Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har et bra kosthold, men det ble ikke akkuratt så veldig mye endret når jeg begynte å trene sit ups. Du kjenner jo selv når du tar sit ups at du aktiverer magemusklene. Selv om jeg i dag prøver å unngå denne øvelsen. Holder meg til crunches som ikke sliter så mye på korsryggen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda. Det er en god stund siden jeg trente sit ups. Drev ellers med løping, og enkle baseøvelser. Jeg hadde lite kompetanse og utstyr når jeg begynte å trene, så jeg begynte å trene sit up for å få sixpack. Som sagt hadde jeg et bra kosthold, og lite fett på kroppen. Da skal det ikke akkuratt så mye til for å få en litt synlig six-pack. Jeg klarte lett 40 i begynnelsen og etter 2-3 måneder tok jeg godt over 100. Da trente jeg nesten hver dag. Hvorfor tror dere det er så vannvittig umulig?

• Liker 1
Lenke til kommentar

:hmm: Jeg er enig i det dere to nå sier for øvelser hvor man kan laste mer vekter, men fortell meg nå: HVORDAN får man vektet progresjon på abdominal muskulatur?

edit: pushups kan man legge til progresjon ved å laste seg med vekter, men ved situps har man ingen slike muligheter.

Da er hanging leg raises, planken (til en viss grad), paloff press øvelser hvor man KAN ha progresjon...

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Med vekter på kassa ;) Neida..

Jeg snakka ikke om vektet progresjon, kun progresjon. Poenget mitt var at uansett om du progresserer i reps vokser du. Og at færre enn 15+ reps bygger masse bedre.

Da burde jo folk som trener situps mye gå med magen stikkende ut og abs som små biceps...

Abdominal muskulatur er annerledes enn eksempelvis muskulatur ellers på kroppen. Grunnen til dette er at det sammen med muskler i korsryggen er kjernemuskulatur som igjen har som oppgave å være "under tension" gjennom hele dagen for å holde kroppen oppreist.

Det vil dermed være særdeles vanskelig å øke noe særlig i muskelmasse i kjernemuskulatur kontra andre msukelgrupper...

Situps alene vil aldri være en god nok øvelse for å få dette til...

Lenke til kommentar

Kor mykje kan magemusklane trenast? Slankar du ned ein gjennomsnittleg person vil ikkje vedkomande ha meir magemusklar enn ein som er godt trent.

Er det fordi musklane blir meir markert når heile overkroppen blir meir muskuløs, eller blir dei trent?

Sikkert ein kombinasjon, men det hadde vore interessant å visst kor mykje magemusklane faktisk kan byggast i volum.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Dessuten bør du trene systematisk, ikke bare bestemme deg for å trene noe da og noe da, alt ettersom hva som passer deg. Etter hva jeg har fått med meg er du nybegynner, og det å dele opp kroppen så voldsomt at du har en egen dag med biceps er sløst potensiale. Da vil det sannsynligvis gå lang tid mellom hver gang du kjører gjennom muskelgrupper, og du vil få mindre ut av det.

Kom deg på et fullkroppsprogram som du kjører tre ganger i uka. Det er det beste alternativet.

Planen min var basert på at jeg elsker å trene, så derfor vil jeg opp på studioet hver dag, og tenkte å trene kun 1 muskel hver dag ville tillate meg det!

Jeg meldte meg akkurat opp på gregplitt.com, og der har jeg ikke funnet noe program enda. Bare en haug med øvelser man kan gjøre for de forskjellige musklene.

Hvordan er treningen din lagt opp? Sånn fra dag til dag. Hva trener du når?

Har du vurdert RYP eller 5x5?

Jeg har trent i overkant av ett år nå på Elixia, der jeg som regel har trent f. eks triceps&bryst på en trening, og biceps og skulder eller rygg på en annen. Jeg har ikke hatt et fast program. Siden jeg begynte er det kun biceps og triceps som har sett forbedring. Mage og bryst har begge blitt feitere...

5x5 har flere ganger blitt foreslått til meg, men squats blir jeg veldig fort demotivert av. En dag går det bra, 2-3 dager senere faller jeg nesten sammen i 4. settet. I tillegg liker jeg ikke squats noe særlig, fordi jeg føler meg ikke trygg når jeg driver med øvelsen. Knebøy med manualer liker jeg veldig godt, enkelt og trygt, men det hjelper visstnok ikke like mye har noen sagt.

Lenke til kommentar

Et eksempel(hvis jeg ikke misforstod: "Tror du at dersom du trenet deg opp fra 20-30 armhevinger til 300, at muskulaturen i bryst, skuldre og triceps, ville være av samme størrelse? Å nei. Dersom du øker treningsgrunnlaget hele 10 ganger, så kan jeg love deg at dette vil sette sine spor i fysikken din!"

Kilde: http://www.iform.no/pub/art.php?id=2155

Forfatter: "iform".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...