Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for respons, skal lese litt på det RYP programmet. Skjønner at det kanskje ble litt mye å svare på men jeg er helt grønn på området så trengte egentlig det ikke så mye bedre forklart enn det jeg fikk. Planen var å fokusere på volum først ihvertfall, får se om jeg går over til å fokusere på styrke senere.

Å gjøre det andre veien er rett og slett mye lurere. Du kommer til å bli stor også om du fokuserer på å bli sterk.

Lenke til kommentar

Men tro det eller ei, styrkeøkning fører stort sett til volumøkning, og volumøkning fører stort sett til styrkeøkning.

 

Mine tips:

 

1: Kjør benkpress, knebøy, markløft, og en skulderøvelse minst en gang i uken.

 

2: Gå inn på youtube å se masse videoer som forklarer teknikk i Benkpress (bench press), markløft (deadlift) og knebøy (squat)

 

3: tren så hardt at du blir ekstremt sliten etter en times trening.

 

4: tren hardt sa jeg! press deg selv :)

 

5: spis nok mat, litt ekstra vekt på proteiner, men nok kalorier er avgjørende.

 

6: ikke tenk at dette ser greit ut, men siden jeg har spilt fotball hele livet dropper jeg knebøy/markløft.

 

7: ikke kast bort tid på å uvesentlige ting som å lese om du skal spise banenen din 5 min før eller 10 min etter trening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han ønsker primært muskelvekst da, Brun.

Vel, musklene vokser i massevis når du blir sterkere og spiser masse, spesielt i den alderen der. Ta din egen kroppsvekt i benk og 1,5*kroppsvekt i mark og bøy før du fokuserer på masseøkning. Man blir større av å løfte tungt også.

 

HVORFOR er dette et mye bedre mål? Jeg kan jo enkelt kontre med "Vel, styrken din vokser i massevis når du blir større og spiser masse".

 

RYP er så fint at det faktisk implementerer en periodisering som stimulerer til muskelvekst og styrkeøkninger.

Lenke til kommentar

Magb: Har man ikke noe program å forholde seg til, så funker det dårlig. Failing to plan is planning to fail. Jeg er enig i at å fokusere på det viktige, at du får framgang både i styrke og i volum uansett (i alle fall fram til et visst nivå) og å lære seg riktig teknikk er veldig bra, men dersom din plan er "dra på treningssenteret og tren i en time så jeg er sliten" så går det til helvete. Progresjon og struktur er to veldig viktige begreper.

 

Ellers har jeg fulgt både RYP og SL 5x5 og mener sistnevnte er et bedre program. Det som gjør stronglifts så bra er at det er så ekstremt enkelt. Det er veldig viktig for å bli vant til å trene, å gjøre styrketrening til en naturlig del av livet. For det må det faktisk være om du vil se resultater.

Lenke til kommentar

Han ønsker primært muskelvekst da, Brun.

Vel, musklene vokser i massevis når du blir sterkere og spiser masse, spesielt i den alderen der. Ta din egen kroppsvekt i benk og 1,5*kroppsvekt i mark og bøy før du fokuserer på masseøkning. Man blir større av å løfte tungt også.

 

HVORFOR er dette et mye bedre mål? Jeg kan jo enkelt kontre med "Vel, styrken din vokser i massevis når du blir større og spiser masse".

 

RYP er så fint at det faktisk implementerer en periodisering som stimulerer til muskelvekst og styrkeøkninger.

Fordi styrke er en veldig god plattform for å bygge masse.

 

Periodisering er ikke nødvendig for å vokse som nybegynner.

Lenke til kommentar

SL5x5 er enkelt det, når man kan teknikken. Samtlige øvelser fordrer god teknikk. Dessuten liker jeg progresjonsmodellen bedre i RYP, da den tar hensyn til styrken til personen fra starten, og ikke bare ber deg starte på 0.

 

Du går glipp av poenget mitt i forhold til periodiseringen. RYP har gjennom løpet sitt en periode med lavrep.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar

Begge er da gode program. Å krangle over hvilket som er best blir _litt_ som å krangle over hva som er best av sjokoladekake og brownies. Begge deler smaker godt, om noe forskjellig.

Ellers er jeg jo enig i at SL5x5 krever mer teknikk enn RYP, men det er vel også derfor en starter på 0. Jeg synes personen som stilte spørsmålet skal sjekke begge alternativene og selv finne ut av det.

 

På senteret jeg trener ser jeg sjelden mye idioti. Stort sett er det god teknikk og bra løft. Det er oftere jeg ser markløft med god teknikk enn dårlig. Knebøy er litt mer variabelt, men jevnt over er det bra.

Lenke til kommentar

Siden man er nybegynner og får gode resultater med lineær progresjon så vil jeg anbefale ryp eller lignende hvor man i tillegg kjører teknikk på mark med kun stanga.

 

For det første tar det selv for proffe flere mnd å lære seg teknikk i baseøvelser, og man burde ha en grunnstyrke inne først.

Burde iallefall klare 60kg mark så man kan ha på de rette skivene samt unngå skader.

 

Jeg kjørte ryp grunnprogram med 44kcal pr kg fra 75-95kg og kun det.

 

 

MR har også et forslag

http://myrevolution.no/s/treningsprogram-for-nybegynnere/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nettopp fordi SL fordrer god teknikk at jeg mener nybegynnere bør kjøre det. Når en er ung og "fersk i faget" så er det mye enklere å være ydmyk. Å lære korrekt teknikk til folk som har hengt på senteret i et år eller to allerede er mye vanskeligere.

 

Det blir jo ekstrem synsing om folks holdninger fremover i tid. Jeg tror nok folk enten er vrange eller ikke vrange, uavhengig av fartstid. Jeg trente RYP først jeg, og så SL5x5. Fortsatt opptatt av teknikk.

Lenke til kommentar

Uansett så er kostholdet viktigere en treningen.

Du kan trene hva du vil - 500kcal forlite inn og du vil ikke komme noen veg uansett.

 

Bare slå terning om de da, begge er gode uansett.

Siden nybegynnere får like god økning med isolasjonsøvelser så valgte jeg det først for å kunne kjøre et helkroppsprogram 3x uka når man først kan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...