Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og i dag var det 62,5 5x5.

Først to sett, så tenkte jeg "60 nå væ". Men tok 62,5 på tredje også, og det gikk rett opp. Så tenkte jeg at jeg kunne jo presse på en fjerde, og den gikk helt okay. Så tok jeg en femte, og det gikk faen meg akkurat! :) Woho! Drar seg til mot benktesten fredag uka som kommer. 40 kg 31 reps = karakter 6. En kompis som kjører 60 6x4 klarte 33. Jeg er ganske seig, men han er seigere, så vi får se! :new_woot:

EDIT: Prøver ikke å si at den benktesten er hard. Jeg er (kanskje) bare ikke sterk og utholdende nok enda, enkelt og greit :)

Hvilken klasse går du i siden du får karakter i benkpress?

Lenke til kommentar

Og i dag var det 62,5 5x5.

Først to sett, så tenkte jeg "60 nå væ". Men tok 62,5 på tredje også, og det gikk rett opp. Så tenkte jeg at jeg kunne jo presse på en fjerde, og den gikk helt okay. Så tok jeg en femte, og det gikk faen meg akkurat! :) Woho! Drar seg til mot benktesten fredag uka som kommer. 40 kg 31 reps = karakter 6. En kompis som kjører 60 6x4 klarte 33. Jeg er ganske seig, men han er seigere, så vi får se! :new_woot:

EDIT: Prøver ikke å si at den benktesten er hard. Jeg er (kanskje) bare ikke sterk og utholdende nok enda, enkelt og greit :)

Hvilken klasse går du i siden du får karakter i benkpress?

Første året videregående, studiespes. :)

Lenke til kommentar

Sit-ups: http://www.eiriksandvik.com/en-meget-god-illustrasjon-pa-hvorfor-sit-ups-og-crunches-ikke-er-det-beste-valget-for-magetrening/

Jo, korsryggen vår tåler mye belastning, men når du presser den ut i ytterstillinger tåler den mindre før den kan bli skadet. Både sit-ups og mageliggende rygghev presser ryggen ut i hver sin ytterstilling som hvis den gjentaes mange ganger over lengre tid kan gi ryggplager hos endel av oss og forværre eksisterende plager. Faktisk viser flere forskningsstudier at det å ta en sit-up gir ca like stor belastning på korsryggen som det å løfte 60 kg i markløft med grei teknikk, en mageliggende rygghev gir en belastning tilsvarende ca 100 kg i markløft med grei teknikk. Dette er da ikke noe problem sier du vell? Neida, om du hadde tatt noen få mageliggende rygghev og sit-ups hver uke så hadde det trolig ikke vært det, MEN så kommer ankepunktet med disse øvelsene: Muskelaktiveringa når man tar sit-ups og mageliggende rygghev er dårlig, faktisk svært dårlig sammenlignet med hvor stor belastning man utsetter ryggen for. Hva fører dette til? Du må ta svært mange sit-ups eller mageliggende rygghev for å få noe særlig treningseffekt for magen og ryggstrekkerne. Vanlig belastning for mange kan være 3 x 30 reps 2-3 ganger i uka, legg sammen belastninga du da utstetter ryggen for totalt sett! Evt må du legge på ekstravekt, noe som gir enda større belastning på korsryggen. Faktisk viser forskning at du har flere gode rygg- og mageøvelser som både er snillere mot ryggen og gir musklene langt mer å jobbe med. Noe også mange glemmer å tenke på er at siste del av bevegelsa i sit-ups nesten utelukkende trener hofteleddsbøyerne, en muskel som overhodet ikke hjelper på six-packen! Denne muskelen er i tillegg forkortet\stram hos mange av oss, noe som i seg selv faktisk kan gi ryggplager. http://www.iform.no/pub/art.php?id=1406

Finnes mange andre artikler om hvorfor man ikke skal ta sit-ups også, så jeg lurer virkelig på hvorfor folk fortsetter og kjøre på.

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Jeg fant jo ut etterhvert at sit ups ikke var så veldig lurt m tanke på korsrygg. Så jeg gikk over til andre øvelser som var litt mer skånsom for korsryggen. Men jeg fikk da fremgang med sit ups.

Ja, du fant det ut nå når du las Joakimz sitt svar?

Fremgangen fikk du av kostholdet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...