The Hoff Skrevet 22. november 2011 Rapporter Del Skrevet 22. november 2011 Apropos kosthold, her har ser dere en artikkel som tar for seg forskning som skulle vise hva som var best for kroppen rent helsemessig. Ettersom de fleste mosjonister trener nettopp pga. helsefordelene, burde den absolutt være interessant for flere av proteinshake- og olivenoljekidsa her inne! Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 22. november 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. november 2011 Lurer på en ting.. Hva er egentlig viktigst i kostholdet for å ha progresjon og å bli sterkere? Nok kalorier og protein, eller er alt det andre like viktig? Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 22. november 2011 Rapporter Del Skrevet 22. november 2011 Hvile mellom øktene, samt nok søvn. Tar du bort det så blir det vanskelig Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 22. november 2011 Rapporter Del Skrevet 22. november 2011 Satt og leste litt rundt på nettet i helga om mat vedrørende trening. Stod selvfølgelig mye om protein, men flere steder påpekte de at det var viktig å få i seg karbohydrater etter trening og for å fylle på lagrene i kroppen. Noe i den duren i hvert fall. Satt på jobben tidligere i dag (vel, egentlig i går) og var så vidt innom msn.no. Der stod det om 10 myter innen styrketrening, ene myten var at man burde få i seg karbohydrater. Hva er egentlig sant? Vurderer å kjøpe karbopulver. Du trenger da aldeles ikke noe pulver! Det er jo bare sukker uansett ... Karbohydrater er viktig for å unngå at kroppen bryter ned proteinene etter trening. Proteiner sikrer at det bygger seg opp. Med andre ord kan du klare deg fint med kun den ene. Selvfølgelig er vi ute etter å optimalisere og derfor smeller vi på med begge deler for å øke ekstrempunktene mellom dem. Et lite spørsmål når det gjelder å dele opp bein/overkropp og trene dette 4 dager på rad.. Vil det ikke bli litt mye for korsrygge å ta markløft på økt A og knebøy/strakmark på økt B dagen etterpå? Programmet ser noe slikt ut: Økt A; Markløft, benkpress, skulderpress, skråbenk og nedtrekk Økt B; Knebøy, strakmark, beinpress, sittende legg press. Jeg synes det høres litt mye ut. Med mindre du veksler mellom tung mark/lett knebøy og lett mark/tung knebøy. Da kan det gå. Det er vel ikke å anbefale å kjøre tung markløft på samme dag eller dagen etter tung knebøy og omvendt. Hvertfall etter hva jeg har forstått. Og nei, jeg har ingen kilder på det. Apropos kosthold, her har ser dere en artikkel som tar for seg forskning som skulle vise hva som var best for kroppen rent helsemessig. Ettersom de fleste mosjonister trener nettopp pga. helsefordelene, burde den absolutt være interessant for flere av proteinshake- og olivenoljekidsa her inne! Tss. Her inne er det flere som trener for størst mulig økning i muskelmasse og/eller styrke, og det kompromitteres da hele tiden med tanke på hva som egentlig er sunt. Det er hvertfall mitt inntrykk. F.eks. det å drikke 4l helmelk hver dag. Eller "ostepop-dietten" til Fredrik ( ). Videre står det jo ingenting om hvor omfattende undersøkelsen har vært. I tillegg til at det er snakk om lett overvektige personer. Overføres dette videre til mennesker med en vilkårlig kroppsbygning? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. november 2011 Rapporter Del Skrevet 22. november 2011 Satt og leste litt rundt på nettet i helga om mat vedrørende trening. Stod selvfølgelig mye om protein, men flere steder påpekte de at det var viktig å få i seg karbohydrater etter trening og for å fylle på lagrene i kroppen. Noe i den duren i hvert fall. Satt på jobben tidligere i dag (vel, egentlig i går) og var så vidt innom msn.no. Der stod det om 10 myter innen styrketrening, ene myten var at man burde få i seg karbohydrater. Hva er egentlig sant? Vurderer å kjøpe karbopulver. msn.com er ikke en god kilde til noe som helst. Gå til primærkildene deres. Finner du ikke de, så overser du msn.com sin artikkel. 1 Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 22. november 2011 Rapporter Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Satt og leste litt rundt på nettet i helga om mat vedrørende trening. Stod selvfølgelig mye om protein, men flere steder påpekte de at det var viktig å få i seg karbohydrater etter trening og for å fylle på lagrene i kroppen. Noe i den duren i hvert fall. Satt på jobben tidligere i dag (vel, egentlig i går) og var så vidt innom msn.no. Der stod det om 10 myter innen styrketrening, ene myten var at man burde få i seg karbohydrater. Hva er egentlig sant? Vurderer å kjøpe karbopulver. Du trenger da aldeles ikke noe pulver! Det er jo bare sukker uansett ... Karbohydrater er viktig for å unngå at kroppen bryter ned proteinene etter trening. Proteiner sikrer at det bygger seg opp. Med andre ord kan du klare deg fint med kun den ene. Selvfølgelig er vi ute etter å optimalisere og derfor smeller vi på med begge deler for å øke ekstrempunktene mellom dem. Jeg er absolutt ingen ekspert. Sukker er bare karbohydrat, men du får vel også tak i karbohydrat uten så mye sukker i? Eller legger du til 70-80 gram sukker til shaken etter treningen? Endret 22. november 2011 av Alt-Ctrl Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 22. november 2011 Rapporter Del Skrevet 22. november 2011 Det å på en sunn måte øke i vekt er utfordrende på flere måter. Fast føde metter mye, og skaper problemer med å faktisk klare å innta nok næringsstoffer i løpet av dagen. Enten det går på metthetsfølelse, tid til å spise eller om økonomien er bremsen. Jeg har en viss balanse i inntaket mitt opptil et visst nivå, alt over det går på lettvinthet i forhold til de tre overnevnte faktorene. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. november 2011 Rapporter Del Skrevet 22. november 2011 Innan ein halvtime etter trening kjører eg ned ein halvliter mjølk med 4 scoops proteinpulver. Rundt 40g proteiner sikkert. Pluss eit par bananer, ei pære eller noko i den duren. Proteiner og karbohydrater, kjapt og enkelt. Lurar på om det er noko mentalt i det å trene når ein er litt halvsjuk eller slapp. Hadde ei kanonøkt i dag, sjølv om hovudet er potte tett og eg låg våken lenge i natt. Eg er ikkje i tvil om at den mentale delen er viktigare enn dei fleste er klar over, men den er ikkje alltid like god å kontrollere. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 22. november 2011 Rapporter Del Skrevet 22. november 2011 Opplever det stadig selv, Zeph. Sjeldent hatt så gode økter som når jeg på forhånd er innstilt på at dette kommer til å gå rett vest. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. november 2011 Rapporter Del Skrevet 22. november 2011 Konklusjonen er altså å behandla kroppen sin som dritt og bli jævlig sterk! Grønne epler og trekk! Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 22. november 2011 Rapporter Del Skrevet 22. november 2011 Hadde verken med meg penger eller mat på skolen i dag, men fikk tilbud om å få to liter helmelk gratis om jeg klarte å drikke alt innen friminuttet var omme. Dette takket jeg ikke nei til. Er lenge siden jeg har vært så kvalm... Det er fælt. Drikker mye helmelk, men 2 l på styrten, det skulle jeg slitt med.. Fytti! Hvor langt friminutt? Skulle klart det på 20-30 minutter om det var typisk matfri e.l., tror jeg.. Jeg hadde rundt 20 minutter på meg. Det mettet faktisk bare så vidt til 3 timer. Får jeg i meg 1300 kcal fra fast føde er jeg mett mye lengre. Lenke til kommentar
Broseph Skrevet 22. november 2011 Rapporter Del Skrevet 22. november 2011 Etter å ha begynt med knebøy har jeg fått vondt i den kulen øverst på ryggen som kommer til syne når man bøyer hodet, vet dere. Jeg lurer på om jeg har litt mer fremdredende "kul" enn vanlig. Eller plasserer jeg stanga feil? Bør jeg bruke en pute? Eller gjør det bare vondt å ta knebøy? Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 22. november 2011 Rapporter Del Skrevet 22. november 2011 hold smalere på stanga, dette vil lage en dypere grop du kan legge stangen i. Da ligger den mer stabilt. Ellers så er det bare og herde det! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. november 2011 Rapporter Del Skrevet 22. november 2011 Du bør IKKE bruke pute. Når vektene blir tunge hjelper det ikke, og da har du ikke blitt vant til det og da gjør det enda vondere. Sannsynligvis holder du stanga for høyt. Den skal ikke hvile på den kulen, nemlig. Trekk bak skuldrene og hold stanga lengre ned. Det kommer an på om det er huden du har vondt i (typ træler), eller om det er beinet. Om det er beinet, så holder du feil. Lenke til kommentar
Broseph Skrevet 22. november 2011 Rapporter Del Skrevet 22. november 2011 hold smalere på stanga, dette vil lage en dypere grop du kan legge stangen i. Da ligger den mer stabilt. Ellers så er det bare og herde det! Du bør IKKE bruke pute. Når vektene blir tunge hjelper det ikke, og da har du ikke blitt vant til det og da gjør det enda vondere. Sannsynligvis holder du stanga for høyt. Den skal ikke hvile på den kulen, nemlig. Trekk bak skuldrene og hold stanga lengre ned. Det kommer an på om det er huden du har vondt i (typ træler), eller om det er beinet. Om det er beinet, så holder du feil. Nei, det var det jeg tenkte (til pute). Det er definitivt beinet det gjør vondt i, så jeg skal prøve å holde lavere og smalere! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 22. november 2011 Rapporter Del Skrevet 22. november 2011 Noen som har noe erfaring med Tech Nutrition's RYP? https://www.tn.no/Assets/Content/File/RYP_Mag_2010_LR.pdf Blir for ork å skrape sammen et treningsopplegg selv, og tenkte det kanskje var på tide med litt struktur i treninga Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. november 2011 Rapporter Del Skrevet 22. november 2011 Noen som har noe erfaring med Tech Nutrition's RYP? https://www.tn.no/Assets/Content/File/RYP_Mag_2010_LR.pdf Blir for ork å skrape sammen et treningsopplegg selv, og tenkte det kanskje var på tide med litt struktur i treninga Det fungerer. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 22. november 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. november 2011 Etter å ha begynt med knebøy har jeg fått vondt i den kulen øverst på ryggen som kommer til syne når man bøyer hodet, vet dere. Jeg lurer på om jeg har litt mer fremdredende "kul" enn vanlig. Eller plasserer jeg stanga feil? Bør jeg bruke en pute? Eller gjør det bare vondt å ta knebøy? http://stronglifts.com/how-to-squat-with-proper-technique-fix-common-problems/ Kanskje du har stanga for høyt? Skjekk ut denne. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 22. november 2011 Rapporter Del Skrevet 22. november 2011 Noen som har noe erfaring med Tech Nutrition's RYP? https://www.tn.no/Assets/Content/File/RYP_Mag_2010_LR.pdf Blir for ork å skrape sammen et treningsopplegg selv, og tenkte det kanskje var på tide med litt struktur i treninga Jepp, kjør på om du vil kombinere styrke og volumøkning. Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 22. november 2011 Rapporter Del Skrevet 22. november 2011 Da var endelig et par hansker på plass! En ting jeg lurer på. Vanligvis drakk jeg mye melk hver dag for å fylle både kalori og protein inntaket mitt. Et billig og effektift valg, men nå prøver jeg å få i meg så lite melk som mulig. Dette kommer av at jeg har fått en ekstrem pågang av kviser i det siste og at jeg ikker tåler melk fullt ut. Derfor lurer jeg på hvilke andre alternativer det finnes? I dag spiste jeg 200 g. nøttemix. Er forsåvidt godt det, men jeg føler ikke jeg får den metthetsfølelsen. Det suger! Innspill? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå