Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nja, det utfyller hverandre litt. Det er mange prosesser i kroppen som bidrar til sammensetningen av kroppsvekt, deriblant vann. Mange opplever jo en pangstart ved diett, på grunn av vannet i kroppen. Men hovedgreia her er at 200-300 kcal er en hårfin balanse som tippes over av margarin på tre brødskiver osv.

Lenke til kommentar

Jeg leste en artikkel av en doktorgradstipendiat at et kalorioverskudd på 20 kcal hver dag i et år ville resultere i en vektoppgang på ca 1kg. Så å si at 200-300kcal er en hårfin grense er vel ikke helt riktig?

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Jeg leste en artikkel av en doktorgradstipendiat at et kalorioverskudd på 20 kcal hver dag i et år ville resultere i en vektoppgang på ca 1kg. Så å si at 200-300kcal er en hårfin grense er vel ikke helt riktig?

Vel, hvordan skal du klare å bestemme ditt kaloribehov og -forbruk så nøyaktig? Mennesker er ikke maskiner, skjønner du, 2-300g er en hårfin grense i at det er vanskelig å si nøyaktig hvor mye en trenger, og nøyaktig hvor mye en spiser.

Lenke til kommentar

Ja, men lykke til med å beregne kaloriforbruket og inntaket ditt ned på kaloriet. Med mindre du har tenkt å gå rundt med apparater for å måle pust, puls+++++ hele dagen, og veie ALT du får i deg ned til en pinlig nøyaktighet. Hvordan gjør du det når du spiser halvparten av et prefabrikat f.eks? Det er mange forutsetninger, forutsetninger du ikke klarer å hanskes med.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg merker symptomer på overtrening, men det kan også være forkjølelse e.l. Jeg er ofte svimmel (blir uansett svimmel når jeg reiser meg fra sofaen, senga osv), har mye vondt i hodet, er ofte trett, sliter med å få sove og våkner ofte flere ganger hver natt. Det er blitt meg fortalt at dette KAN bety overtrening, men som sagt kan det også være andre ting...

Er overtrening en risiko for nybegynnere som meg? Jeg trodde man måtte trene betydelig mer enn det jeg gjør før man ble overtrent.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg merker symptomer på overtrening, men det kan også være forkjølelse e.l. Jeg er ofte svimmel (blir uansett svimmel når jeg reiser meg fra sofaen, senga osv), har mye vondt i hodet, er ofte trett, sliter med å få sove og våkner ofte flere ganger hver natt. Det er blitt meg fortalt at dette KAN bety overtrening, men som sagt kan det også være andre ting...

Er overtrening en risiko for nybegynnere som meg? Jeg trodde man måtte trene betydelig mer enn det jeg gjør før man ble overtrent.

Det kan være veldig mye. Jernmangel f.eks.

Avhengig av hvor lenge det har vært slik kan du jo vurdere om du vil få tatt en blodprøve og se om det er noe.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar Fredrik.

Ja, tenkte å ligge på 200-300 kalorier i underskudd, for å minske muskeltapet. Men er kanskje like greit og legge seg på 500 kalorier i minus?

Men syntes det er vanskelig å vite eksakt hvor mange kalorier man forbrenner.

Er det en måte man kan finne ut dette på? Kan jeg ved hjelp av en pulsklokke og en sånn måler rundt magen en hel dag finne ut dette ganske nøyaktig?

Og vist jeg ligger 2-5 hundre kalorier i underskudd i 3 uker, vil det være synelig fremgang på en lavere fettprosent, eller må det lenger til? Er ikke feit eller noe, men tenkte å få litt mere markerte muskler etter å ha bulket en god stund.

Lenke til kommentar

Pulsklokke er bare så-så nøyaktig, men det kan gi en indikasjon. For å minske muskeltapet må du fortelle kroppen at den trenger musklene, det gjør du ved å fortsette treningen, opprettholde belastninger og spise godt med proteiner. 3 uker er veldig kort tid, så ikke forvent noe mirakler. Og det spørs jo veeeldig hvor høy fettprosent du har.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, hva mener du er det mest nøyaktige for å finne kaloriforbruket?

Ja, godt mulig 3 uker blir litt for kort, men på 5 uker burde det vell blitt en liten forskjell? Har ikke så høy fettprosent, vil tippe den ligger på 13-15 prosent kanskje. Jeg har synlig sixpack når jeg strammer hvertfall.

Ligger et formbilde ute her:

http://www.treningsforum.com/forum/index.php?topic=113324.msg1723337#msg1723337

På det øverste innlegget.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar Fredrik.

Ja, tenkte å ligge på 200-300 kalorier i underskudd, for å minske muskeltapet. Men er kanskje like greit og legge seg på 500 kalorier i minus?

Men syntes det er vanskelig å vite eksakt hvor mange kalorier man forbrenner.

Er det en måte man kan finne ut dette på? Kan jeg ved hjelp av en pulsklokke og en sånn måler rundt magen en hel dag finne ut dette ganske nøyaktig?

Og vist jeg ligger 2-5 hundre kalorier i underskudd i 3 uker, vil det være synelig fremgang på en lavere fettprosent, eller må det lenger til? Er ikke feit eller noe, men tenkte å få litt mere markerte muskler etter å ha bulket en god stund.

Da finner du ut hvor mye du forbrenner på akkurat den dagen. Om det kan fungere som et gjennomsnitt for andre dager er litt avhengig av hva du gjør nettopp den dagen. Det er vel diverse formler som kan gi deg hvor mye forbrenner, men det krever sannsynligvis en stor del informasjon. Høyde, vekt, alder, fettprosent, mål, osv. En helt ok approksimasjon finner du ved BMR. Så legger du til hvor mye du beveger deg i løpet av dagen. Dersom du ligger 2-500 kcal i underskudd vil du forbrenne mellom 4200-10500 kcal over 3 uker.

Som Fredrik så fint poengterer må du fortsette å trene styrke, samt ikke akkurat spare på proteinene. Hva kan du forvente deg? 10500kcal er jo en del energi, så du vil nok gå noe ned i fettprosent. Om det er synlig eller ikke kan jeg ikke svare på, da jeg ikke kjenner til hvordan og hvor kroppen din lagrer fett.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått litt mer peiling på hvordan en deff foregår!

Så vist jeg har forstått det riktig, så kan jeg ligge på rundt 500 kalorier i minus hver dag helt til jeg har kommet ned i en fettprosent som jeg selv er fornøyd med.

Og vist jeg ikke vil miste muskelmasse eller styrke som jeg selvfølgelig ikke vil, så er det og fortsette og trene hardt og kanskje få i meg enda mere proteiner enn vanlig? Ca. 3gram pr kilo?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...