Dufen Skrevet 27. november 2011 Rapporter Del Skrevet 27. november 2011 Et eksempel(hvis jeg ikke misforstod: "Tror du at dersom du trenet deg opp fra 20-30 armhevinger til 300, at muskulaturen i bryst, skuldre og triceps, ville være av samme størrelse? Å nei. Dersom du øker treningsgrunnlaget hele 10 ganger, så kan jeg love deg at dette vil sette sine spor i fysikken din!" Kilde: http://www.iform.no/pub/art.php?id=2155 Forfatter: "iform". Jah, iform er jo fantastisk... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. november 2011 Rapporter Del Skrevet 27. november 2011 (endret) Jeg har trent i overkant av ett år nå på Elixia, der jeg som regel har trent f. eks triceps&bryst på en trening, og biceps og skulder eller rygg på en annen. Jeg har ikke hatt et fast program. Siden jeg begynte er det kun biceps og triceps som har sett forbedring. Mage og bryst har begge blitt feitere... Feitere? Du har vel hatt ein form for progresjon? Mitt beste tips til deg er å få eit fast program. Å luffe rundt på senteret, dra litt i ei maskin her og ei maskin der, det fungerer dårleg. Skaff deg eit program og følg det 100% kvar einaste økt. RYP er eit enkelt og greit program som fungerer for dei fleste. I tillegg må du ha progresjon. Å løfte dei same vektene med same antal repetisjonar veke til veke gjev ingen gevinst. 5x5 har flere ganger blitt foreslått til meg, men squats blir jeg veldig fort demotivert av. En dag går det bra, 2-3 dager senere faller jeg nesten sammen i 4. settet. I tillegg liker jeg ikke squats noe særlig, fordi jeg føler meg ikke trygg når jeg driver med øvelsen. Knebøy med manualer liker jeg veldig godt, enkelt og trygt, men det hjelper visstnok ikke like mye har noen sagt. Knebøy er ein veldig god øvelse, men ein må sjølvsagt på død og liv ikkje ta den. Eg var ikkje noko fan i begynnelsen, men synest no at knebøy er ein veldig kjekk øvelse. Du kan byta den ut med lårpress og den slags, men eg kjøper ikkje heilt unnskyldningen din. Demotivert og ikkje trygg? Høyrest ut som du bør ta litt teknikktrening på knebøy. Med riktig teknikk blir det mykje kjekkare. Om du føler deg utrykk bør du bruka sikringsskinner, om det finnes. Eg meiner ein bør bruka det uansett, men det er nå greit nok. Det er normalt og naturleg at du har forskjellig resultat frå dag til dag. Eg er fan av autoregulering. Ein metode som kort fortalt går ut på at du løftar det du har krefter til kvar økt og ikkje jobbar mot at du skal ta så og så mange reps på den og den vekta kvar økt. Kroppen vil prestere forskjellig frå dag til dag og å presse seg over evne på ein dårleg dag kan føre til dårleg teknikk og skader. Eg tar kanskje 5x77,5 som toppsett ein dag i knebøy, mens eg må gje meg etter 2x77,5 på neste trening. Endret 27. november 2011 av Zeph Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 27. november 2011 Rapporter Del Skrevet 27. november 2011 Yo. Så da var det på tide å komme med litt sutring igjen. Jeg synes jeg kun får resultater ved noen få gruppen. Lårene har blitt svære (!) og skuldrene er ganske perfekte. Dog, er tricepsen like flat som alltid, hoftene ser jævlig ut og brystkassa er lik. Jeg husker da jeg begynte å trene i Januar poppet kassa frem på en måned. Magen er også ganske vrien. Det stikker kun en muskel ut på midten, resten er flatt. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 28. november 2011 Rapporter Del Skrevet 28. november 2011 Yo. Så da var det på tide å komme med litt sutring igjen. Jeg synes jeg kun får resultater ved noen få gruppen. Lårene har blitt svære (!) og skuldrene er ganske perfekte. Dog, er tricepsen like flat som alltid, hoftene ser jævlig ut og brystkassa er lik. Jeg husker da jeg begynte å trene i Januar poppet kassa frem på en måned. Magen er også ganske vrien. Det stikker kun en muskel ut på midten, resten er flatt. Hvordan er programmet ditt? Hvordan spiser du? Hvordan er styrkeutviklingen? Hvordan har vekta utviklet seg? Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 28. november 2011 Rapporter Del Skrevet 28. november 2011 Er på min syvende uke av 5x5. Kanskje litt for tidlig å klage? Spiser sunt. Får i meg ca 2800 kcal og spiser over 150 g protein. Veide 76 for fire uker tilbake, nå veier jeg 79. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 28. november 2011 Rapporter Del Skrevet 28. november 2011 Ja, det er absolutt 100% for tidlig å klage. Lenke til kommentar
phax Skrevet 28. november 2011 Rapporter Del Skrevet 28. november 2011 Er på min syvende uke av 5x5. Kanskje litt for tidlig å klage? Spiser sunt. Får i meg ca 2800 kcal og spiser over 150 g protein. Veide 76 for fire uker tilbake, nå veier jeg 79. Du har faktisk fått "svære" lår, perfekte skuldre og gått opp 3kg på syv uker. Også klager du..? 5 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 28. november 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. november 2011 1 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 28. november 2011 Rapporter Del Skrevet 28. november 2011 Hvorfor bandasjere styrkeløftere knær under knebøy? er det for å løfte mere eller for å unngå skader? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 28. november 2011 Rapporter Del Skrevet 28. november 2011 Hvorfor bandasjere styrkeløftere knær under knebøy? er det for å løfte mere eller for å unngå skader? Det er ikke bandasje, det er knebind. De sitter veldig stramt på, og gjør i hvert fall at man kan løfte mer. Mulig det er noen helsegevinster der og, men det er jeg ikke sikker på. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 28. november 2011 Rapporter Del Skrevet 28. november 2011 Har bestemt meg på å begynne å kjøre litt hardt på knebøy. har ikke gjort det på mange år, var ganske god på det før. noen som har et bra belte å tipse om? uansett pris?? Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 28. november 2011 Rapporter Del Skrevet 28. november 2011 Ja, det er absolutt 100% for tidlig å klage. Jeg forstår det godt. Jeg høres sikkert ut som en tulling, men jeg har holdt på med styketrening siden januar og utviklingen har sett helt annerledes ut enn hva jeg selv har ønsket. Det er de områdene som jeg tenker minst over som har forandret seg mest. Likevel, som dere sier, er jeg ganske ny til 5x5 så jeg får bare vente å se. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. november 2011 Rapporter Del Skrevet 28. november 2011 (endret) Er ikkje 5x5 eit ganske lite program? Sånn sett er det vel kanskje grunn til å anta at ein går litt saktare framover på enkelte musklar enn om ein hadde komplementert med litt andre ting. Halve programmet er markløft og knebøy. Ut frå det eg harr sett av program som er posta og som ligg på nettet er det i alle fall ganske få øvingar på 5x5. I tillegg er det i lågrepsområdet der du får meir styrke og mindre muskelvekst. Endret 28. november 2011 av Zeph Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 28. november 2011 Rapporter Del Skrevet 28. november 2011 Det er et ganske lite program, men samtidig består det av baseøvelser med fokus på tyngde. Du kan blir ganske kjørt av det uansett. Det er ikke programmet det står på i forhold til økninger i allefall, men er jo som du sier et prorgram i lavrepsområdet der man skal øke mest i styrke. Lenke til kommentar
Slettet--- Skrevet 28. november 2011 Rapporter Del Skrevet 28. november 2011 Trenger noen tips til nytt trenings program, kjørt RYP nå i 6 uker og har merket fremgang men nå går det saktere virker det som. Gymlæreren min hadde teori med oss, angående styrke trening og snakket om muskler som balanserte hverandre. correct me if im wrong! Altså hvis du trener mye bryst så burde du også trene mye rygg slik at du ikke blir veldig framoverlendt med skuldre/armer da brystmusklene vil trekke dem til seg. ihvertfall så tenkte jeg og sette opp ett nytt program hvor jeg ville trent 4 ganger i uka + innebandy 1 dag og som regel kamper i helga. Og da tenkte jeg og kanskje trene mer effektivt og prøve å rette treningen mot forskjellige muskelgrupper. altså mer effektiv trening, f.eks 1 dag hvor jeg kjørte bryst og triceps da det virker som de har mange felles øvelser? Noen tips til de andre dagene, tenkte 1-3 muskler per dag Fint om dere linker bra øvelser fra youtube evt andre sider helst lyst til og ha med trapezius muskelen i dette programmet. Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 28. november 2011 Rapporter Del Skrevet 28. november 2011 Har du trent noe særlig før du startet på RYP? Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 28. november 2011 Rapporter Del Skrevet 28. november 2011 Er det nokon som har gode tips til vektløfte hansker? har brukt utan dei seiste 3 mnd eg har trena, og foretrekker å ha hanskar på. Har sett litt på dessa: http://www.x-life.no/fitness_gloves/P_113 Ikkje noko særleg dyrare enn dei, og det er bra om dei er litt tynne slik at eg får eit godt grep. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 28. november 2011 Rapporter Del Skrevet 28. november 2011 Jeg er blitt feit! Startet "Sommerkropp 2012" i dag med en brødskive med en boks makrell i tomat, en halv boks tunfisk ved siden, 2dl lettmelk og masse grønnsaker. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 28. november 2011 Rapporter Del Skrevet 28. november 2011 Ikke fortvil, har blitt feit jeg også! Startet min dag med en brødskalk og en kopp kaffe. Deretter var det karbohydrater med karbohydrater til lunsj Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 28. november 2011 Rapporter Del Skrevet 28. november 2011 vurderar desse i staden for: http://www.x-life.no/harbinger_power_gloves/P_536 Korleis kan eg finne ut kva storleik eg brukar? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå