Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere vet den følelsen når et ledd "trenger å klikkes"? Når du trenger å knekke ut fingrene f.eks.. Jeg har en følelse av samme type i kneet, som er så sterk at det føles som hele kneskåla må "klikkes på plass", men får aldri strekt det nok til at det skjer :(

Noen som har opplevd noe lignende? Utrolig irriterende på innebandytrening.

Har det ofte i venstre kne. Må vris sakte og smertefult før den klikker, og er vondt om jeg ikke klikker.

Tar forresten lett imot tips for å slutte å knekke ut fingrene.. :)

Lenke til kommentar

Kjøpt meg en gjenbrukbar ispose her om dagen, beste investeringa jeg har gjort. Kan også varmes opp om det er varmebehandling som er saken. Loving it<3

Å vri kneet hørtes helt jævlig ut. Det er jo ikke beregnet for å vris, er jo derfor du har ankel og hofter...

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar

Fysioterapeut og personlig trener i Elixia Frank Idar Sande i Dagbladet i dag

"Mange tror de må spise mer for å bygge muskler, og at de dermed vil gå opp i vekt. Det mener personlig trener Sande er feil.

- Det er en myte. Det er mulig å gå ned i vekt samtidig som man går opp i muskelmasse, sier Sande. Han forklarer at de som har flere kilo fett til overs ikke trenger å spise mer for å få større eller mer fremtredende muskler.

- De som vil ned i vekt har ofte energi lagret på kroppen, i form av fett, som kroppen kan bruke for å bli sterkere, sier han."

Det er ikke rart folk blir forvirret når folk som kaller seg PT sier at fett kan bli til muskler (noe som er fysisk umulig) og Dagbladet poster det på forsiden...

Endret av Kevlar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fysioterapeut og personlig trener i Elixia Frank Idar Sande i Dagbladet i dag

"Mange tror de må spise mer for å bygge muskler, og at de dermed vil gå opp i vekt. Det mener personlig trener Sande er feil.

- Det er en myte. Det er mulig å gå ned i vekt samtidig som man går opp i muskelmasse, sier Sande. Han forklarer at de som har flere kilo fett til overs ikke trenger å spise mer for å få større eller mer fremtredende muskler.

- De som vil ned i vekt har ofte energi lagret på kroppen, i form av fett, som kroppen kan bruke for å bli sterkere, sier han."

Det er ikke rart folk blir forvirret når folk som kaller seg PT sier at fett kan bli til muskler (noe som er fysisk umulig) og Dagbladet poster det på forsiden...

Han sier vel strengt tatt ikke at fett kan bli til muskler (i hvert fall ikke i det du har sitert). Det han sier er helt sant, noe jeg selv har erfart. Har man fett på kroppen, som jeg har, og lever på kaloriunderskudd, samtidig som man får i seg masse proteiner, vil man sakte men sikkert bygge muskler, økte i styrke og redusere fettmasse.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om jeg skal prøvde å gå ned litt i fett før julen kommer, 16 desember reiser jeg til mine foreldre hvor både trening og kosthold trolig kommer til å gå på ræva og ut. Hvis jeg kjører et tungt baseløft (benk/mark/knebøy) typisk 5x6-7 før jeg spaserer litt på mølla i 20-30 min. Burde jeg klare å holde sånn noen lunde på musklene da? (gitt nok proteiner..)

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om jeg skal prøvde å gå ned litt i fett før julen kommer, 16 desember reiser jeg til mine foreldre hvor både trening og kosthold trolig kommer til å gå på ræva og ut. Hvis jeg kjører et tungt baseløft (benk/mark/knebøy) typisk 5x6-7 før jeg spaserer litt på mølla i 20-30 min. Burde jeg klare å holde sånn noen lunde på musklene da? (gitt nok proteiner..)

Om du først skal på senter og ta benk, mark og knebøy, kvifor ikkje ta heile programmet? F.eks. i staden for dei bortkasta 20-30 minuttane på mølla.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om du først skal på senter og ta benk, mark og knebøy, kvifor ikkje ta heile programmet? F.eks. i staden for dei bortkasta 20-30 minuttane på mølla.

Rett og slett pga jeg trener mandag til torsdag og ikke helt klarer å bli enig med meg selv om et program jeg liker samt ikke sliter ut kroppen. Dessuten er det bare 3 uker til jeg reiser nordover til mine foreldre, greit å ikke komme for feit tilbake :D

At jeg stikker på studioet er mer pga at kompisen min skal få trent. På nyåret blir det trolig tirsdag, torsdag og lørdag/søndag som blir treningsdager, da kan jeg kjøre et ca 5x5 program.

Lenke til kommentar

Hva er greit å ligge på når man ikke trener, for å opprettholde?

Ligger til vanlig på 170 gram proteiner om dagen og 3000 kalorier. Nå som jeg har hatt fri denne uka har jeg ligget på 110-130 gram proteiner og rundt 2500 - 2800 kalorier. Er det greit?

Og er det noen som vet prisen på beef jerky i Sverige?

Lenke til kommentar

Mengden proteiner er bra, antall kalorier vil vekta si om er riktig eller ikke. =)

Bygge muskler = 200-300 Kalorier i pluss.

Opprettholde muskler = ligg på vedlikehold 0 kalorier +-

Ned i vekt = 500 kalorier i minus

Ligger du 500 i minus hver dag så går du ned 0.5kg i uka, ligger du 200-300 i pluss så går du opp 0.5kg på 2 uker =)

Min erfaring er dog at det dummeste man gjør er å spise for lite når man har treningsfrie uker osv. Ligger jeg i minus uten å trene så mister jeg masse styrke, ligger jeg på 0 eller delvis i pluss så hender det jeg er sterkere etter en uke pause.

Lenke til kommentar

Ligger til vanlig på 170 gram proteiner om dagen og 3000 kalorier. Nå som jeg har hatt fri denne uka har jeg ligget på 110-130 gram proteiner og rundt 2500 - 2800 kalorier. Er det greit?

Rundt 20kroningen for en liten pose sist jeg sjekket.

Lenke til kommentar

Mengden proteiner er bra, antall kalorier vil vekta si om er riktig eller ikke. =)

Bygge muskler = 200-300 Kalorier i pluss.

Opprettholde muskler = ligg på vedlikehold 0 kalorier +-

Ned i vekt = 500 kalorier i minus

Ligger du 500 i minus hver dag så går du ned 0.5kg i uka, ligger du 200-300 i pluss så går du opp 0.5kg på 2 uker =)

Min erfaring er dog at det dummeste man gjør er å spise for lite når man har treningsfrie uker osv. Ligger jeg i minus uten å trene så mister jeg masse styrke, ligger jeg på 0 eller delvis i pluss så hender det jeg er sterkere etter en uke pause.

Takk for bra svar! Veier 78kg nå. Har selv tenkt at jeg må være flink å spise nok i den treningsfri uka også. Har rimelig god samvittighet ettersom jeg har vært ganske flink med å få i meg mat denne uka også. Nå blir det trening og fult kjør igjen på mandag :)

Rundt 20kroningen for en liten pose sist jeg sjekket.

Ja, okei, da er det ganske dyrt der også :(

Lenke til kommentar

Min mening er at man bør ligge like mye i pluss (opp i vekt) eller like mye i minus (ned i vekt) på trenigsdager som på hviledager. Hvis aktiviteten ellers på dagen er helt lik vil det bety at du bør spise likt + det ekstra du forbrenner på treningsdagene. Med andre ord greit å ligge ca 500 kalorier høyere på treningsdager rett og slett fordi du forbrenner mer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897

Har et par spørsmål:

1. Jeg tar omega-3, men jeg trenger et multivitamintilskudd. Spesielt nå som det går mot vinter. Hva er billig og bra?

2. Jeg har tenkt å gå til innkjøp av tilskudd i pulverform som gjør at jeg klarer å få i meg nok protein. Hva er da best? Proteinpulver? Whey? Jeg aner ikke forskjellen. Kom gjerne med konkrete forslag til gode merker. Det kan nevnes at jeg har acne og føler ofte at det blusser opp når jeg drikker melk. Bør jeg da gå for en spesiell type, og er den like effektiv som de normale? Dårlig formulering, men klokken er over midnatt, så da må det være lovlig :)

Takk for svar på mitt innlegg lenger bak i tråden. Quoter meg selv slik at dere slipper å lete etter hva jeg spør om. Har lett litt rundt og har funnet det ikke var så lett som jeg trodde i utgangspunktet. Det virker som det er mange "Roy og Ronnyer" som selger slike produkter, så det er vanskelig å skille vitenskap fra broscience her: Feilmerkede etiketter og erteprotein osv..

Slik jeg har skjønt det er myoprotein bra. Hvorfor er dette så mye bedre enn de øvrige merkene? Jeg vil ha et godt produkt, men dersom det er lite forskjell på de så gidder jeg ikke betale mer enn nødvendig. Hvilke andre merker anbefaler dere?

Lenke til kommentar

Du har pulver med myseprotein (whey) og du har Casein og du har en blanding.

Whey tas raskere opp i kropppen og er da ideelt etter trening. Noen mener Casein er en fordel til frokost og før natta, men er vel usikkert om det er noen forskjell.

De fleste bruker rent whey pulver eller en blanding.

Forskjellene på de ulike merkene av whey proteiner tror jeg ikke er alt for store, noen ulike sammensetningger av aminosyrer og noen har ett prosentpoeng eller to mindre fett eller karbohydrater. Ikke noe å bry seg om etter min mening. Den største forskjellen er vel rett og slett smaken.

Min anbefalning, ikke fordi disse er "best", men pga pris og smak:

Billig å greit:

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/protein-5/whey-80

Dyrt og godt: Dalblads eller Gold standard.

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/100-whey-gold-standard

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/whey-class

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...