Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

problemet er hvilke motargumenter man kan bruke mot PT-er som de godtar og tror på.

Jeg sier igjen, jeg er enig i at mange trenere ser ut til å bruke smith-maskina for mye og kanskje til feil øvelser (selv bruker jeg den forsåvidt kun til å la folk trene chins og pull ups med beina på bakken :p ).

 

Hvorfor MÅ du på død og liv "bevise" at denne treneren har gjort en feil/ikke har en grunn til å la henne gjøre øvelsene utenfor maskina? Har du trent med denne jenta, hva vet du om knærne hennes etc etc?

Spurte kjæresten som er fysiotereapeut og PT også, han var enig i at om noen sliter/er usikre OG har en skade i tillegg så er det såklart bedre å begynne med noe enkelt, for deretter å øke vanskelighetsgraden.

Friske folk som kjører masse i smith-maskinen er tull, har et par av de damene der jeg jobber. De kan heller gå utenfor og lære seg teknikken, der er jeg helt enig. Men noen ganger i visse tilfeller så kan man ikke bare kjøre på med "shut up and squat" eller "lær deg teknikken", for det er flere ting som spiller inn :)

 

Edit: Ang. hvilke argumenter som kan brukes.. da må du komme med noen som gir mening og fra en innfallsvinkel som PT'en er interessert i å høre på. F. eks om kneet hennes ER bra nok til å gå utenfor maskina, så kan du legge ut om hvorfor det er bra for kneet, hva ulempene med smith er, hvordan det aktiverer muskler osv osv.

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

Dagens "Cool Story Bro".

 

En jeg jobber med her oppe, en halvkraftig fyr som veier ca. 100kg og er sikkert 18-19 år.

 

Påstår han tok 165 kg i benk når han var 16 år! Jeg spør: "Oi da trente du vel mye?"

"Neeeeei, litt sånn her og der".

 

Yeah right! :D

Endret av Corey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hører lignende historier hele tiden, det er ganske frustrerende. Når kompisene mine spør "hvor mye tar du i benk nå da?" (ettersom jeg er den eneste i vennegjengen som trener skikkelig, er det tydeligvis en selvfølge at jeg skal være et monster i benk) og jeg svarer "jeg trener med 50kg for tiden", da kommer den klassiske "jeg kjenner en som aldri trener og tar i hvert fall 90kg i benk".

 

Hva skal man si til sånne? Jeg pleier å si noe idiotisk og tafatt om at folk er forskjellige mens jeg kjenner på at selvtilliten synker :p.

Endret av EirikYeah
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når normale folk spør hvor mye jeg tar i benk, så svarer jeg ordentlig. Ingen som har noen sleske kommentarer på svaret. Men når folk jeg ikke har helt sansen for spør, pleier jeg som regel å legge på 20 kg, og tar på steinansiktet mitt. Klarer som regel å overbevise, hehe.

Endret av jigaplow
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åh, må bare si hvor gøy det er å se på tøffingene på treningssenteret som kun står og pumper biceps. I dag var det 4 stykker som brukte nesten hele frivektsområdet med dumbbell curl, ez-curl og cable curl hvor de roterte på hvem som trena hva. I over 1 time stod de og roterte på øvelsene mens jeg kosa meg alene med knebøyracket. Det værste er at da de var ferdig (hadde vært oppe i garderoben og tatt på seg yttertøy) så kom de inn en gang til og kjørte 5 nye set på biceps.

Jeg skjønner virkelig ikke greia, men hver sin lyst :w00t:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åh, må bare si hvor gøy det er å se på tøffingene på treningssenteret som kun står og pumper biceps. I dag var det 4 stykker som brukte nesten hele frivektsområdet med dumbbell curl, ez-curl og cable curl hvor de roterte på hvem som trena hva. I over 1 time stod de og roterte på øvelsene mens jeg kosa meg alene med knebøyracket. Det værste er at da de var ferdig (hadde vært oppe i garderoben og tatt på seg yttertøy) så kom de inn en gang til og kjørte 5 nye set på biceps.

Jeg skjønner virkelig ikke greia, men hver sin lyst :w00t:

 

Hadde de big gunz?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hører lignende historier hele tiden, det er ganske frustrerende. Når kompisene mine spør "hvor mye tar du i benk nå da?" (ettersom jeg er den eneste i vennegjengen som trener skikkelig, er det tydeligvis en selvfølge at jeg skal være et monster i benk) og jeg svarer "jeg trener med 50kg for tiden", da kommer den klassiske "jeg kjenner en som aldri trener og tar i hvert fall 90kg i benk".

 

Hva skal man si til sånne? Jeg pleier å si noe idiotisk og tafatt om at folk er forskjellige mens jeg kjenner på at selvtilliten synker :p.

Helt seriøst, den forvandlingen du har vært gjennom står for seg selv.

 

Når folk spør meg om hvor mye jeg tar i benk spør jeg hvor mye de bøyer. Jeg har vel nesten benket mer enn jeg tar i bøy, men det er kanskje like mye for å understreke hvor teit benkpress er som en målestokk.

Lenke til kommentar

@Ondskap:

Jeg har ikke bestilt noe fra iHerb enda, jeg sliter litt med å bestemme meg for om jeg skal kjøpe Jack3d. Kreatin har jeg fremdeles i bøtter og lass, så jeg trenger ikke å kjøpe det heller.

 

Dersom jeg bestiller noe, skal jeg sende en melding med hvor lang tid frakten tar og om det er noe krøll i tollen :).

 

@Kevlar:

Takk :).

Lenke til kommentar

Åh, må bare si hvor gøy det er å se på tøffingene på treningssenteret som kun står og pumper biceps. I dag var det 4 stykker som brukte nesten hele frivektsområdet med dumbbell curl, ez-curl og cable curl hvor de roterte på hvem som trena hva. I over 1 time stod de og roterte på øvelsene mens jeg kosa meg alene med knebøyracket. Det værste er at da de var ferdig (hadde vært oppe i garderoben og tatt på seg yttertøy) så kom de inn en gang til og kjørte 5 nye set på biceps.

Jeg skjønner virkelig ikke greia, men hver sin lyst :w00t:

Skjønner ikke helt greia med det jeg heller. Har ikke trent biceps eller triceps på 7 uker nå, og armene har aldri vokst så mye på så kort tid som de har gjort de 2 siste mnd! :cool:

Lenke til kommentar

Spurte kjæresten som er fysiotereapeut og PT også, han var enig i at om noen sliter/er usikre OG har en skade i tillegg så er det såklart bedre å begynne med noe enkelt, for deretter å øke vanskelighetsgraden.

Begynne med noe enkelt =/= kjøre baseløft med låst bevegelsesbane. Jeg er ikke imot knebøy i smith fordi det ikke er "hardcore nok" eller "juks" eller hva faen, jeg er imot det fordi det kan være direkte skadelig for helsa! Flott at du tok vare på kneet ditt, når du får vondt i ryggen av å kjøre knebøy i smith.

 

Hele problemet er at folk tror smith er en "lettere versjon av frivektsøvelser", noe det ikke er! Du kjører ikke knebøy i en vertikal linje, og når det blir kjørt i vertikal linje i en smith, er det kroppen din som må lide for at den ikke er laget for å løfte ting i flerleddsøvelser i et metallspor!

 

Dette er ikke rettet mot deg Juliess, men mot en drittmaskin som er livsfarlig når den blir brukt på feil måte, dvs. en substitutt for frivektsøvelser med stang.

Endret av Kevlar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Ondskap:

Jeg har ikke bestilt noe fra iHerb enda, jeg sliter litt med å bestemme meg for om jeg skal kjøpe Jack3d. Kreatin har jeg fremdeles i bøtter og lass, så jeg trenger ikke å kjøpe det heller.

 

Dersom jeg bestiller noe, skal jeg sende en melding med hvor lang tid frakten tar og om det er noe krøll i tollen :).

 

@Kevlar:

Takk :).

Har bestilt, så det er på veg håpar eg :)

Btw: Kan anbefale Jack3d, synd eg ikkje kan bruke det pga militæret...

Endret av Ondskap
Lenke til kommentar

Spurte kjæresten som er fysiotereapeut og PT også, han var enig i at om noen sliter/er usikre OG har en skade i tillegg så er det såklart bedre å begynne med noe enkelt, for deretter å øke vanskelighetsgraden.

Begynne med noe enkelt =/= kjøre baseløft med låst bevegelsesbane. Jeg er ikke imot knebøy i smith fordi det ikke er "hardcore nok" eller "juks" eller hva faen, jeg er imot det fordi det kan være direkte skadelig for helsa! Flott at du tok vare på kneet ditt, når du får vondt i ryggen av å kjøre knebøy i smith.

 

Hele problemet er at folk tror smith er en "lettere versjon av frivektsøvelser", noe det ikke er! Du kjører ikke knebøy i en vertikal linje, og når det blir kjørt i vertikal linje i en smith, er det kroppen din som må lide for at den ikke er laget for å løfte ting i flerleddsøvelser i et metallspor!

 

Dette er ikke rettet mot deg Juliess, men mot en drittmaskin som er livsfarlig når den blir brukt på feil måte, dvs. en substitutt for frivektsøvelser med stang.

 

Jeg strør om meg med pluss!

 

Kjørt gjennom et nytt program idag, og avsluttet med litt badstue og en iskald dusj. Herrrrrlig! Kjenner man lever ;)

 

Wizlee, finnes en egen tråd om emnet. Har ikke testet maks, men kjører 5x5 med 102,5. Antar maksen ligger på rundt 115-120 eller noe.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...