt opp mot skuldrene som du klarer, prøv å ha kortest mulig avstand mellom rompe og skuldre. Trekk beina opp mot deg (plantet på gulvet), og press imot med beina. Stangen føres ned mot øvre del av magen/under brystet(høyeste punktet). Ha også albuene litt vinklet, ikke la albuene ligge RETT ut for skuldrene (altså prøv og få albuene nærmere kroppen, men heller ikke overdrevet)det gir en unødvendig stor belastning på rotatorcuffen. Stangen kjører litt kontrollert ned, og helst med et lite stopp, kjør eksplosivt opp igjen prøv og press stangen litt skrått bakover. Pusteteknikk kan være og trekke godt inn før du fører stangen ned, og puste ut på vei opp igjen. Tips er å klemme tunga opp i gommen så du ikke slipper ut for mye luft! lett å miste spennet for fort.

 

Ting og unngå:

 

- Ikke la stanga sprette i brystet

- Ikke la rompen løftes av benken, den skal være i benken hele tiden

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...