Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes ikke at bodybuilding bør regnes som en sport fordi treningen er alt og selve "konkurransen" er en visning av hva man har oppnådd. Resultatet er basert på et dommerpanels personlige meninger om hva god fysikk er og ikke målbare oppnåelser i et gitt scenario som er likt for alle (slik omtrent alle sporter fungerer).

 

I mine øyne er bodybuilding like lite en sport som maling av portretter.

 

Jeg er enig med Herr Brun.

Endret av EirikYeah
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Emne for ny diskusjon: Bør kroppsbygging/bodybuilding regnes som en sport?

 

Jeg for min del regner det ikke som en sport. Kan godt komme med argumenter dersom noen er uenig med meg :).

 

Du kan godt komme med argumenter, siden det tross alt er du som etterspør en diskusjon og kommer med en påstand.

 

EDIT: og der var det redigert inn

 

EDIT2: Akkurat det jeg forventet å høre fra en som deltar i styrkeløft egentlig.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke at bodybuilding bør regnes som en sport fordi treningen er alt og selve "konkurransen" er en visning av hva man har oppnådd. Resultatet er basert på et dommerpanels personlige meninger om hva god fysikk er og ikke målbare oppnåelser i et gitt scenario som er likt for alle (slik omtrent alle sporter fungerer).

 

I mine øyne er bodybuilding like lite en sport som maling av portretter.

 

Jeg er enig med Herr Brun.

 

Nå er det ganske mange sporter som baserer seg på karakterer fra et dommerpanel, så akkurat det argumentet vet jeg ikke hvor enig jeg er i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan forstå at du synes det er et svakt argument.

 

En viktig faktor i alle sporter bør være at alle deltakere skal konkurrere under samme omstendigheter. I bodybuilding kan alle trene på den måten de selv vil, noe som er greit ettersom det er slik i alle sporter og idretter, men når konkurransedagen kommer skal deltakerne kun vise hva de har oppnådd under oppkjøring. I sporter hvor resultatene er gitt av et dommerpanel (eneste jeg kommer på i farten er dansing og isdans) er fremdeles utøverne likestilt i den forstand at de fremdeles må GJØRE noe foran dommerne.

 

I sporter som spydkasting, langrenn osv. er også omstendighetene like for alle deltakerne og så er det hvordan de presterer der og da som teller. I kroppsbygging er det ikke slik.

 

@Fredrik:

Ja, det vil jeg si er en sport, om resultatet bestemmes av hvem som klarer flest godkjente dips. Dette er objektivt og ikke forhåndsbestemt; alt avhenger av prestasjoner der og da.

Endret av EirikYeah
Lenke til kommentar
En viktig faktor i alle sporter bør være at alle deltakere skal konkurrere under samme omstendigheter. I bodybuilding kan alle trene på den måten de selv vil, noe som er greit ettersom det er slik i alle sporter og idretter, men når konkurransedagen kommer skal deltakerne kun vise hva de har oppnådd under oppkjøring. I sporter hvor resultatene er gitt av et dommerpanel (eneste jeg kommer på i farten er dansing og isdans) er fremdeles utøverne likestilt i den forstand at de fremdeles må GJØRE noe foran dommerne.

 

I sporter som spydkasting, langrenn osv. er også omstendighetene like for alle deltakerne og så er det hvordan de presterer der og da som teller. I kroppsbygging er det ikke slik.

 

@Fredrik:

Ja, det vil jeg si er en sport, om resultatet bestemmes av hvem som klarer flest godkjente dips. Dette er objektivt og ikke forhåndsbestemt; alt avhenger av prestasjoner der og da.

 

Ja, det er jo opplagt at man må gjøre det sporten handler om foran dommerne. Jeg forstår ikke hvorfor det å ha en beinhard oppkjøring og arbeid med å legge grunnlaget ikke kvalifiserer. Synes konkurranser bare er en liten del av det totale bildet, og det gjelder alt.

 

Resultatet i AF avgjøres blant annet av prestasjoner, og utseende.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar

Jeg synes konkurranser den største delen av en sport. En sport, slik jeg mener det bør være, er det innsatsen når det gjelder som teller, ikke hvor hardt man har trent på forhånd. Dette skaper usikkerhet, det skaper spenning og det skaper psykiske elementer som kun er tilstede i en betydelig grad når man må prestere i en gitt "setting" som er lik for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes konkurranser den største delen av en sport. En sport, slik jeg mener det bør være, er det innsatsen når det gjelder som teller, ikke hvor hardt man har trent på forhånd. Dette skaper usikkerhet, det skaper spenning og det skaper psykiske elementer som kun er tilstede i en betydelig grad når man må prestere i en gitt "setting" som er lik for alle.

 

Så det forutsetter at man må prestere i en setting som er lik for alle, ikke prestere i seg selv? Jeg liker hvordan du har innsikt i det psykiske her.

 

Jeg må jo innrømme, at om jeg skal tenke på det nivået, så synes jeg ikke styrkeløft er en stor idrett heller. Du kommer, har med musklene du har lagt grunnlaget for i oppkjøring, løfter tungt 9 (?) ganger, drar hjem og that's it.

Endret av Fredrik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er enig, styrkeløft er ikke et godt eksempel på en sport, men i mitt hodet kvalifiserer det akkurat, ettersom utøverne faktisk må gjøre noe som de enten får til der og da, eller ikke får til. Derfor er det en del usikkerhet knyttet til konkurransen, selv om det allerede er avgjort på papiret hvem som vinner.

 

Det jeg mener med en "setting" som er lik for alle er at når man konkurrerer i en sport, skal man kunne stille spørsmålet "hvor godt klarer utøverne å gjennomføre øvelse X akkurat her på denne scenen/banen osv. akkurat i dag?". Bodybuilding stiller ikke et slikt spørsmål, der er det snakk om hvem som har klart å trene best siden sist konkurranse.

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke bodybuilding er en sport. Ikke fordi det ikke er "verdig", men fordi det er visse andre vilkår som man tenker seg skal være oppfylt før det er en type prestasjon som ligger i idrettens verden. At det er resultater som skal måles innenfor visse rammer og tidsrom. Strongman er en sport. Miss World er ikke en sport, selv om de slanker livet av seg og pugger politikk, krig og fred og sånn til hjernen deres vrenger seg.

 

Man yter ekstremt både før og under en polekspedisjon, men vil ikke si det er sport likevel. Vil ikke kalle Amundsens kappløp mot Scott for sport, selv om det var konkurranse og det ble ytt som bare faen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

"gode svar"

 

Må benytte sjansen til å gi litt creds til deg Zeph! Du er den her inne som alltid kommer med gode kilder og skriver alltid seriøst! Jeg fryder meg til å lese innleggene dine.

 

Takk! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...