Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Jeg leste i Seventeen hvordan Taylor Lautner og Chris Hemsworth trener og ettersom de la på seg nesten 20kg rå muskler på under ett år HVER, må jo deres treningsprogram være verdens beste! Så det følger jeg :D.

 

Nei.

 

Jeg vil si at 5x5 SL er et greit program for nybegynnere fordi det er så generelt. Det bygger på baseøvelser og er ukomplisert, noe som er midt i blinken for noen som nettopp har begynt å trene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis 5x5 SL egner seg så godt som fullkroppsprogram, hvorfor anbefaler ikke personlige trenere dette, i stedet for å gi meg 2 forskjellige programmer med 8 forskjellige øvelser på hver? :p

 

Har ofte lurt på hva disse typene har i mot godt kjente programmer. Jeg tror problemet dems er at de må vise hvor jævla flinke dem er.

 

En kan jo undre, men det bunner nok litt ut i at kunden har spesifikke ønsker om hva de vil, og ikke vil. Er individuelt fra PT til PT hvor flinke de er. Jeg vil heller trene et program satt opp av Eirik Sandvik eller Robert Eilertsen etter MEG enn et standardisert program.

 

Joda, du sier noe der :) Er nok bare jeg som har fått "mine" helt i vrangstrupa.

Lenke til kommentar

Jeg leste i Seventeen hvordan Taylor Lautner og Chris Hemsworth trener og ettersom de la på seg nesten 20kg rå muskler på under ett år HVER, må jo deres treningsprogram være verdens beste! Så det følger jeg :D.

 

Nei.

 

Jeg vil si at 5x5 SL er et greit program for nybegynnere fordi det er så generelt. Det bygger på baseøvelser og er ukomplisert, noe som er midt i blinken for noen som nettopp har begynt å trene.

 

Hvilket program er dette? 20 kg hørtes veldig mye ut.

Lenke til kommentar

Når burde ein begynne å bruke belte på knebøy? Trente 5x5 med 90kg i dag med belte, og følte eg fekk mindre problem med ryggen og at det var lettare å gjere det lett.

 

Helst aldri. Belte er en krykke du i så fall bare bør bruke på de aller tyngste løftene dine. Ikke legg deg til vanen å gi kjernemuskulaturen en lettere jobb ved å bestandig bruke belte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lurer nesten på å bytte til high bar når jeg får løfte skoa i posten. Noen som har bytta fra low bar til hight før? Jeg er litt over 1,80 og har ganske lange bein.

Kjør noen sett med frontbøy neste gang. Så ser du hvordan det er å måtte holde overkroppen såpass rak. Hvis det er noe for deg, så kjør på! Dersom du syntes det er litt uvant, men du fortsatt har lyst til å gjøre det så starter du litt lavere og jobber deg opp. Dersom du bytter kan det godt hende du ikke er fleksibel nok til å kunne gå ATG, som jo er vanlig med "high-bar". Kjør på med goblet squats og sitt mye i dyp bøystilling. Bli vant til bunnstillingen! Alt dette uten ekstravekt, selvfølgelig.

Så skal det nevnes at det er litt forskjellige øvelser, og at når du kjører "low-bar" har du mer fokus på muskelkjeden bak på kroppen din. Hamstrings, glutes, og hva som kalles "posterior chain". Den andre stilen tar mer på lårene og er lettere å overføre til frontbøy, frivendinger, osv som gjør at den går under navnet: Olympisk knebøy. Spesielt dersom du kjører settene dine eksplosivt, som er den type sett olympiske vektløftere trener på.

 

 

Wizzlee:

Jeg har absolutt ikke peiling på hva du mener, beklager.

 

Jeg tar 8 repitisjoner og 3 sett i det meste jeg driver med. Knebøy osv. Hvordan type muskler vil det gi meg? f.eks, store men treige, raske men små osv. :)

ga det mer mening nå? :p

Litt usikker på dette, men jeg tror det har mer å gjøre hvordan du utfører settene dine. Dersom du kjører trege repetisjoner uten eksplosivitet vil du aktivere forskjellige muskelfibre enn dersom du prøver å kjøre eksplosivt. Virker da i det minste logisk.

 

Ellers er jeg enig med Fredrik angående belte på bøy. Det kan være greit på tunge løft, men ikke la det kompansere for kjernestyrke!

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg teknikken i mark er lettere enn teknikken i knebøy.

Eg og syntes det før, men no i seinare tid er markløft blitt verre. Knebøyen trur eg er lettare å få repetert inn ved riktig teknikk, samt haldt ved like ved tyngre løft.

På markløft er det nok lettare at teknikken sviktar når det blir tungt.

 

Eg løfta tidlegare med high bar på knebøy, men low bar føles mykje betre. I diverse videoar er det og tipsa om at høge personar kan ha fordel av low bar (eg er 186). Einaste problemet var at eg fekk problem med armplasseringen når eg kombinerte low bar med smalt grep. Må nok dra grepet litt utover for å få armane under stanga og unngå belastning på håndleddene.

Eg går heller ikkje lengre ned enn rundt parallell. Under der går det ut over teknikk og rygg, noko eg vil unngå.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg uenig med Fredrik; belte er en fin ting synes jeg. Dersom man løfter tungt (ca. 90% av 1RM) hjelper beltet veldig med å stive opp korsryggen. Dersom man har helt perfekt teknikk er det ikke nødvendig, men jeg kjenner svært få som har perfekt teknikk i knebøy. Derfor anbefaler jeg å bruke belte på de tyngste settene, men ikke på lettere sett og/eller oppvarming.

 

Bruker du styrkeløft-belte eller vektløfting-belte? Førstnevnte er like bredt hele veien rundt, mens sistnevnte smalner inn.

 

@Zeph:

Opplever du "butt wink" (idiotisk uttrykk, jeg vet) når du går under parallell, altså at rompa peker nedover som følge av at du ikke klarer å holde fast på svaien i korsryggen? Dette kan rettes opp ved bevegelighetstrening :).

Lenke til kommentar

Jeg leste i Seventeen hvordan Taylor Lautner og Chris Hemsworth trener og ettersom de la på seg nesten 20kg rå muskler på under ett år HVER, må jo deres treningsprogram være verdens beste! Så det følger jeg :D.

 

Nei.

 

Jeg vil si at 5x5 SL er et greit program for nybegynnere fordi det er så generelt. Det bygger på baseøvelser og er ukomplisert, noe som er midt i blinken for noen som nettopp har begynt å trene.

 

Hvilket program er dette? 20 kg hørtes veldig mye ut.

 

20kg er fryktelig mye og selvsagt altfor mye (spesielt med tanke på at begge hevder at de er 100% naturlige). Dessverre er det svært mange ungdommer som tar dem på ordet. Jeg har selv en kompis som etter å ha sett filmen "Thor" begynte å trene etter samme prinsipper som Chris Hemsworth, med den forhåpningen om at han også skulle få 20kg muskler på ett år. Etter at resultatene har uteblitt vurderer han nå AAS for å oppnå de resultatene han trodde han kunne forvente :(. Litt trist hva Hollywood gjør med ungdommers selvbilde; det gjelder ikke bare jenter, men også gutter.

 

Ang. hun jenta i YouTube filmen:

Hun er nok litt spinkel for meg. Jeg liker dem veltrente, men gjerne med en høyere fettprosent enn hun i videoen :).

Lenke til kommentar

Når burde ein begynne å bruke belte på knebøy? Trente 5x5 med 90kg i dag med belte, og følte eg fekk mindre problem med ryggen og at det var lettare å gjere det lett.

 

Helst aldri. Belte er en krykke du i så fall bare bør bruke på de aller tyngste løftene dine. Ikke legg deg til vanen å gi kjernemuskulaturen en lettere jobb ved å bestandig bruke belte.

Så kva er fordelane å ulempene med bruk av belte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...